قرارداد طراحی محوطه سازی چه نوع قراردادی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی محوطه سازی

طراحی محوطه سازی در ساخت و سازهای امروزی اهمیت ویژه‌ای دارد. توجه و لزوم ساخت محوطه به اندازه‌ای است که تهیه طرحی مناسب برای محوطه و چشم اندازه‌های یک مجتمع از بخش‌های مهم پروژه طراحی ساخت و ساز آن مجموعه محسوب می‌شود. شاید اینطور به نظر برسد که برای محوطه سازی، نیاز به فضای آماده و مشخصی است که شرایط ساخت محوطه برای آن فراهم باشد اما نکته جالب این است که برای محوطه سازی محدودیتی وجود ندارد و هر چشم انداز یا مسیر عبوری می‌تواند مکانی برای محوطه سازی باشد. به همین دلیل است که در حال حاضر، قرارداد طراحی محوطه سازی از جمله قراردادهایی است که به تکرار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد طراحی محوطه سازی قراردادی است که برای اجرای طراحی محوطه، میان متقاضی و طراح، تنظیم می‌شود. اشخاص حاضر در این قرارداد، از یک طرف اشخاصی هستند که تمایل دارند برای محوطه یا چشم انداز مورد نظر آن‌ها، طرحی کاربردی ارائه شود تا با استفاده از آن طرح، مراحل اجرایی ساخت محوطه را عملیاتی کنند. در مقابل، طرف دیگر این قرارداد نیز، اشخاصی هستند که می‌پذیرند طراحی محوطه را به عهده بگیرند و در بازه زمانی که معین خواهد شد، طرح نهایی را به متقاضی تحویل دهند. باید به این مساله نیز اشاره کنیم که طراح محوطه سازی، شخصی است که در این حوزه دارای تحصیلات آکادمیک باشد و همچنین فردی است که در این زمینه فعالیت می‌کند یا اینکه شخصی خواهد بود که از مهارت و دانش کافی برخوردار است و پروژه‌های موفقی را در کارنامه کاری خود دارد.

شما می‌توانید با توجه به شرایطی که در نظر دارید، قرارداد طراحی محوطه سازی را تهیه و تنظیم کنید. این قرارداد یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص این قرارداد توضیح خواهیم داد.

موضوع قرارداد طراحی محوطه سازی

بعد از آنکه طراح و کارفرما در متن قرارداد معرفی می‌شوند و بعد از اینکه مشخص می‌شود چه اشخاصی مسئولیت این قرارداد را به عهده گرفته‌اند، باید حتما موضوع قرارداد را بیان کنید. یعنی اینکه باید به طور دقیق و با صراحت توضیح دهید که موضوع این قرارداد چه چیزی خواهد بود و قرار است که چه اموری به واسطه این قرارداد انجام شوند.

توضیح درباره موضوع قرارداد باید به صورتی باشد که به طور دقیق مشخص کند طراح در این قرارداد چه مسئولیتی به عهده دارد و ملزم است که چگونه طرحی را به کارفرما ارائه دهد. بنابراین، برای تعیین موضوع قرارداد، ابتدا باید مشخص کنید که قصد دارید برای چه مکانی طراحی محوطه سازی را انجام دهید. ممکن است فضایی که مدنظر شما است، بزرگ یا کوچک باشد. بدون شک، طراحی محوطه سازی برای فضاهای بزرگ، نیازمند عملیات و زمان بیشتری خواهد بود.

لازم است که در بخش موضوع قرارداد به صورت دقیق به محوطه مورد نظر اشاره کنید و توضیح دهید که هدف از انجام این قرارداد، طراحی محوطه سازی برای این مکان است. در این شرایط، طراح متعهد خواهد بود که با توجه به خواست و نظر شما و همچنین با توجه به معیارهایی که در نظر دارید، طرحی را برای شما آماده کند. بدون شک لازم است که علاوه بر خواست و نظر کارفرما، به شرایط فنی و قانونی طرح نیز توجه شود تا طرحی که ارائه خواهد شد از نظر معیارهای فنی و مهندسی نیز مورد تایید باشد.

مشخصات فنی و دستورالعمل‌های مربوط به آن

برای طراحی محوطه سازی لازم است که به چند معیار مشخص توجه داشته باشید. اولین نکته این است که طرحی که ارائه می‌شود باید مطابق با سلیقه شخصی باشد که انجام پروژه طراحی محوطه سازی را درخواست کرده است. مساله بعدی نیز این خواهد بود که طراحی باید دارای معیارهای فنی و مهندسی باشد و با نقشه مجتمع نیز همخوانی داشته باشد. بدون شک لازم است که طراح متخصص، در طراحی خود به چنین معیارهایی نیز توجه کند. شما می‌توانید مشخصات فنی و دستورالعمل‌های لازم را در این بخش از قرارداد طراحی محوطه سازی اضافه کنید.

برای قرارداد طراحی محوطه سازی چه زمانی لازم است؟

برای اینکه مسئولیت طراحی محوطه سازی را به یک طراح متخصص در این حوزه بسپارید، لازم است که تاریخ دقیقی را برای شروع و پایان این قرارداد در نظر بگیرید. به این صورت که مشخص باشد طراح باید در چه زمانی پروژه طراحی محوطه سازی را آغاز کند و در چه زمانی باید طرح نهایی را به متقاضی طراحی محوطه تحویل دهد. همچنین می‌توانید مراحل مختلفی را برای انجام پروژه تعریف کنید و برای هر مرحله، زمان مشخصی در نظر گرفته شود.

به طور معمول، طراحان با تجربه با بررسی عوامل تاثیر گذار، نظر خود را در خصوص بازه زمانی قرارداد اعلام می‌کنند. در نهایت، با توجه به نظر طراح و متقاضی طرح و همچنین به واسطه مذاکراتی که میان آن‌ها برقرار می‌شود، تاریخ دقیقی را برای اتمام قرارداد در نظر می‌گیرند. بدون شک توجه به این تاریخ و عمل به آن، بسیار دارای اهمیت است و  طراح باید به تاریخی که برای تحویل طرح نهایی معین شده است، متعهد باشد.

شما می‌توانید برای قرارداد طراحی محوطه سازی شرط خسارت دیرکرد در نظر بگیرید. به این صورت که طراح را ملزم می‌کنید که در ازای هر روزی که در تحویل طرح نهایی محوطه سازی تاخیر داشته باشد، خسارت یا جریمه‌ای را بپردازد. مبلغ خسارت یا جریمه را نیز باید در متن قرارداد بنویسید.

مبلغ حق الزحمه برای قرارداد طراحی محوطه سازی

برای سپردن مسئولیت قرارداد طراحی محوطه سازی به یک طراح متخصص، باید برای طراح، حق الزحمه در نظر بگیرید. حق الزحمه مبلغی است که در ازای انجام طراحی به طراح پرداخت می‌شود. مبلغ حق الزحمه این قرارداد با توافق طرفین معین خواهد شد. یعنی لازم است که طراح و شخصی که سفارش اجرای این طراحی را درخواست کرده است، با مذاکراتی که با یکدیگر انجام می‌دهند، مبلغ حق الزحمه را نیز مشخص کنند و در متن قرارداد بنویسند.

برای تعیین مبلغ حق الزحمه علاوه بر توافق میان طرفین، لازم است حدود و شرایط محوطه و طرح نهایی نیز مورد توجه قرار بگیرد. یعنی تمام این موارد می‌توانند در میزان مبلغی که به عنوان حق الزحمه پرداخت خواهد شد، موثر باشند. علاوه بر تعیین مبلغ قرارداد، لازم است که شیوه پرداخت مبلغ حق الزحمه را نیز مشخص کنید. به این صورت که مشخص باشد که حق الزحمه به چه شیوه‌ای به طراح پرداخت خواهد شد.

به طور معمول، شیوه پرداخت حق الزحمه در چنین قراردادهایی، به صورت اقساطی یا مرحله‌ای است. یعنی در ابتدا مبلغی به عنوان پیش پرداخت به طراح پرداخت می‌شود و در ادامه، همزمان با پیشرفت پروژه، باقی مانده مبلغ حق الزحمه نیز به همان ترتیب به حساب طراح واریز می‌شود یا اینکه ممکن است به طور کلی، تسویه مبلغ حق الزحمه بعد از اتمام قرارداد و تحویل نهایی قرارداد باشد.

پیمانکار در قرارداد طراحی محوطه سازی چه تعهداتی دارد؟

تعهدات پیمانکار در قرارداد پیمانکاری اجرای محوطه سازی شامل موارد زیر است:

1. حضور روزانه در محل کارگاه و گزارش فعالیت‌ها به کارفرما یا نماینده او؛
2. مطالعه دقیق نقشه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه و اجرای بدون عیب و نقص آن‌ها؛
3. تجهیز کارگاه و شروع به کار بر اساس برنامه زمانبندی قرارداد؛
4. عدم انتقال مسئولیت اجرای موضوع قرارداد به شخص دیگر؛
5. حفاظت و نگهداری از ابزارها و مصالحی که کارفرما در اختیار او می‌گذارد؛
6. استفاده از نیروی کار و کارگر ایرانی یا اتباع دارای پروانه کار و اجرای پروژه محوطه سازی با استفاده از افراد ماهر و با تجربه؛
7. رعایت اصول و قوانین حفاظتی و ایمنی کار، از جمله استفاده از وسایل ایمنی؛
8. پرداخت حقوق و مزایای کارگران؛
9. رعایت قوانین کار و قوانین تأمین اجتماعی نسبت به پرسنل و کارگران پروژه.

پیشنهاد ما

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، خدمتی از تیم حقوقی رکلا است که با استفاده از آن می‌توانید در سریع‌ترین زمان با یک مشاور حقوقی مجرب در ارتباط باشید و درباره مسائل حقوقی خود گفتگو کنید. علاوه بر این، شما این امکان را دارید که با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی، قرارداد مناسب خودتان را در اختیار داشته باشید و شروط خاص خودتان را در قرارداد اعمال کنید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات