نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری و نکات اصلی تنظیم متن قرارداد مشاوره و کارگزاری

-
بروزرسانی:1401/09/06
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره کارگزاری

قرارداد مشاوره کارگزاری از جمله مهمترین قراردادهای دنیای تجارت امروزی و یکی از انواع قرارداد خدمات مشاوره ای است.

با گسترش هرچه بیشتر ارتباطات و با توجه به توسعه وسایل ارتباطی نسبت به گذشته، فعالیت کارگزاران در عرصه ارائه خدمات تجاری و غیر تجاری به مشتریان روز به روز افزایش می‌یابد و در نتیجه میان تجار، جایگاه ارزشمندی را به خود اختصاص داده است.

کارگزاران با برخورداری از توانایی موثر در برقراری ارتباط با سایر افراد، می‌توانند به مشتریان خود بهترین خدمات را ارائه دهند و در به دست آوردن هر چه بیشتر منافع توسط ایشان سهیم باشند.

استفاده از داده‌ها، تجزیه و تحلیل تمامی شرایط و البته وجود فناوری در حیطه مشاوره و کارگزاری در موضوعات مختلف این امکان را برای شما فراهم کرده است که به سادگی برنامه‌‌های دستیابی به مزایا و سود هرچه بیشتر را برای خود تنظیم کنید، به خصوص هنگامی که می‌دانید مدیریت این برنامه‌ها به صورت موثر، به توسعه کسب و کار شما کمک می‌کند.

بنابراین چنانچه بیان کردیم استفاده از کارگزار در دنیای مدرن امروزی و تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری می‌تواند در پیشرفت حرفه تجاری شما موثر باشد.

آیا کارگزار کمک کننده است؟‌

هر کدام از ما سعی می‌کنیم بهترین شرایط را برای کسب و کار خود ایجاد کنیم، بنابراین نیاز به یک متخصص برای مشاوره و ارائه راهنمایی را احساس می‌کنیم یا تصور کنید سایر اشخاص که به امور تجارت هم مشغول نیستند مانند دانشجویان، کارمندان و… برای تحقق برخی از اهداف خود چقدر وجود یک متخصص را برای جلو رفتن کارها لازم می‌دانند.

نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری نیز برای آسان کردن هرچه بیشتر روابط میان همین افراد تنظیم می‌شود.

هنگامی که شما به عنوان پدرخانواده قصد داشته باشید وام بگیرید اما از شرایط اخذ وام بی‌خبر باشید یا اصولاً نمی‌دانید کدام یک از بانک‌های کشور برای گرفتن وام اعم از تحصیلی و… دارای تسهیلات بیشتری هستند، با وجود اشخاص حرفه‌ای که در این زمینه به شما مشاوره می‌دهند و اقداماتی را تحت پوشش ارائه خدمات برای شما انجام می‌دهند، هیچ گونه سختی و نگرانی وجود نخواهد داشت.

امروزه با توجه به آنکه کارگزاران در حرفه‌های متنوعی مشغول به کار هستند، می‌توانید تصور کنید که چه قدر بازار مشاوره و کارگزاری گسترده است و محدود به دو یا سه حرفه نمی‌شود.

فروش محصولات، خریداری ارز، خریداری کالای به خصوص، یافتن بهترین مرجع برای خریداری بلیط یا در سطح بین المللی در عرصه صادرات و واردات، حمل و نقل بین المللی کالا، خریداری کالاهای سنگین همچون هواپیما، کشتی و….
تمامی موضوعاتی که مورد اشاره قرار گرفت به علاوه در نظر گرفتن ده‌ها موضوع و حرفه دیگر، از کارگزار خاص خود برخوردار هستند و برای هر کدام از آن‌ها نیز متن قرارداد مشاوره و کارگزاری به صورت خاص تنظیم می‌شود.

عمده فعالیت کارگزاران در چه اموری خلاصه می‌شود؟

توجه کنید که اشخاص کارگزار با توجه به آنکه در حیطه تخصصی خاصی فعالیت می‌کنند، از مشکلات و موانع کسب و کار یا اقدامات مربوط به آن اطلاع دارند و می‌دانند که راه حل رسیدن به هدف شما چیست.

آن‌ها با برخورداری از تجربه و اطلاعات مفید در زمینه کسب و کار شما یا اقدامی که قصد دارید انجام دهید، زمان را به عنوان مهمترین و ارزشمند‌ترین سرمایه برای شما خریداری می‌کنند، موضوعی که هیچ وقت با پرداخت پول به دست نمی‌آید و در صورتی که بگذرد می‌تواند بسیاری از سرمایه‌های دیگر را نیز از بین ببرد.

تجار و سایر اشخاصی نیز که برای آن‌ها زمان بسیار مهم است، در تلاش هستند تا امور خود را به سرعت انجام دهند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند. در واقع استفاده از کارگزار، در این روزها به گزینه دائمی تجاری تبدیل شده است که روزانه قرارداد‌های زیادی را تنظیم می‌کنند و معاملات آن‌ها به سرعت انجام می‌شود.

کارگزاران با توجه به برخورداری از معیار سنجش، ساختن الگو و ارزیابی داده‌ها، تجزیه و تحلیل شاخص‌های موجود و… می‌توانند به شما خدمات فراوانی را ارائه دهند.

شما با تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری و استفاده از یک متخصص برای رسیدن به اهدافتان، با هزینه پایین و میزان خطر کنترل شده، تجارب سال‌ها تلاش، شکست، ناکامی و در نهایت پیروزی کارگزار و اطلاعات وی در زمینه کسب و کار خود را خریداری می‌کنید.

کارگزار نقشه راه را به شما نشان می‌دهد و تا انتهای مسیر نیز شما را همراهی می‌کند تا برای رسیدن به هدف خود، راه اشتباهی را انتخاب نکنید.

نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری

کارگزار مورد نیاز خود را بر چه اساس انتخاب کنم؟

پیش از آنکه بخواهید نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری را با یکی از اشخاص کارگزار تنظیم کنید، باید بدانید که بر اساس چه معیاری، کارگزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید. مسلماً توجه به مواردی که برای ارزیابی کارگزاران به کار می‌رود همچون بررسی کمیسیون، هزینه‌ها، سبک تجارت و نیاز شما در حوزه کسب و کار خود و… می‌تواند در یافتن بهترین کارگزار در حوزه مورد نظر شما موثر واقع شود.

با این حال در ادامه به مهمترین نکات در این زمینه اشاره می‌کنیم که می‌تواند اساسی‌ترین گام‌ها برای یافتن کارگزاری مناسب برای شما باشد.

1-آیا کارگزار شما بر اساس قانون فعالیت خود را انجام می‌دهد؟

در اولین گام پیش از تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری توجه داشته باشید که کارگزار شما بر اساس قوانین صادره از دستگاه‌های قانون گذاری کشور فعالیت می‌کند یا خیر!

همچنین باید از اقداماتی که کارگزار به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد، اطمینان کسب کنید. به هرحال صحبت از مقادیر زیادی از مبالغ چه در قالب ریال، دلار، یورو و… می‌باشد و در دنیای تجارت امروزی، با توجه به گسترش روز افزون اشخاص کارگزار، نمی‌توان به هر نهادی که ادعای مشروعیت دارد، اعتماد کرد.

بنابراین در این خصوص توجه لازم را داشته باشید.

2-هزینه‌هایی که باید پرداخت کنید را بررسی کنید.

هریک از افراد به خصوص تجار، روزانه وارد ده‌ها معامله می‌شوند. خودتان می‌دانید که پس از تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری باید هزینه‌های زیادی شامل کمیسیون و… را بپردازید. بنابراین این مسئله برای تمامی تجار در تمامی کشورهای دنیا مرسوم است که با توجه به هدف خود و کارگزاری که قصد همکاری با او را دارند، به دنبال به صرفه‌ترین و ارزان‌ترین نرخ‌ها می‌باشند.

البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است یک معامله کم هزینه‌تر با یک کارگزار را قربانی تنظیم متن قرارداد مشاوره کارگزاری با یک شخص مطمئن کنید. بنابراین حتما گزینه‌های موجود را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به اهداف تجاری خود، تعادل را میان هزینه‌های امنیتی و هزینه پایین معاملاتی ایجاد کنید.

3-کارگزار باید به نفع شما وارد عمل شود

کارگزار طرف نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری باید سفارشات شما را به صورت کامل مورد توجه قرار دهد و در حوزه خرید و فروش، آن‌ها را به بهترین قیمت ممکن به طرف دیگر پیشنهاد کند.

در صورتی که هرگونه اتفاق در سطح کشور صورت بگیرد مانند آنکه قیمت ارز گران شود یا خبرهای نگران کننده به گوش برسد، کارگزار باید وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و با توجه به سود و منفعت مشتری خود، وارد مذاکره با طرف معامله شما شود.
بنابراین پیش از تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری حتما به این نکته اشاره کنید و کارگزار را برای انجام اقدامات موثر در تمامی شرایط احتمالی به نفع خودتان ملزم کنید.

4-کارگزاری را انتخاب کنید که آماده حمایت از مشتری خود باشد

توجه داشته باشید که هر کارگزاری برای تنظیم نمونه قرارداد مشاوره و کارگزاری بهترین نیست. بنابراین شما باید کارگزاری را انتخاب کنید که بتوانید در شرایط گوناگون و هنگام بروز مشکلات با او ارتباط برقرار کنید.

همچنین صلاحیت کارگزاران تنها در انجام بهترین اقدامات در حوزه سفارشات مورد نظر شما خلاصه نمی‌شود بلکه آن‌ها باید به صورت پیوسته در دسترس باشند و به سوالات شما پاسخ بدهند. بنابراین پشتیبانی فنی هم به اندازه نحوه عملکرد آن‌ها بسیار مهم است.

نکات تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری

در این قسمت، نکات مهم قرارداد مشاوره و کارگزاری را بررسی می‌کنیم:

مشخصات طرفین فرم قرارداد مشاوره و کارگزاری

طرفین باید مشخصات کامل خود را در متن قرارداد بنویسند. از جمله این مشخصات، نام و نام خانوادگی، اقامتگاه یا محل سکونت، شماره ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و… می‌باشد.

همچنین طرفین می‌توانند اقامتگاهی غیر از محل سکونت یا مرکز مهم امور خود انتخاب کنند و قانون مدنی در ماده 1010 این اجازه را به طرفین معامله داده است.

با این وجود، در صورت تعیین اقامتگاهی غیر از اقامتگاه اصلی در فرم قرارداد مشاوره و کارگزاری که در اصطلاح حقوقی، اقامتگاه انتخابی نام می‌گیرد، اظهارنامه‌ها، اخطاریه‌ها و سایر اوراق صادره از مراجع قضایی به همان اقامتگاه انتخابی صادر می‌شود.

همچنین دادگاه مشخصات کامل مندرج در متن قرارداد را معتبر دانسته و هیچ توجیهی را در خصوص کوتاهی طرفین نسبت به وارد کردن اطلاعات جایز نمی‌داند.

زمان در نمونه قرارداد مشاوره و کارگزاری

شاخصه تنظیم هر قرارداد، تعیین مهلت خاصی برای پایان ایفای تعهدات طرفین می‌باشد.

در متن قرارداد مشاوره کارگزاری نیز طرفین ، باید به زمان آغاز و پایان قرارداد توجه لازم را داشته باشند.

اصولا بعد از آنکه مهلت قرارداد مربوطه به پایان می‌رسد، قرارداد، جنبه الزامی خود را از دست می‌دهد و طرفین ملزم به ایفای تعهد نخواهند بود اما در صورتی که هریک از آن‌ها قصد داشته باشد همکاری خود را با طرف دیگر ادامه دهد، پس از به توافق رسیدن، می‌تواند متن قرارداد مشاوره کارگزاری را تمدید کند.

مرجع حل اختلاف قرارداد مشاوره و کارگزاری

معمولاً در قراردادهای تجاری و مدنی، در نخستین گام برای حل اختلافات میان طرفین، مذاکرات دوستانه و ارائه پیشنهادات و نظرات متقابل طرفین، معیار قرار می‌گیرد.

با این حال، در صورتی که طرفین با استفاده از فنون اشاره شده به توافق نرسیدند و اختلاف ایشان حل و فصل نشد، باید به مراجع قضایی ذی صلاح مراجعه کنند. ممکن است شما مرجع حل اختلاف قرارداد خود را شورای حل اختلاف در نظر بگیرید یا اینکه بخواهید دعوی شما در محاکم قضایی و دادگاه رسیدگی شود.

از طرف دیگر، اشخاصی که تمایل دارند در صورت بروز مشکل یا اختلاف، در بازه زمانی کوتاهی به مشکل آن‌ها رسیدگی و میان طرفین قرارداد رای داده شود، می‌توانند با توافق یکدیگر، داوری را برای قرارداد انتخاب کنند و در متن قرارداد، به آن داور اشاره داشته باشند و او را معرفی کنند.

تعهدات طرفین نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری

طرفین قرارداد مربوطه باید به تعهدات خود وفادار باشند و به مفاد قرارداد احترام بگذارند. در غیر این صورت مشمول ضمانت اجرای مندرج در قرارداد مربوطه خواهند بود.

تعهدات کارگزار

از جمله تعهدات کارگزار عبارت است از:

انجام اقدامات کارگزاری به صورت انحصاری و عدم برخورداری از حق توکیل به غیر. به عبارت دیگر کارگزار شخصاً باید سفارشات و دستورات مشتری یا کارفرمای خود را به انجام برساند و نمی‌تواند وظیفه مندرج در نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری مربوطه را به شخص دیگری واگذار کند.

کارگزار باید تعهدات خود را در مهلت مقرر شده در متن قرارداد مشاوره و کارگزاری به انجام برساند و در صورت عدم دقت نظر کارگزار به این مسئله، مسئولیت هرگونه ضرر و زیان وارده بر مشتری یا کارفرما، به عهده وی خواهد بود.

کارگزار باید در نهایت صداقت، کلیه اطلاعات و اخبار مربوط به حرفه مشتری خود را به عنوان طرف دوم فرم قرارداد مشاوره و کارگزاری ، به وی اطلاع دهد و از هرگونه انتفاع کارفرمای خود اسقبال کند.

تعهدات کارفرما

از جمله تعهدات مشتری یا کارفرما عبارت است از:

کارفرما باید به صورت کامل، کلیه شرایط و خواسته‌ها اعم از قیمت فروش، قیمت خرید، ویژگی کالاها، الزاماتی که کارگزار باید آن‌ها را رعایت کند و… را به کارگزار طرف متن قرارداد مشاوره و کارگزاری اطلاع دهد.

کارفرما باید در همان ابتدا، با کارگزار نسبت به نحوه پرداخت کمیسیون و مبلغ مورد نظر به توافق برسد و با توجه به این توافق، در فواصل زمانی مندرج در قرارداد، حق الزحمه او را پرداخت کند.

کارفرمایی که طرف نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری قرار می‌گیرد باید کلیه تحقیقات لازم را نسبت به کارگزار به انجام رسانده باشد و از او شناخت کافی داشته باشد.

همچنین باید کلیه شرایطی که کارگزار بیان کرده است را مورد بررسی قرار داده باشد و پس از اطلاع از این شرایط و پذیرش آن‌ها، قرارداد مربوطه را امضاء کند و اثر انگشت بزند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کارگزاری را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای این کار، روی لینک تنظیم قرارداد بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. به واسطه ثبت درخواست در این بخش، تیم رکلا با شما ارتباط می‌گیرد و درباره قراردادی که در نظر دارید، گفتگو می‌کنیم.

همچنین اگر تمایل دارید که در خصوص این قرارداد و نکات حقوقی و قانونی مربوط به آن، با شخص متخصصی گفتگو داشته باشید و از او راهنمایی بگیرید، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، برای شما کاربردی خواهد بود.

دانلود نمونه قرارداد مشاوره

شما با زدن بر روی تصویر زیر به جدیدترین نسخه از قرارداد مشاوره دسترسی خواهید داشت که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات