قرارداد مشارکت پرورش ماهی و ابعاد مختلف حقوقی آن را بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/01
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت پرورش ماهی

سرمایه گذاران مدام و پیوسته کسب و کارهای مختلف را بررسی می‌کنند. کسب و کارهایی که سرمایه راکد را به درآمد تبدیل کنند و موجب درآمدزایی و افزایش سود سرمایه گذار باشند، اهمیت و کاربرد بسیاری خواهند داشت. پرورش ماهی و شیلات در گروه مشاغلی قرار می‌گیرد که برای شروع کار نیازمند سرمایه قابل توجهی هستند. از طرف دیگر پرورش ماهی سود و درآمد مناسبی برای سرمایه گذاران و شاغلان در این عرصه به وجود می‌آورد. قرارداد مشارکت پرورش ماهی ، از انواع قرارداد مشارکت است که به منظور راه اندازی، تاسیس یا گسترش مجموعه پرورش ماهی تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد مشارکت در پرورش ماهی ، یک قرارداد خصوصی است که با توجه به شرایط طرفین تنظیم و امضا می‌شود. این قرارداد در گروه قرارداد شراکت قرار می‌گیرد و از این عقد پیروی می‌کند. در زمینه پرورش ماهی هیچ محدودیتی برای نحوه همکاری یا شراکت وجود ندارد. طرفین می‌توانند با هر شرایطی در این قرارداد حضور داشته باشند.

گاهی ممکن است هر دو طرف نمونه قرارداد مشارکت پرورش ماهی سرمایه مالی داشته باشند، گاهی نیز ممکن است یک طرف سرمایه مالی بیاورد و طرف دیگر از مهارت، دانش و تخصص کافی برای انجام کار برخوردار باشد. نکته مهم این است که ایرادی برای تفاوت سرمایه نقدی و غیر نقدی و فعالیت‌های شرکا در انجام موضوع شراکت وجود ندارد و شرکا بدون هیچ محدودیتی می‌توانند با هم کار کنند. به همین دلیل است این قرارداد در دسته بندی قرارداد سرمایه گذاری نیز قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد مشارکت پرورش ماهی چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد مشارکت در پرورش ماهی ، قرارداد مکتوبی است که شرکا، سرمایه گذاران و اشخاص متخصص در زمینه پرورش ماهی آن را امضا می‌کنند. این اشخاص تمایل دارند با یکدیگر همکاری کنند و متعهد می‌شوند که به قرارداد پایبند باشند و براساس آن عمل کنند. در این قرارداد محدودیتی برای تعداد شرکا وجود ندارد. دو یا چند شخص می‌توانند با یکدیگر شراکت کنند. علاوه بر این، لازم نیست که تمام شرکا حتما سرمایه نقدی داشته باشند.

متن قرارداد شراکت پرورش ماهی ، براساس قوانین عقد شراکت تنظیم می‌شود و حاوی مطالب بسیار مهمی درباره نحوه شراکت طرفین است. اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد، مدت تعیین شده برای مشارکت طرفین، میزان سرمایه و تعیین سهم هر شریک، مسئولیت‌ها و وظایف طرفین، شروط خاص قرارداد و موارد مهم دیگر، از جمله مواردی هستند که در متن قرارداد شراکت پرورش ماهی به آن اشاره می‌شود.

تاسیس و راه اندازی مجموعه پرورش ماهی نیازمند اخذ مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری است. به همین منظور بسیار پیش می‌آید که شخص دارای مجوز با شخصی که سرمایه کافی دارد قرارداد شراکت امضا کنند. مجوز و پروانه بهره برداری به علاوه تجربه، مهارت و دانش تخصصی، در گروه سرمایه غیر نقدی قرار می‌گیرند و در متن قرارداد قابل استناد خواهند بود.

قرارداد مشارکت پرورش ماهی از نگاه قانون

نمونه قرارداد مشارکت پرورش ماهی ، از انواع قراردادهای مشارکت است که از عقد شرکت یا مشارکت در قانون مدنی پیروی می‌کند. عقد شرکت از جمله عقود معین و جایز است. قرارداد معین ، قراردادهایی هستند که قانون مدنی احکام و قواعدی را درباره نحوه نوشتن و تنظیم آن‌ها مشخص کرده است. ماده 571 قانون مدنی این قرارداد را تعریف می‌کند. در تعریف عقد شراکت آمده است که شرکت یا شراکت، اجماع حقوق مالکان متعدد در یک شیء واحد است. این ماده به این مساله اشاره می‌کند که زمانی که دو یا چند شریک، به قصد مشترک سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را روی هم می‌گذارند و متعهد می‌شوند که در سود و زیان شریک باشند، قرارداد شراکت محقق شده است.

براساس این تعریف، زمانی که دو یا چند شریک چه با سرمایه نقدی و چه با سرمایه غیر نقدی، متعهد می‌شوند که برای تاسیس و راه اندازی مجموعه پرورش ماهی همکاری کنند، قرارداد مناسب برای آن‌ها نمونه قرارداد مشارکت پرورش ماهی است. برای تنظیم این قرارداد، باید به احکام عقد شراکت در قانون مدنی توجه شود. نکته مهم این است که قرارداد شراکت یک قرارداد جایز است. مساله جایز بودن این قرارداد ممکن است برای طرفین نگرانی‌هایی ایجاد کند.

جایز بودن قرارداد

جایز بودن یک عقد به این معنی است که طرفین ملزم به حضور در قرارداد تا پایان مدت تعیین شده نیستند. هر کدام از شرکا می‌تواند با توجه به شرایطی که دارند، قرارداد را ترک کنند و از شراکت خارج شود. البته تمام حقوق و روابط مالی طرفین تا زمان ترک قرارداد شراکت، محاسبه می‌شود و به هر کدام از طرفین پرداخت خواهد شد.

جایز بودن قرارداد شراکت، نگرانی‌هایی را برای شرکا ایجاد کرده است. گاهی گفته می‌شود که با توجه به شرط جایز بودن، ممکن است هر کدام از شرکا در هر زمان قرارداد را خاتمه دهند. به همین دلیل تنها روش مطمن برای جلوگیری از خروج شرکا از قرارداد، تعیین شرط است. شرط خارج لازم، به شما این امکان را می‌دهد که شرکا را ملزم کنید که تا پایان مدت قراداد به تعهد پایبند باشند و قرارداد را فسخ نکنند.

انواع قرارداد مشارکت پرورش ماهی

انواع قرارداد مشارکت پرورش ماهی، به نحوه همکاری شرکا، میزان سرمایه و نوع سرمایه آن‌ها بستگی دارد. برای مثال قرارداد مشارکت در ساخت برای ساخت مجموعه پرورش ماهی یک نوع از قرارداد مشارکت است که به صورت اختصاصی به ساخت و ساز مکان پرورش ماهی توجه دارد. البته اگر شرکا امکان خرید یا ساخت مجموعه پرورش ماهی را نداشته باشند، می‌توانند با استفاده از قرارداد اجاره پرورش ماهی ، ملک مورد نظر را اجاره کنند.

قرارداد مشارکت در ساخت پرورش ماهی ، قراردادی است که براساس آن دو یا چند نفر متعهد می‌شوند که یک مجموعه پرورش ماهی بسازند. ممکن است شرکا در آینده در مکان پرورش ماهی فعالیت کنند یا اینکه ممکن است با رضایت یکدیگر آن را به شخص دیگری اجاره دهند. در این قرارداد، موضوع اصلی قرارداد مشارکت در ساخت پرورش ماهی است.

در نوع دیگری از قرارداد مشارکت بین دو نفر ، ممکن است که شخصی که سرمایه کافی برای تاسیس پروش ماهی دارد با شخص دیگری که از تجربه و مهارت انجام کار، مجوز و پروانه کسب برخوردار است، شراکت کنند. برای این شراکت شخص سرمایه گذار، سرمایه نقدی خود را در اختیار شریک دیگر می‌گذارد و هر دو متعهد می‌شوند که به منظور هدف مشترک که بهره برداری از پرورش ماهی است، با یکدیگر همکاری کنند.

در حالت دیگر ممکن است که هر دو طرف قرارداد هم سرمایه داشته باشند و هم از مهارت و دانش کافی برای تاسیس و راه اندازی پرورش ماهی برخوردار باشند. این نوع شراکت مناسب اشخاصی است که به تنهایی توان مالی و عملی راه اندازی یک کسب و کار را ندارند ولی با تنظیم قرارداد می‌توانند شرایط را برای پیگیری و گسترش مجموعه پرورش ماهی مهیا کنند.

مجوز‌ها و پروانه‌های مورد نیاز برای قرارداد مشارکت پرورش ماهی

جهت راه اندازی یک مجموعه پرورش ماهی، نیاز دارید که مجوزها و پروانه کسب مرتبط با این صنف را دریافت کنید. برای اخذ جواز تاسیس و پروانه کسب ، نیاز است مراحلی گذرانده شوند و پیگیری‌های لازم را انجام دهید. به طور کلی موافقت اصولی، جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از مجوزهای ضروری هستند که باید پیش از شروع به کار یک مجموعه پرورش ماهی اخذ شوند.

پیشنهاد ما برای شما

مجموعه حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد این افتخار را غنیمت می‌داند که در خصوص تنظیم قرارداد شما، خدمات کافی ارائه کند. جهت ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برخوردار شوید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

برای تهیه یک فرم خام مشارکت مدنی، اینجا بزنید. مطالعه این قرارداد، در خصوص چهارچوب قرارداد مشارکت اطلاعات خوبی به شما می‌دهد.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات