قرارداد ساخت مبلمان ؛ شرایط صحت و اصول نگارش آن چیست؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/12/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت مبلمان

مبلمان یکی از وسایلی است که در اماکن مختلف مانند منازل مسکونی، اداره‌ها، شرکت‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها کاربرد دارد. اشخاص به جای خریداری مبل می‌توانند متناسب با بودجه، فضا و سلیقه‎‌ی خود، ساخت مبلمان مناسب خود را سفارش بدهند. به این صورت که شخص به کارگاه‌های ساخت مبل یا کارخانه‌های مبل سازی مراجعه می‌کند و ساخت مبلمان مور نظر خود را درخواست می‌کند. به قراردادی که جهت ساخت مبل، میان سفارش‌ دهنده و سازنده مبل امضا می‌شود، نمونه قرارداد ساخت مبلمان گفته خواهد شد.

بررسی ماهیت حقوقی قرارداد ساخت مبلمان

قرارداد مبل یک توافق دو جانبه از سوی سازنده و سفارش ‌‌دهنده مبل است. قرارداد ساخت مبل یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است و طرفین آن، پیمانکار (سازنده مبل) و کارفرما (سفارش‌دهنده مبل) هستند. شرایط و احکام قرارداد تا آنجا که مخالف با قانون و شرع نباشد، به توافق طرفین بستگی دارد. قرارداد ساخت مبل ، مطابق با مواد 10 و 190 قانون مدنی تنظیم و امضا می‌شود و از قراردادهای خصوصی میان افراد است.

انواع نمونه قرارداد ساخت مبلمان

قرارداد ساخت مبل یک قرارداد پیمانکاری است و قراردادهای پیمانکاری نیز برحسب اینکه پیمانکار یک شخص حقوقی یا یک شخص حقیقی باشد به دو نوع پیمانکاری تک نفره و پیمانکاری جمعی یا گروهی تقسیم می‌شود:

  1. قرارداد مبل به صورت پیمانکاری جمعی (گروهی)؛ در این نوع از قرارداد پیمانی، پیمانکار یعنی سازنده مبل، یک شخص حقوقی یا یک گروه منسجم است. برای مثال؛ کارخانه سازنده مبل به عنوان پیمانکار، طرف قرارداد واقع می‌شود.
  2. قرارداد مبل به صورت پیمانکاری تک نفره؛ در این نوع از قرارداد همانطور که از نام آن نیز پیدا است پیمانکار یک شخص حقیقی و فرد انسانی خواهد بود. برای مثال فردی که کارگاه تولیدی مبل دارد به عنوان پیمانکار، طرف قرارداد قرار می‌گیرد. اغلب برای این موقعیت از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده می‌شود.

ویژگی‌های نمونه قرارداد ساخت مبلمان

نمونه قرارداد ساخت مبل، یک قرارداد پیمانکاری است که با توافق سازنده و سفارش‌ دهنده مبل ایجاد می‌شود. در ادامه به طور مختصر ویژگی‌های حقوقی این قرارداد را مطابق با قانون مدنی بررسی می‌کنیم:

  1. این تعهد یک قرارداد لازم است؛ یعنی بعد از امضا، سازنده و سفارش دهنده مبل مکلف به پایبندی به تعهدات قرارداد هستند و هیچ یک از آن‌ها حق ندارد به دلخواه خود قرارداد را منحل یا در اصطلاح حقوقی فسخ کند.
  2. توافق حاضر یک قرارداد نامعین است؛ به این معنا که از قراردادهای خصوصی میان افراد است و احکام و شرایط آن در قانون نیامده است بلکه با توافق سازنده و سفارش دهنده مبل تعیین می‌شود. هر دو طرف مکلف به رعایت شرایط قرارداد هستند.
  3. این قرارداد، معوض است؛ یعنی یک قرارداد رایگان نیست و دارای دو عوض است که هرکدام از آن‌ها در مقابل دیگری قرار می‌گیرند، به این صورت که سازنده دستمزد دریافت می‌کند و سفارش دهنده نیز از نتیجه کار سازنده مبل بهره‌مند می‌شود.
  4. سفارش مبل یک قرارداد عهدی است؛ منظور از عهدی بودن این است که موضوع اصلی آن تعهد به انجام کار یعنی ساخت مبل خواهد بود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که مبلی که به وسیله سازنده، ساخته شده است در نهایت به سفارش دهنده مبل فروخته می‌شود یعنی قرارداد بیع نیز در ضمن این قرارداد به وقوع می‌پیوندد.

شرایط صحت نمونه قرارداد ساخت مبل

قراردادی که با موضوع طراحی و ساخت مبل تنظیم و امضا می‌شود یک ماهیت حقوقی است که با توافق سازنده و سفارش دهنده مبل ایجاد می‌شود. این قرارداد برای ایجاد و ابقاء، به یکسری شرایط نیاز دارد که در اصطلاح به آن‌ها شرایط صحت قرارداد گفته می‌شود و عمدتاً در ماده 190 قانون مدنی آمده‌اند. در ادامه شرایط صحت این قرارداد را بررسی می‌کنیم:

اهلیت سازنده و سفارش‌دهنده مبل

منظور از اهلیت این است که طرفین قرارداد، عاقل، بالغ و رشید باشند. بنابراین نمونه قرارداد ساخت مبل که توسط یک بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر امضا شده است فاقد هرگونه اثر قانونی خواهد بود و به عبارت دیگر این قرارداد نه برای سازنده و نه برای سفارش دهنده، الزام آور نیست.

قصد سازنده و سفارش دهنده مبل

منظور از قصد این است که طرفین به طور واقعی و در نزد خود تصمیم به امضای قرارداد و عمل به موضوع آن را داشته باشند. فقدان قصد در هر یک از سازنده و سفارش دهنده باعث باطل شدن قرارداد مبل می‌شود. مانند اینکه سازنده و سفارش دهنده مبل با تبانی قبلی و به قصد صحنه سازی، قرارداد را امضا کنند.

رضایت سازنده و سفارش دهنده

منظور از رضایت این است هر دو طرف قرارداد با اراده‌ و خواست خود، قرارداد را امضا کنند و در شرایط اجبار و تهدید مجبور به امضای قرارداد نشده باشند. مانند اینکه سفارش دهنده، سازنده مبل را تهدید کرده باشد که در صورت عدم امضای قرارداد ، با فندک، کارگاه مبل سازی او را آتش می‌زند و او به دلیل این تهدید، مجبور به امضای قرارداد شود.

مشروعیت جهت قرارداد

منظور، آن هدف و انگیزه‌ای است که طرفین از امضای قرارداد دارند. بنابراین قرارداد مبلی که هدف سفارش دهنده از امضای آن، اختلاس از اموال دولتی بوده و سازنده مبل نیز در هنگام امضای قرارداد از نیت او آگاه است به علت نامشروع و غیر قانونی بودن جهت قرارداد، باطل خواهد بود و چنین قراردادی مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرد.

شفاهی یا کتبی بودن قرارداد ساخت مبل

در نظام قانونی ما قراردادهای شفاهی نیز مورد پذیرش قانون گذار قرار گرفته‌اند و تنها در برخی موارد مانند معاملات راجع به املاک، قانون گذار بر لزوم کتبی بودن قراردادها تأکید کرده است. قرارداد سفارش و ساخت مبل نیز می‌تواند به طور کتبی یا شفاهی تنظیم و امضا شود. اما از آنجا که در ساخت مبل، پرداختن به جزئیات مانند جنس پارچه و چوب و همچنین مبلغ آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است برای جلوگیری از اختلافات و ضرر و زیان سازنده و سفارش دهنده مبل، بهتر است که این قرارداد به طور کتبی نوشته شود و در این مورد از تنظیم قراردادهای شفاهی خودداری کنید.

اهمیت نگارش متن قرارداد ساخت مبلمان

قراردادی که در خصوص سفارش ساخت مبل امضا می‌کنید باید به گونه‌ای دقیق و قانونی تنظیم و امضا شود که جای هیچگونه شک و شبهه‌ای را برای سازنده و سفارش دهنده مبل باقی نگذارد. متن این قرارداد باید چنان نگارش شده باشد که هر یک از طرفین، به خوبی از وظایف و اختیارات طرف دیگر آگاه باشد. در واقع تنظیم یک قرارداد کامل با توجه به تمام ابعاد این توافق، موجب می‌شود که هر یک از سازنده و سفارش دهنده مبل از وظایف و تکالیف طرف دیگر به طور کامل آگاهی داشته و از طرف دیگر قرارداد، انتظار انجام وظیفه خارج از تعهدات را نداشته باشد.

پیشنهاد ما

برای کارگاه ساخت مبل خود یک قرارداد اختصاصی داشته باشید تا با استفاده از آن با مشتریان خود قرارداد امضا کنید. از طرف دیگر اگر تمایل دارید که سفارش ساخت مبلمان دهید، حتما به خاطر داشته باشید که باید اطلاعات و نکات مهم این توافق را به صورت مکتوب در قرارداد بنویسید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنم که از خدمات تنظیم قرارداد رکلا بهره ببرید. علاوه براین، اگر سوالات حقوقی در این زمینه دارید، می‌توانید از شرایط مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای همکاری با پیمانکار، می‌توانید از این فرم عمومی قرارداد پیمانکاری استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات