قرارداد مدیریت منابع انسانی و تمام جنبه‌های حقوقی این قرارداد که لازم است بدانید!

-
بروزرسانی:1402/07/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیریت منابع انسانی

زمانی که قصد دارید کسب و کار مشخصی را راه اندازی کنید، یکی از مسائلی که در این خصوص، اهمیت زیادی دارد، تامین نیروی انسانی و تنظیم قرارداد قانونی با آن‌ها است. هدف ما در این مقاله، بررسی قرارداد مدیریت منابع انسانی است. در هر کسب و کاری که فعالیت خود را آغاز کنید و قصد توسعه آن را داشته باشید، نیاز خواهید داشت که نیروی انسانی متناسب با موضوع فعالیت خود را استخدام کنید. بنابراین، باید با تنظیم نمونه قرارداد مدیر منابع انسانی که یک قرارداد کار است، آشنایی داشته باشید.

تامین نیروی انسانی از مهمترین چالش‌ها‌یی است که سازمان‌ها، نهاد‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌ها با آن مواجه هستند. زیرا استفاده از نیروی انسانی کارآمد، در دستیابی به اهداف آن‌ها نقش اساسی دارد. بنابراین، هر سازمان، می‌تواند مسئولی برای جذب نیروی انسانی معین کند. این مسئول وظیفه استخدام، گزینش، تربیت و آموزش نیرو‌ی انسانی را به عهده خواهد داشت. مسئول مورد نظر باید در این زمینه، دقت و حساسیت لازم را داشته باشد تا نیروی مناسب را جذب کند. این کار باعث می‌شود که در اتلاف وقت و هزینه صرفه جویی شود. در این خصوص، آشنایی با تنظیم نمونه قرارداد مشاوره مدیریت منابع انسانی می‌تواند پاسخگوی موضوعات ذکر شده در بالا باشد.

نمونه قرارداد مدیریت منابع انسانی چه قراردادی است؟

قرارداد به معنی توافق است. بنابراین، قرارداد توافقی است که بین دو یا چند شخص تنظیم می‌شود و بر این اساس، یک طرف قرارداد، تعهد می‌کند که کار معینی را برای طرف دیگر انجام دهد. در مقابل، طرف دیگر نیز متعهد خواهد بود که به او مبلغی بپردازد. لازم است بدانید که طبق قانون مدنی ، تمام اشخاص می‌توانند در هر موضوعی با یکدیگر توافق کنند و با تنظیم قرارداد در این خصوص، به توافق میان خودشان رسمیت بدهند. در این زمینه، هیچ محدودیتی برای شما در نوشتن قرارداد وجود ندارد، مگر در صورتی که توافق (قرارداد) شما با قانون مخالفت داشته باشد که در ماده 10 قانون مدنی نیز به این موضوع اشاره شده است.

در موارد ذکر شده در بالا، بیان کردیم که نمونه قرارداد مدیریت منابع انسانی ، توافقی برای استخدام نیروی مناسب برای انجام کار مورد نظر سازمان، موسسه، شرکت و غیره است. با توجه به مواد 10 و 183 قانون مدنی و با استناد به ماده 7 قانون تامین اجتماعی، می‌توانیم این قرارداد را یک توافق برای انجام کار در مدت معین بدانیم. شما می‌توانید نمونه قرارداد مدیریت منابع انسانی را در قالب یک قرارداد کار موقت تنظیم کنید.

نمونه قرارداد مشاوره مدیریت منابع انسانی چه فوایدی دارد؟

در گذشته تصور می‌شد که برای راه اندازی کسب و کار، سرمایه و منابع مالی در اولویت هستند. البته داشتن سرمایه، شرط لازم برای شروع هر فعالیت است. البته امروزه صاحبان مشاغل و صنایع به این نتیجه رسیده‌اند که نیروی انسانی شایسته، در دستیابی به اهداف سازمان و حفظ سرمایه اولیه و افزایش آن، نقش مهمی را به‌‌ عهده دارد. این موضوع موجب شده است که شرکت‌ها و سازمان‌ها، برای طراحی سیستم مدیریت منابع انسانی از مشاوره مدیریت منابع انسانی کمک بگیرند. بنابراین، تنظیم نمونه قرارداد مشاوره مدیریت منابع انسانی می‌تواند در میزان موفقیت کسب و کار‌ها، تاثیر زیادی داشته باشد.

برای مثال، یک مشاور مدیریت منابع انسانی ، می‌تواند به شما در زمینه استخدام کارمندان، آموزش و پرورش نیروی کار، طراحی سیستم پرداخت حقوق و مزایا، طراحی و ایجاد شغل در سازمان، بیمه تامین اجتماعی کارکنان، مسائل مرتبط با ارتباط کاری طرفین و تنظیم قرارداد استخدام کمک کند. در اینجا، ذکر این نکته نیز لازم است که این مشاوره همیشه توسط یک شخص حقیقی ارائه نمی‌شود بلکه ممکن است توسط یک شرکت تخصصی نیز انجام شود.

لازم یا جایز بودن قرارداد مدیریت منابع انسانی

به طور کلی، باید یک قرارداد لازم را توافقی بدانیم که طرفین، به هیچ وجه اجازه فسخ آن را نداشته باشند، مگر در صورتی که در خود قرارداد شرایطی برای فسخ آن در نظر بگیرند و این شرایط، در قرارداد نوشته شده باشد یا قرارداد به یک علت قانونی قابل فسخ باشد. از طرف دیگر، قرارداد جایز، قراردادی است که در آن، طرفین قرارداد هر زمان که تمایل داشته باشند، می‌توانند قرارداد را پایان دهند. نمونه قرارداد مدیر منابع انسانی یک قرارداد لازم است. یعنی در حالت اولیه، امکان فسخ آن وجود ندارد مگر آنکه طرفین شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند.

بررسی رایگان یا مُعَوَض بودن نمونه قرارداد مدیریت منابع انسانی

قرارداد‌ها می‌توانند معوض یا رایگان باشند. یک توافق زمانی معوض است که برای انجام آن، مبلغ یا بها در نظر گرفته شده باشد. برای مثال شما به عنوان کارفرما، انجام کاری را از طرف دیگر درخواست کنید و در مقابل، مبلغی به ایشان پرداخت کنید. قرارداد رایگان، همانطور که از عنوان آن مشخص است، مجانی محسوب می‌شود. برای مثال، هبه نامه یا قرارداد هدیه دادن، یک توافق رایگان است. اما نمونه قرارداد مدیریت منابع انسانی یک عقد معوض است زیرا در این قرارداد در مقابل انجام کار، حق الزحمه پرداخت می‌شود.

آیا این قرارداد، یک قرارداد‌ تشریفاتی است؟

منظور از قرارداد تشریفاتی، توافقی است که باید برای معتبر بودن آن، شرایطی در نظر گرفته شده باشد. نقطه مقابل قرارداد‌ها‌ی تشریفاتی، قرارداد‌ها‌ی رضایی هستند. در تنظیم این گروه از قرارداد‌ها، صرفا توافق طرفین، قصد و رضایت آن‌ها کافی است و هیچ اقدام دیگری لازم نیست. برای مثال، خرید یک کتاب، یک توافق رضایی است. زیرا شما با قصد و رضایت خود به خرید کتاب اقدام کرده‌اید و فروشنده نیز در مقابلِ دریافت بهای آن، قصد و رضایت خود را به طور ضمنی بیان کرده است و نیاز به انجام هیچ تشریفاتی در این خصوص ندارید. بر این اساس، باید نمونه قرارداد مدیریت منابع انسانی را یک قرارداد رضایی بدانیم. براساس قانون کار ، این قرارداد ممکن است کتبی باشد یا حتی به صورت شفاهی تنظیم شود و انجام هیچ تشریفاتی برای تنظیم این قرارداد، لازم نیست.

عهدی یا تملیکی بودن این قرارداد

موضوع دیگری که در این قسمت از مقاله در مورد آن صحبت می کنیم، بررسی این مساله است که آیا چنین توافقی عهدی است یا اینکه تملیکی محسوب می‌شود؟

قرارداد عهدی، توافقی است که موضوع آن، انجام کار یا خدمت باشد. یعنی یکی از طرفین متعهد می‌شود که کاری را انجام دهد به نحوی که در قرارداد به عهده او گذاشته شده است. در مقابل، طرف دیگر قرارداد دستمزد عرفی انجام کار را به او پرداخت می‌کند. ولی قرارداد تملیکی، توافقی است که یکی از طرفین، موضوع قرارداد یا حداقل منافع آن را به طرف دیگر انتقال می‌دهد و در مقابل، مبلغ معینی دریافت می‌کند. فروش خودرو که در مثال بالا نیز به آن اشاره کردیم، یک قرارداد تملیکی است. نمونه قرارداد مدیر منابع انسانی یک قرارداد عهدی است.

ذکر مدت نمونه قرارداد مدیر منابع انسانی

مدت قرارداد از مسائل مهمی است که در هنگام شروع یک رابطه کاری باید به آن توجه داشته باشید و در قراردادی که تنظیم می‌شود، به آن اشاره کنید. شما باید حتما تاریخ شروع و تاریخ پایان همکاری با مدیر منابع انسانی را به روشنی در متن قرارداد بنویسید تا ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد. تعیین مدت قرارداد به ماهیت موضوع قرارداد بستگی دارد. یعنی با توجه به کاری که شما در اینجا به عنوان کارفرما، انجام و عملی شدن آن را انتظار دارید، مدت متناسب با اجرایی شدن آن را نیز در قرارداد، تعیین می‌کنید. مسلم است که این مدت باید مورد تایید و امضای شما و طرف مقابل باشد. بر همین اساس، مدت این توافق، ممکن است روزانه، هفتگی، ماهیانه و یا به هر ترتیب دیگر تعیین شود.

روش جبران خسارت در نمونه قرارداد مدیریت منابع انسانی

باید در تنظیم نمونه قرارداد مشاوره مدیریت منابع انسانی به مساله تعریف خسارت و تعیین میزان آن نیز بپردازیم. یعنی باید مشخص کنیم در صورتی که در اثر تخلف هر یک از طرفین از موارد ذکر شده در قرارداد یا در اثر تقصیر و کوتاهی هر یک از آن‌ها در انجام تعهدات خود، خسارتی به طرف دیگر قرارداد برسد، این خسارت چگونه باید جبران شود؟ بیان این مطلب در قرارداد اهمیت زیادی دارد و می‌ تواند کشمکش‌ها و اختلافات شما با طرف مقابل را به حداقل برساند.

پیشنهاد ما

ارائه خدمات تنظیم قرارداد ، خدمتی در جهت دستیابی راحت‌تر شما به قراردادهای مورد نیازتان است. به منظور تنظیم این قرارداد ، کنار شما هستیم. علاوه براین، شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با مشاوران مجرب حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری گفت و گو کنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد مدیر منابع انسانی را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد مدیر منابع انسانی

برای امضای یک قرارداد محکم با مدیر منابع انسانی، روی تصویر بزنید و نمونه قرارداد مناسب را دریافت کنید.

نمونه قرارداد مدیر منابع انسانی
دریافت نمونه قرارداد مدیر منابع انسانی
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات