قرارداد محوطه سازی ؛ منظور از قرارداد مدیریت پیمان محوطه سازی چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1403/02/11
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد محوطه سازی

قرارداد محوطه سازی به منظور اجرای پروژه‌های محوطه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروژه‌های محوطه سازی از متداول‌ترین پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز هستند. امروزه محوطه سازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و طراحان و معماران زیادی به صورت اختصاصی در زمینه محوطه سازی مشغول به فعالیت هستند. محوطه سازی، معماری نمای خارجی و فضای بیرونی ساختمان است. مدلسازی فضای نشیمن، مدلسازی فضای سبز و به کارگیری گیاهان تزئینی و درختچه‌های سبز با توجه به موقعیت جغرافیایی و امکانات محیطی، مدلسازی محل عبور و مرور و موارد دیگر که با سلیقه معمار برنامه ریزی می‌شوند، مجموعه فعالیت‌هایی هستند که به نام محوطه سازی معرفی شده‌اند. برای اجرای عملیاتی پروژه‌های محوطه سازی باید با اشخاص متخصص همکاری کنید. قرارداد محوطه سازی ، قراردادی است که به واسطه آن، مسئولیت اجرای عملیات محوطه سازی به یک پیمانکار سپرده می‎‌شود.

نمونه قرارداد اجرای محوطه سازی در واقع یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که به واسطه سه رکن اصلی یعنی؛ کارفرما، پیمانکار و موضوع پروژه تشکیل می‌شود. در این قرارداد، کارفرما شخصی است که تمایل دارد پروژه محوطه سازی ساختمان یا ویلای خود را به یک شخص متخصص بسپارید. در مقابل، پیمانکار نیز شخصی است که در حوزه ساخت و ساز محوطه تجربه و سابقه کار دارد و می‌پذیرد که مطابق با سفارش و طرحی که ارائه می‌شود، به اجرای محوطه سازی بپردازد.

قرارداد محوطه سازی با خواست و رضایت کارفرما و پیمانکار، میان آن‌ها توافق و امضا می‌شود و به واسطه آن، هر کدام از طرفین تعهدات و شروطی را به عهده می‌گیرند که ملزم هستند به آن‌ها عمل کنند. در ادامه این مقاله درباره قرارداد محوطه سازی صحت می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که به مهمترین نکات مربوط به این قرارداد اشاره کنیم.

تنظیم و امضای قرارداد مدیریت پیمان محوطه سازی

عبارت « قرارداد مدیریت پیمان محوطه سازی » به این مساله اشاره دارد که تمام مسئولیت‌های رسیدگی و پیگیری ساخت و ساز محوطه مورد نظر به یک پیمانکار سپرده می‌شود و پیمانکار ملزم خواهد بود که مطابق با نقشه و طرحی که به او ارائه شده است، سازه نهایی را به کارفرما تحویل دهد. در واقع در این قرارداد تمام مسئولیت‌های پروژه محوطه سازی به عهده پیمانکار قرار می‌گیرد.

اگر مدیریت انجام پروژه برای معمار امکان پذیر نباشد، می‌تواند به کارفرما اطلاع دهد و از او بخواهد که مدیریت پروژه را به شخص دیگری واگذار کند. در این موقعیت، کارفرما نیز می‌تواند به منظور صحت انجام موضوع این قرارداد، از شخص ثالثی بخواهد که پروژه ساخت و ساز محوطه را مورد ارزیابی قرار دهد و به روند انجام کار نظارت داشته باشد. بنابراین، قرارداد مدیریت پیمان محوطه سازی ، با هدف رسیدگی و نظارت در خصوص انجام پروژه محوطه سازی تهیه و تنظیم می‌شود.

اگرچه به طور معمول مسئولیت مدلسازی محوطه را با استفاده از قرارداد طراحی محوطه سازی به معماران متخصص می‌سپارند اما در مواردی نیز مشاهده می‌شود که معمار مورد نظر، هم مسئولیت بخش مدلسازی پروژه و هم مسئولیت بخش اجرای آن را به عهده می‌گیرد. شرکت‌های عمرانی در تلاش هستند که با حضور متخصصانی در حوزه‌های مختلف، نیازهای مراجعه کنندگان خود را پاسخ دهند. برای مثال شما می‌توانید با تنظیم قرارداد طراحی ویلا ، به مساله محوطه سازی ویلا نیز اشاره کنید و بخواهید که هر دو پروژه با یکدیگر ادغام شوند. این شیوه از همکاری باعث افزایش سرعت اجرای پروژه می‌شود و در مواقعی مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه نشان داده است که این شیوه موجب صرفه جویی در هزینه‌ها نیز خواهد شد.

برای نوشتن فرم خام قرارداد محوطه سازی باید چه قوانینی رعایت شوند؟

اگر قصد دارید که یک نمونه قرارداد پیمانکاری محوطه سازی بنویسید، ابتدا باید از این مساله آگاه باشید که این قرارداد باید از چه قوانینی پیروی کند و شرایط صحت انجام آن، به چه صورت خواهد بود.

در پاسخ به این گونه سوالات در خصوص چگونگی تنظیم قانونی فرم خام قرارداد محوطه سازی ، باید به این مساله اشاره کنیم که این قرارداد یکی از انواع قرارداد نامعین در قانون مدنی است. در واقع قرارداد حاضر تابع قواعد و ضوابطی خواهد بود که در قانون مدنی بیان شده است. همچنین باید برای نوشتن آن نیز، شروط صحت قرارداد در نظر گرفته شود. اگر نمونه‌هایی از این قرارداد را مشاهده کرده باشید، احتمالا در ابتدای آن‌ها، این جمله را ملاحظه می‌کنید که نوشته‌اند، قرارداد حاضر مطابق با ماده 10 و ماده 190 قانون مدنی تنظیم شده است.

ماده 10 قانون مدنی این امکان را ایجاد می‌کند که اشخاص بدون محدودیت خاصی بتوانند به هر شیوه‌ای که تمایل دارند با یکدیگر توافق کنند. ماده 190 این قانون نیز، شروطی که باید برای صحت قرارداد در نظر گرفته شوند را بیان می‌کند. البته در ماده 10 قانون مدنی صراحتا بیان شده است که شروط و تعهداتی که میان طرفین برقرار می‌شود، نباید مغایر با قانون باشد.

توضیح دادیم که برای تنظیم و نوشتن نمونه قرارداد محوطه سازی ، لازم است که به قانون مدنی توجه داشته باشید. علاوه براین، باید به این مساله نیز اشاره کنیم که اصول نگارش قرارداد نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به خصوص در مواردی که تمایل دارید، شرطی را در قرارداد مطرح کنید اما از چگونگی بیان صحیح آن شروط در قرارداد مطلع نیستید. در این زمان، مناسب‌ترین اقدام این است که با یک مشاور حقوقی مجرب یا وکیلی که به صورت اختصاصی در زمینه تنظیم قرارداد فعالیت می‌کند، مشورت کنید.

اهمیت محتوای قرارداد محوطه سازی

اشخاصی که در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی و به خصوص پروژه محوطه سازی فعالیت می‌کنند، به خوبی به این مساله آگاه هستند که متغیر بودن شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت کالا و ابزارهای مورد نیاز، هزینه تامین مصالح و هزینه به خدمت گرفتن نیروی کار، باعث می‌شوند که در مواقعی میان کارفرما و پیمانکار پروژه، اختلافات و مشکلاتی ایجاد شود. به همین دلیل و برای جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی، لازم است که سندی مکتوب میان طرفین امضا شود که تمام توافقات و شروطی که برای همکاری به آن نیاز دارند را با جزئیات بیان کند.

اهمیت تنظیم و امضای قرارداد محوطه سازی به صورت مکتوب، به این دلیل است که قرارداد مورد نظر در واقع یک سند و مدرک قانونی و معتبر محسوب می‌شود که در مراجع قانونی نیز قابلیت استناد دارد. یعنی اینکه می‌توانید با استناد به این قرارداد در مراجع قانونی حاضر شوید و حقوق خود را مطالبه کنید. البته مسلم است که برای اجرای چنین پروژه‌ای حتما قراردادی میان طرفین امضا می‌شود اما نکته مهم این است که آیا قراردادی که تنظیم شده است، به تمام موارد مهم این پروژه اشاره می‌کند؟ و آیا می‌تواند از حقوق کارفرما و پیمانکار حمایت کند؟

محتوای قرارداد باید حاوی چه اطلاعاتی باشد؟

ارزیابی دقیق قراردادی که برای امضای کارفرما و پیمانکار آماده شده است و پاسخ به این سوالاتی که در بخش قبل مطرح کردیم، به آگاهی و دانش شما از آیین قرارداد نویسی و آشنایی با محتوای قرارداد مورد نظرتان بستگی دارد. در محتوای متن نمونه قرارداد اجرای محوطه سازی ، لازم است که مشخصات هویتی طرفین قرارداد به دقت بیان شود. به همین ترتیب، در ادامه متن قرارداد، موضوع پروژه را تعریف می‌کنند و به همین صورت به بیان تعهدات و شروطی می‌پردازند که به عهده هر کدام از طرفین قرار می‌گیرد. مبلغ قرارداد؛ شرح دقیقی از سرمایه‌ای که برای پروژه هزینه می‌شود؛ مدت انجام پروژه؛ نقشه و سایر اسناد قرارداد؛ شرایط فسخ قرارداد و تعهدات کارفرما و پیمانکار از دیگر مواردی هستند که درباره آن‌ها در متن قرارداد صحبت می‌شود.

اگر پیمانکار به تعهدات خود عمل نکند، چه باید کرد؟

زمانی که شما اجرای پروژه محوطه سازی را به یک پیمانکار می‌سپارید، بدون شک بازه زمانی مشخصی را برای اجرای این پروژه در نظر می‌گیرید. از طرف دیگر طرح و دستورالعمل‌هایی را نیز برای اجرای موضوع قرارداد در نظر می‌گیرید. حال اگر پیمانکار به هر دلیلی نتواند به درستی به تعهدات عمل کند یا اینکه پروژه را براساس توافقاتی که انجام شده است انجام ندهد، چه باید کرد؟

شما می‌توانید چنین شرایطی را در قرارداد پیش بینی کنید. یعنی اینکه در نمونه قرارداد محوطه سازی ، چنین موقعیتی را شرح دهید. علاوه براین، می‌توانید برای این موقعیت خسارت یا جریمه در نظر بگیرید که به واسطه آن، پیمانکار خود را ملزم بداند که به تعهدات قرارداد پایبند باشد. تعیین جریمه برای موارد متعددی بیان می‌شود. برای مثال شما می‌توانید برای تاخیر در تحویل پروژه، جریمه در نظر بگیرید. به این صورت که در ازای هر روز دیرکرد، مبلغ مشخصی از حق الزحمه‌ای که برای پیمانکار در نظر گرفته شده است، کسر شود.

علاوه براین، حتی می‌توانید شرایطی را تعریف کنید که به واسطه آن، امکان فسخ قرارداد را نیز داشته باشید.

آیا امکان فسخ قرارداد محوطه سازی وجود دارد؟

مسلم است که قرارداد محوطه سازی باید با توافق و رضایت طرفین و مطابق با خواست آن‌ها تهیه و تنظیم ‌شود. در واقع دو طرف این توافق، یعنی کارفرما و پیمانکار با امضای این قرارداد، متعهد می‌شوند اقداماتی را انجام دهند تا موضوع این قرارداد عملی شود. قانون مدنی در خصوص این قبیل قراردادها اینطور بیان می‌کند که قراردادهای خصوصی میان طرفین لازم الاتباع هستند. یعنی اینکه پیمانکار و کارفرما به محض امضای قرارداد، ملزم خواهند بود که به تعهدات خود نسبت به این قرارداد عمل کنند.

بنابراین، اگر یک نمونه قرارداد محوطه سازی را امضا کرده‌اید، باید بدانید که ملزم خواهید بود به تعهداتی که پذیرفته‌اید، عمل کنید و امکان فسخ قرارداد را ندارید.

یک توصیه کاربردی

قرارداد محوطه سازی از جمله قراردادهایی است که برای اجرای آن، سرمایه قابل توجهی هزینه می‌شود. به همین دلیل، صاحبان پروژه و پیمانکاران نیز تلاش می‌کنند که موضوع این قرارداد به شیوه صحیحی عملیاتی شود. برای این منظور و به موجب جلوگیری از بروز اختلافات و اشکالات احتمالی، مناسب است که قرارداد مورد نظر را مطابق با خواست طرفین و به صورت اختصاصی تنظیم کنید. علاوه براین، برای تنظیم این قرارداد نیز می‌توانید با مشاوران حقوقی مشورت کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و ارائه امکان ثبت درخواست مشاوره تلفنی حقوقی ، شرایطی را ایجاد کرده است که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، قرارداد مورد نیازتان را در اختیار بگیرید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای توافق در خصوص یک پروژه پیمانی، می‌توانید از فرم خام قرارداد پیمانکاری استفاده کنید. برای تهیه این قرارداد، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات