قرارداد اجاره هیلتی چیست؟ و هر چیزی که در اجاره نامه هیلتی باید رعایت کنیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره هیلتی

صاحبان پروژه و به خصوص اشخاصی که پروژه‌های تخریب یا بازسازی را به عهده می‌گیرند، به خوبی نمونه قرارداد اجاره هیلتی را می‌شناسند. هیلتی در واقع یک چکش قوی است که با استفاده از آن می‌توانید سازه‌های محکمی مانند ستون‌های بتنی و همچنین دیوارها و کف‌های بتنی را تخریب کنید. هیلتی‌ها در انواع مختلف ساخته می‌شوند و با موادی مانند بنزین و برق کار می‌کنند. هیلتی یا چکش قدرتمند از جمله تجهیزات بسیار مهم و کاربردی است که توسط صاحبان پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز به اجاره گرفته می‌شود.

نمونه قرارداد اجاره هیلتی یکی از انواع قرارداد اجاره است که میان مالک هیلتی و متقاضی اجاره کردن آن تهیه و امضا می‌شود. هیلتی نیز مانند سایر تجهیزات تخریب و ساخت و ساز از جمله ابزارها و تجهیزاتی است که برای تهیه آن، باید مبلغ قابل توجهی پرداخت کنید. به همین دلیل و با توجه به کاربرد خاصی که دارد، صاحبان پروژه ترجیح می‌دهند که با توجه به نیاز خود و به صورت موقتی، هیلتی را اجاره کنند. برای اجاره این دستگاه، لازم است که از اجاره نامه هیلتی استفاده شود. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص نمونه قرارداد اجاره هیلتی توضیح می‌دهیم.

اقدامات مهم پیش از امضا نمونه قرارداد اجاره هیلتی

پیش از اقدام در خصوص تنظیم و امضای این قرارداد، لازم است که ابتدا در خصوص مراکز اجاره دهنده تجهیزات عمرانی اطلاعات کسب کنید. با کسب این اطلاعات می‌توانید انتخاب کنید که هیلتی را از چه شخصی اجاره می‌کنید. ممکن است که مالک هیلتی مورد نظر شما، شخص حقیقی یا شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف باشند. بنابراین، دومین اقدام برای اجاره هیلتی، مذاکره و گفتگوی طرفین قرارداد و کسب توافق است.

طرفین نمونه قرارداد اجاره هیلتی که موجر و مستاجر نامیده می‌شوند، پیش از امضای قرارداد ، باید با یکدیگر در خصوص شرایط اجاره هیلتی گفتگو کنند و در نهایت، توافقات نهایی را در متن قرارداد بنویسند. مذاکرات موجر و مستاجر در خصوص مسائلی مانند مبلغ اجاره بها، مدت اجاره، شرایط استفاده از هیلتی، مسئولیت‌ها و تعهدات و سایر ضمانت‌ها و شروط دیگر انجام می‌شود و در متن قرارداد درباره آن نوشته خواهد شد.

یک نکته مهم در خصوص امضای نمونه قرارداد اجاره هیلتی و سایر قراردادهای دیگر، این است که شما باید از حقوق قانونی خود در خصوص هر قرارداد آگاه باشید. بنابراین، می‌توانید از مشاوره حقوقی قراردادها استفاده کنید و پیش از امضای قرارداد با یک مشاور حقوقی یا وکیل مشورت کنید. علاوه براین، این امکان وجود دارد که شما تنظیم قراردادتان را نیز به یک مشاور حقوقی بسپارید. با انجام این اقدامات، قرارداد شما با مشکلات و اختلافات بسیار کمتری انجام می‌شود.

اجاره نامه هیلتی

محتوای نمونه قرارداد اجاره هیلتی

بعد از آنکه اقدامات لازم برای امضای نمونه قرارداد اجاره هیلتی را انجام دادید، نوبت به محتوای قرارداد شما می‌رسد. محتوای این قرارداد حاوی اطلاعات و مشخصاتی درباره موجر و مستاجر است. در ادامه و بعد از معرفی طرفین، باید درباره موضوع قرارداد توضیح داده ‌شود که موضوع این قرارداد، اجاره هیلتی خواهد بود. در ادامه نیز، مبلغ اجاره بهای هیلتی و همچنین بازه زمانی قرارداد و سایر شروط و تعهدات دیگر نوشته خواهد شد.

علاوه براین، باید به خاطر داشته باشیم که تمام شروطی که در قرارداد نوشته می‌شوند برای طرفین لازم الاجرا هستند. نکته مهم بعدی این است که برای طرفین بهتر است که از اوصاف و ویژگی‌های خاص این قرارداد نیز آگاه باشند. برای مثال، نمونه قرارداد اجاره هیلتی یک قرارداد معین است. زیرا قانون به صراحت درباره عقد اجاره توضیح می‌دهد و در خصوص آن، قواعد و ضوابطی را معین می‌کند. بنابراین، برای نوشتن اجاره نامه هیلتی لازم است که به قواعد مربوط به این عقد توجه داشته باشیم.

نمونه قرارداد اجاره هیلتی یک قرارداد لازم است. یعنی مالک هیلتی و شخصی که تمایل دارد آن را اجاره کند، متعهد هستند که در بازه زمانی قرارداد، نسبت به موضوع توافق با یکدیگر همکاری کنند. همچنین نمی‌توانند که قرارداد را پیش از زمانی که معین شده است، فسخ کنند. البته این امکان وجود دارد که موجر و مستاجر شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند که به واسطه این شروط، بتوانند در صورت بروز هر کدام از آن‌ها، قرارداد را فسخ کنند و دیگر با یکدیگر همکاری نکنند.

مدت قرارداد را دقیقا معین کنید!

شما برای چه مدت به هیلتی نیاز دارید؟ قرار است برای چه مدتی از منافع هیلتی استفاده شود؟

پاسخ به این سوال، مدت اجاره نامه هیلتی را مشخص می‌کند. مدت قرارداد، در واقع بازه زمانی مشخصی است که در آن محدوده زمانی، هیلتی در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مستاجر می‌تواند از هیلتی بهره ببرد و با استفاده از آن، منفعت کسب کند. شما باید در متن این قرارداد، به طور دقیق به تاریخ شروع و پایان این توافق اشاره کنید. به واسطه این بازه زمانی، موجر یا همان مالک هیلتی، موظف است که هیلتی را در تاریخ مقرر در اختیار مستاجر قرار دهد. این نکته نیز بسیار مهم است که موجر باید هیلتی را به صورتی در اختیار مستاجر بگذارد که او بتواند از هیلتی بهره ببرد. بنابراین، اگر امکان کسب منفعت از هیلتی وجود نداشته باشد یا دستگاه در زمان تحویل خراب بوده باشد، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

از طرف دیگر، مستاجر نیز ملزم است که در تاریخی که برای اتمام قرارداد معین شده است، هیلتی را به موجر تحویل دهد. مستاجر نیز باید به این مساله دقت داشته باشد که باید هیلتی را به همان صورتی که تحویل گرفته‌ است، به موجر برگرداند. بنابراین، اگر هیلتی دچار خسارت یا زیان شده باشد و مشخص شود که این زیان به واسطه رفتار و استفاده مستاجر ایجاد شده است، مستاجر ملزم خواهد بود که خسارت را به عهده بگیرد و آن را به موجر پرداخت کند.

آیا امکان اجاره دادن مجدد هیلتی وجود دارد؟

این سوال بسیار کاربردی و مهم است. اگر یک هیلتی اجاره کرده‌اید و تمایل دارید که آن را به شخص دیگری نیز اجاره دهید، باید به این مساله توجه داشته باشید که به صورت قانونی، منعی برای این کار وجود ندارد. شما محق هستید که به شیوه‌ متعارف از هیلتی کسب منفعت کنید و اجاره نیز یک نوع نفع بردن از مال است. البته اگر موجر در خصوص اجاره مجدد هیلتی شرطی تعیین کرده باشد یا اینکه اجاره دادن مجدد هیلتی را ممنوع کند، شما نمی‌توانید مغایر با این شرط اقدامی انجام دهید.

مثلا اگر موجر شرط کند که هیلتی، مجددا اجاره داده نشود ولی شما این دستگاه را مجدد به شخص دیگری اجاره دهید، موجر می‌تواند آن قرارداد اجاره را فسخ کند.

یک نکته مهم: اصل بر آن است که شما می‌توانید دستگاه هیلتی را اجاره دهید مگر آنکه در متن قرارداد، درباره عدم امکان اجاره دادن مجدد هیلتی، تاکید شده باشد. اگر موجر در همان زمان امضای قرارداد شرط کند که این دستگاه صرفا توسط پیمانکار و برای انجام پروژه معینی استفاده شود، پیمانکار نمی‌تواند مغایر با این شرط، از این دستگاه برای پروژه‌های دیگر استفاده کند. همین مساله یکی از دلایل مهمی است که باعث می‌شود به این موضوع تاکید کنند که حتما در مکالمات و مذاکرات پیش از امضای این قرارداد، درباره مواردی مانند شرایط استفاده از هیلتی و چگونگی بهره مندی از منافع آن، گفتگو کنید و نتیجه را نیز به صورت مکتوب در قالب چند شرط، در متن قرارداد بنویسید.

پیشنهاد ما

پیش از امضای این قرارداد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با مشاوران حقوقی مجرب تیم رکلا گفتگو کنید. همچنین این امکان برای شما فراهم است که تنظیم قرارداد مورد نظرتان را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد اجاره هیلتی

برای دریافت این فرم قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد اجاره هیلتی
دانلود نمونه قرارداد اجاره هیلتی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات