قرارداد اپراتور لیزر براساس کدام قانون نوشته می‌شود؟ + نکات مهم متن قرارداد اپراتور لیزر

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/06
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اپراتور لیزر

قرارداد اپراتور لیزر یکی از انواع قرارداد کار است و یک قرارداد کاربردی برای سالن‌های زیبایی و مراکز مراقبت پوستی به شمار می‌رود که در زمینه لیزر به مراجعه کنندگان خود خدمات ارائه می‌دهند. احتمالا در بسیاری از آگهی‌های استخدامی، با شغل اپراتور لیزر مواجه شده‌اید. با افزایش روز به روز علاقه و تمایل اشخاص به استفاده از خدمات لیزر، تعداد مراکزی که این خدمات را ارائه می‌دهند، بسیار بیشتر شده است. به همین دلیل نیز لازم است که اشخاصی برای کار با این دستگاه‌ها استخدام شوند. نمونه قرارداد اپراتور لیزر دقیقا قراردادی است که برای استخدام اپراتور لیزر به کار می‌رود.

اگر صاحب یک دستگاه لیزر هستید یا اگر شخصی هستید که تمایل دارید در این سمت شغلی مشغول به فعالیت شوید، ابتدا لازم است که درباره قوانین و شروط این رابطه کاری، اطلاع کسب کنید و همچنین درباره قواعد مرتبط با محتوای متن قرارداد اپراتور لیزر نیز آگاه باشید. در این صورت می‌توانید با خیال آسوده‌تری این قرارداد کاری را امضا کنید.

نمونه قرارداد اپراتور لیزر چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد اپراتور لیزر در واقع یک قرارداد استخدام است. یعنی اینکه به واسطه این قرارداد، یک نیروی انسانی برای انجام کار مشخصی به خدمت گرفته می‌شود. در این قرارداد نیز دقیقا همین کار انجام خواهد شد. به این صورت که یک نیروی انسانی برای کار با دستگاه لیزر و به عنوان اپراتور استخدام می‌شود. این شخص باید در ساعت مشخصی در محل کار حضور داشته باشد و اموری که به او سپرده می‌شوند را انجام دهد. به همین ترتیب نیز برای او حق الزحمه‌ای در نظر گرفته خواهد شد که کارفرما ملزم است حق الزحمه یا حقوق اپراتور لیزر را به صورت ماهانه پرداخت کند.

رابطه میان کارفرما و اپراتور لیزر مطابق با آنچه قانون تعریف می‌کند، رابطه کارگر و کارفرما است و این قرارداد مطابق با قانون کار نوشته می‌شود و همچنین این قرارداد باید از قانون تامین اجتماعی نیز پیروی کند. البته با توجه به شرایط مختلف، شما می‌توانید به منظور تنظیم نمونه قرارداد اپراتور لیزر ، از انواع قرارداد کار بهره ببرید.

انواع نمونه قرارداد اپراتور لیزر

شرایط کاری شما، نوع قراردادتان را نیز مشخص می‌کند. برای مثال اگر تمایل داشته باشید که اپراتور لیزر را برای تمام ساعت کاری روزانه در اختیار داشته باشید، قرارداد کار موقت برای شما مناسب خواهد بود. شما می‌توانید برای این قرارداد مدت تعیین کنید. برای مثال شما می‌توانید برای چند ماه یا حتی یک سال همکاری با اپراتور لیزر توافق کنید و مدت قرارداد را نیز برای این بازه زمانی در نظر بگیرید.

در حالت دیگر، اگر اپراتور لیزر کمتر از 8 ساعت برای شما کار می‌کند و ساعت کاری روزانه او 4 الی 5 ساعت است، می‌توانید از قرارداد کار ساعتی استفاده کنید. به این صورت که در ازای ساعاتی که نیروی کار مشغول به کار است، حقوق قانونی او را محاسبه می‌کنید و به او می‌پردازید.

نکته مهم در خصوص انواع متن قرارداد اپراتور لیزر این است که شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط مختلف با یکدیگر همکاری کنید اما هر نوع از قرارداد کار را که در نظر گرفته باشید، باز هم ملزم هستید که به قوانین مرتبط با قانون کار و قانون تامین اجتماعی توجه داشته باشید و به آن‌ها عمل کنید. زیرا عمل نکردن به این قوانین می‌تواند برای شما جریمه و خسارت زیادی به همراه داشته باشد.

نمونه قرارداد اپراتور لیزر و بیمه تامین اجتماعی

همانطور که توضیح دادیم، ماهیت نمونه قرارداد اپراتور لیزر به خدمت گرفتن یک نیروی انسانی به منظور انجام کار است و این نوع رابطه کاری نیز باید متعهد به قوانین کار و تامین اجتماعی باشد.

بنابراین، اگر تمایل دارید که یک اپراتور را بدون بیمه استخدام کنید یا اگر تمایل داشته باشید که مبلغی کمتر از حقوق پایه اداره کار به اپراتور لیزر بپردازید؛ باید تاکید کنیم که چنین اقدامی امکان پذیر نخواهد بود. شما به هر حال ملزم هستید که به قوانین عمل کنید زیرا که در هر صورت با انجام رفتاری مغایر قانون، جریمه خواهید شد. بنابراین، راهی برای گریز از مساله تامین اجتماعی وجود ندارد.

با توجه به مطالبی که بیان شد، عملا قرارداد اپراتور لیزر بدون بیمه ، به هیچ وجه صحیح نیست و شما نمی‌توانید در خصوص پرداخت نشدن حق بیمه نیروی کار توافق کنید. یعنی اگر کارگر و کارفرما نیز در خصوص پرداخت نشدن بیمه و حق الزحمه توافق داشته باشند؛ قانون این توافق را صحیح نمی‌داند و از آن حمایت نمی‌کند.

حقوق و مزایا را چگونه تعیین کنیم؟

اپراتور با چه شرایطی برای شما کار می‌کند؟ پاسخ دقیق به این سوال، می‌تواند به شما کمک کند که میزان دقیق حقوق و مزایای اپراتور لیزر را معین کنید. شورای عالی کار ، هر ساله مبالغ مشخصی را برای حقوق و مزایای نیروی کار انسانی در نظر می‌گیرد. این مبلغ به طور معمول براساس میزان تورم و شرایط اقتصادی تعیین می‌شود. شورای عالی کار و قانون کار، کارفرما را ملزم می‌کنند که به منظور در اختیار گرفتن نیروی انسانی، باید حقوق پایه اداره کار را بپردازد و این امکان وجود ندارد که حقوقی کمتر از حقوق پایه پرداخت شود.

حال سوال این است که اگر برای ساعات کمتری با اپراتور لیزر همکاری می‌کنید، شرایط پرداخت حقوق و مزایا چگونه خواهد بود؟ در پاسخ باید بگوییم که در ابتدا این مراکز می‌توانند حقوق پایه را به نسبت تعداد ساعات حضور نیروی کار محاسبه کنند. یعنی اینکه اگر شما به صورت ساعتی نیز مشغول به کار هستید، کارفرما می‌تواند براساس ساعاتی که کار کرده‌اید به شما حقوق و مزایا بدهد. البته نکته مهم این است که ملاک تعیین این مبالغ براساس حقوق اداره کار است. برای مثال شما می‌توانید محاسبه کنید که 5 ساعت کار روزانه براساس حداقل حقوق اداره کار، چه میزان خواهد بود. بنابراین، یادمان باشد اگر کاره پاره وقت یا ساعتی نیز داشته باشیم، مستحق دریافت حقوق، مزایا، سنوات و غیره هستیم.

موضوع این قرارداد یا تعریف این سمت شغلی

یک بخش مهم از متن قرارداد اپراتور لیزر به توضیحات تخصصی در زمینه این شغل اختصاص دارد. یعنی اینکه باید در بخش موضوع قرارداد، دقیقا مشخص شود که اپراتور لیزر برای انجام دادن چه کارهایی استخدام شده است و شرح وظایف او شامل چه مواردی خواهد بود؟ با آگاهی از موضوع قرارداد متوجه خواهید شد که چه مسئولیت‌ها و تعهداتی را نسبت به این قرارداد به عهده دارید و ملزم به انجام چه اموری هستید.

تعهدات و شروط

با اینکه این قرارداد مطابق با قوانین کار و تامین اجتماعی تنظیم می‌شود اما اشخاص می‌توانند در خصوص شیوه انجام آن و در حدودی که قانون به آن‌ها اجازه داده است، شروط و تعهداتی را تعیین کنند. این شروط و تعهدات در اکثر مواقع از طرف کارفرما است و در آن به نحوه استفاده از دستگاه لیزر اشاره می‌کند. کارفرما می‌تواند در متن قرارداد بنویسد که اگر شیوه استفاده اپراتور از دستگاه لیزر باعث خسارت و آسیب به دستگاه شود، اپراتور ملزم است که خسارت را پرداخت کند. همچنین کارفرما می‌تواند برای این مساله، ضمانتی را نیز دریافت کند.

البته مشخص است که اگر خرابی دستگاه در اختیار اپراتور لیزر نباشد و به شیوه کارکرد او ارتباطی نداشته باشد، پرداخت خسارت نیز به عهده اپراتور نخواهد بود. علاوه بر مساله خرابی دستگاه و شیوه استفاده از آن، طرفین می‌توانند شروط دیگری را نیز تعیین کنند.

ساعت کاری روزانه اپراتور لیزر

تعیین ساعت کاری روزانه اپراتور لیزر ، از مسائل مهمی است که حتما باید در متن قرارداد درباره آن توضیح دهید زیرا همین مساله مهمترین معیار برای محاسبه حقوق و مزایای او خواهد بود. علاوه بر تعیین بازه زمانی کلی ساعات کارکرد اپراتور لیزر، شما این امکان را دارید که در متن قراردادتان با او، ساعت دقیق ورود و خروج ایشان به محل کار را نیز معین کنید.

قانون کار، به موضوع ساعت کاری کارگران (به طور کلی ساعت کار نیروی کار انسانی)، توجه داشته و سقف ساعت کاری روزانه را معین کرده است. البته این امکان وجود دارد که شما بخواهید ساعات کمتری از قانون ساعت کار روزانه، با اپراتور لیزر همکاری داشته باشید. در این حالت، قطعا حقوق و مزایای اپراتور با توجه به ساعات حضورش محاسبه می‌شود. از طرف دیگر، این امکان نیز وجود دارد که از اپراتور لیزر بخواهید بیشتر از ساعت کار قانونی، بماند و کار کند. البته ابتدا باید در خصوص این موضوع با او به توافق برسید و هر دو طرف از این توافق رضایت داشته باشند و در ادامه لازم است که حق الزحمه ساعت کاری مازاد که مشمول اضافه کاری می‌شوند را محاسبه و به اپراتور لیزر پرداخت کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد ، در کنار شما است تا به سوالات شما درباره قرارداد اپراتور لیزر پاسخ دهد و همچنین قرارداد مورد نظر شما را با شرایطی که در نظر دارید، تنظیم کند. از تیم حقوقی رکلا بخواهید.

قرارداد اپراتور لیزر

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اپراتور لیزر
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
اقبال کرمی
thumb_up_alt
آیا متنی از قرارداد بین اپراتور و صاحب دستگاه (دستگاه کمپرسور باد دیزلی) در دسترس دارید؟ با تشکر
13:32
12 اسفند 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
شما می‌توانید با توجه به شرایط کاری میان طرفین اعم از درصدی و پرسنلی، نسبت به تهیه قرارداد مناسب از سایت اقدام کنید. در صورت تردید در انتخاب قرارداد مناسب، با ما تماس داشته باشید.
19:12
13 اسفند 1401
account_circle
محدثه عامري
thumb_up_alt
ميشه متن رو ارسال كنيد؟
08:14
04 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ما این متن را تنظیم کرده‌ایم و در بخش نمونه قراردادهای سایت قرار دارد لذا شما این امکان را خواهید داشت که از همین صفحه، وارد صفحه این نمونه قرارداد شوید و از همان جا نسبت به خریداری آن اقدام کنید.
12:56
05 تیر 1402