قرارداد کار هتل یا یک نوع قرارداد کارگران مسافرخانه چگونه تنظیم می‌شوند؟!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار هتل

هتل‌ها از مهمترین مراکز خدمات رسانی در تمام جهان هستند. مدت‌ها است که کاربرد صرفا اقامتی هتل‌ها دچار تغییرات زیادی شده است. شما با مراجعه به ‌هتل‌ها، علاوه بر امکان اقامت، می‌توانید از خدمات و امکانات تفریحی دیگر نیز بهره ببرید. این خدمات گاهی به اندازه‌ای دارای تنوع هستند که باعث می‌شوند چندین روز را در هتل و محوطه آن سپری کنید. به همین نسبت که هتل‌ها خدمات بیشتری را به مراجعه کنندگان خود ارائه می‌دهند، به همان نسبت نیز نیازمند نیروهای کار انسانی بیشتری هستند که انجام این خدمات رسانی را ممکن کنند. قرارداد کار هتل قراردادی است که با این اشخاص تنظیم و امضا می‌شود.

چه برای استخدام نیروی کار حرفه‌ای و متخصص و چه برای به کار گرفتن کارگر ساده، شما نیاز دارید که از نمونه قرارداد کار در هتل استفاده کنید. این قرارداد، در واقع یک مدرک معتبر و قانونی است که رابطه نیروی کار انسانی را با مجموعه هتل ثابت می‌کند. بنابراین، محتوای آن شامل اطلاعات دقیقی از طرفین قرارداد است و همچنین جزئیات زیادی در خصوص شیوه انجام کار در متن قرارداد نوشته می‌شود. به این ترتیب، قرارداد کار هتل از جنبه‎‌های مختلف برای کارفرما و کارگر دارای اهمیت است و تاکید می‌شود که حتما برای شروع کار در هتل، از تنظیم و امضای نمونه قرارداد کار هتل غافل نشوید. در ادامه مقاله درباره این قرارداد توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم.

نمونه قرارداد کار هتل چگونه قراردادی است؟

قرارداد کارگران هتل یا بهتر بگوییم، نمونه قرارداد کار در هتل در واقع یک نوع از قرارداد استخدام است. به واسطه این توافق، نیروی کار انسانی برای مدت مشخصی استخدام می‌شود. به این معنی که برای انجام امور معین، به کار گرفته خواهد شد.

تخصص و مهارت شما مشخص می‌کند که در کدام بخش از هتل مشغول به کار خواهید شد. البته این مساله نیز مهم است که برای چه سمتی در هتل درخواست استخدام می‌دهید. همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، مجموعه‌های اقامتی و هتل‌ها در حوزه‌‌های مختلفی فعال هستند و خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند. بنابراین، در این شرایط، موقعیت‌های شغلی و کاری متعددی ایجاد می‌شود که می‌توانید برای استخدام شدن در آن سمت‌های شغلی درخواست خود را به هتل ارائه دهید یا در آزمون‌هایی که برای استخدام در هتل برگزار می‌شوند، شرکت کنید.

یک نکته مهم دیگر نیز این است که پیشنهاد می‌شود کارفرما و صاحب هتل، برای استخدام هر نیروی انسانی، از یک قرارداد اختصاصی استفاده کنند که شرح وظایف نیروی کار در آن نوشته شده باشد. برای مثال، قرارداد مدیر داخلی هتل می‌تواند یک قرارداد کاربردی و مناسب برای استخدام این مدیر باشد اما این قرارداد برای استخدام حسابدار مناسب نیست زیرا که در خصوص شرایط سمت شغلی حسابداری اطلاعاتی در قرارداد بیان نشده است.

بنابراین، برای استخدام حسابدار، نیاز داریم که از قرارداد کار حسابداری استفاده کنیم که یک قرارداد اختصاصی است. برای استخدام سایر پرسنل نیز می‌توانیم قراردادهای مرتبط دیگر را در نظر بگیریم و به همین ترتیب، می‌توانیم برای سمت‌های شغلی مختلف، قرارداد کار مختلف داشته باشیم. البته تمام این قراردادها، در واقع یک نوع از نمونه قرارداد کار هتل محسوب می‌شوند. زیرا نیروی کار انسانی به واسطه آن قرارداد، در هتل استخدام می‌شود.

قانون ناظر بر قرارداد کارگران هتل

اگر تمایل دارید که قرارداد کارگر هتل امضا کنید، تفاوتی ندارد که در چه سمت شغلی قرار می‌گیرید، با شروع کار در هتل، قرارداد شما یکی از انواع قرارداد استخدام در هتل است و مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی تهیه و تنظیم می‌شود.

به طور کلی، هر نوع از قرارداد که مشمول قانون کار باشد، از قواعد و ضوابط مختص به این قانون تبعیت می‌کند. برای سنجیدن این مساله که آیا نمونه قرارداد کار هتل مشمول قانون کار است یا خیر، کافی است به این مساله توجه داشته باشید که آیا نیروی کار انسانی ملزم است که در ساعات مشخصی و برای مدت زمان معین در محل کار حضور داشته باشد؟ آیا اموری را به امر کارفرما انجام می‌دهد و آیا حقوق ثابتی را دریافت می‌کند؟ تمام این موارد از معیارهایی هستند که یک رابطه کارگری و کارفرمایی ایجاد می‌کنند. بنابراین، در چنین شرایطی در هر سمت شغلی که قرار گرفته باشید، قرارداد شما، نمونه قرارداد کار هتل است و باید قوانین مرتبط با آن را رعایت کنید.

میزان حقوق و مساله تامین اجتماعی در نمونه قرارداد کار هتل

اگر صاحب یک هتل یا مجموعه‌های اقامتی دیگر مانند مسافرخانه‌ها، هستید، باید از این مساله آگاه باشید که در صورت استخدام نیروی کار انسانی، ملزم خواهید بود که قانون تامین اجتماعی را در خصوص پرداخت حق بیمه کارگران رعایت کنید. در حقیقت این امکان برای شما وجود ندارد که برای تنظیم هر نوع قرارداد کارگران مسافرخانه یا قرارداد کارگران هتل ، توافقی خارج از قانون انجام دهید. در واقع انجام هر توافقی مغایر با قانون کار و تامین اجتماعی، عملا اعتباری ندارد و صحیح نیست. بنابراین، تمام مسئولیت‌هایی که در قانون بیان شده است کماکان به عهده شما خواهد بود و علاوه براین، مشمول جریمه‌ نیز خواهید شد.

به این ترتیب چه نیروی کار را برای یک نوع قرارداد کارگران مسافرخانه به خدمت بگیرید و چه بخواهید برای کار در هتل، نیروی کار انسانی استخدام کنید، ملزم خواهید بود که به قوانین کار و تامین اجتماعی توجه داشته باشید و ضمن پرداخت حقوق پایه اداره کار، مزایا، سنوات و عیدی، نیروی کار انسانی را نیز بیمه کنید.

در قراردادتان به محرمانگی اطلاعات توجه داشته باشید!

یکی از مهمترین مواردی که هر مجموعه اقامتی و هر هتلی باید به آن توجه داشته باشد، حفظ محرمانگی اطلاعات مسافران و عدم افشای اطلاعات مربوط به آن‌ها است. به خصوص در مواقعی که شما میزبان اشخاصی یا مقام‌های حساس باشید.

برای جلوگیری از هرگونه اختلاف یا مشکل در این زمینه، شما می‌توانید با اشخاصی که برای کار در هتل استخدام می‌کنید، قرارداد محرمانگی اطلاعات امضا کنید. این قرارداد به این مساله توجه دارد که اطلاعاتی که برای انجام کار در اختیار پرسنل قرار می‌گیرد و همچنین اطلاعاتی که پرسنل به واسطه حضور در محل کار کسب خواهند کرد، اطلاعات محرمانه هتل هستند و نباید به هیچ وجه افشا شوند. در ادامه نیز لازم است که برای عدم رعایت این قرارداد، جریمه و خسارتی در نظر گرفته شود.

طرفین نمونه قرارداد کار هتل

طرفین نمونه قرارداد کار هتل ، کارفرما و کارپذیر (کارمند) نامیده می‌شوند. در اولین بخش از متن این قرارداد، لازم است که کارفرما و همچنین کارپذیر را با استفاده از اطلاعات و مشخصات هویتی آن‌ها معرفی کنید. با معرفی طرفین قرارداد، مشخص می‌شود که چه اشخاصی در قرارداد حضور دارند. همچنین مشخص خواهد شد که چه اشخاصی مسئولیت اجرای موضوع این قرارداد را به عهده گرفته‌اند. بنابراین، اگر اختلافی پیش بیاید، به راحتی می‌توان هر دو طرف این قرارداد را احضار کرد زیرا هر دو نسبت به موضوع قرارداد، مسئولیت دارند.

یک طرف این قرارداد، کارپذیر است و یک شخص حقیقی محسوب می‌شود اما ممکن است طرف دیگر این قرارداد، شخص حقوقی باشد. مثلا زمانی که طرف دیگر این قرارداد با نام تجاری هتل معرفی شود، یک شخص حقوقی خواهد بود.

موضوع همکاری شما درباره چیست؟

موضوع قرارداد و شرح وظیفه نیروی کار انسانی، از عمده‌ترین بخش‌های قرارداد است که با سایر قراردادهای کار تفاوت ایجاد می‌کند. در این بخش توضیح داده می‌شود که نیروی کار انسانی برای انجام چه اموری استخدام می‌شود و چه وظایفی را به عهده دارد. همچنین درباره سمت شغلی او در هتل نیز توضیحاتی بیان می‌شود. لازم است که به دقت توضیح دهید که چه مسئولیتی را در هتل به عهده گرفته‌اید و برای چه بخشی استخدام شده‌اید. شما می‌توانید توضیح دهید که شرح وظایف توسط کارفرما به کارگر ارائه می‌شود یا اینکه ممکن است تعیین کنید که فعالیت‌هایی در یک حوزه کاری مشخص باید انجام شوند.

پیشنهاد ما درباره این قرارداد

برای استخدام پرنسل هتل، نیاز دارید که با توجه به شیوه همکاری با هر پرسنل، قرارداد مرتبط با آن را تهیه و امضا کنید. بنابراین، لازم است که از ویژگی‌های انواع قرارداد کار اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم مناسب‌ترین اقدام را انجام دهیم. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، شرایطی را فراهم کرده است که در خصوص قراردادها با مشاوران حقوقی گفتگو کنید و همچنین وظیفه تنظیم قرارداد خود را به مشاوران حقوقی و وکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد کار در هتل

دریافت این قرارداد کامل با زدن بر روی تصویر زیر امکان پذیر است.

نمونه قرارداد کار در هتل
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات