قرارداد حق العمل کاری فروش زمین را از نظر قانونی بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حق العمل کاری فروش زمین

اگر تمایل دارید که یک یا چند قطعه زمین را بفروشید و می‌خواهید که مسئولیت انجام این معاملات را به شخص دیگری واگذار کنید، نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش زمین می‌تواند برای شما مناسب باشد. به طور کلی معاملات زمین از جمله معاملات سودآوری هستند که بسیاری از سرمایه داران تمایل دارند که سرمایه خود را در آن حوزه هزینه کنند. معامله فروش زمین نیز بسیار دارای اهمیت است. اگر شخصی باشید که تمایل دارد زمین خود را بفروشد، احتمالا به این مساله می‌اندیشید که زمین را با قیمت بسیار مناسبی معامله کنید تا مبلغی که به دست خواهید آورد را در معامله دیگری هزینه کنید.

برای شما مهم است که زمین‌ها به ارزش واقعی یا شاید بیشتر از ارزش واقعی معامله شوند و می‌خواهید از این مساله اطمینان داشته باشید که با فروش زمین‌ها، خسارت و زیانی به شما وارد نمی‌شود. همچنین نکته مهم دیگر این است که در بازه زمانی که مدنظر دارید، بتوانید زمین‌ها را معامله کنید و آن‌ها را به فروش برسانید. برای این منظور، نیاز دارید که از بازار مربوط به فروش زمین و بازه قیمتی زمین‌ها اطلاعات کسب کنید و همچنین از قیمت روز زمین‌ها مطلع باشید. همچنین نیاز دارید که بتوانید مشتریان مناسبی را پیدا کنید.

بدون شک اشخاصی که در این حوزه دارای تخصص و تجربه هستند، می‌توانند مشاوران خوبی برای شما باشند و همچنین می‌توانند شما را برای انجام این معامله یاری کنند. در نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش زمین درباره این اشخاص توضیح می‌دهیم و حق العمل کار را معرفی می‌کنیم.

قرارداد حق العمل کاری فروش زمین

قرارداد حق العمل کاری فروش زمین چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش زمین ، قراردادی است که به واسطه آن، شخصی مسئولیت فروش زمین‌های خود را به شخص دیگری می‌سپارد. این شخص که مالکیت زمین‌ها را در اختیار دارد، آمر نامیده خواهد شد. زیرا امر کننده به فروش زمین است. آمر را می‌توانید با تعابیر دیگری مانند کارفرما نیز نام ببریم. در مقابل آمر، حق العمل کار حضور دارد. حق العمل کار یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی است که می‌پذیرد مطابق با شرایطی که در نظر دارید، زمین‌ مورد نظر شما را به فروش برساند و مراحل مقدماتی و اجرایی آن را انجام دهد.

با استناد به تعریفی که در قانون تجارت درباره حق العمل کار ارائه می‌شود، این شخص معامله را با نام خود و به حساب آمر انجام می‌دهد و در ازای این فعالیت‌ها مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. از دیگر قراردادهایی که چنین شرایطی را برای مالک زمین ایجاد می‌کنند، قرارداد جعاله و قرارداد کارگزاری هستند. با توجه به متداول‌تر بودن این قراردادها، بیشتر پیشنهاد می‌شود که اگر فروش زمین را در نظر دارید، از این قراردادها استفاده کنید.

البته اگر تمایل داشته باشید که از نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش زمین نیز بهره ببرید، می‌توانید با توجه به توافق و نظر یکدیگر این اقدام را انجام دهید. این قرارداد، یک توافق خصوصی میان اشخاص است و مطابق با شروطی که در نظر دارند انجام می‌شود. حق العمل کاری در قانون تجارت تعریف شده است و قانون تجارت نیز در دیگر ابعاد این قرارداد از قانون مدنی پیروی می‌کند.

اوصاف نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش زمین

نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش زمین یک قرارداد اصولا جایز، معوض، رضایی، اذنی و عهدی است. این قرارداد در خصوص شرایط صحت توافق از قانون مدنی پیروی می‌کند.

منظور از جایز بودن این قرارداد این است که حق العمل کار فروش زمین و مالک زمین، می‌توانند از انجام قرارداد منصرف شوند و آن را فسخ کنند و برای این اقدام نیز محدودیتی ندارند. البته اگر شما تمایل دارید که چنین امکانی برای دو طرف قرارداد وجود نداشته باشد، لازم است که در متن قرارداد به این مساله اشاره کنید و حق فسخ قرارداد را از هر دو طرف سلب کنید. یا اینکه می‌توانید با توافق یکدیگر چند شرط را تعیین کنید که مالک زمین و حق العمل کار، فقط در صورت بروز آن شروط، امکان فسخ قرارداد را داشته باشند.

گفتیم که قرارداد حق العمل کاری فروش زمین یک عقد معوض است. معوض بودن این قرارداد به این معنی است که باید در ازای فعالیت حق عمل کار، عوض معینی پرداخت شود. عوض، حق الزحمه‌ای است که برای حق العمل کار تعیین خواهد شد. قرارداد حاضر با توافق و رضایت هر دو طرف تهیه و امضا می‌شود. بنابراین لازم است که اشخاص حاضر در قرارداد درباره تمام مفاد آن توافق داشته باشند. حق العمل کار فروش زمین، این معاملات را با اذن آمر انجام می‌دهد و متعهد است که به تمام تعهدات مندرج در قرارداد عمل کند.

مشخص کردن حدود اختیارات و شرایط معامله

از مهمترین مواردی که لازم است حتما در متن قرارداد درباره آن توضیح داده شود، حدود وظایف، اختیارات و شرایطی است که مالک زمین برای فروش آن در نظر گرفته است. مالک زمین می‌تواند مشخص کند که زمین خود را فقط در حدود قیمت مشخصی معامله می‌کند و حتما باید مبلغی که بابت زمین پرداخت می‌شود، به صورت نقدی باشد. علاوه براین، ممکن است که مالک زمین شروط دیگری را نیز بیان کند. در این میان، حق العمل کار ملزم است که دقیقا مطابق با این شرایط، مسئولیت خود را به عنوان حق العمل کار انجام دهد.

البته بیان شده است که اگر حق العمل کار متوجه این مساله باشد که فروش زمین در منطقه‌ای خاص دارای عرف مخصوصی است یا اینکه با عدم فروش زمین ممکن است ضرر یا زیان و خسارتی متوجه آمر شود، می‌تواند این معامله را خارج از شروطی که مطرح شده است، انجام دهد. اگرچه آمر نیز می‌تواند شرط بگذارد که در این شرایط نیز باید حتما به او اطلاع داده شود.

مسئولیت‌های آمر در نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش زمین

آمر ملزم است که تمام هزینه‌های مربوط به انجام معامله را پرداخت کند. همچنین باید حق الزحمه‌ای که برای حق العمل کار فروش زمین در نظر گرفته شده است را پرداخت کند. اگر مبلغ کمیسیونی برای حق العمل کار معین شده است، آمر باید دقیقا مطابق آن، حق الزحمه را محاسبه کند و به حق العمل کار بپردازد.

آمر باید مسئولیت معامله‌ای که توسط حق العمل کار انجام می‌شود را به عهده بگیرد. یعنی اگر حق العمل کار توافقی را برای فروش زمین به نتیجه می‌رساند، آمر باید با او همکاری کند و زمین را بفروشد.

اگر مشخص شود که زمین دارای ایراد و نقصی بوده است که باعث فسخ قرارداد می‌شود، آمر ملزم است که مسئولیت آن را بپذیرد. یعنی یا ایراد را برطرف کند یا اینکه مبلغی که بابت فروش زمین دریافت کرده است را عودت دهد و معامله را فسخ کند.

نوشتن مشخصات طرفین و موضوع حق العمل کاری در این قرارداد

محتوای متن نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش زمین حاوی اطلاعات و مجموع شروط و توافقاتی است که حدود رابطه آمر و حق العمل کار را معین می‌کنند. آمر و حق العمل کار، بعد از انجام مذاکرات ابتدایی و بعد از آنکه در خصوص شروط این قرارداد به توافق می‌رسند، باید نتیجه توافقاتشان را به صورت مکتوب در قرارداد وارد کنند.

اولین اطلاعاتی که در متن این قرارداد نوشته می‌شوند، اطلاعات و مشخصات هویتی آمر و حق العمل کار هستند. اشاره به مشخصات هویتی طرفین قرارداد مشخص می‌کند که چه اشخاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند و مسئولیت این قرارداد به عهده چه اشخاصی خواهد بود.

بعد از معرفی حق العمل کار فروش زمین و آمر، نوبت به شرح کامل موضوع قرارداد می‌رسد. لازم است که موضوع قرارداد را به صراحت شرح دهید. برای آنکه قرارداد شما دارای اعتبار باشد، نیاز دارید که موضوع قرارداد را به صورت صریح و روشن بیان کنید. موضوع قرارداد شما نباید دارای ابهام باشد و لازم است که درباره آن به دقت توضیح دهید تا مشخص شود که حق العمل کار دقیقا باید چه اقداماتی را انجام دهد و زمین شما را به چه شیوه‌ای می‌تواند به فروش برساند.

بازه زمانی همکاری و مبلغ قرارداد!

ممکن است که شما با حق العمل کار اینطور توافق کرده باشید که به هر مبلغی که زمین شما را به فروش برساند، درصدی را به عنوان کمیسیون او در نظر می‌گیرید یا اینکه ممکن است فارغ از مبلغ زمین، حق الزحمه مشخصی را برای حق العمل کار معین کنید. در هر حالت، لازم است که توافق شما در زمینه مبلغ حق الزحمه و نحوه پرداخت آن در متن قرارداد نوشته شود. همچنین لازم است که بازه زمانی همکاری حق العمل کار و آمر نیز معین شود. به این ترتیب می‌توانید از حق العمل کار بخواهید که در بازه زمانی معینی معامله زمین مورد نظر را به نتیجه برساند.

لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را به صورت مکتوب ثبت کنید و همچنین شرح دهید که حق الزحمه را به چه شیوه‌ای پرداخت خواهید کرد. ثبت مکتوب این اطلاعات به شما کمک می‌کند که از توافقاتی که انجام شده است مدرک معتبری داشته باشید.

پیشنهاد ما

برای تنظیم قرارداد مطابق با خواست و توافق خود، نیاز دارید که از ضوابط مربوط به قرارداد آگاه باشید و همچنین قواعد تنظیم قرارداد را بدانید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای آگاهی درباره قراردادهای مدنظرتان، حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و همچنین تنظیم قرارداد را نیز به مشاوران حقوقی و وکلای تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات