فرم قرارداد درب و پنجره upvc چه نکات مهمی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/12/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد درب و پنجره دوجداره

قرارداد درب و پنجره دوجداره یکی از انواع قرارداد پیمانکاری و از آن نوع قراردادهایی است که برای دو گروه ساختمان سازان و طراحان فضای ساختمان دارای اهمیت است. امروزه با توجه به افزایش سطح آلودگی صوتی، تنظیم فرم قرارداد درب و پنجره upvc مورد توجه بسیاری از اشخاص قرار گرفته است. عایق بندی صدا تنها مزیت تنظیم نمونه قرارداد درب و پنجره دوجداره نیست، بلکه جلوگیری از ورود هوای گرم و خروج هوای خنک فضای داخلی و بالعکس، از جمله دلایل انعقاد قراردادهای بی‌شماری است که با عنوان نمونه قرارداد درب و پنجره دوجداره شناخته می‌شوند.

شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانیم نمونه قرارداد درب و پنجره سازی را به شکلی منعقد کنیم که مطابق با قانون حاکم باشد یا به طور کلی فرم قرارداد درب و پنجره upvc چگونه تکمیل می‌شود و چه بخش‌هایی دارد. ما در متن حاضر به سوالات مختلف شما پاسخ خواهیم داد.

نوع نمونه قرارداد درب و پنجره سازی و تعریف برخی اصطلاحات

این قرارداد بین پیمانکار و کارفرما منعقد می‌شود. با توجه به اینکه نمونه قرارداد درب و پنجره دوجداره مطابق قانون، یک قرارداد خصوصی میان کارفرما و پیمانکار به حساب می‌آید، طبق ماده ۱۰ قانون مدنی، مواد قرارداد به طور کامل مطابق توافق دو طرف شکل می‌گیرد. فرم قرارداد درب و پنجره upvc علاوه بر ویژگی گفته شده مشخصات دیگری نیز دارد:

  1. این قرارداد به محض انعقاد، برای پیمانکار و کارفرما به طور کامل الزام آور و لازم الاجرا است.
  2. هیچ یک از طرفین نمی‌تواند به صورت یک جانبه، این قرارداد را فسخ یا از اعتبار خارج کنند.
  3. نمونه قرارداد درب و پنجره سازی باید با توجه به شرایط اساسی صحت قرارداد امضا شود و در صورت بی توجهی به این شرایط، قرارداد از نظر قانونی اعتبار نخواهد داشت و باطل است. شرایط اساسی مرتبط با نمونه قرارداد درب و پنجره دوجداره به شرح زیر است: قصد و رضایت طرفین، اهلیت طرفین (طرفین باید برای امضای این قرارداد از نظر قانونی صلاحیت و شایستگی لازم را داشته باشند. برای مثال تاجر ورشکسته نمی‌تواند این قرارداد را امضا کند.) و موضوع معین که مورد معامله باشد.

در زمان انتقاد نمونه قرارداد درب و پنجره دو جداره با اصطلاحاتی روبرو خواهیم شد که لازم است در ابتدا به شکل شفاف تعریف شوند:

  1. قرارداد: سندی است که در آن مشخصات اصلی کاری که قرار است انجام شود، خصوصیات طرفین، مبلغ، مدت و سایر موارد و مسائل مورد اهمیت نوشته می‌شود.
  2. کارفرما: شخصی است که طرف قرارداد واقع می‌شود و انجام موضوع خاصی را در قرارداد به طرف دیگر واگذار می‌کند.
  3. پیمانکار: شخصی است که ضمن امضای قرارداد درب و پنجره سازی موظف است عملی را که به عهده گرفته و کارفرما از او خواسته است انجام دهد.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد درب و پنجره دوجداره

در ادامه متن به شما خواهیم گفت که قرارداد درب و پنجره دو جداره باید چه بخش‌هایی داشته باشد که قراردادی کامل محسوب شود. این قرارداد به طور کامل تابع قواعد قرارداد‌ پیمانکاری است و شامل بخش‌های زیر می‌شود:

عنوان قرارداد

عنوان قرارداد به منزله توضیح کلی و اجمالی در خصوص قرارداد است. البته میزان اهمیت عنوان قرارداد در مقایسه با محتوای آن کمتر است. ملاک، محتوای قرارداد خواهد بود.

طرفین قرارداد

طرفین نمونه قرارداد درب و پنجره دوجداره مانند تمامی قراردادها می‌توانند شخص حقیقی (افراد عادی) یا شخص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) باشند.

اشخاص حقیقی: این افراد در زمان تکمیل متن این قرارداد، باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، نشانی، کد پستی و تلفن همراه خود را در متن وارد کنند.

اشخاص حقوقی: زمانی که طرف قرارداد شما شخص حقوقی است باید از او بخواهید نام کاملی که شرکت با آن ثبت شده، کد اقتصادی، کد ثبتی، شماره مجوز پیمانکاری (اگر طرف مقابل پیمانکار است)، نشانی، کد پستی، شماره تماس و فکس را در نمونه قرارداد درب و پنجره بنویسد.

توجه کنید اگر فردی به نمایندگی از هر یک از اشخاص طرف معامله، قرارداد درب و پنجره دوجداره را امضا می‌کند، حتما باید ابتدا ادعای نمایندگی خود را ثابت کند و سپس نام و نام خانوادگی و سمت خود را در متن قرارداد بنویسد. نمایندگان پیمانکاران یا کارفرمایان در حکم خود آن اشخاص هستند.

قرارداد درب و پنجره upvc

مشخصات فنی قرارداد درب و پنجره دوجداره

در این قسمت، کارفرما ویژگی‌هایی را برای درب و پنجره دوجداره ذکر می‌کند. برای مثال، ضخامت، کشور سازنده، جنس، گواهی مدنظر برای درب و پنجره، درجه کیفیت، رنگ، برند سازنده، ابعاد، اندازه و سایر ویژگی‌های فنی مهمی که مدنظر است در این بند مشخص می‌شوند.

مبلغ قرارداد

این قسمت از قرارداد درب و پنجره به وجه معامله اختصاص یافته است. در این قسمت ابتدا مبلغ هر درب و پنجره به صورت جداگانه و سپس با توجه به تعداد کل آن‌ها تعیین می‌شود. نحوه پرداخت و همچنین میزان تخفیفی که پیمانکار ممکن است به کارفرما بدهد، در این قسمت نوشته می‌شود.

زمان تحویل

با توجه به توافق دو طرف قرارداد، زمان تحویل درب‌ها و پنجره‌ها نوشته می‌شود. لذا در این مورد، همه چیز به توافق طرفین قرارداد بستگی خواهد داشت.

تعهدات پیمانکار در قرارداد درب و پنجره دوجداره

درب و پنجره‌ای که به کارفرما تحویل داده می‌شود باید به طور کامل مطابق با تمام ویژگی‌هایی باشد که در متن قرارداد درب و پنجره دوجداره تعریف شده‌ است. پیمانکار موظف است در زمان و مکان تعهد شده، درب و پنجره را تحویل دهد. از تعهدات دیگر پیمانکار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

پیمانکار موظف است از نیروی کار صلاحیتدار و ماهر به تعداد کافی و مناسب استفاده کند.

برای انجام تعهدات نوشته شده در متن قرارداد، پیمانکار مسئول اعمال کارکنان خود جهت ساخت و تحویل صحیح آن کالاها است.

اگر در زمان انجام تعهدات قرارداد درب و پنجره پیمانکار متوجه شود که به زمان بیشتری برای انجام تعهدات خود نیاز دارد، باید قبل از رسیدن موعد مقرر به کارفرما اطلاع دهد. کارفرما در این خصوص اختیار کامل دارد.

پیمانکار باید هماهنگی‌های لازم را با سایر پیمانکارانی که به نوعی با موضوع قرارداد درب و پنجره دوجداره در ارتباط هستند، انجام دهد.

اگر در متن موافقتنامه، زمان بندی جهت ارائه گزارش پیشبرد قرارداد ارائه شده است، پیمانکار باید در آن زمان تعیین شده، گزارش کار خود را به کارفرما ارائه دهد.

اگر به هر دلیلی محدودیتی برای ورود درب و پنجره‌ها یا مواد اولیه آن‌ها به داخل کشور ایجاد شود، پیمانکار موظف است این امر را با ذکر دلیل و ارائه اسناد به اطلاع کارفرما برساند. با توجه به جدول زمان‌بندی در متن قرارداد، کارفرما در خصوص چگونگی تامین مصالح تصمیم‌گیری خواهد کرد.

تامین مصالح و مواد مورد نیاز انجام فرم قرارداد درب و پنجره upvc

قبل از امضای قرارداد، در خصوص تامین مصالح و مواد مورد نیاز انجام موضوع این قرارداد، تصمیم‌گیری می‌شود. اگر کارفرما بخواهد از مواد و مصالحی استفاده شود که خود او تامین کرده است، پیمانکار فقط وظیفه ساخت درب و پنجره را برعهده خواهد داشت. در حالت دوم، کارفرما می‌تواند مسئولیت تهیه و تامین مواد و وسایل لازم را به عهده پیمانکار بگذارد. اگر پیمانکار خود مصالح و مواد را تامین کند، در این صورت می‌تواند مبلغ آن را به دو شکل به اطلاع کارفرما برساند. روش اول با ارائه فاکتور یا کاغذ خرید است و روش دوم به این شکل خواهد بود که مبلغ تهیه مواد را تخمین زده و در متن نمونه قرارداد درب و پنجره دوجداره بنویسد و آن را به مبلغ دستمزد خود اضافه کند.

پیشنهاد ما

از جمله سرویس‌های خدمات حقوقی که می‌توانید با حضور در رکلا از آن بهره ببرید، سرویس تنظیم قرارداد اختصاصی است. با وارد کردن اطلاعات در صفحه مربوط به این سرویس، می‌توانید با تیم رکلا ارتباط بگیرید و نگارش محتوای قراردادی که در نظر دارید را به این تیم بسپارید.

از دیگر خدمات کاربردی برای شما، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است که با استفاده از آن می‌توانید در خصوص اقداماتی که انجام می‌دهید، مشاوره و راهنمایی دریافت کنید.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات