نکات قرارداد اجاره طلا و توضیح درباره دلایل صحیح بودن و قانونی بودن این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/22
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره طلا

نمونه قرارداد اجاره طلا یکی از انواع قرارداد اجاره و از قراردادهای مرسومی است که در میان مردم برای اجاره کردن طلا تنظیم می‌شود. طلا یکی از کالاهای زینتی و ارزشمند است. این کالا نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. محبوبیت طلا به اندازه‌ای است که از گذشته تا به امروز به عنوان هدیه‌ای بسیار گرانقدر میان مردم رد و بدل می‌شود. میان مردم، بسیار مرسوم است که طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند. از مهمترین دلایل سرمایه گذاری مردم این است که طلا قیمت ثابتی ندارد و مدام به قیمت آن افزوده می‌شود. بنابراین تصمیم مردم این است که با خرید طلا به عنوان سرمایه، از راکد ماندن سرمایه نقدی خود در بانک جلوگیری کنند.

ارزشمندی طلا باعث شده است که در بسیاری از معاملات و برای ضمانت یا به عنوان مبلغ قابل پرداخت قرارداد استفاده ‌شود. نوع جدیدی از معاملات که معمولا در میان مردم رایج است، اجاره طلا است. قیمت طلا باعث شده است که نگرانی‌های زیادی برای اجاره دادن یا اجاره گرفتن آن ایجاد شود. بروز تخلف ها و مشکلاتی که در انجام معامله اجاره طلا وجود دارد، باعث شده است که  اهمیت تنظیم نمونه قرارداد اجاره طلا بیش از پیش مشخص شود. فرم قرارداد اجاره طلا ، متن مکتوبی است که از اجاره طلا میان دو طرف صحبت می‌کند. متن قرارداد اجاره طلا ، سندی معتبر قانونی است که نشان می‌دهد توافق یا پیمان مشخصی با تعهدات روشن، میان طرفین قرارداد انجام شده است.

دلایل استفاده از نمونه قرارداد اجاره طلا

اگر به تازگی با این قرارداد مواجه شده‌اید، شاید برایتان سوال باشد که این قرارداد در چه مواقعی استفاده می‌شود. معامله‌ای که در میان مردم معمول است، اجاره طلا در میان آشنایان و به منظور استفاده زینتی در مجالس و مهمانی‌ها است. این نوع اجاره طلا، در میان مردم مرسوم است و در موارد بسیاری تنظیم شده است. با این حال نمی‌توانیم اجاره طلا را به همین حالت محدود کنیم. برای مثال ممکن است شخصی به دنبال فرم قرارداد اجاره طلا باشد و بخواهد طلای اجاره شده را برای کار دیگری به ضمانت بگذارد یا اینکه از مقدار مشخصی طلا برای سرمایه گذاری در کاری استفاده کند و متعهد شود که در زمان مشخص طلای اجاره‌ای را به مالک برگرداند.

طلا کالایی خاص است. بنابراین لازم است برای اجاره دادن آن شرایط خاصی در نظر گرفته شود. این شرایط به این منظور اعمال می‌شود که قرارداد مخالف قانون یا مبانی شرعی نباشد. برای مثال اگر طلا به منظور ضمانت اجاره شود، باید مالک اصلی طلا با این مساله موافق باشد. طلا با معیار مشخص اجاره داده می‌شود. شخصی که طلا را اجاره می کند، باید همان میزان طلا را به مالک اصلی برگرداند. در صورتی که طلای اجاره شده، خسارت یا زیان ببیند، مستاجر موظف به پرداخت خسارت است. خسارت طلا نیز باید بر اساس نرخ روز پرداخت شود. این نکته در قانون اجاره نیز بیان شده است. قانون اجاره می‌گوید؛ مورد اجاره باید به همان طریقی که اجاره داده می‌شود، به مالک اصلی برگردانده شود.

این قرارداد درباره چه چیزی صحبت می‌کند؟

متن قرارداد اجاره طلا، در واقع یک قرارداد توافقی است که میان مالک طلا به عنوان موجر و شخصی که طلا را اجاره می‌کند (مستاجر) منعقد می‌شود. براساس این قرارداد، طرفین توافق می‌کنند که در ازای پرداخت مبلغ مشخصی، مقداری طلا از طرف موجر در اختیار مستاجر قرار بگیرد. در حقیقت با این قرارداد مستاجر به صورت موقت مالک منافع طلا می‌شود. شخصی که طلا را اجاره کرده است، در حدود اختیاراتی که در متن قرارداد به او داده می‌شود، می‌تواند از طلای اجاره‌ای استفاده کند.

متن قرارداد اجاره طلا حاوی اطلاعاتی درباره مشخصات طرفین، مشخصات ظاهری طلای زینتی، وزن طلا، دلیل اجاره کردن طلا، مدت عقد اجاره ، مبلغ اجاره قرارداد و شروط خاص طرفین است. شروطی که در این دسته از قراردادها نوشته می‌شود، برای مالک طلا و شخصی که آن را اجاره می‌کند بسیار اهمیت دارند. به همین دلیل ممکن است در بخش شرایط فسخ قرارداد نیز به آن‌ها اشاره شود.

آیا تنظیم قرارداد اجاره طلا قانونی است؟

متن قرارداد اجاره طلا براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. قرارداد اجاره از انواع قرارداد معین و لازم است . قانون مدنی در یک فصل مجزا در مورد قواعد مربوط به اجاره نامه صحبت کرده است. معین بودن این قرارداد، به این معنی است که قانون درباره نحوه توافق و اجرای قرارداد، قوانین و قواعد خاصی تعیین کرده است. بنابراین هر توافقی مخالف با قوانین تصویب شده درباره اجاره، صحیح نیست.

هر توافقی که خلاف قواعد قانون مدنی درباره این قرارداد باشد، از اعتبار قرارداد می‌کاهد و باعث می‌شود که قرارداد صحیح نباشد. نکته مهم دیگر که قانون مدنی درباره آن صحبت می‌کند، ماهیت کالایی است که اجاره داده می‌شود. ماده 467 قانون مدنی عقد اجاره را به سه نوع قرارداد تقسیم می‌کند. این قرارداد به سه نوع قرارداد اجاره حیوان، قرارداد اجاره اشیا و اجاره اشخاص تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی، نمونه قرارداد اجاره طلا را در گروه اجاره اشیاء قرار می‌دهد.

یکی دیگر از ماده‌های قانونی درباره قرارداد اجاره، ماده 466 است. این ماده قانونی به طور ویژه درباره قرارداد اجاره توضیح می‌دهد. ماده 466 به تعریفی کلی از قرارداد اجاره می‌پردازد. براساس ماده 466 قانون مدنی، این قرارداد باعث ایجاد یک توافق قانونی می‌شود که به موجب آن مقداری طلا، از طرف مالک در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. مستاجر می‌تواند به طور موقت و در بازه زمانی تعیین شده، از طلای اجاره شده استفاده کند. قرارداد اجاره دارای سه رکن اصلی است. موجر (شخصی که مالک طلا است و قصد دارد که طلای خود را اجاره دهد)، مستاجر ( شخصی که تمایل دارد طلا اجاره کند) و مورد اجاره (کالایی که اجاره داده می‌شود و در این قرارداد، کالای مورد نظر طلا است.)

حکم استفاده غیر معمول از طلا در نمونه قرارداد اجاره طلا

شرایطی را در نظر بگیرید که مقدار مشخصی طلا را به شخصی اجاره داده‌اید. در متن قرارداد نیز دلیل اجاره و نحوه استفاده از طلا را نوشته‌اید اما متوجه می‌شوید که مستاجر، به طریقی غیر از آنچه در توافقنامه درباره استفاده از طلا نوشته شده بود، عمل می‌کند. در این حالت چه باید کرد؟

ماده 492 قانون مدنی، به این سوال پاسخ می‌دهد. براساس آنچه در این ماده آمده، اگر مستاجر برای مورد دیگری، غیر از موردی که طلا برای آن اجاره شده است، از طلا استفاده کند، اقدام او خطا است و موجر می‌تواند با استناد به این موضوع، قرارداد را فسخ کند.

نکته دیگری که در چگونگی استفاده از طلای موضوع این قرارداد اهمیت دارد، مساله خسارت و آسیب احتمالی به طلا است. ماده 493 قانون مدنی توضیح می‌دهد که اگر طلا بدون دخالت مستاجر دچار خسران و زیان شده باشد، مسئولیتی متوجه مستاجر نیست ولی اگر خسارت به طلا به دلیل افراط و تفریط در استفاده از آن باشد، مستاجر مسئول خواهد بود.

پیشنهاد ما

برای در اختیار داشتن قراردادی مطابق آنچه در نظر دارید، پیشنهاد ما به شما، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی است. با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد، دپارتمان حقوقی رکلا درخواست شما را پیگیری خواهند کرد و می‌توانید در خصوص قراردادی که در نظر دارید، با ما گفتگو کنید. از طرف دیگر، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدمات حقوقی تیم رکلا است که برای استفاده از آن نیز می‌توانید درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد اجاره طلا

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره طلا
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(7 نظر)
account_circle
عباس کاظمی فرد
thumb_up_alt
اجاره طلا که موجر به مستاجر بدهد و مستاجر با آن خرید و فروش کند از نظر شرعی اشکال دارد و اجاره طلا باطل است.
13:17
02 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. بله. خرید و فروش طلای اجاره داده شده صحیح نیست. زیرا اقدام مالکانه است و مستاجر مالک نیست.
15:34
03 مرداد 1400
account_circle
مهدی
thumb_up_alt
وقتی که ما سکه طلا اجاره می‌دهیم مستاجر ان را میفروشه ولی ما باخبر نمیشیم و در سر رسید عین آن سکه را میخره میده و سکه هم شماره سریال نداره این موضوع مشکلی پیش نمیاره از نظر شرعی؟
12:38
27 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
به طور کلی، وقتی شما نتوانید مشخصات کاملی از مال در حال اجاره را در قرارداد اجاره بنویسید عملا قرارداد اجاره شما باطل است. ضمن آنکه مستاجر موظف است خودِ سکه اجاره کرده را برگرداند.
16:31
28 بهمن 1400
account_circle
حسنا
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر این کار مشکل شرعی نداره؟
07:16
12 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در صورتی که واقعا قصد دارید طلای خود را به شخص دیگری اجاره دهید و مجددا و دقیقا همان را دریافت کنید مشکلی وجود ندارد.
08:34
13 اردیبهشت 1401
account_circle
هانیه شیرزاد
thumb_up_alt
سلام شب بخیر. اگر هر زمان برای مستاجر اتفاقی بیفتد تکلیف طلای اجاره‌ای چه می‌شود؟
06:39
21 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. وراث می‌توانند در طول مدت قرارداد اجاره، از آن منتفع شوند.
12:37
22 اردیبهشت 1401
account_circle
حسین طاهری
thumb_up_alt
هزینه این قرارداد چقدر است و به عهده چه کسی است؟
16:07
07 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. این موضوع به توافق طرفین بستگی دارد. شما با توافق یکدیگر در این خصوص تصمیم گیری خواهید کرد. در همین راستا، ممکن است مسئولیت تنظیم قرارداد به عهده اجاره کننده یا مالک طلا قرار بگیرد.
08:22
09 اردیبهشت 1402
account_circle
سادات
thumb_up_alt
با سلام، در صورتی که طلافروشی که قرارداد طلا اجاره‌ای دارد از محل کار خود رفت، موجر طلا چطور میتواند به مال خود برسد؟
20:04
08 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
شما می‌توانید علیه ایشان شکایت خیانت در امانت طرح کنید مشروط بر اینکه ابتدا یک اظهارنامه برای ایشان ارسال و بازگشت اصل طلا را درخواست کنید. در صورتی که پاسخی دریافت نشد شکایت نامه تنظیم شود و علیه ایشان طرح دعوا کنید. در واقع تحقق خیانت در امانت ایشان مشروط بر این است که ابتدا اصل طلای خود را از ایشان مطالبه کرده باشید لذا توصیه می‌کنیم حتما یک اظهارنامه رسمی برای ایشان ارسال شود و از این طریق درخواست خود را اعلام کنید.
22:03
09 خرداد 1402
account_circle
کاربر رکلا
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید. سود ماهانه اجاره طلا به طلا فروش چگونه محاسبه میشود؟ مثلا صد میلیون چقدر میشه اجاره ماهانه؟
10:42
25 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از نظر حقوقی، هیچ ارتباط مستقیمی میان اجاره بها و مقوله درصد از سود وجود ندارد. چنانچه قصد اجاره دادن طلای دست دوم را دارید باید اجاره بهای ماهیانه دریافت کنید و اصل مال نیز در پایان مدت قرارداد به شما عودت شود.
14:12
26 فروردین 1403