قرارداد کار حسابداری یک نوع قرارداد کار است. مجموعههایی که به مدلهای مختلف کسب درآمد میکنند، برای رسیدگی به امور مالی کسب و کارشان، به نیرویی متخصص در حسابداری نیاز دارند.
فرم قرارداد انجام کار حسابداری این موقعیت را برای سازمانها و مجموعههای کوچک و بزرگ ایجاد میکند که از خدمات حسابداری بهره ببرند. بی شک هر کسب و کاری با دغدغه کسب درآمد شروع میشود و از حیاتی ترین مسائلی که پیش روی یک مجموعه، سازمان یا هر واحد اشتغال دیگر است، این است که بتواند به امور مالی خود نظارت و رسیدگی خوبی داشته باشد. به نوعی میتوانیم بگوییم امور مالی، قلب تپنده یک کسب و کار است. عامل حیات بخشی که ضامن ماندگاری آن مجموعه میشود. چه کسب و کارهای نوپا و چه کسب و کارهای با سابقه، در زمان فعالیت خود نگران این مساله هستند و برای رسیدگی به آن، اقداماتی را انجام میدهند.
بهترین کار برای رسیدگی به امور مالی آن است که امور مالی مجموعه به دست شخص متخصص و ماهری سپرده شود که بتواند با دقت و آگاهی، به امور مالی رسیدگی کند. این شخص در دنیای اقتصاد و تجارت، حسابدار نامیده میشود.
کارفرمایان برای به خدمت گرفتن یک نیروی حسابدار، نیازمند یک تعهد کاری منسجم هستند. این تعهد به وسیله نمونه قرارداد کاری حسابداری رسمیت پیدا میکند. نمونه قرارداد کاری حسابدار ، قراردادی است که میان حسابدار و مجموعههای مختلف منعقد میشود.
حسابدار کیست و حسابداری چیست؟
حسابداری، انجام فعالیتهایی در زمینه جمع آوری اطلاعات، طبقهبندی، ثبت، خلاصهکردن اطلاعات، تهیه گزارشهای مالی و نوشتن صورتحسابها است. این اطلاعات به شیوههای مختلفی گردآوری میشود تا توسط مدیران، کارفرماها و سازمانها استفاده شود. حسابداری هم در ابعاد کوچک و برای یک فروشگاه کوچک و هم در ابعاد گستردهتر و در تجارتهای بزرگتر انجام میشود. در گذشته، حسابرسیها به صورت مداد کاغذی بود، اما امروزه شاهد سیستمها و برنامههای بسیار قوی حسابداری هستیم که استفاده از آنها نیازمند دانش و تجربه کاری است. سازمانها حسابداران را با استفاده از نمونه قرارداد کار با حسابدار در اختیار میگیرند. با توجه به مواردی که گفته شد، به طور خلاصه هر سازمان یا مجموعهای که در حال اشتغال است، برای سه مرحله ثبت اطلاعات مالی، تهیه گزارش و ارائه اطلاعات مالی، به حسابدار نیاز دارد.
نمونه قرارداد کار حسابداری از نگاه قانون
نمونه قرارداد کار حسابداری ، براساس قانون کار نوشته میشود و یک قرارداد کار موقت یا دائم است. ماده 7 قانون کار به طور کامل درباره قرارداد کار توضیح داده است. براساس این ماده:
«قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که بر اساس آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام میدهد.»
این تعریف، یک تعریف عمومی برای تمامی قراردادهای کار است. در این تعریف، از کارفرما و کارگر صحبت شده است. این دو اصطلاح به طور عام مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال، تمامی مجموعهها، سازمانها، فروشگاهها و… که نیاز به حسابدار دارند، کارفرما نامیده میشوند و حسابدار در این تعریف کارگر نامیده شده است. اصطلاح کارگر، اشخاص با درجهها و سطوح مختلف را دربرمیگیرد و منظور از آن شخصی است که توسط کارفرما به کار گرفته شده است.
قانون کار در مادههای 2 و 3 به ترتیب درباره کارگر و کارفرما نیز صحبت کرده است.
ماده 2 قانون کار: «کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار میکند.»
ماده 3 قانون کار: «کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد کاری در اختیار میگیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آنها حقوق میدهد.»
موضوع این قرارداد
موضوع نمونه قرارداد کار حسابداری و سایر قراردادهای کار، بکارگیری یک شخص توسط کارفرما است. در این قرارداد، حسابدار توسط کارفرما به خدمت گرفته میشود و کارفرما موظف میشود تا در ازای کاری که حسابدار انجام میدهد، به او حق الزحمه بپردازد. در این بخش از قرارداد، میتوانید درباره کار و نحوه انجام آن توضیح دهید. به این منظور، شرایط کاری مورد نظر کارفرما در این بخش نوشته میشود. حسابدار نیز متعهد میشود براساس آن عمل کند. در ادامه به مواردی که حسابدار باید به آنها عمل کند اشاره میکنیم. مواردی که میگوییم در واقع شرایطی است که نمونه قرارداد کار حسابداری برای حسابدار ایجاد میکند:
- اجرای امور حسابداری با توجه به قوانین مالیاتی و استانداردهای حسابداری
- ساماندهی سندها و مدارک مالی که به حسابدار تحویل داده میشود
- تنظیم آییننامهای برای اجرای امور حسابداری و در نتیجه، آسانتر کردن و سرعت بخشیدن به عملیات حسابداری
- حسابدار باید تمامی اطلاعات، رویدادها و وقایع مالی را در نرم افزار حسابداری ثبت کند.
- ثبت اطلاعات باید براساس آییننامه توافق شده باشد.
- حسابدار باید با عنوان و تاریخ دقیق سال و ماه و روز، دفاتر قانونی را در پایان سال تحریر کند.
- اظهارنامه مالیاتی سال را تهیه کند و ارائه دهد.
- تهیه صورت سود و زیان و ارائه ترازنامه پس از ارائه شدن اظهارنامه مالیاتی
- کنترل لیست بیمه و مالیات و نظارت و اجرای آنها در پایان هر ماه
- تهیه و تنظیم لیست حقوق و مزایای کارکنان و پرسنل به صورت ماهانه
- داشتن نوآوری وخلاقیت در انجام وظایفی که به او محول شده است.
- حسن نیت در امانتداری و انجام کار
شما میتوانید همه یا بخشی از تعهدات بالا را در بخش موضوع قرارداد کار حسابداری بنویسید.
ساعت کاری نمونه قرارداد کار حسابداری
ساعت کاری حسابدار، برابر با میزان ساعت کاری قانون کار است. قانون کار میگوید ساعت کاری معمول در یک روز کاری، 7 ساعت و 20 دقیقه است. میزان حقوق نیز به انجام این مقدار ساعت کاری در روز بستگی دارد. اگر حسابدار، در هر روز به این میزان کار کرده باشد، حقوق کامل را دریافت میکند. اگر بیشتر از 7 ساعت و 20 دقیقه کار کند، اضافه کاری محسوب میشود و کارفرما موظف است به تناسب حقوق اصلی، حقوق اضافه کاری را نیز پرداخت کند.
حق بیمه در فرم قرارداد انجام کار حسابداری
قانون کار در ماده 148 درباره حق بیمه کارگر صحبت کرده است. براساس این ماده، کارفرما موظف است که تمامی نیروهای تحت امر خود را بیمه کند. در بحث بیمه، نوع قرارداد تفاوتی ندارد و در هر نوع قراردادی، کارفرما موظف به بیمه کردن تمامی کارمندان و کارکنان است. این بیمه باید نزد سازمان تامین اجتماعی یا سایر دستگاههای بیمه گذار بیمه انجام شود.
پیشنهاد ما
شما میتوانید قرارداد مورد نظر خود را از میان قرارداد کار حسابداری و نوع پیمانکاری آن دریافت کنید. برای دریافت قرارداد مورد نظر خود، روی تصاویر زیر بزنید.
تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است و در بانک قرارداد قرار داده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.
شما همچنین میتوانید وظیفه تنظیم قرارداد کار حسابداری خود را به ما محول کنید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اینجا بزنید.