قرارداد مشاوره صادرات با چه شخصی و چگونه تنظیم می‌شود؟

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/07/26
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره صادرات

اگر تمایل داشته باشید که کالا و محصولات خود را در بازار دیگری خارج از بازار داخلی کشور به فروش برسانید، بدون شک، لازم است که به حیطه صادرات و بازرگانی وارد شوید. در این زمان، شما به عنوان یک صادر کننده شناخته خواهید شد. حتی ممکن است که خودتان صاحب کالا نباشید و یک سرمایه گذار باشید که تمایل دارد در زمینه صادرات، فعالیت کند. صادرات دنیای بسیار پر تلاطمی است که برای حضور موفق در آن، نیاز دارید که نسبت به این شیوه از درآمد زایی آگاهی و اطلاعات دقیقی کسب کنید. نمونه قرارداد مشاوره صادرات ، یک نوع قرارداد کاربردی است که می‌تواند این شرایط را برای شما ایجاد کند. این قرارداد یکی از انواع قرارداد مشاوره است.

شما می‌توانید با استفاده از نمونه قرارداد مشاوره صادرات ، با یک شخص متخصص و آگاه در ارتباط باشید و از او درباره مسائل پیچیده صادرات سوال کنید و اطلاعات بگیرید. تنوع محصولات، تنوع شرکت‌های سازنده و وجود کیفیت‌های متنوع از محصولات، باعث شده است که بازار تجارت بین الملل، یک بازار رقابتی باشد. به این معنا که میزان رقابت در این بازار بسیار زیاد است و اگر صاحب کالا، بخواهد که محصولات یا کالای خود را در بازار جهانی وارد کند، باید پیش از انجام هر کاری، اطلاعات بسیار دقیقی در این زمینه به دست آورد و همچنین مراحل صادرات کالای خود را با ارزیابی‌های مستمر و مداوم پیگیری نمایند.

اهمیت مشاوره در صادرات

اگر فکر می‌کنید که با داشتن یک محصول بسیار با کیفیت یا با در اختیار داشتن سرمایه مناسب برای تبلیغات می‌توانید یک صادر کننده بسیار خوب باشید، از شما می‌خواهیم ابتدا به چند سوال پاسخ دهید:

  1. شما می‌دانید که کالا یا محصول شما در کدام کشورها علاقه‌مندان و خریداران بیشتری دارد؟
  2. اگر کالا یا محصول جدیدی دارید، می‌توانید تخمین بزنید که کالا یا محصول شما در کدام کشورها بیشتر مورد پذیرش قرار می‌گیرد؟
  3. شما عادات تهیه کالا و توقعات خریداران و مشتریان فرهنگ‌های دیگر را می‌شناسید؟
  4. آیا اطلاع دارید که در فرهنگ‌های مختلف چه شیوه از خدمات دهی رایج است و خریدار از شما چه توقعی دارد؟
  5. عوامل موثر در موفقیت شما در برابر سایر رقیب‌ها چه چیزی می‌تواند باشد؟
  6. آیا به طور کامل درباره شیوه صادرات، تحلیل بازار، انجام مراحل مربوط به ثبت سفارش، قوانین گمرک و شیوه ترخیص از گمرک اطلاعی دارید؟

پاسخ به تمام این سوالات، اهمیت مشاوره در زمینه صادرات را مشخص می‌کند. شما برای اینکه به طور دقیق پاسخ این سوالات را به دست آورید، نیاز دارید که با یک مشاور متخصص در ارتباط باشید و از او برای انجام فعالیت‌های صادراتی خود کمک بگیرید. اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد مشاوره صادرات زمانی مشخص می‌شود که شما با کسب این اطلاعات بتوانید با سهولت و میزان موفقیت بیشتری در بازار جهانی وارد شوید و اقدام به صادرات کنید.

با چه شخصی نمونه قرارداد مشاوره صادرات امضا کنیم؟

اگر تمایل دارید که شخصی را به عنوان مشاور صادراتی خود انتخاب کنید، ابتدا به این مساله بیاندیشید که آیا سابقه کاری مشاور صادرات با کسب و کار شما همخوانی دارد؟ آیا مشاور می‌تواند به صورت دقیق و صحیح به سوالات مورد نظر شما پاسخ دهد و آیا اطلاعاتی که در اختیار شما می‌گذارد به طور کامل صحیح است؟

برای پاسخ به این سوالات، ابتدا لازم است که پیشینه کاری یا سابقه کاری مشاور صادرات را بررسی کنید. ممکن است مشاور صادراتی شما، شخصی باشد که در حال حاضر در زمینه صادرات فعالیت می‌کند یا اینکه در گذشته به انجام صادرات مشغول بوده است. حال این شخص تمایل دارد که در زمینه مشاوره با شما همکاری کند یا اینکه ممکن است شما درخواست کرده باشید که مشاور شما باشند. از طرف دیگر، این احتمالا نیز وجود دارد که نمونه قرارداد مشاوره صادرات را با یک شرکت یا موسسه تنظیم کنید.

بسیاری از شرکت‌ها و موسسات به صورت اختصاصی در زمینه بازرگانی و تجارت بین الملل فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها به شما مشاوره می‌دهند؛ شما را راهنمایی می‌کنند و بهترین راهکارها را در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین، ممکن است مشاور صادرات شما یک فرد مستقل انسانی باشد یا اینکه ممکن است با موسسات مشاوره صادراتی در ارتباط باشید.

چگونه قرارداد تنظیم کنیم؟

در ابتدا لازم است بگوییم که تنظیم چنین قراردادی به دلیل اهمیتی که دارد، حساسیت زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. لازم است که شروط دقیقی برای همکاری مشاور صادرات با بازرگان یا صادر کننده، تعیین شود و این شروط را در متن قرارداد بنویسند. تعیین شروط و بررسی این مساله که قرارداد یک جانبه نباشد، از مواردی است که باید با دانش قانونی بررسی شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که وظیفه تنظیم نمونه قرارداد مشاوره صادرات خود را به یک مشاور حقوقی بسپارید یا اینکه از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها استفاده کنید.

شما می‌توانید دلیل اصلی تنظیم این قرارداد و تعهدات و خواسته‌های طرفین را با مشاور در میان بگذارید. مشاور با شنیدن خواسته‌ها و تمایلات شما، و با ارزیابی قانونی چنین توافقاتی، قرارداد را مطابق با خواست شما تنظیم می‌کند یا اگر ایراد قانونی داشته باشد، توضیح می‌دهد که لازم است شروط خود را به شیوه دیگری تغییر دهید.

محتوای قرارداد

نمونه قرارداد مشاوره صادرات مانند هر قرارداد دیگری حاوی اطلاعاتی است که مشخص می‌کند قرارداد درباره چه چیزی است و چه تعهداتی میان طرفین قرارداد برقرار است. برای مثال، در اولین بخش قرارداد، اطلاعاتی درباره طرفین قرارداد بیان می‌شود. در ادامه، توضیحی درباره موضوع قرارداد نوشته خواهد شد و به همین ترتیب، اطلاعات دقیقی درباره مدت همکاری، حق الزحمه، شروط و تعهدات و موارد دیگر نیز نوشته می‌شود. محتوای قرارداد باید مطابق با قانون و توافق طرفین باشد. یعنی اینکه اصول و قواعد اصلی قانون رعایت شود و درباره سایر موارد دیگر، طرفین توافق داشته باشند.

نمونه قرارداد مشاوره صادرات تابع چه قوانینی است؟

نمونه قرارداد مشاوره صادرات براساس قانون مدنی و با استناد به ماده‌های 10، 190 و 219 تهیه و تنظیم می‌شود. براساس این قواعد، اگر مشاور صادرات و شخصی که تمایل دارد از مشاوره و راهنمایی‌های او استفاده کند، رضایت و قصد داشته باشند که با یکدیگر همکاری کنند، یکی از شروط اعتبار قرارداد رعایت می‌شود. علاوه براین، لازم است که قرارداد آن‌ها دارای یک موضوع دقیق و مشخص باشد. زیرا اگر موضوع قرارداد مبهم باشد، قرارداد معتبر نخواهد بود.

براساس قانون مدنی، طرفین نمونه قرارداد مشاوره صادرات باید صلاحیت امضای قرارداد را داشته باشند و همچنین موضوع قرارداد آن‌ها نامشروع نباشد. با رعایت این موارد، قرارداد میان طرفین صحیح و معتبر است.

یک نکته بسیار مهم در خصوص اعتبار نمونه قرارداد مشاوره صادرات ، این مساله است که هیچ ایرادی برای تنظیم قرارداد مشاوره صادرات در موضوعات مختلف وجود ندارد. ممکن است شما در زمینه صادرات محصولات و کالای خوراکی فعالیت کنید یا اینکه تمایل داشته باشید پوشاک را صادر کنید. در هر دو صورت، می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید. قانون مدنی این اجازه را می‌دهد که اشخاص بتوانند به شیوه‌های متنوعی با یکدیگر همکاری کنند و تنها شرط لازم، این است که قرارداد آن‌ها مطابق با قانون باشد.

فسخ نمونه قرارداد مشاوره صادرات

نمونه قرارداد مشاوره صادرات به طور کلی یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه به محض امضای این قرارداد، طرفین متعهد هستند که به مسئولیت‌ها و تعهدات خود در قرارداد عمل کنند و نمی‌توانند قرارداد را یک جانبه یا بدون دلیل موجه فسخ کنند. با این حال، این امکان وجود دارد که طرفین بتوانند در رابطه با حق فسخ قرارداد شروطی را تعیین کنند.

شما می‌توانید با توافق یکدیگر شروطی تعیین کنید تا در صورت بروز آن شروط طرفین حق فسخ قرارداد را داشته باشند. یا اینکه اگر یکی از طرفین، آن شروط را انجام دهد، طرف دیگر بتواند قرارداد را فسخ کند. علاوه براین، می‌توانید شرایطی را در نظر بگیرید که هیچ کدام از طرفین نتوانند قرارداد را فسخ کنند. به این صورت که حق فسخ از آن‌ها سلب شود.

شرط نتیجه در این قرارداد!

شما می‌توانید برای نمونه قرارداد مشاوره صادرات شرط نتیجه در نظر بگیرید. به این صورت که شرط کنید حق الزحمه مشاور زمانی پرداخت می‌شود که نتیجه مورد نظر از دریافت خدمات مشاوره، محقق شده باشد. برای مثال ممکن است یک موسسه ادعا کند که با مشاوره‌هایی که در حوزه صادرات در اختیار شما قرار می‌دهد و با پیشنهاد راهکارهای حرفه‌ای، میزان فروش کالای شما را در چند کشور افزایش خواهد داد.

اگر با چنین پیشنهادی از جانب موسسه‌های ارائه دهنده خدمات مشاوره تخصصی رو به رو شدید، می‌توانید با در نظر گرفتن شرط نتیجه برای قرارداد، با این موسسه‌ها همکاری کنید. به این صورت که شرط کنید تنها در صورت مشاهده نتایج مثبت، حق الزحمه مشاوره را پرداخت خواهید کرد.

پیشنهاد ما

برای تنظیم و امضای نمونه قرارداد مشاوره صادرات ، نیاز دارید که اطلاعات دقیقی درباره شرایط همکاری و قانون مربوط به این نوع از قرارادها در اختیار داشته باشید. گفتگو با مشاور حقوقی این امکان را ایجاد می‌کند که با آگاهی بیشتری قرارداد مورد نظر را بررسی و امضا کنید. برای دسترسی سریع‌تر و مناسب‌تر به مشاور، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد مشاوره صادرات

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشاوره صادرات
دانلود قرارداد
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات