قرارداد طراحی تاسیسات چیست و برای تنظیم این قرارداد چه باید کرد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی تاسیسات

تاسیسات به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که برای اهداف مشخصی در بنا یا سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول طراحی تاسیسات و اجرای آن توسط مهندسان متخصص در این حوزه انجام می‌شود و به همین منظور، این سیستم‌ها را سیستم‌های مهندسی شده می‌نامند. تاسیسات، در واقع سیستم مرکزی یک سازه است که می‌تواند سطح کیفیت زندگی در آن بنا، سطح خدماتی که ارائه می‌شود و همچنین میزان بهره برداری از سازه را افزایش دهد. برای همکاری با مهندسان تاسیسات، به تنظیم یک قرارداد نیاز داریم و باید حتما یک قرارداد داشته باشیم. قرارداد طراحی تاسیسات یک قرارداد کاربردی در این حوزه است که در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی تاسیسات به دو دسته تقسیم می‌شود و هر کدام از این دسته‌ها، دارای زیر مجموعه‌های دیگری هستند که تمام سیستم مرکزی خدمات رسانی مورد نیاز یک سازه یا بنا را تحت پوشش قرار می‌دهند. نکته دارای اهمیت در این خصوص این است که طراحی و انجام تاسیسات بناها، مساله پیچیده‌ای است که می‌تواند در صورت بروز خطا یا اشکال، خسارت و زیان بسیار زیادی ایجاد کند. به همین دلیل تاکید می‌کنند که طراحی تاسیسات باید به اشخاصی سپرده شود که مجوز و پروانه اشتغال دارند. بدون شک در اختیار داشتن پروانه اشتغال می‌تواند صلاحیت طراح را مشخص کند. برای تنظیم نمونه قرارداد طراحی تاسیسات ، پیش از هر اقدامی باید صلاحیت طراح ثابت شود تا بتوانیم با او قرارداد امضا کنیم. در ادامه، بیشتر درباره این قرارداد توضیح خواهیم داد.

چه شحص یا اشخاصی قرارداد طراحی تاسیسات را امضا می‌کنند؟

پیش از امضای نمونه قرارداد طراحی تاسیسات بسیار مهم است که در خصوص اشخاصی که این قرارداد را امضا می‌کنند، اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشید. ابتدا باید مشخص شود که اشخاص حاضر در قرارداد، شخص حقیقی (افراد انسانی) هستند یا اینکه شخص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) خواهند بود. نکته مهم در خصوص این قرارداد این است که در هر دو صورت، شخصی که به عنوان طراح تاسیسات، قرارداد را امضا می‌کند، باید از صلاحیت کامل برخوردار باشد. علاوه بر اهلیت و صلاحیت قانونی برای تنظیم قرارداد، لازم است که طراح تاسیسات شما، دارای صلاحیت حرفه‌ای نیز باشد.

براساس قانون نظام مهندسی، صلاحیت حرفه‌ای طراح تاسیسات نیز با بررسی پروانه اشتغال او انجام می‌شود. یعنی مهندسی که با او همکاری می‌کنید، باید حتما پروانه اشتغال داشته باشد.

بعد از معین شدن اشخاص حاضر در قرارداد، لازم است که این اشخاص به دقت در متن قرارداد معرفی شوند. یعنی اینکه باید اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین را در ابتدای قرارداد آن‌ها بنویسید. به این ترتیب، اشخاص حاضر در قرارداد شناسایی خواهند شد و معین می‌شود که چه اشخاصی مسئولیت این نمونه قرارداد طراحی تاسیسات را پذیرفته‌اند.

نمونه قرارداد طراحی تاسیسات را چگونه تنظیم کنیم؟

نمونه قرارداد طراحی تاسیسات در واقع یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. در این قرارداد، طراح تاسیسات، در سِمَت پیمانکار خواهد بود و شخصی که درخواست انجام این طراحی را بیان می‌کند، در این قرارداد نقش کارفرما را دارد. با توجه به شرایط پروژه، شما می‌توانید از قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز بهره ببرید. قانون ناظر به این قراردادهای پیمانی، قانون مدنی است و قرارداد حاضر نیز مطابق با قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد طراحی تاسیسات یک قرارداد نامعین و لازم محسوب می‌شود. نامعین بودن این قرارداد به این جهت خواهد بود که تعریف مشخصی از آن در متن قانون مدنی بیان نشده است. با این حال، برای تنظیم این قرارداد، باید حتما به قواعد و ضوابط مندرج در قانون مدنی توجه داشته باشیم. از طرف دیگر، قرارداد حاضر، یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه کارفرما و پیمانکار در این قرارداد، ملزم هستند که تا پایان مدت معین با یکدیگر همکاری کنند. به این ترتیب، برای طراح تاسیسات و کارفرما امکان فسخ قرارداد وجود ندارد. بنابراین، هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. اگرچه در مواقعی که در قانون شرط خاصی برای فسخ قرارداد بیان شده باشد، طرفین می‌توانند از آن شرط بهره ببرند.

از طرف دیگر، کارفرما و پیمانکار می‌توانند با خواست و رضایت خود، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند و با توافق یکدیگر، آن شروط را در متن قرارداد بنویسند. در این زمان، در صورت بروز آن شروط نیز، طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

مدت انجام تعهدات در نمونه قرارداد طراحی تاسیسات

اگر تمایل دارید که با یک مهندس متخصص، نمونه قرارداد طراحی تاسیسات را امضا کنید، حتما به خاطر داشته باشید که باید مدت قرارداد را مشخص کنید. معین کردن مدت قرارداد از آن جهت اهمیت دارد که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را مشخص می‌کند. کارفرما و پیمانکار در این بازه زمانی نسبت به یکدیگر متعهد هستند و ملزم خواهند بود که اموری که به آن‌ها سپرده شده است را انجام دهند. مهندس تاسیسات باید تا پیش از اتمام مدت قرارداد، پروژه را به اتمام برساند و نسخه نهایی طراحی را تحویل دهد.

اگر برایتان اهمیت زیادی دارد که حتما در تاریخی که برای پایان مدت قرارداد معین شده است، پروژه طراحی تاسیسات را تحویل بگیرید و اگر در صورت عدم دریافت آن دچار ضرر و خسارت می‌شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای قراردادتان شرط خسارت دیرکرد تعیین کنید. به این صورت که، به ازای هر روز تاخیر در تحویل پروژه، مبلغ مشخصی به عنوان جریمه در نظر گرفته شود. با تعیین خسارت دیرکرد، پیمانکار را ملزم می‌کنید که حتما در تاریخی که معین کرده‌اید، پروژه نهایی را به شما تحویل دهد. در غیر این صورت باید به ازای هر روز دیرکرد، به شما جریمه بپردازد.

مبلغ قرارداد

مبلغ نمونه قرارداد طراحی تاسیسات در واقع حق الزحمه‌ای است که در ازای انجام پروژه به مهندس تاسیسات پرداخت می‌شود. بدون شک پیش از شروع همکاری با مهندس و پیش از امضای قرارداد ، در خصوص شرایط همکاری مذاکراتی انجام شده است. شما باید در این مذاکرات در خصوص موارد مهم این همکاری گفتگو کنید. مساله مبلغ قرارداد نیز، از جمله موارد مهمی است که کارفرما و پیمانکار باید در خصوص آن به توافق برسند.

در نهایت و با توافق طرفین، مبلغ نهایی که برای حق الزحمه مهندس تاسیسات در نظر گرفته می‌شود، در متن قرارداد نیز نوشته خواهد شد. به این ترتیب، مشخص می‌شود که مهندس تاسیسات در ازای پروژه‌ای که انجام می‌دهد، چه مبلغی را دریافت خواهد کرد. علاوه بر تعیین مبلغ کلی، لازم است که شیوه پرداخت حق الزحمه را نیز مشخص کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید توضیح دهید که مبلغ حق الزحمه را به چه صورت پرداخت خواهید کرد.

برای مثال ممکن است اینطور توافق کنید که مبلغ حق الزحمه به صورت مرحله به مرحله و متناسب با پیشرفت کار پرداخت شود و برای آن اقساطی را در نظر بگیرند یا اینکه ممکن است توافق به این صورت باشد که مبلغ حق الزحمه به صورت کلی و در پایان قرارداد به مهندس پرداخت شود و هیچ مبلغی را در ابتدای فرایند تنظیم قرارداد پرداخت نکنید. به این ترتیب، می‌توانیم بگوییم که شیوه پرداخت حق الزحمه به طور کلی تابع توافق طرفین است و دو طرف قرارداد می‌توانند درباره آن تصمیم بگیرند و شروط خاصی را برای آن معین کنند.

شرح کامل تعهدات پیمانکار و کارفرما در این قرارداد

اینکه پیمانکار در این قرارداد دقیقا چه مسئولیت‌هایی به عهده دارد و تحت چه شرایطی موضوع قرارداد را اجرا می‌کند، از نکات مهمی است که باید در متن این قرارداد درباره آن توضیح دهید. از طرف دیگر، مسلم است که کارفرما نیز نسبت به این قرارداد، تعهداتی را به عهده می‌گیرد. بنابراین، اشاره به تعهدات کارفرما نیز از ملزومات این قرارداد است. هر چقدر تعهدات طرفین را با دقت بیشتر و با جزئیات کامل‌تری در متن قرارداد شرح دهید، احتمال بروز مشکل و اختلاف در خصوص این قرارداد کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، اگر مشکل یا اختلافی هم ایجاد شود، با وجود شرح کامل تعهدات طرفین، رسیدگی به آن مشکل آسان‌تر خواهد بود.

پیشنهاد قابل ارائه به شما

قرارداد طراحی تاسیسات را می‌توانیم به صورت یک قرارداد پیمانی تنظیم کنیم. تنظیم این قرارداد دارای اصول و قواعدی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما اطلاعات کاربردی درباره آن کسب کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، تهیه قراردادتان را به ما بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات