قرارداد مشاوره ایزو براساس قوانین کدام قراردادها تنظیم می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره ایزو

قرارداد مشاوره ایزو یک قرارداد کاربردی برای صاحبان کالا و خدمات و یکی از انواع قرارداد مشاوره است. دریافت ایزو از اقداماتی است که اعتبار و کیفیت محصول را در سطح جهانی تایید می‌کند. ایزو یا (ISO) مخفف عبارت انگلیسی آن و به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی است. مرکز اصلی این سازمان در شهر ژنو و در کشور سوئیس است. این سازمان مسئولیت وضع قوانین و مقررات مربوط به مشخصات فنی و کیفی یک محصول، کالا یا خدمات را به عهده دارد.

در حقیقت، استاندارد، مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که برای تولید محصول یا ارائه خدمات در نظر گرفته می‌شود. این سازمان مشخص می‌کند در چه شرایطی خدمات یا تولیدات از کیفیت کافی برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها به کیفیت زندگی و سلامت آسیبی وارد نمی‌کند. موسسات استاندارد ملی در 157 کشور وجود دارد. ایزو متشکل از این کشورها است و وظیفه دارد که به عنوان مرکز اصلی، میان مراکز مختلف هماهنگی ایجاد کند.

مشاوران، اشخاصی هستند که در زمینه اخذ ایزو و انواع استانداردهای دیگر اطلاعات دارند و این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. نمونه قرارداد مشاوره ایزو ، قراردادی است که با همین هدف، میان مشاوران متخصص و صاحبان کالا و خدمات تنظیم می‌شود.

مشاور ایزو چه کسی است؟

ایزو تلاش می‌کند کیفیت تسهیلات تجارت بین الملل، یکپارچه و در سطح جهانی باشد. مشاور ایزو شخصی است که به خوبی از انواع استانداردهای جهانی آگاهی دارد. این شخص در زمینه انواع استاندارد اطلاعات بسیاری دارد و علاوه بر این، می‌تواند به عنوان یک آموزش دهنده، کارشناس و مشاور، در سازمان، واحد تولیدی یا واحد خدماتی شما حاضر شود.

مشاور ایزو می‌کوشد با آگاهی از روند کاری و حوزه خاص فعالیت حرفه‌ای و تجاری شما، به مطالعه و تحقیق بپردازد. مشاور ایزو، سازمان و فرآیند اجرایی و ارائه خدمات شما را بررسی می‌کند. بعد از بررسی همه جانبه این موارد، مشاور ایزو به شما اعلام می‌کند که به چه استانداردهایی نیاز دارید. علاوه بر این، به شما توضیح می‌دهد که آیا شرایط لازم برای اخذ استانداردهای این حوزه را دارید یا اگر شرایط اخذ استانداردها را ندارید، باید چه اقداماتی انجام دهید.

مشاور ایزو شما را تا اخذ استانداردهای مورد نیاز راهنمایی می‌کند. در راستای تعهدات قرارداد مشاوره ایزو ، مشاور ملزم به ارائه آموزش، مشاوره و پیگیری امور مربوط به اخذ استانداردهای ایزو است. شما می‌توانید با مشاور ایزو به اشکال مختلف، قرارداد تنظیم کنید. قرارداد مشاوره ، قرارداد جعاله انجام کار و حتی قرارداد کارگزاری یا قرارداد بروکری از انواع قراردادهایی است که می‌توانید موضوع مشاوره ایزو را در قالب آن‌ها اجرا کنید.

اهمیت نمونه قرارداد مشاوره ایزو

افزایش سطحی کیفی محصول و خدمات، نزدیک شدن به استانداردهای جهانی و کسب تاییدیه‌های معتبر بین المللی از مهمترین مواردی است که اهمیت نمونه قرارداد مشاوره ایزو را ثابت می‌کند. کارفرما با استفاده از این قرارداد می‌کوشد در خصوصِ مدیریت کیفیت، جذب اعتبار و اطمنیان مشتری‌ها، تولید محصولات و کالاهای مرغوب‌تر و ارائه خدمات هدفمند و توجه به معیارهای بهداشت و ایمنی سلامت رسیدگی کند.

به منظور تنظیم و اجرای قرارداد مشاوره ایزو ، کارفرما باید متعهد شود که کلیه اطلاعات محرمانه ساخت محصول، متریال مورد استفاده، روند اجرای کار و ارائه خدمات، تجهیزات و ماشین آلات، امکان بررسی تجهیزات و آزمایش مواد را در اختیار مشاور ایزو قرار دهد. مشاور با استفاده از این اطلاعات می‌کوشد به بهترین شیوه، ارزیابی و بررسی کیفیت محصولات و خدمات را انجام دهد و در راستای اخذ گواهی‌های معتبر استاندارد آموزش و راهنمایی‌های لازم اقدام کند. علاوه بر این، ارتباط با مراکز استانداردهای معتبر نیز به عهده مشاور ایزو خواهد بود. تمام مواردی که ذکر شد از دلایل اهمیت تنظیم قرارداد با مشاور ایزو است.

نمونه قرارداد مشاوره ایزو چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد مشاوره ایزو ، یک نوع از قرارداد مشاوره است که در آن، کارفرما که صاحب کالا یا خدمات است، متعهد می‌شود در ازای دریافت خدمات مشاوره، حق الزحمه بپردازد. این قرارداد در چارچوب قراردادهای خصوصی تنظیم می‌شود و با استناد به ماده 10 قانون مدنی ، نافذ و معتبر است.

قرارداد حاضر یک همکاری براساس قانون مدنی است که میان شخص حقیقی یا شخص حقوقی تنظیم می‌شود. در این نوع همکاری، مشاور برای اخذ حق الزحمه و کارفرما برای دریافت خدمات مشاوره‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند. قرارداد سند مکتوبی است که حدود روابط طرفین را مشخص می‌کند. مسئولیت‌ها، وظایف، موضوع قرارداد، مدت همکاری مشاور ایزو و کارفرما، تعهدات طرفین، مبلغ تعیین شده برای حق الزحمه مشاوره ایزو، ضمانت حُسن انجام کار و موارد مهم دیگر از اطلاعاتی است که در متن این قرارداد نوشته می‌شود.

برای دریافت خدمات مشاوره ایزو، باید به این مساله توجه کنید که شخص مشاور، تخصص، مهارت، توانایی انجام کار، دانش و تجربه کافی داشته باشد.

مدت قرارداد

انتخاب مدت قرارداد از مهمترین مواردی است که باید در تنظیم هر قراردادی به آن توجه کرد. هیچ محدودیتی برای انتخاب مدت قرارداد کارفرما با مشاور ایزو وجود ندارد. با توجه به شرایط شرکت یا سازمان، اقداماتی که باید برای اخذ استانداردها انجام شود در متن قرارداد نوشته می‌شود.

تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری طرفین در این بخش نوشته می‌شود. به طور معمول، این قرارداد برای 6 ماه تا یک سال تنظیم می‌شود. علاوه بر این، در متن قرارداد نوشته می‌شود که در صورت نیاز، بعد از انقضای مدت قرارداد نیز امکان تمدید آن وجود دارد. تاریخ شروع و پایان قرارداد را به تاریخ شمسی و به صورت دقیق ثبت کنید تا از بروز اختلافات احتمالی جلوگیری شود.

مبلغ قرارداد

هزینه قرارداد مشاوره ایزو ، در واقع میزان حق الزحمه‌ای است که باید به مشاور ایزو پرداخت شود. بنابراین، شرایط متفاوت کاری در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، میزان مسئولیت‌ها، پیچیدگی فرآیند کاری شرکت، تعداد پرنسل، تعداد استانداردهای مورد نیاز و موارد دیگر، از عواملی است که می‌تواند با توجه به میزان کار روی حق الزحمه مشاور ایزو تاثیر بگذارد. با توجه به این موارد و با مذاکره و توافق طرفین، مبلغی به عنوان میزان حق الزحمه مشاور ایزو تعیین می‌شود.

نحوه پرداخت آن

تعیین نحوه پرداخت حق الزحمه مشاور ایزو نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در این بخش از قرارداد باید به نحوه پرداخت حق الزحمه نیز اشاره شود. به طور معمول حق الزحمه مشاور ایزو به صورت مرحله‌ای و اقساطی پرداخت می‌شود. تعیین تعداد اقساط، مبالغ تعیین شده برای هر مرحله و تاریخ دقیق زمان پرداخت هر مرحله از مواردی است که در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود.

برای مثال شما می‌توانید متعهد شوید که 50 درصد از مبلغ حق الزحمه در ابتدای قرارداد پرداخت شود. در ادامه کارفرما متعهد می‌شود که بعد از گذشت نیمی از مراحل انجام پروژه، 25 درصد دیگر از حق الزحمه را به مشاور ایزو پرداخت کند. در نهایت 25 درصد دوم، در مرحله آخر و بعد از اتمام پروژه به مشاور ایزو پرداخت می‌شود. ممکن است کارفرما درصدی از حق الزحمه را برای حسن انجام کار در نظر بگیرد. در این شرایط، آن مبلغ در نظر گرفته شده، به مشاور ایزو پرداخت نمی‌شود. مشاور ایزو بعد از تایید نهایی حسن انجام کار، مبلغ محفوظ شده را به مشاور ایزو پرداخت می‌کند.

تعهدات و وظایف طرفین در قرارداد مشاوره ایزو

هر کدام از طرفین نمونه قرارداد مشاوره ایزو به واسطه مسئولیتی که به عنوان مشاور ایزو یا کارفرما به عهده دارند، وظایف و تعهداتی نیز خواهند داشت. در این بخش از قرارداد، لازم است به دقت به این تعهدات و وظایف اشاره شود و به صورت مکتوب در متن قرارداد ثبت شوند. ثبت این تعهدات در متن قرارداد، طرفین قرارداد را ملزم به انجام آن‌ها می‌کند. هر گونه تخطی از تعهدات و وظایفی که در متن قرارداد نوشته شده است، خطا محسوب می‌شود و طرف مقابل می‌تواند از شخص خطا کننده شکایت کند.

علاوه براین، برای تضمین انجام شدن تعهدات و وظایف، می‌توان برای این قرارداد ضمانت اجرا در نظر گرفت.

پیشنهاد ما درباره قرارداد مشاوره ایزو

تنظیم قرارداد به تخصص کافی نیاز دارد. همانطور که می‌دانید، رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. ما با شما ارتباط می‌گیریم و درباره جزئیات همکاری گفتگو خواهیم کرد.

دیگر خدمات تیم رکلا که می‌تواند پاسخگوی خوبی به سوالات شما باشد، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. با ثبت درخواست برای این بخش نیز، می‌توانید به آسانی با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب ارتباط بگیرید و در خصوص موضوعی که در نظر دارید، با آن‌ها مشورت کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

قرارداد مشاوره

قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات