قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل یا تلفن همراه شامل چه نکات مهمی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل

قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل یک قرارداد مهم و پرکاربرد است که بسیاری از فروشگاه‌های موبایل و هر شخص حقیقی یا شخص حقوقی می‌تواند از آن بهره ببرد. موبایل‌ها یا تلفن‌های همراه از وسایلی هستند که امروزه ارزش و اهمیت بسیار زیادی برای مردم دارند. شما کمتر کسی را پیدا می‌کنید که تلفن همراه نداشته باشد. علاوه براین، ارائه نسخه‌های کاربردی‌تر و جدید‌تر از کمپانی‌های سازنده موبایل، باعث شده است که این کالا همیشه یک کالای محبوب و پر متقاضی باشد و حتی گاهی به یک کالای لوکس نیز تبدیل شود.

به دلیل کاربردی که این وسیله در زندگی مردم دارد، مردم نیاز دارند که آن را تهیه کنند و در اختیار داشته باشند. گاهی هزینه زیادی باید برای خرید یک موبایل پرداخت شود. قیمت موبایل‌ها به اندازه‌ای است که گاهی اشخاص توان پرداخت وجه و خرید موبایل را ندارند. به همین دلیل تمایل خواهند داشت که از شیوه دیگری برای تهیه موبایل بهره ببرند. قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل قراردادی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این قرارداد، یک شیوه از توافق است که به واسطه آن، شخصی یک تلفن همراه را با یک قرارداد اجاره در اختیار شخص دیگر قرار می‌دهد اما شرط اصلی این قرارداد که آن را از سایر انواع اجاره نامه‌ متمایز می‌کند، شرطی است که برای تملیک در نظر گرفته می‌شود. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص قرارداد اجاره به شرط تملیک تلفن همراه توضیح خواهیم داد و درباره آن صحبت می‌کنیم.

قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل چگونه قراردادی است؟

قرارداد اجاره به شرط تملیک تلفن همراه یک قرارداد خصوصی است که با خواست و رضایت اشخاص میان آن‌ها تنظیم و امضا می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این قرارداد، یک موبایل را به صورت پرداخت اقساطی به فروش برسانید و از این مساله مطمئن باشید که تا زمان پرداخت کامل مبلغ قرارداد، مالکیت موبایل در اختیار شما است و تنها در صورت انجام شدن تمام تعهدات مندرج در قرارداد، مالکیت موبایل به مستاجر منتقل می‌شود. این قرارداد یکی از انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک است. از این قرارداد نه تنها برای تلفن همراه بلکه برای ابزار و وسایل دیگر نیز می‌توانید استفاده کنید.

در این توافق، یک طرف موجر است. موجر شخصی است که مالک موبایل محسوب می‌شود و برای انجام این قرارداد شروطی را در نظر می‌گیرد. طرف مقابل نیز مستاجر نامیده خواهد شد و در واقع شخصی است که می‌پذیرد در طول مدت قرارداد، شروط مشخصی را رعایت کند و مبلغی که بابت اجاره به شرط تملیک در نظر گرفته می‌شود را در موعد مقرر بپردازد. به واسطه این قرارداد و بعد از پرداخت کامل مبلغ قرارداد، موجر موبایل را به مستاجر تملیک می‌کند و به این صورت، مستاجر مالک موبایل خواهد شد. در طول دوره قرارداد نیز، مستاجر به واسطه قرارداد اجاره از منفعت تلفن همراه استفاده خواهد کرد و مالک منافع آن خواهد بود.

قواعد و قوانین مربوط

اگر بخواهیم در خصوص قانون مربوط به قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل صحبت کنیم، لازم است که به قانون مدنی مراجعه کنیم و درباره قرارداد اجاره توضیح دهیم. زیرا این قرارداد مطابق با قواعد و ضوابط قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل یک قرارداد تازه است و می‌توانیم قدمت استفاده از آن را مربوط به بعد از انقلاب بدانیم.

اولین بار از این قرارداد، در آیین نامه اجرایی اجاره به شرط تملیک نام برده شده است. بعد از آن نیز این شیوه از توافق توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی و موسسات زیادی به کار گرفته شد. اگرچه کشورهای مبدا این نوع از توافق، آن را یک توافق برای خرید و فروش در نظر می‌گیرند و نتیجه نهایی این قرارداد نیز انتقال مالکیت است اما در کشور ما، این قرارداد مطابق با ماده 466 قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود و طرفین باید به قواعد مربوط به آن متعهد باشند.

برای نوشتن قرارداد لازم است که نکات صحت و اعتبار قرارداد را رعایت کنیم. با رعایت نکات صحت قرارداد، این توافق معتبر خواهد بود و برای تنظیم آن اشکالی ایجاد نمی‌شود.

قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل یک قرارداد لازم و تملیکی است!

قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل یک قرارداد لازم است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که طرفین نمی‌توانند از انجام آن پشیمان شوند یا اینکه آن را برهم بزنند. اگر چنین امکانی برای موجر و مستاجر وجود داشته باشد، بدون شک نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند. البته مسائل مختلفی نیز مطرح می‌شود که برای رسیدگی به آن‌ها لازم است که امکان منتفی کردن قرارداد وجود داشته باشد. اگر بخواهیم نکات منتفی کردن قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است بگوییم که این قرارداد به دو شیوه امکان انحلال دارد.

انحلال قرارداد به واسطه قانون و انحلال قرارداد به واسطه تعیین شرط، دو شیوه‌ای هستند که به واسطه آن‌ها شما می‌توانید قرارداد مورد نظر خود را منحل کنید. قانون مدنی خیارات مشخصی را برای منحل کردن قرارداد در نظر گرفته است که در صورت بروز آن‌ها، امکان منحل کردن قرارداد برای طرفین برقرار می‌شود. علاوه براین، شما به عنوان دو طرف قرارداد می‌توانید با توافق یکدیگر شروطی را برای انحلال قرارداد در نظر بگیرید. این شروط به طور معمول مسائلی هستند که برای طرفین اهمیت زیادی دارند. بنابراین، در صورت بروز هر کدام از این موارد، امکان انحلال قرارداد نیز مهیا خواهد شد.

نکته مهم دیگر در خصوص این قرارداد، تملیکی بودن آن است. همانطور که می‌دانید، اجاره یک قرارداد تملیکی است. یعنی اینکه مستاجر در بازه زمانی که مورد اجاره را در اختیار دارد، مالک منافع آن نیز خواهد بود. بنابراین، با شروع این قرارداد، مستاجر نیز مالک منافع موبایل می‌شود. در ادامه، با انجام شدن تمام شروط و با تسویه حساب کامل مبلغ قرارداد، مالکیت تلفن همراه به مستاجر منتقل خواهد شد.

انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل

به طور کلی دو نوع قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل تنظیم می‌شود. این دو نوع قرارداد را اجاره به شرط تملیک به شرط عمل و اجاره به شرط تملیک به شرط نتیجه می‌نامند. در قراردادی که شرط عمل را مورد توجه قرار می‌دهد، اینطور توافق می‌شود که اگر مستاجر به تمام شروط قرارداد توجه کرده باشد و آن‌ها را به درستی انجام دهد و همچنین اگر تمام اقساط را بپردازد، موجر متعهد خواهد بود که مالکیت موبایل را به او منتقل کند.

در شیوه دیگر این قرارداد که اجاره به شرط نتیجه است، اینطور توافق می‌شود که در صورت انجام تمام تعهدات و با پرداخت آخرین قسط از قرارداد، موبایل خود به خود به نام مستاجر منتقل شود و دیگر نیازی به اقدام دیگری از جانب موجر نیست.

محتوای قرارداد اجاره به شرط تملیک تلفن همراه

برای انجام یک نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل ، لازم است که متن قرارداد را به دقت و با توجه به قانون و توافق‌های میان طرفین تنظیم کنید. این قرارداد باید توسط موجر و مستاجر امضا شود. امضای قرارداد به این معنی است که طرفین، تعهدات و مسئولیت‌های مندرج در قرارداد را پذیرفته‌اند و متعهد هستند که مطابق با آن عمل کنند. علاوه براین، قرارداد حاضر، سند و مدرک معتبری است که رابطه میان طرفین قرارداد را مشخص می‌کند و از حقوق آن‌ها محافظت خواهد کرد.

مبلغ و تاریخ قرارداد

در متن قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل ، ابتدا مشخص کنید که موبایل را به چه قیمتی به مستاجر منتقل می‌کنید. لازم است که ابتدا مبلغ کلی قرارداد را بنویسید. در ادامه می‌توانید برای پرداخت این مبلغ اقساطی را به صورت ماهانه تعیین کنید که مستاجر ملزم شود که در تاریخ معین، مبلغ مورد نظر را پرداخت کند. بعد از تسویه حساب نهایی، موبایل به مستاجر تعلق خواهد داشت.

علاوه بر مبلغ قرارداد، لازم است که بازه زمانی انجام قرارداد نیز مشخص شود. بازه زمانی قرارداد به تناسب با مبلغ موبایل و شیوه پرداخت آن معین خواهد شد و معمولا به صورتی است که پایان مدت قرارداد، مبلغ موبایل نیز پرداخت شود و طرفین با یکدیگر تسویه حساب کنند اما اگر با اتمام مدت قرارداد، مستاجر تعهدات مالی خود را پرداخت نکرده باشد، موجر می‌تواند قرارداد را منتفی کند و از انتقال موبایل به مستاجر خودداری کند.

پیشنهاد ما

برای تنظیم این قرارداد، حتما با یک مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری گفتگو کنید. با دریافت راهنمایی‌ها می‌توانید به خوبی از ماهیت قانونی این قرارداد مطلع باشید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد از جمله خدماتی هستند که تیم حقوقی رکلا به کاربران خود ارائه می‌دهد. ضمنا تیم حقوقی رکلا یک نمونه کامل از این قرارداد تنظیم کرده است.

قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک موبایل
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات