نمونه قرارداد خدمات مشاوره حقوقی و همه شرایط متن نمونه قرارداد مشاوره حقوقی شرکتها

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره حقوقی

قرارداد خرید خدمات مشاوره حقوقی ، یکی از راه‌های اساسی برای محافظت از مسائل حقوقی کسب و کار شما و یکی از انواع قرارداد مشاوره است. فرقی نمی‌کند که در چه حیطه‌ای مشغول به فعالیت هستید. مهم این است که شما به نوعی به بازار اقتصادی متصل باشید. اتصال شما به اقتصاد و تجارت، شرایطی را ایجاد می‌کند که وارد معاملات و روابط اقتصادی متقابل شوید.

زندگی اجتماعی و به موجب آن، تصویب قوانینی که موجب نظم بیشتر در ابعاد مختلف زندگی بشر شده‌اند، از مهمترین پدیده‌های جهان امروز است. علم حقوق به اندازه‌ای گسترده است که به صراحت می‌توانیم ادعا کنیم بدون تخصص و تسلط به این دانش، حتما به مشکل می‌خورید. حتی بسیاری از حقوقدان‌ها، کارشناسان حقوقی و افرادی که در این حوزه تحصیل می‌کنند، مسائل جدید را به صورت مداوم پیگیری می‌کنند.

یکی از اساسی‌ترین نیازهای کسب و کارهای بزرگ، شرکت‌ها و سازمان‌ها، تنظیم نمونه قرارداد مشاور حقوقي است. در بعضی ‌از شرکت‌های بزرگ، حتی به داشتن یک مشاور حقوقی اکتفا نمی‌کنند و از دو یا چند مشاور حقوقی در حوزه‌های مختلف کاری بهره می‌برند. این موضوع به خصوص در معاملات و قراردادهای بین المللی که نیازمند آگاهی از حقوق تجارت بین الملل است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تنظیم قرارداد ارائه خدمات مشاوره حقوقی با مشاوران حقوق بین الملل و مشاورانی که به قانون داخلی آگاه هستند، نقطه امن معاملات شما است.

اهمیت و کاربرد قرارداد

در خصوص اهمیت این دسته از قراردادها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. نمونه قرارداد مشاور حقوقی ، موجب رشد بیشتر و بهتر یک کسب و کار می‌شود؛
  2. ارائه مشاوره‌های صحیح و به موقع؛
  3. در اختیار گذاشتن اطلاعات حقوقی مرتبط با معامله؛
  4. تنظیم قرارداد اصولی با رعایت جوانب قانونی محتاطانه برای انجام معاملات شرکت یا سازمان؛
  5. و بسیاری موارد دیگر، از جمله وظایف و مسئولیت‌های مهم مشاور حقوقی است.

در متن قراردادی که با مشاور حقوقی تحت عنوان « نمونه فرم قرارداد مشاوره حقوقی » تنظیم می‌شود، وظایف بالا را شرح می‌دهند. اگر در نمونه قرارداد های مشاوره حقوقی ، درباره شرح وظیفه‌ توضیحی نوشته نشده باشد، براساس عرف رایج، مشاور حقوقی باید در حیطه توانایی‌های خود عمل کند. به این ترتیب که به شرکت یا سازمان یا حتی شخص حقیقی که طرف قرارداد است، خدمات حقوقی ارائه دهد.

احتمالا تا به حال بسیار شنیده‌ باشید که به دلیل بی مبالاتی‌های ساده، پرونده‌های حقوقی سنگینی به وجود آمده‌اند. بی دقتی‌ها در نوشتن متن قرارداد باعث می‌شود که ایرادات بسیاری پیش آید. این مسائل می‌تواند خسارت و زیان جبران ناپذیری ایجاد کند. حتی این خطر وجود دارد که یک کسب و کار به سمت ورشکستی یا بدهکاری کشیده شود. به همین دلیل است که صاحبان سرمایه و مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال تنظیم نمونه قرارداد مشاوره ای حقوقی هستند. با اطمینان بسیار می‌توانیم ادعا کنیم که  این کار ضامنی برای سرمایه و کسب و کار آن‌ها خواهد بود.

نمونه قرارداد مشاوره ای حقوقی چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد مشاوره حقوقی و وکالت ، از جمله مشاغلی هستند که خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند. در اصل شرکت یا شخص حقیقی که با یک مشاور حقوقی قرارداد می‌بندد، در ازای خدمات مشاور حقوقی به او حق الزحمه پرداخت می‌کند. به همین دلیل است که فرم قرارداد مشاور حقوقی براساس آیین نامه خرید خدمت مشاوره صحیح و معتبر است.

نمونه قرارداد مشاوره حقوقی با شرکت ها و اشخاص حقیقی، حاوی اطلاعاتی درباره مدت زمان ارائه مشاوره، حیطه و زمینه مشاوره حقوقی، شرح وظایف، مسئولیت‌ها، تعهدات و شروط همکاری طرفین قرارداد است. در نمونه قرارداد مشاوره حقوقی شرکتها ، ابتدا درباره مشاور و شرکت یا سازمان مورد نظر معرفی شوند.

علاوه بر این لازم است مشاور حقوقی اهداف و اساس کسب و کار شرکت را بداند. آگاهی به شرایط کاری و اهداف سازمان، به مشاور حقوقی کمک می‌کند که آگاهانه‌تر عمل کند. دوراندیشی و پیشنهادات مشاور حقوقی با سواد و حرفه‌ای می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی در رونق کسب و کار کارفرما داشته باشد.

نمونه قرارداد مشاوره حقوقی شرکت قانونی است؟

نمونه قرارداد مشاور حقوقی با شرکت یا اشخاص حقیقی، براساس ماده 10 قانون مدنی و با استناد به ماده 2 بند 5 آیین نامه خرید خدمات مشاوره، قانونی و معتبر است. ماده 2 بند 5 آیین نامه خرید خدمات مشاوره به این مساله تاکید دارد که متخصصین و اشخاص دارای صلاحیت در حوزه‌های مختلف، می‌توانند از علم و دانش خود استفاده کنند. مشاوران حقوقی می‌توانند به اشخاصی که مشتاق استفاده از دانش و تجریات آن‌ها هستند، مشاوره دهند. براساس این آیین نامه، مشاوران حقوقی نیز می‌توانند در حوزه دانش خود، در ساعت معین یا به صورت ساعتی مشاوره بدهند.

شرکت‌ها می‌توانند در متن قرارداد با مشاور حقوقی به این مساله اشاره کنند که مشاور حقوقی در ساعات معینی از هفته، در شرکت حضور داشته باشد. یعنی ساعات مشخصی برای حضور مشاور در شرکت تعیین کنند. البته این ساعت حضور به صورت روزانه نخواهد بود. بر این ترتیب مشاور حقوقی متعهد می‌شود که در ساعت معین برای مشاوره به سازمان یا شخص حقیقی حاضر باشد. نوع دیگری از نحوه ارائه خدمات مشاوره، مشاوره به صورت ساعتی است. در مشاوره ساعتی، اشخاص بابت ساعاتی که با مشاور حقوقی گفت و گو داشته ‌اند، هزینه پرداخت می‌کنند.

در قرارداد مشاوره حقوقی شرکت ، مشاور در حیطه توانایی‌ها و تخصص خود فعالیت می‌کند. یعنی درباره حوزه کاری شرکت مشاوره می‌دهد، شرایط قانونی معامله را می‌سنجد، قرارداد تنظیم می‌کند و غیره.

ماده 10 قانون مدنی نیز توضیح می‌دهد که می‌توانیم هر قراردادی را با شرایط متفاوت تنظیم کنیم. تنها چیزی که لازم است، این است که قرارداد تنظیم شده مخالف قانون نباشد. با توجه به این قوانین و با استناد به آن‌ها می‌توانیم ادعا کنیم که قرارداد مشاور حقوقي معتبر و قانونی است.

آیا نمونه قرارداد مشاوره حقوقی ، قرارداد کار است؟

یک نکته بسیار مهم درباره این دسته از اسناد حقوقی این است که چنین قراردادهایی در حوزه قرارداد کار قرار نمی‌گیرد. نمونه قرارداد خدمات مشاوره حقوقی ، دارای هویت مستقلی است. مشاور حقوقی در این قرارداد، بابت خدمات و مشاوره‌ای که ارائه می‌دهد، حق الزحمه دریافت می‌کند. قراردادی که تنظیم می‌شود، می‌تواند نمونه قرارداد مشاوره حقوقی ساعتی باشد. از طرف دیگر شرکت‌ها می‌توانند درخواست کنند که مشاور حقوقی را برای مدت معینی در طول روز یا هفته در اختیار داشته باشند. استفاده از قرارداد جعاله مشاوره یا قرارداد مشاوره کارگزاری نیز، راه دیگری است که مشاور حقوقی می‌تواند با کمک آن، به شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی مشاوره دهد.

علاوه بر موارد پیشین شرایطی نیز وجود دارد که می‌توانید براساس آن یک مشاور حقوقی را به صورت تمام وقت استخدام کنید. استخدام مشاور حقوقی، قرارداد او را به سوی قرارداد کاری می‌کشاند. این نوع از استخدام بیشتر در سازمان‌های بزرگ دولتی اتفاق میفتد. مخصوصا زمانی که به دلیل شرایط خاص، کارفرما ترجیح می‌دهد که مشاور حقوقی با شرکت دیگری همکاری نکند. نکته مهم این است که به صورت معمول، متن قرارداد پیرو قانون کار نیست.

نمونه قرارداد مشاوره حقوقی و وکالت + اهمیت همکاری کارفرما با مشاور

از عوامل مهمی که باعث می‌شود موضوع نمونه قرارداد مشاوره حقوقی شرکتها به درستی اجرا و انجام شوند و مشاور حقوقی بتواند راهنمایی‌های مناسبی ارائه دهد، اعتماد کارفرما به مشاور و عدم پنهان کاری درباره مسائل حقوقی و قانونی شرکت است. اگر کارفرما پنهان کاری بی مورد نداشته باشد و در حد نیاز تمام اطلاعات اساسی معاملات و توافقات خود را در اختیار مشاور حقوقی بگذارد، به مراتب قراردادهای بهتری تنظیم خواهد کرد و می‌تواند به میزان قابل توجهی از وقوع مشکلات احتمالی در معاملات خود جلوگیری کند. علاوه بر این، کارفرما باید در تاریخ معین، حق الزحمه مشاور را بپردازد. بدون شک این اقدام موجب دلگرمی بیشتر مشاور حقوقی می‌شود.

پیشنهادی که ما داریم!

تیم حقوقی رکلا می‌تواند وظیفه تنظیم قرارداد شما را به عهده بگیرد. درخواست خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم. علاوه براین، شما این امکان را دارید که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با یک مشاور حقوقی با تجربه یا وکیل مجرب گفتگو داشته باشید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات