قرارداد بیع باغ ؛ نمونه قرارداد بیع قطعی یک قطعه باغ به چه معنی است؟!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/08/11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بیع باغ

قرارداد بیع باغ سندی برای انجام معامله و نقل و انتقال یک باغ است که میان خریدار و فروشنده باغ تنظیم و امضا می‌شود. منظور از نقل و انتقال در این تعریف، انتقال مالکیت باغ است. یعنی اینکه به واسطه قراردادی که میان طرفین تنظیم و امضا می‌شود، مالکیت باغ از یک شخص به شخص دیگری منتقل خواهد شد. بدون شک، در ازای انتقال مالکیت باغ، باید بها و ارزش آن، به مالک اول پرداخت شود. به طور کلی، عقد بیع یا قرارداد بیع، توافقی است که به موجب آن، یک مال، در ازای مال دیگر، از یک شخص به شخص دیگری واگذار می‌شود.

ماده 338 قانون مدنی در تعریفی دقیق‌تر، بیع را تملیک عین به عوض معلوم می‌نامد. به استناد این تعریف، در نمونه قرارداد بیع باغ ، باغ یک عین معین و مشخص است که در ازای مبلغی که میان طرفین توافق می‌شود، به شخص دیگری تملیک خواهد شد. این عقد، در واقع یک عقد معین محسوب می‌شود که قواعد و ضوابط خاصی نیز برای آن مطرح شده است. از طرف دیگر، از آن جایی که انتقال مالکیت باغ با سرمایه و دارایی مردم در ارتباط است و اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد، انجام این معامله نیز از حساسیت زیادی برخوردار خواهد بود. طرفین معامله برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری، ترجیح می‌دهند که کاملا مطابق با قانون عمل کنند.

با توجه به توضیحاتی که بیان شد و برای جلوگیری از هرگونه اختلاف یا اشکال در انجام این معامله، در ادامه مطلب، اصول حقوقی و قانونی نمونه قرارداد بیع قطعی یک قطعه باغ را مورد توجه قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم که در خصوص نمونه قرارداد بیع باغ ، به موارد و نکات مهم اشاره کنیم.

پیش از امضای نمونه قرارداد بیع باغ چه اقداماتی لازم است؟

اولین مرحله برای انجام معامله بیع باغ، برقراری ایجاب و قبول میان طرفین معامله است. منظور از ایجاب و قبول این است که مالک اصلی باغ، اعلام کند که قصد معامله باغ را دارد یا اینکه تمایل خواهد داشت که باغ خود را با باغ شخص دیگری داد و ستد کند. طرف دیگر این قرارداد که در واقع شخصی است که قصد دارد باغ مورد نظر را تهیه کند، با پذیرش شروط قرارداد و پرداخت مبلغی که برای ارزش باغ در نظر گرفته شده است، در واقع فعل قبول را انجام می‌دهد و به این صورت، معامله بیع باغ میان طرفین برقرار خواهد شد.

ایجاب و قبول در نمونه قرارداد بیع قطعی باغ

ماده 339 قانون مدنی توضیح می‌دهد که برای انجام نمونه قرارداد بیع قطعی باغ ، باید میان طرفین قرارداد، در خصوص باغ و مبلغ آن ایجاب و قبول واقع شود. همچنین این ماده در ادامه توضیح می‌دهد که ممکن است این توافق، به صورت یک داد و ستد باشد. برای مثال ممکن است میان دو شخص اینطور توافق شود که هر کدام از آن‌ها باغ خود را در ازای تملیک باغ شخص دیگر معامله کنند یا اینکه ممکن است باغ مورد نظر با مال ارزشمند دیگری معامله شود.

مذاکرات و تعیین شروط و توافقات در قرارداد بیع قطعی باغ

طرفین نمونه قرارداد بیع باغ برای اینکه به نظری جامع برسند و بتوانند با یکدیگر توافق کنند، نیاز دارند که با یکدیگر مذاکراتی را انجام دهند. در مذاکرات ابتدایی که به منظور معامله باغ میان طرفین برگزار می‌شود، باید به تمام شروطی که در نظر دارید، اشاره کنید و در نهایت، توافقات نهایی خود را در متن قرارداد بنویسید. لازم به ذکر است که طریق نوشتن قرارداد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مساله به اندازه‌ای مهم خواهد بود که ممکن است عدم رعایت شرایط صحت قرارداد و اشکال در نوشتن محتوای آن، خسارت و زیان زیادی به طرفین وارد کند و موجب بروز اختلاف و اشکال ‌شود.

نمونه قرارداد بیع قطعی یک قطعه باغ به چه معنا است؟

گاهی شما برای معامله یک باغ به مالک آن مراجعه می‌کنید و بعد از توافق درباره مبلغ و ارزش باغ، زمانی را برای امضای قرارداد و پرداخت مبلغ در نظر می‌گیرید. در این شرایط، هر دو طرف توافق می‌کنند که در یک تاریخ معین، باغ مورد نظر در ازای مبلغی که میان طرفین توافق شده است، معامله شود. به این ترتیب، در لحظه امضای قرارداد، مالکیت باغ به صورت قطعی و بدون هیچ شروط مشخصی به متقاضی آن منتقل می‌شود. به طور معمول برای چنین معاملاتی از قرارداد فروش باغ استفاده می‌کنند. در این شرایط، قراردادی که برای انجام این معامله تنظیم می‌شود، در واقع نمونه قرارداد بیع قطعی یک قطعه باغ است که به صورت قطعی، مالکیت را میان طرفین منتقل می‌کند.

تعیین مهلت برای پرداخت مبلغ یا تسلیم باغ

ماده 341 قانون مدنی به این مساله اشاره دارد که ممکن است معامله بیع به صورت مطلق انجام شود یا اینکه امکان دارد برای انجام قرارداد بیع باغ ، شروطی در نظر بگیرند. برای مثال ممکن است که برای تسلیم تمام یا بخشی از باغ، مهلتی معین شود. مثلا مالک اینطور بیان می‌کند که باغ را دو ماه دیگر به خریدار منتقل خواهد کرد. همچنین برای پرداخت مبلغ قرارداد نیز، می‌توان شروطی در نظر گرفت. مثلا میان طرفین نمونه قرارداد بیع باغ اینطور توافق شود که مبلغ معامله در چند مرحله یا در چک‌هایی با تاریخ معین تسویه شود یا اینکه برای پرداخت مبلغ قرارداد، تاریخ دقیقی را در نظر بگیرند.

با توجه به توضیحاتی که بیان شد، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از امضای نمونه قرارداد بیع قطعی باغ ، حتما با یک مشاور حقوقی یا یک وکیل مجرب گفتگو کنید. گفتگو با مشاور و استفاده از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها ، به شما کمک می‌کند که با آسودگی خاطر بیشتری قراردادتان را امضا کنید. مشاور حقوقی می‌تواند در خصوص محتوای قراردادی که قصد امضای آن را دارید، به شما آگاهی دهد. این مساله بسیار دارای اهمیت است. زیرا امضای قرارداد از جانب شما، به این معنی است که تمام محتوا و شروط مندرج در نمونه قرارداد بیع باغ را پذیرفته‌اید و متعهد به انجام آن هستید.

پیشنهاد ما

بدون شک معامله باغ و املاک دیگر، برای هر کدام از طرفین قرارداد اهمیت زیادی دارد. برای محافظت از حقوق قانونی و سرمایه خود، نیاز دارید که از یک قرارداد معتبر و صحیح بهره ببرید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از امضای قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و همچنین این امکان برای شما فراهم است که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، وظیفه تنظیم قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در آخر، اگر به یک نمونه قرارداد بیع باغ نیاز دارید، می‌توانید این نمونه قرارداد را از سایت رکلا تهیه کنید. تیم حقوقی رکلا با در اختیار گرفتن مشاوران حقوقی و وکلای مجرب، نمونه قرارداد بیع قطعی باغ را تنظیم کرده است و در اختیار شما قرار می‌دهد. برای تهیه قرارداد روی تصویر کلیک کنید و به صفحه توضیحات این قرارداد وارد شوید.

نمونه قرارداد بیع باغ

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و این قرارداد کاربردی را دریافت کنید.

نمونه قولنامه باغ
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات