نمونه قرارداد توافقی چیست و شرایط تنظیم نمونه قرارداد کار توافقی کدام است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/24
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد توافقی

توافق یا موافق شدن، حالتی از سازش میان اشخاص است. زمانی که صحبت از توافق می‌شود، به این معنی است که طرفین درباره یک موضوع خاص به نتیجه رسیده‌اند و برای انجام و پیگیری آن با یکدیگر همکاری می‌کنند. این تعریف از توافق را می‌توانیم با ماهیت قرارداد همتراز بدانیم. حقیقت این است که قرارداد یک توافق است. توافقی که ابعاد مختلفی دارد و کمی گسترده‌تر از توافقات معمول است. از طرف دیگر می‌توانیم هر توافق کوچک یا بزرگ را قرارداد بنامیم. با این حساب می‌توانیم عنوان قرارداد یا توافق را به جای یکدیگر نیز به کار بگیریم. بنابراین شما می‌توانید درباره مباحث مختلف و مسائل متفاوت، توافق کنید و توافق خود را در متن قرارداد بنویسید. در این صورت شما قراردادی مکتوب دارید. در مواقعی که توافق به صورت مکتوب تنظیم نمی‌شود، اصطلاحا می‌گوییم توافق شفاهی صورت گرفته یا اینکه قرارداد شفاهی بوده است.

هرچند توصیه هزار باره رکلا این است که معامله و توافقی بدون قرارداد باقی نماند. با اینکه از طریق قانونی و با اسناد و شواهد و پیگیری‌های بسیار می‌توانیم قرارداد شفاهی را هم در دادگاه اثبات کنیم ولی این کار به اندازه‌ای زمان‌بر و هزینه‌بر است که می‌تواند لطمات روحی، خانوادگی، اقتصادی و مالی بسیاری به شما وارد کند. بنابراین بهترین گزینه تنظیم یک قرارداد توافقی یا توافقنامه مکتوب است.

نمونه قرارداد توافقی در دسته بندی چه قراردادهایی قرار می‌گیرد؟

نمونه قرارداد توافقی ، از انجام یک موضوع، پروژه یا کار خاصی صحبت می‌کند که با توافق طرفین انجام می‌شود. در متن قرارداد توافقی درباره تمامی ابعاد توافق صحبت می‌شود. بنا به نوع پروژه و هدفی که توسط طرفین دنبال می‌شود، توافقاتی صورت می‌گیرد. این موافقت‌های دو جانبه یا چند جانبه در متن نمونه قرارداد توافقی نوشته می‌شود. طرفین توافقنامه، بعد از امضای قرارداد ، موظف به اجرای کامل تعهدات و توافقات هستند. متن قرارداد توافقی شامل مطالبی است که به مرور، طرفین را معرفی می‌کند و درباره موضوع اصلی توافق می‌گوید، شروط خاص طرفین را مشخص می‌کند و برای توافق، مدت خاص یا مبلغی را تعیین می‌کند. البته هر توافقی دارای شرایط خاص خود خواهد بود که بر همین اساس، ممکن است توافقنامه دارای بخش‌های مختلف دیگری نیز باشد.

 نمونه قرارداد توافقی مطابق با کدام قانون است؟

متن قرارداد توافقی براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. برای اثبات اعتبار این قرارداد می‌توانید به ماده 10 قانون مدنی استناد کنید. همانطور که این ماده توضیح می‌دهد، اشخاص می‌توانند به هر طریقی که می‌خواهند با یکدیگر توافق کنند یا اینکه قراردادهای مختلف تنظیم کنند. مانعی برای تنظیم انواع قرارداد وجود ندارد. تنها شرطی که ماده 10 قانون مدنی به آن تاکید می‌کند، رعایت قانون است. متن قرارداد توافقی باید مخالف اصول، قواعد قانونی و مبانی شرعی نباشد. با رعایت این موارد، هر قرارداد یا توافقی صحیح خواهد بود و لازم است که طرفین با احترام به توافق، به تعهدات عمل کنند. توافق یا قرارداد، پیمان محکمی است که قانون مدنی آن را معتبر دانسته است و به آن ارزش می‌دهد.

قانونگذار در ماده 183 قانون مدنی قرارداد را تعریف کرده است. در این ماده اینطور بیان می‌شود که قرارداد باید میان دو یا چند نفر تنظیم شود. این تعهد و توافق مورد قبول آن‌ها خواهد بود و متعهد می‌شوند که به آن عمل کنند.

چرا استفاده از نمونه قرارداد توافقی مهم است؟

احتمالا بارها از آشنایان شنیده‌اید یا اینکه ممکن است برای خودتان اتفاق افتاده باشد که با شخصی توافق کنید و آن شخص، به تعهدات خود پایبند نباشد. در بسیاری از مواقع توافقاتی که میان طرفین قرارداد صورت می‌گیرد در زمینه انجام امور متقابل است. یعنی عملی در مقابل تعهدات طرف دیگر قرارداد انجام می‌شود. این توافق از معمول ترین و متداول‌ترین توافقات است که عموم مردم آن را می‌شناسند.

این توافقات اکثرا شفاهی است و به همین دلیل بسیار پیش می‌آید که به آن عمل ‌نشود یا اینکه تعهدات آن را تغییر دهند. همین مساله باعث می‌شود که اعتماد متقابل میان مردم کاسته شود. بهترین راه حل در این زمان، تنظیم یک نمونه قرارداد توافقی صحیح و معتبر است. این توافق نامه اگر توسط طرفین آن و میان خودشان امضا شود، یک سند عادی خواهد بود. بنابراین از حقوق متقابل اشخاص حمایت می‌کند. تنظیم قرارداد توافقی نوعی آسودگی خیال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که اشخاص، با اعتماد بیشتری با یکدیگر توافق کنند.

انواع این قرارداد

برای تنظیم این دسته از قراردادها محدودیت قانونی وجود ندارد. به همین دلیل نمی‌توانیم آن را دسته بندی کنیم یا به گروه خاصی محدود شود. به اندازه تمام انسان‌های روز زمین، امکان تنظیم توافقات و قراردادهای مختلف وجود دارد. توافق می‌تواند درباره انجام عملی خاص باشد. می‌توانیم قرارداد فروش کالا یا قرارداد خرید کالا یا حتی معاوضه اجناس و سایر دارایی‌ها را در متن قرارداد وارد کنیم. بخشش، هدیه و بسیاری دیگر از این تعاملات، میان مردم، به وسیله قرارداد انجام می‌شود. بنابراین گستردگی قرارداد توافقی به اندازه‌ای است که به طور دقیق نمی‌شود از انواع این قرارداد صحبت کرد. ولی می‌توانیم با اطمینان بگوییم که توافق یا توافق‌نامه می‌تواند نوشته‌ای باشد که به بسیاری از اختلافات معاملات و روابط پایان می‌دهد و باعث می‌شود که توافق‌های سازمان‌ یافته تری برقرار شود.

نمونه قرارداد کار توافقی یا قرارداد توافقی اداره کار

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در زمینه قرارداد استخدام پرسیده می‌شود مربوط به این مساله است که آیا با توافق می‌توانیم شروط خاص اداره کار را انجام ندهیم؟ بسیاری از کارفرماها می‌پرسند که آیا ممکن است با کارگر توافق نامه‌ای تنظیم شود و در آن نوشته شود که حق بیمه کارگر پرداخت نخواهد شد؟ آیا می‌توانیم توافق کنیم که مبلغ بیمه به خود کارگر پرداخت شود؟ آیا می‌توانیم توافق کنیم که نیمی از هزینه بیمه را کارگر پرداخت کند؟

یک بار برای همیشه می‌گوییم خیر!

قانون کار به هیچ وجه توافق پذیر نیست. قرارداد کار که تحت نظارت اداره کار تنظیم می‌شود، باید کاملا مطابق با قانون کار باشد. بنابراین هیچ گونه توافقی در آن جایز نیست. هر توافق نامه‌ای که بر خلاف موارد فوق، تنظیم شود باطل است و می‌تواند برای کارفرما جریمه و خسارت داشته باشد. به غیر از قراردادهایی که منجر به استخدام می‌شود در سایر موارد، می‌توانید از نمونه قرارداد توافقی استفاده کنید. اصل بر این است که رابطه‌ای که ایجاد می‌شود شکل رابطه کارگری و کارفرمایی نداشته باشد. بنابراین برای انجام هر عمل دیگری می‌توانیم از توافقنامه استفاده کنیم. در اصل، ماهیت کار است که نوع قرارداد را مشخص می‌کند.

مدت توافق در نمونه قرارداد توافقی

متن نمونه قرارداد توافقی باید حاوی اطلاعاتی درباره زمان دقیق انجام موضوع این توافق باشد. گاهی موضوع توافق در یک بازه زمانی چند ماهه یا چند روزه انجام می‌شود و گاهی نیز عملیاتی کردن آن به زمان بیشتری نیاز دارد. برای رفع ابهام نسبت به تعهدات طرفین درباره زمان دقیق انجام موضوع این توافق، لازم است به صراحت مشخص شود که شروع پروژه و اتمام آن در چه تاریخی خواهد بود. به موجب تعیین مدت برای این توافق، طرفین آگاه خواهند شد که باید در چه بازه زمانی به تعهدات و وظایفی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، عمل کنند.

علاوه بر معین کردن مدت توافق، طرفین می‌توانند درباره احتمال تمدید مدت آن در آینده نیز تصمیم بگیرند. یعنی می‌توانند بنویسند که این توافق قابل تمدید است یا خیر!

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، افتخار این میزبانی را دارد که وظیفه تنظیم قرارداد شما را به عهده بگیرد. برای بهره مندی از این سرویس، درخواست خود را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط خواهیم گرفت. علاوه براین، اگر تمایل دارید که درباره مسائل حقوقی و قانونی توافق با کارشناسان حقوقی و وکلا گفتگو داشته باشید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
جلیل جعفری
thumb_up_alt
سلام و خسته نباشید. بابت قرارداد توافقی بین کارگر و کارفرما که به صورت مثال مقرر شده و توافق شده بین طرفین یک عددی کمتر از قانون کار، لطفا راهنمایی بفرمایید.
08:59
15 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. هرگونه توافقی میان کارگر و کارفرما باید با لحاظ حداقل حقوق و مزایای اداره کار باشد. توافق در خصوص مبلغی کمتر از آن موارد، قابل قبول نیست.
13:24
16 خرداد 1401
account_circle
درخشان
thumb_up_alt
سلام بنده خانه‌ام را به صورت امانت و قولنامه صوری به مادرم داده‌ام ولی مادر برای پس دادن خانه از بنده باج گرفت و به صورت توافقی در دفترخانه به نام بنده پس داده، بعد یک سال از بنده شکایت کرده دعوای بطلان معامله اعلام کرده یعنی میخواد بگه که بنده ثمن معامله را نداده‌ام ولی خانه از ریشه به اسم بنده هست و تمام امتیازاتش به اسم من هست. ممنون میشم کمکم کنید.
08:40
27 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد باید اطلاعات بیشتری از شما دریافت کنیم. درخواست مشاوره تلفنی خود را در وب سایت ثبت بفرمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.
16:44
28 خرداد 1401
account_circle
علی اکبر میرصادقی
thumb_up_alt
با سلام. احتراما در خصوص تنظیم یک قرارداد با شرکت خصوصی که در کار حمل و نقل است ممنون میشم کمکم کنید. با سپاس.
20:29
01 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما درخواست شما رو ثبت کردیم و با شما تماس خواهیم داشت.
11:30
02 تیر 1401
account_circle
سجاد کاشانی
thumb_up_alt
با سلام. نوع قرارداد 30 روز کار 12 روز استراحت رو با چه فرمتی تنظیم کنیم؟
19:20
27 شهریور 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این قرارداد نیز مشمول قانون کار است و از ضوابط قانون کار و قانون تامین اجتماعی تبعیت خواهد کرد.
17:25
28 شهریور 1402