نمونه قرارداد جعاله مشاوره و نکات مهمی که بهتر است بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/11
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جعاله مشاوره

قرارداد جعاله مشاوره می‌تواند روش مطمئنی برای پاسخ به بسیاری از سوال‌ها و مشکلات اشخاص مختلف، سازمان‌ها، شرکت‌ها و غیره باشد. این قرارداد یکی از انواع قرارداد جعاله است. احتمالاً پیش آمده‌ است که بخواهید کاری را شروع کنید، ولی درباره آن اطلاعاتی در دست نداشته باشید و ندانید که بهترین کار و بهترین شیوه انجام آن چیست؟ ممکن است کار و پیشه شما به سمت ضرر و زیان در حرکت باشد و نتوانید علت آن را پیدا کنید یا هرچقدر به صورت شخصی تلاش می‌کنید، متوجه نشوید که این خلل در کسب و کارتان به چیزی مربوط است.

جهان امروز درگیر چنان سرعت و رقابتی در کسب و کار است که اجازه خطاهای زیاد را به شما نمی‌دهد. برای اینکه بتوانید به خوبی رشد کنید و در مسیری که انتخاب کرده‌اید موفقیت کسب کنید، باید از مسیر پیش رو آگاهی داشته باشید و بتوانید نکاتی که باعث ضعف و قدرت کارتان می‌شود را شناسایی کنید یا حتی اگر هنوز راه و کاری را انتخاب نکرده‌اید، انتخاب بهترین کار برای شما، باید با دقت انجام شود.

در این زمینه باید شرایط، ویژگی‌ها و سرمایه‌های مادی و معنوی که در اختیارتان است را بررسی کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. تمام کارهایی که پیش‌تر گفتیم هرچند بسیار سودمند است، اما در عمل ممکن است بسیار سخت و همراه با درصد زیادی از خطا باشد. پس چه کار کنیم؟

قرارداد مشاوره ای و به طور خاص نمونه قرارداد جعاله مشاوره می‌تواند گزینه امن شما باشد. تنها کافیست که حوزه مورد نیاز خود را انتخاب کنید. بعد از آن با انتخاب مشاوری که در آن زمینه تخصص و مهارت دارد، به راحتی می‌توانید به پاسخ سوالات خود برسید. نمونه قرارداد جعاله مشاوره یک عنوان کلی و گسترده است که بسیاری از انواع مشاوره را دربرمی‌گیرد. در ادامه درباره این قرارداد توضیحات بیشتری می‌دهیم.

نمونه قرارداد جعاله مشاوره چیست؟

قرارداد جعاله مشاوره از انواع قراردادهای خصوصی و زیر مجموعه‌ای از قراردادهای جعاله است. برای تنظیم این قرارداد باید به قانون مدنی در زمینه عقد جعاله توجه داشت. این قرارداد، قراردادی جایز است. به این معنی که طرفین هر زمان که بخواهند می‌توانند از قرارداد خارج شوند. در این قرارداد یک طرف، شخصی است که قصد و تمایل دارد که از شخص دیگر مشاوره بگیرد و طرف دیگر شخصی است که می‌پذیرد به درخواست کننده مشاوره بدهد. در این میان، طرف اول بابت مشاوره‌ای که می‌گیرد، حق الزحمه‌ای به طرف مقابل پرداخت می‌کند. این قرارداد میان اشخاص مختلف با محتوای مختلف برقرار می‌شود.

نمونه قرارداد جعاله مشاوره

انواع این قرارداد

مشورت و مشاوره گرفتن با توجه به نیاز شخص می‌تواند به انواع مختلفی تقسیم شود. در ادامه به مواردی از انواع نمونه قرارداد جعاله مشاوره اشاره می‌کنیم:

  1. مشاوره در زمینه روانشناسی: شما می‌توانید از یک روانشناس در حیطه نیازتان (خانواده، شغلی، سازمانی، کودک و نوجوان و…) بخواهید که در یک مدت زمان مشخص همراه شما باشد و بتوانید در هر زمان که نیاز داشتید با او ارتباط برقرار کنید. برای این کار می‌توانید با روانشناس، قرارداد تنظیم کنید.
  2. مشاوره در زمینه حقوقی: یکی از انواع مشاوره‌های مورد نیاز، مشاوره‌ حقوقی است که در زمینه امور حقوقی و قانونی روابط، کسب و کار، قراردادها و… مشاوره می‌دهند. شما می‌توانید با یک مشاور حقوقی مجرب نمونه قرارداد جعاله مشاوره تنظیم کنید و از او بخواهید که در کنار شما باشد و سوالاتتان را در زمینه حقوقی پاسخ دهد.
  3. مشاوره در زمینه کسب و کار خاص: اگر شغل و کار خاصی در نظرتان است و می‌خواهید در آن زمینه شروع به فعالیت کنید، لازم است که از شخص آگاهی که در آن کسب و کار تجربه کافی دارد کمک بخواهید. این شخص یا باید در آن کار مشغول باشد یا به طور کامل درباره آن آگاهی داشته باشد. بعد از پیدا کردن شخصی که در زمینه مورد نظر شما مشاور خوبی می‌باشد، می‌توانید با او این قرارداد را تنظیم کنید.

بسیاری دیگر از انواع مشاوره‌ها را می‌توان با نمونه قرارداد جعاله مشاوره سروسامان داد.

ارکان اصلی

نمونه قرارداد جعاله مشاوره مانند سایر قراردادهای جعاله، باید دارای سه رکن اصلی باشد. این سه رکن، شرط صحت این قرارداد است. در ماده 562 قانون مدنی نیز از این سه رکن نام برده شده است. این ماده قانونی می‌گوید:

در جعاله ملتزم را جاعل، طرف مقابل را عامل و اجرت را جُعل می‌گویند.

در ادامه هر کدام از این سه رکن را توضیح می‌دهیم.

1- جاعل در نمونه قرارداد جعاله مشاوره

جاعل در این قرارداد، همان کسی است که درخواست مشاوره می‌کند و خواهان این است که شخص آگاهی را به عنوان مشاور درکنار خود داشته باشد. این شخص در توافقی که تنظیم می‌شود، براساس شرایط و ویژگی‌هایی که تعیین می‌کند از شخص دیگری مشاوره می‌گیرد. همچنین متعهد می‌شود که در ازای دریافت مشاوره، حق الزحمه بپردازد. براساس قانون مدنی، شخص جاعل باید عاقل و بالغ باشد و توانایی تصرف در اموالش را داشته باشد. جاعل در نمونه قرارداد جعاله مشاوره همان کسی است که درخواست مشاوره می‌کند.

2- عامل در نمونه قرارداد جعاله مشاوره

در این قرارداد شخصی نقش عامل را به عهده می‌گیرد که بپذیرد به جاعل در زمینه‌ای که در نظر دارد، مشاوره بدهد. عامل با توجه به نیاز جاعل و کاری که به خاطر آن این قرارداد تنظیم شده‌ است، به او مشاوره می‌دهد. شخص عامل باید در زمینه‌ای که می‌خواهد مشاوره بدهد، مسلط و آگاه باشد. اگر احتیاج به سواد آکادمیک دارد، دارای آن میزان از تحصیلات باشد و اگر نیازمند مهارتی است، آن مهارت را دارا باشد. به طور کلی عامل باید توانایی و صلاحیت انجام کار را داشته باشد.

شخصی که نقش عامل را به عهده می‌گیرد، باید در زمینه ارائه مشاوره‌های کاربردی، عملی و تاثیر گذار، مهارت داشته باشد. به تحقیق و بررسی بپردازد و همیشه علم خود را به روز نگه دارد. برای عامل شرط خاصی وجود ندارد. بنابراین تنها شرط برای عامل این است که به سن تشخیص خوب از بد رسیده‌ باشد.

3- جُعل در نمونه قرارداد جعاله مشاوره

شخصی که می‌پذیرد نقش مشاور را داشته باشد، بابت مشاوره‌ای که می‌دهد و زمانی که می‌گذارد، حق الزحمه دریافت می‌کند. این حق الزحمه، منفعتی است که عامل از این قرارداد به دست می‌آورد. برای اخذ همین منفعت است که عامل متعهد می‌شود در قرارداد بماند و به وظایفی که به عهده می‌گیرد عمل کند. این حق الزحمه، اجرت، دستمزد، یا هر چیز دیگری که نامیده شود، همان جُعل است.

شرایط نمونه قرارداد جعاله مشاوره

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، برای تنظیم قرارداد جعاله حضور سه رکن اصلی آن لازم است. برای تنظیم نمونه قرارداد جعاله مشاوره نیز باید این شرایط رعایت شود. علاوه بر این سه رکن، یکی دیگر از مواردی که در تنظیم این قرارداد دارای اهمیت است، موضوعی است که جاعل در زمینه آن و برای انجام آن تقاضای مشاوره می‌کند. موضوعی که نمونه قرارداد جعاله مشاوره برای انجام آن تنظیم می‌شود باید مشروع و قانونی باشد. قانون مدنی نیز به این مورد اشاره کرده‌ است و ماده 570 می‌گوید:

«جعاله بر عمل نامشروع و یا بر عمل غیر عقلائی باطل است.»

با توجه به ماده‌هایی قانونی که بیان شد موضوعی که نمونه قرارداد جعاله مشاوره برای آن تنظیم می‌شود، باید قانونی و شرعی باشد. اگر این نکته رعایت شود، ایرادی در قرارداد نیست و از نظر قانونی معتبر است.

مشخصات و اطلاعات طرفین در نمونه قرارداد جعاله مشاوره

اشخاصی که در نمونه قرارداد جعاله مشاوره حضور دارند، طرفین قرارداد جعاله نامیده می‌شوند. طرفین قرارداد در نمونه قرارداد جعاله مشاوره جاعل و عامل هستند. در این بخش از نمونه قرارداد جعاله مشاوره لازم است که اطلاعات و مشخصات کامل طرفین (جاعل و عامل) به دقت نوشته شود. طرف اول قرارداد را با عنوان جاعل مشخص می‌کنیم و اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او را در این بخش می‌نویسیم. برای طرف دوم نیز همین کار را انجام می‌دهیم. طرف دوم را با عنوان عامل مشخص خواهیم کرد و همین اطلاعات را نیز برای او می‌نویسیم. اگر در جریان قرارداد جاعل یا عامل، شخص حقوقی باشند، باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده را در قرارداد ذکر کنیم.

مورد جعاله در نمونه قرارداد جعاله مشاوره

مورد جعاله همان موضوعی است که جاعل برای پیشبرد و انجام شدن درست آن، خواهان دریافت مشاوره و راهنمایی از شخصی آگاه و با تجربه است. در این بخش از قرارداد، درباره موضوع جعاله و جزئیات مربوط به آن توضیحاتی داده می‌شود. این توضیحات، مشاور را راهنمایی می‌کند و مشخص خواهد کرد که جاعل دقیقا به دنبال چه چیزی است.

حق الجعاله و نحوه پرداخت آن در قرارداد جعاله مشاوره

حق الجعاله ، دستمزد و حق الزحمه‌ای است که عامل در ازای انجام کار از جاعل دریافت می‌کند. این حق الزحمه زمانی پرداخت می‌شود که کار به اتمام رسیده باشد. ماده 567 قانون مدنی نیز در این باره می‌گوید:

«عامل وقتی مستحق جُعل می‌گردد که متعلق جعاله را تسلیم کرده یا انجام داده باشد.»

در نمونه قرارداد جعاله مشاوره ، از آنجایی که ماهیت مشاوره دادن و مشاوره گرفتن به نوعی است که نمی‌تواند برای انجام کار نهایی محاسبه‌ای انجام شود، لازم است که معیار دیگری را برای انجام کار انتخاب کنیم. برای مثال ممکن است که صاحب کاری بگوید که توقع دارد با انجام مشاوره‌ها و عمل به آن‌ها میزان فروش او بیشتر شود. تاکید کند که اگر افزایش فروش داشته باشد، مبلغ حق الجعاله را پرداخت می‌کند. این پرداخت می‌تواند به صورت مرحله‌ای و بعد از دیدن تاثیر مشاوره‌ها باشد. البته مهم‌ترین و تاثیر گذارترین موضوع، توافق میان جاعل و عامل است. طرفین به هر توافقی که برسند، اگر خلاف قانون نباشد، می‌توانند مطابق با آن عمل کنند.

مدت در نمونه قرارداد جعاله مشاوره

در این بخش از قرارداد، باید مدت به صورت دقیق و با اشاره به تاریخ شمسی نوشته شود. البته می‌توان ذکر کرد که قرارداد امکان تمدید دارد. در این صورت، تمدید قرارداد یا با رضایت مکتوب طرفین انجام خواهد شد یا به صورت خودکار ایجاد می‌شود. ملاک، توافق طرفین است.

تعهدات و شرایط طرفین در نمونه قرارداد جعاله مشاوره

به مناسبت قرارداد پیش‌رو، تعهدات و وظایفی میان طرفین شکل می‌گیرد. شرایط و تعهدات طرفین در این بخش از نمونه قرارداد جعاله مشاوره نوشته می‌شود. به محض امضای قرارداد، طرفین موظف می‌شوند که به تعهدات و شرایط خاص قرارداد عمل کنند.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد جعاله خاص

شما می‌توانید برای رفع اختلافات و مشکلات احتمالی، شخص یا مرجعی را برای داوری انتخاب کنید تا در زمان بروز اختلاف و مشکل، به آن رسیدگی کند و میان شما داوری کند. این شخص باید با توافق طرفین انتخاب شده باشد و صلاحیت داشته باشد. از نظر قانونی حکمی که داور می‌دهد لازم الاجرا است. ضمن آنکه می‌توانید از انتخاب داور خودداری کنید و مرجع حل اختلاف قرارداد شما، محاکم قانونی مذکور در قوانین ایران باشد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد جعاله مشاوره خود را به ما بسپارید. تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی در دپارتمان حقوقی رکلا انجام می‌شود. برای برقراری ارتباط اولیه و گفتگو درباره همکاری، روی لینک مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

علاوه بر این، اگر در فرآیند امضای این قرارداد به مسائل حقوقی برخورد کردید که ترجیح می‌دهید درباره آن‌ها با متخصصان این حوزه گفتگو داشته باشید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برای شما مناسب خواهد بود.

دانلود نمونه قرارداد مشاوره

در صورتی که به یک قرارداد جامع مشاوره نیاز دارید از این قرارداد برای شکل دادن به رابطه کاری میان طرفین استفاده کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره

دانلود نمونه قرارداد جعاله انجام کار

اگر برایتان خیلی مهم است که قرارداد شما حتما عنوان «جعاله» را به همراه خود داشته باشد می‌توانید از این قرارداد، میان مشاوره دهنده و دریافت کننده مشاوره استفاده کنید.

نمونه قرارداد جعاله انجام کار
دریافت نمونه قرارداد جعاله انجام کار
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات