قرارداد طراحی ویلا از نظر انواع و سایر موارد مهم آن چگونه است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی ویلا

طراحی سازه‌ها و بناهای مختلف، به طور کلی از جمله پروژه‌های کاربردی محسوب می‌شوند که اشخاص علاقه‌مند زیادی در این زمینه مشغول به این کار هستند. قرارداد طراحی ویلا یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که با استفاده از آن، مسئولیت طراحی نقشه ویلا به معمار یا طراح متخصص در این زمینه سپرده خواهد شد. برای انجام این قرارداد، توافق طرفین اهمیت زیادی دارد. زیرا رضایت طرفین از جمله شروط صحت قرارداد است که باید به آن توجه داشته باشیم.

قرارداد طراحی ویلا این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانید برای طراحی نقشه ویلا از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. طراحی ویلا برای اشخاصی که در حوزه ساخت و ساز انواع ویلا فعالیت می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر، اشخاصی که می‌خواهند یک ویلای شخصی برای خودشان داشته باشند نیز تمایل دارند که طراحی ویلا براساس سلیقه و علایق خودشان باشد. برای این منظور و برای انجام این پروژه‌ها، به طور معمول از قرارداد طراحی ویلا استفاده می‌کنند.

به این صورت که شخص سفارش دهنده یا کارفرما مواردی را که در نظر دارد، با طراح در میان می‌گذارد و علاوه براین، مشخص می‌کند که حدودا به چه نوع طراحی‌هایی علاقه‌مند است. با ذکر این اطلاعات، طراح متعهد خواهد شد که طرح و نقشه ویلا را مطابق با خواسته‌ها و سایر شرایطی که مد نظر شخص سفارش دهنده است، تهیه کند. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره متن قرارداد طراحی ویلا و سایر شرایط مرتبط با آن توضیح خواهیم داد.

انواع قرارداد طراحی ویلا

قرارداد طراحی ویلا شیوه‌ای از تعهد میان اشخاص است که به واسطه آن، یک طرف متعهد می‌شود موضوع پروژه طراحی ویلا را انجام دهد. طرف دیگر نیز می‌پذیرد در ازای انجام شدن این پروژه، حق الزحمه طراح را بپردازد. بنابراین، با توافق میان طرفین، قرارداد به این صورت برقرار خواهد شد.

قرارداد طراحی ویلا را می‌توانید به دو شیوه تهیه کنید. یک نوع از این قرارداد، به روابط کاری میان اشخاص حقیقی مرتبط است. برای مثال، اگر تصمیم دارید که طراحی ویلا را به یک طراح مستقل یا یک معمار بسپارید، بهترین راهکار، استفاده از قرارداد پیمانکاری تک نفره است. این قرارداد از قانون مدنی تبعیت می‌کند و مشمول بیمه و مزایای خاصی برای طراح نیست. بلکه تنها کافی است که مبلغی که به عنوان حق الزحمه در ازای انجام پروژه طراحی در نظر گرفته شده است را بپردازید. در این شیوه از توافق، شما از یک طراح می‌خواهید که پروژه مورد نظر شما را بپذیرد و متعهد می‌شوید که در ازای انجام شدن آن پروژه مبلغ مشخصی را به طراح پرداخت خواهید کرد.

از طرف دیگر، ممکن است که شرکت یا موسسه خاصی را به شما معرفی کرده باشند که به صورت اختصاصی پروژه‌های طراحی انواع ویلاها را انجام می‌دهند. اگر بخواهید با این موسسات قرارداد امضا کنید، برای شما بهتر خواهد بود که از قرارداد پیمانکاری بهره ببرید. از آنجایی که ممکن است پروژه شما توسط تیم طراحی این موسسه یا تیم طراحان شرکت‌ها انجام شود، لازم است که در متن قرارداد به این مساله اشاره کنید که مسئولیت پرداخت حقوق و مزایای سایر پرسنل به عهده شما نیست و موسسه یا شرکتی که با او قرارداد امضا می‌کنید، این مسئولیت را به عهده خواهد داشت.

مهلت انجام پروژه در قرارداد طراحی ویلا

شما می‌توانید در متن قرارداد به این مساله اشاره کنید که طراح تا چه بازه زمانی برای انجام تعهدات این قرارداد فرصت خواهد داشت. تاریخ دقیق شروع همکاری میان سفارش دهنده و طراح در متن قرارداد نوشته می‌شود. علاوه بر این، تاریخ اتمام قرارداد نیز باید مشخص باشد. تعیین تاریخ اتمام قرارداد، طراح را متعهد می‌کند که تا آن زمان مقرر، پروژه مورد نظر را به اتمام برساند و نسخه نهایی طراحی ویلا را در اختیار سفارش دهنده قرار دهد.

کارفرما یا سفارش دهنده پروژه، می‌تواند این شرط را در متن قرارداد ذکر کند که اگر طراح در تحویل پروژه تاخیر داشته باشد، ملزم به پرداخت خسارت خواهد بود. به این صورت که در ازای هر روز دیرکرد در تحویل پروژه، باید مبلغ مشخصی را بابت خسارت پرداخت کند. تعیین این شرط، باعث می‌شود که طراح یا شرکت‌های طراحی برای اجرای به موقع این قرارداد تعهد بیشتری داشته باشند. به طور معمول بازه زمانی قرارداد با توجه به ویژگی‌های طرح مورد نظر، پیچیدگی پروژه و توافق طرفین معین می‌شود.

حق الزحمه طراح در قرارداد طراحی ویلا و شیوه پرداخت آن

حق الزحمه، مبلغی است که در ازای انجام موضوع پروژه به طراح پرداخت خواهد شد. این مبلغ با توافق طرفین معین می‌شود. کارفرما با امضای این قرارداد، تعهد می‌دهد مبلغی که بابت حق الزحمه توافق شده است را به طراح بپردازد. علاوه بر مبلغ قرارداد، شما می‌توانید در خصوص چگونگی پرداخت آن نیز با یکدیگر توافق کنید. برای مثال ممکن است که توافق به این صورت باشد که 50 درصد مبلغ قرارداد در ابتدای پروژه به طراح پرداخت شود و 50 درصد دیگر را در زمان تحویل نهایی پروژه تسویه کنند یا اینکه ممکن است پرداخت حق الزحمه طراح را در چند مرحله و چند قسط معین کرده باشند.

شروط و تعهدات مرتبط !

یک نکته مهم دیگر که لازم است حتما در متن قرارداد طراحی ویلا نوشته شود، شروط و تعهدات طرفین خواهد بود. ممکن است که شما به عنوان سفارش دهنده یا کارفرما شروط خاصی را برای انجام این قرارداد در نظر داشته باشید. همچنین ممکن است که هر کدام از طرفین تعهدات مشخصی را نیز به عهده گرفته باشند. در این شرایط، باید به دقت تمام تعهدات و شروط مورد نظر طرفین در متن قرارداد نوشته شود. علاوه براین، مسئولیت‌های هر کدام از طرفین نیز از دیگر موارد مهمی است که باید درباره آن در قرارداد توضیح دهید.

تعهدات طراح در این قرارداد

طراح به موجب امضای این قرارداد، ملزم است که خدمات طراحی ویلا مورد نظر کارفرما را مطابق خواست او، ارائه دهد. در ادامه به مهمترین تعهداتی که در این قرارداد برای طراح در نظر می‌گیرند، اشاره می‌کنیم:

  1. طراح باید پیش از شروع طراحی ویلا و همچنین در حین انجام این کار، نیازهای مورد نظر کارفرما را تحلیل کند؛
  2. طراح باید طرح پیشنهادی و ابتدایی خود که شامل نقشه‌های ساختمانی، نقشه‌های برق و مکانیک، لیست مصالح و تجهیزات است را به کارفرما ارائه دهد؛
  3. در این قرارداد، طراح متعهد می‌شود که در موعد معین، طرح نهایی را به دست کارفرما برساند؛
  4. طراح باید محاسبات مربوط به سازه و مکانیک را تهیه کند؛
  5. طراح باید در زمان طراحی ویلا، به تمام قوانین و مقررات معمول ساختمانی، شهرسازی و سایر قوانین مرتبط توجه داشته باشد؛

و …

امکان فسخ متن قرارداد طراحی ویلا

از آن جهت که قرارداد طراحی ویلا یک قرارداد لازم است، امکان فسخ کردن قرارداد برای طرفین وجود ندارد. یعنی اینکه طراح ویلا و شخصی که انجام این طراحی را سفارش داده است، نمی‌توانند به یکباره قرارداد را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که از انجام موضوع این قرارداد پشیمان شده‌اند. اگرچه در مواردی که در قانون امکان فسخ وجود داشته باشد، می‌توان این قرارداد را نیز فسخ کرد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که طرفین با خواست و رضایت خود، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. به این ترتیب در صورت بروز هر کدام از آن شروط توسط یک طرف قرارداد، طرف دیگر این امکان را دارد که قرارداد را فسخ کند. بنابراین، فسخ قرارداد فقط در مواردی که بیان کردیم امکان پذیر است و در سایر موارد، امکان فسخ وجود ندارد.

اگر تمایل دارید که درباره ویژگی‌های حقوقی فسخ کردن یک قرارداد اطلاعات بیشتری کسب کنید و با دیگر زوایای قانونی آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که با زدن روی لینک فسخ قرارداد ، مقاله اختصاصی مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید. این مقاله پیش‌تر در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است.

علاوه بر امکان فسخ کردن توافق نامه، طرفین این قرارداد می‌توانند برای انحلال قرارداد از عمل حقوقی اقاله نیز کمک بگیرند. اقاله، توافق را به زمانی برمی‌گرداند که گویی قراردادی میان طرفین منعقد نشده است. برای آشنایی با این عمل حقوقی نیز پیشنهاد می‌کنیم روی لینک اقاله قرارداد بزنید و مقاله اختصاصی آن را بخوانید.

ویژگی‌های

پیشنهاد ما

همکاری با طراحان مستقل و شرکت‌های طراحی نیازمند یک قرارداد اختصاصی است که به تمام جنبه‌های این توافق اشاره کند. اگر قصد دارید در این زمینه یک قرارداد داشته باشید، این امکان برای شما فراهم است که درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید تا قراردادتان مطابق با خواست شما تنظیم شود. علاوه براین، شما می‌‎توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی درباره ویژگی‌ها و نکات حقوقی مهم این قرارداد اطلاعات کسب کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات