قرارداد مشاور تاسیسات چه نوع قراردادی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/06
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاور تاسیسات

جهان امروز بیش از هر چیزی رفاه و آسایش انسان را مورد توجه قرار می‌دهد. مشاهده می‌کنیم که اشخاص در علوم مختلف، برای به وجود آمدن رفاه بیشتر، فعالیت می‌کنند. بعضی از این علوم، تلاش می‌کنند که مغایر با شرایط آسیب‌زای کنونی، اقداماتی را انجام دهند و علوم دیگر، در تلاش هستند که شرایط را به گونه مناسبی به شرایط دلخواه انسان تغییر دهند. یکی از علوم پرکاربرد که به صورت اختصاصی مشغول به انجام فعالیت‌هایی برای رفاه بیشتر انسان است، تاسیسات نام دارد. تاسیسات به دو شاخه تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می‌شود. این شاخه از علم، می‌کوشد دانش و اطلاعات خود را در راستای ایجاد رفاه بیشتر انسان صرف کند. قرارداد مشاور تاسیسات نیز یک قرارداد بسیار مهم است که در این قبیل موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد مشاوره محسوب می‌شود.

زمانی که طبیعت فصل‌های گرم خود را می‌گذارند، تاسیسات ساختمان، به شما این امکان را می‌دهد که هوای مطبوعی را تجربه کنید. همچنین تخلیه گازهای گلخانه‌ای، استخراج آب و فعالیت‌های هدفمند در راستای صنعت، سازه‌های ساختمانی، مسائل ورزشی و درمانی، از جمله مواردی هستند که به منظور شرایط بهتر زندگی انسان، با تاثیر از علم تاسیسات و آموخته‌های مربوط به آن، پیگیری می‌شوند. پیگیری این موار، نیازمند آگاهی و تخصص در زمینه تاسیسات است. با توجه به توضیحاتی که بیان شد، شما ملزم هستید که در این موارد از کارشناسان و مشاوران تاسیساتی کمک بگیرید و با آن‌ها قرارداد مشاوره تاسیسات تنظیم کنید.

قرارداد مشاور تاسیسات چه کاربردی دارد؟

نزدیکترین ارتباط شما با تاسیسات، در محلی که زندگی می‌کنید، برقرار شده است. شما برای آنکه در منزل خود به برق دسترسی داشته باشید و از روشنایی استفاده کنید، برای استفاده از تلفن، آنتن مرکزی، استفاده از خطوط اینترنت و شبکه‌های رایانه‌ای، لوله کشی‌های گاز خانگی و همچنین لوله کشی‌های آب و فاضلاب، جوشکاری برق و گاز، برای استفاده از آسانسور ساختمان، برای حفاظت از ساختمان به واسطه دوربین مدار بسته و موارد بسیار زیاد دیگر، ملزم هستید که از دانش و علم تاسیسات استفاده کنید.

مشاهده کردید که موارد استفاده از تاسیسات بسیار زیاد است. و شما می‌توانید از امکاناتی که این متخصصان در اختیار شما قرار می‌دهند، برای رسیدگی به آن موارد استفاده کنید. تاسیسات به اندازه‌ای مهم است که بدون استفاده از آن، مشکلات متعددی برای سکونت شما در منزل به وجود خواهد آمد. شما برای استفاده از این امکانات و اطلاعات، می‌توانید از یک مشاور متخصص تاسیسات استفاده کنید.

مشاور متخصص تاسیسات، شخصی است که در این زمینه اطلاعات و آگاهی مناسبی دارد و با تجربه و مهارتی که به واسطه حضور در قراردادهای متخلف دیگر کسب کرده است، می‌تواند پاسخگوی سوالات شما باشد و راهنمایی‌ها و مشاوره‌های مناسبی را در اختیار شما قرار دهد. شما برای این همکاری نیاز دارید که از نمونه قرارداد مشاور طراحی تاسیسات مکانیکی استفاده کنید.

قرارداد مشاور تاسیسات چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که برای رسیدگی به فعالیت تاسیسات مورد نظرتان با یک مشاور متخصص توافق می‌کنید، می‌توانید برای ثبت مکتوب توافقات، از نمونه قرارداد مشاور طراحی تاسیسات مکانیکی استفاده کنید. البته ممکن است که هدف و موضوع قرارداد شما در رابطه با تاسیسات الکتریکی باشد. در چنین شرایطی می‌توانید عنوان قرارداد را مطابق با قصد نهایی تغییر دهید.

در این قرارداد، یک طرف شخص یا شرکتی است که تمایل دارید از مهندس تاسیسات یا شخص متخصص در این زمینه، مشاوره یا راهنمایی بگیرد. متقاضی دریافت مشاوره، با تنظیم قرارداد مشاور تاسیسات متعهد خواهد بود که در ازای دریافت اطلاعات مورد نیاز و راهنمایی‌های مربوطه، حق الزحمه مشاور تاسیسات را پرداخت کند. طرف دیگر این قرارداد، شخصی است که در زمینه تاسیسات متخصص است و اطلاعات و دانش مناسبی دارد.

مشاور می‌پذیرد که با شرایطی که مدنظر متقاضی است، به او مشاوره بدهد و اگر توافق کرده باشند، برای اجرای موضوع قرارداد، راهکارهای مناسب را مطرح کند. قرارداد با توافق و رضایت طرفین امضا می‌شود و به محض امضا شدن، آنها را متعهد می‌کند که در راستای موضوع قرارداد با یکدیگر همکاری کنند و تعهدات خود را انجام دهند.

قرارداد مشاور تاسیسات یک قرارداد خصوصی

زمانی که می‌گویند، قرارداد مشاوره تاسیسات ، یک قرارداد خصوصی است، به چه چیزی اشاره می‌کنند؟

منظور از قرارداد خصوصی، این است که دو طرف یک قرارداد، به صورت شخص یا شرکت، در زمینه انجام موضوع قرارداد با یکدیگر به توافق برسند. این قرارداد یک قرارداد نامعین است. یعنی اینکه قانون مدنی درباره آن شرط اختصاصی در نظر نگرفته است و نام مشخصی به آن اختصاص ندارد اما شما می‌توانید این قرارداد را مطابق با خواست خود تهیه کنید و شروط و تعهدات آن را بنویسید.

اگر از این بابت نگران هستید که محتوای قرارداد را مطابق قانون رعایت کرده‌اید یا خیر، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به ماده 10 و 190 قانون مدنی مراجعه کنید. براساس این ماده‌ها شما باید برای تنظیم نمونه قرارداد مشاور طراحی تاسیسات مکانیکی به تمام جوانب قانونی توجه کنید. از طرف دیگر، 4 شرط اساسی صحت و اعتبار قرارداد ، نیز باید رعایت شود. این شروط عبارتند از مشخص بودن قصد و رضایت طرفین، معین بودن موضوع قرارداد، اهلیت و صلاحیت قانونی طرفین برای امضای قرارداد و مشروعیت داشتن موضوع قرارداد که لازم است برای تنظیم و امضای هر قراردادی به این موارد اشاره شود.

مشاوره تاسیسات ساعتی

شما می‌توانید با یک مشاور متخصص در زمینه تاسیسات برای ساعات مشخصی مشاوره داشته باشید. این شیوه از مشاوره، معمولا زمانی انجام می‌شود که برای انجام فعالیت مورد نظر، سوالات مختصر ولی مهمی داشته باشید یا اینکه بخواهید موضوع قرارداد را از نگاه یک شخص متخصص دیگر بررسی کنید. به هر دلیلی که تمایل داشته باشید از مشاور تاسیسات، راهنمایی و مشاوره بگیرید، این قرارداد می‌تواند برای شما مناسب باشد. شما می‌توانید با استفاده از قرارداد مشاوره ساعتی ، از مشاور تاسیسات بخواهید که در ساعت یا جلسه مشخصی به شما مشاوره دهد.

قرارداد مشاوره ساعتی نوعی از قراردادهای خصوصی است که با تبعیت از قانون مدنی میان مشاور تاسیسات و متقاضی دریافت مشاوره تهیه و امضا می‌شود. شما می‌توانید تاریخ یا ساعت دقیق مشاوره‌ها را در متن قرارداد بنویسید یا اینکه می‌توانید به صورت کلی به این مساله اشاره کنید که 10 یا 20 ساعت مشاوره دریافت خواهید کرد. علاوه براین، در متن قرارداد مشاور تاسیسات توضیح خواهید داد که در ازای هر ساعت مشاوره، چه میزان حق الزحمه‌ای به مشاور تعلق می‌گیرد.

توافق پیمانی در خصوص مشاوره تاسیسات

شما می‌توانید به صورت پیمانی، با مشاور متخصص تاسیسات، قرارداد امضا کنید. به این صورت که با تنظیم یک قرارداد پیمانکاری تک نفره ، از مشاور تاسیسات بخواهید که در ازای دریافت حق الزحمه‌ای مشخص، اموری را برای شما انجام دهد. فعالیت‌های موضوع این قرارداد ممکن است شامل مطرح کردن راهکارها، ارائه مشاوره و راهنمایی، بررسی و ارزیابی موضوع قرارداد تاسیسات و موارد اینچنینی دیگر باشند. باید به این مورد نیز اشاره کنیم که ماهیت قرارداد شما با مشاور متخصص، یک قرارداد لازم خواهد بود.

محتوای قرارداد مشاور تاسیسات

محتوای قرارداد مشاور تاسیسات حاوی اطلاعات و مشخصاتی است که به موجب آن، روابط میان طرفین قرارداد مشخص خواهد شد. برای مثال، در ابتدای این قرارداد، مشاور متخصص در تاسیسات، به طور کامل معرفی خواهد شد. معرفی او به گونه‌ای خواهد بود که به مشخصات هویتی او اشاره شود. در ادامه، شخصی که متقاضی دریافت مشاوره است نیز معرفی می‌شود. ممکن است هر کدام از طرفین این قرارداد، شرکت یا موسسه باشند. لازم است که اطلاعات و مشخصات ثبتی شرکت‌ها یا موسسه‌ها نیز در متن قرارداد بیان شوند و همچنین نماینده آن‌ها (کسی که قرارداد را امضا می‌کند) نیز معرفی خواهد شد.

در ادامه و بعد از معرفی طرفین، نوبت به موضوع قرارداد می‌رسد. در این بخش از قرارداد مشاور تاسیسات ، باید به صراحت بیان کنید که هدف شما از تنظیم این قرارداد چیست و تمایل دارید که مشاور تاسیسات چه اقداماتی را برای شما انجام دهد. موضوع قرارداد باید روشن و واضح باشد. یعنی نباید دارای ابهام باشد. در این بخش باید توضیح دهید که چه مسئولیت‌هایی به عهده مشاور است و متعهد به انجام چه کارهایی است.

بعد از مشخص شدن مشخصات طرفین و موضوع قرارداد، لازم است در خصوص موارد مهم دیگر مانند تاریخ قرارداد و بازه زمانی همکاری طرفین، مبلغ حق الزحمه، تعهدات و شروط آن‌ها و موارد مهم دیگر نیز در متن قرارداد نوشته شود. ثبت این اطلاعات به صورت مکتوب، این امکان را به شما می‌دهد که یک سند قانونی در اختیار داشته باشید و در صورت لزوم بتوانید در مراجع قضایی به این سند استناد کنید.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد مشاور تاسیسات و همکاری با مشاور تاسیسات باید به دقت انجام شود. در این قرارداد، هم شما و هم مشاور ، از حقوقی برخوردار هستید که لازم است درباره آن آگاهی داشته باشید. به منظور اطلاع از ابعاد قانونی این قرارداد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و سوالات خود را در خصوص شرایط قانونی قرارداد مشاوره تاسیسات بپرسید. علاوه براین، تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد ، در کنار شما است و این قرارداد را برای شما تنظیم خواهد کرد.

 

قرارداد مشاوره

با امضای این قرارداد، خدمات مشاوره ارائه دهید یا از متخصصان مشاوره بگیرید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات