قرارداد راننده بیل مکانیکی و انواع نمونه قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/31
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد راننده بیل مکانیکی

قرارداد راننده بیل مکانیکی ، از انواع قراردادهایی است که بعد از تنظیم آن، نیروی انسانی در ازای خدماتی که ارائه می‌دهد، حق الزحمه دریافت می‌کند. اشکال مختلف ساختمان سازی مانند ساخت و ساز آپارتمان، ساختن خانه و غیره نیازمند استفاده و بهره برداری از انواع تجهیزات، ماشین آلات و ابزار است. ورود ماشین آلات به صنعت ساخت و ساز، شرایط را برای انجام پروژه‌های دشوار و متعدد فراهم کرده است.

ماشین‌ها باعث افزایش سرعت اجرای پروژه و همچنین بالا رفتن کیفیت سازه می‌شوند. علاوه بر این بسیاری از امور، تنها با استفاده از ماشین آلات انجام می‌شوند و بدون استفاده از ماشین آلات، امکان اجرای این دسته از امور، وجود ندارد. از طرف دیگر در فرآیند اجرای پروژه‌ها نیز، نحوه استفاده از نیروی انسانی، دچار تغییراتی شده است. به عنوان مثال قرارداد موضوع این مقاله، شرایط را برای به کارگیری نیروی انسانی به عنوان راننده و استفاده از بیل مکانیکی فراهم می‌کند.

اهمیت قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده

ماشین آلات عمرانی در گروه ماشین‌های گران قیمت قرار می‌گیرند. بیل مکانیکی یکی از اساسی‌ترین ماشین‌هایی است که برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. بیل مکانیکی در دسته ماشین‌های حفاری و خاک برداری قرار می‌گیرد و یکی از کاربردی‌ترین ماشین آلات در پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز است. بدون شک تهیه این ماشین به سادگی امکان پذیر نیست.

به همین علت، این قرارداد شرایطی را ایجاد می‌کند که صاحبان پروژه و پیمانکاران بتوانند برای مدت محدود و به منظور اجرای پروژه عمرانی، ماشین مربوطه را در اختیار بگیرند. نکته مهم در این قرارداد، اشاره به سمت راننده و اهمیت نیروی کار انسانی است. علاوه بر دغدغه تهیه و اجاره بیل مکانیکی، نحوه استفاده و بهره برداری از آن نیز بسیار مهم است. رانندگی با بیل مکانیکی نیازمند دانش، تجربه و گواهی‌نامه مرتبط و معتبر است. رانندگی با اینگونه ماشین آلات به سادگی راندن یک ماشین شخصی نیست.

اشخاصی که به صورت حرفه‌ای راننده ماشین آلات عمرانی هستند، برای کسب مهارت رانندگی این ماشین‌ها، آموزش دیده‌اند‌ و تجربه کسب کرده‌اند. با وجود این تفاسیر، مشخص است که هر شخصی نمی‌تواند به صرف داشتن یک بیل مکانیکی از آن استفاده کند. بنابراین اگر قصد دارید که برای اجرای پروژه عمرانی خود، یک بیل مکانیکی اجاره کنید، لازم است که راننده‌ای را برای انجام پروژه استخدام کنید. در ادامه، به انواع این قرارداد و نکات مهم حاکم بر آن، اشاره می‌کنیم.

انواع قرارداد راننده بیل مکانیکی

به منظور استخدام راننده می‌توانید از انواع نمونه قرارداد با راننده بیل مکانیکی استفاده کنید. تنظیم این قرارداد، به طور مستقیم، به شرایط مورد نظر شما و ویژگی پروژه عمرانی وابسته است. در ادامه به صورت پیش فرض، شرایط متفاوتی را در نظر می‌گیریم و درباره استخدام راننده بیل مکانیکی نیز توضیحاتی را بیان می‌کنیم. به این نکته مهم توجه داشته باشید که قرارداد موضوع این نوشتار، ممکن است به صورت قرارداد راننده با صاحبان بیل مکانیکی یا قرارداد راننده با پیمانکار پروژه پیمانی تنظیم شود که این عقود، معمولا در دسته قرارداد کار یا قرارداد پیمانکاری قرار می‌گیرند. بدیهی است این قراردادها از انواع قراردادهایی هستند که به طور معمول، میان رانندگان بیل مکانیکی و کارفرمایان تنظیم می‌شوند.

قرارداد راننده بیل مکانیکی با صاحبان بیل مکانیکی

یکی از روش‌های سرمایه گذاری، خرید ماشین آلات عمرانی است. همانطور که در ابتدای متن بیان کردیم، این ماشین آلات بسیار گران قیمت هستند و در نتیجه گروهی از سرمایه داران، با خرید بیل مکانیکی و اجاره آن به پیمانکاران پروژه‌های عمرانی، درآمد مناسبی را به دست می‌آورند. البته همانطور که اشاره شد، رانندگی با بیل مکانیکی نیازمند تخصص، تجربه و مهارت است.  بنابراین، صرف اجاره بیل مکانیکی برای پیمانکاران کافی نیست و نیاز دارند که یک راننده را نیز استخدام کنند.

همچنین ممکن است مالکان بیل مکانیکی با استخدام راننده متخصص، خدمات بیشتری به پروژه‌های عمرانی ارائه دهند و به جای اجاره بیل مکانیکی، مسئولیت عملیات‌هایی مانند حفاری و خاکبرداری را نیز به‌ عهده گیرند.

به این ترتیب، مالک بیل مکانیکی می‌تواند به دو صورت با راننده، قرارداد تنظیم کند:

  1. قرارداد شراکت راننده و مالک بیل مکانیکی
  2. قرارداد کار راننده بیل مکانیکی

در قرارداد اول، مالک بیل مکانیکی با راننده شریک می‌شود. در این شکل از رابطه کاری، به ازای هر پروژه پذیرفته شده، درصد مشخصی به راننده تعلق می‌گیرد. طرفین این قرارداد، در سود و زیان شریک هستند و به دلیل لازم بودن قرارداد شراکت، ملزم هستند که به تعهدات حاکم بر قرارداد، عمل کنند و در نتیجه به شراکت ایجاد شده پایبند باشند. همچنین این قرارداد براساس قواعد مرتبط با عقد شراکت و قانون مدنی تنظیم می‌شود.

ادامه نکات مهم حاکم بر این قرارداد

توجه داشته باشید که عقد شراکت، بسیار مورد علاقه مالکان بیل مکانیکی است. از طرفی ملزم به پرداخت حقوق ثابت نمی‌شوند و در نتیجه برای فصولی که میزان پذیرش پروژه کم است، هیچ گونه مسئولیتی برای شخص مالک ایجاد نمی‌شود. از طرف دیگر برای بیمه کردن شخص مقابل در سازمان تامین اجتماعی نیز هیچ گونه الزام و مسئولیتی وجود نخواهد داشت. میزان درآمد حاصل از شراکت کاری بیشتر از استخدام است و همین مسئله موجب شده است که رانندگان نیز به این نوع از قرارداد علاقه‌مند باشند. در این شرایط پیمانکاران می‌توانند با تنظیم قرارداد اجاره بیل مکانیکی با راننده یا قرارداد پیمانکاری بیل مکانیکی با مالک، از خدمات مربوطه بهره مند شوند.

در نوع دوم از این قرارداد، مالک بیل مکانیکی، راننده را با استفاده از قرارداد استخدام به خدمت می‌گیرد. این نوع از قرارداد، با توجه به قانون کار تنظیم می‌شود و از این قانون تبعیت می‌کند. به همین ترتیب مسئولیت‌هایی همچون اخذ بیمه تامین اجتماعی و پرداخت حقوق و مزایای تعیین شده در قانون کار، به عهده کارفرما قرار می‌گیرد.

قرارداد راننده بیل مکانیکی با پیمانکار

ممکن است اجاره بیل مکانیکی بدون راننده انجام شود. در این شرایط پیمانکار پروژه عمرانی، بیل مکانیکی را اجاره می‌کند و در ادامه نیاز دارد که یک راننده را نیز استخدام کند. استخدام راننده برای استفاده از بیل مکانیکی ضروری است. شرایط پروژه، نوع قرارداد را مشخص می‌کند. برای مثال اگر پروژه عمرانی بسیار گسترده باشد، با استفاده از قرارداد کار موقت ، راننده بیل مکانیکی استخدام می‌شود. اگر پروژه کوتاه مدت باشد، قرارداد راننده با پیمانکار پروژه عمرانی، به صورت پیمانکاری است.

تنظیم قرارداد با شرکت‌های عمرانی

شرکت‌های عمرانی شرکت‌هایی هستند که پروژه‌های ساخت و ساز را به عهده می‌گیرند. این شرکت‌ها، نیروی انسانی مورد نیاز خود را استخدام می‌کنند و از آن‌ها در پروژه‌های مختلف بهره می‌برند. توجه داشته باشید که در این صورت، شرایط کاری حاکم بر این قرارداد، مانند شرایط قرارداد کار است و در نتیجه براساس قانون کار نیز اجرا می‌شود. در این نوع از قراردادها، شرکت عمرانی به عنوان کارفرما حضور دارد و قرارداد، میان شرکت و نیروی کار انسانی منعقد می‌شود.

نحوه انتخاب نوع قرارداد و مسئولیت‌های آن

نمونه قرارداد با راننده بیل مکانیکی یک سند قانونی است که به صورت مکتوب میان کارفرما و راننده بیل مکانیکی امضا می‌شود. براساس این قرارداد، رابطه‌ای کاری میان کارفرما و راننده ایجاد می‌شود و مناسبات کاری و مالی آن‌ها مشخص می‌شود. همانطور که اشاره شد، این قرارداد به صورت قرارداد کار، قرارداد شراکت و قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود و مانعی برای استفاده از هر نوع قرارداد وجود ندارد. البته نکته مهم این است که برای فرار از مسئولیت‌های یک قرارداد، نمی‌توانید عنوان قرارداد را عوض کنید.

این اتفاق اغلب پیش می‌آید که گاهی کارفرما به جای استفاده از قرارداد راننده بیل مکانیکی به صورت قرارداد کار ، از عنوان پیمانکاری استفاده می‌کند. نکته مهم در تنظیم قراردادها این است که محتوای قرارداد اهمیت و اعتبار دارد. یعنی در دادگاه به رابطه کاری برقرار شده توجه می‌شود. بنابراین به این مساله دقت کنید که اگر نوع رابطه کاری شما به صورت قرارداد کار و استخدامی است، نمی‌توانید با تغییر نام قرارداد، از خود سلب مسئولیت کنید.

تنظیم قرارداد راننده بیل مکانیکی به صورت قرارداد کار توافق پذیر نیست ولی در قراردادهای پیمانکاری، قرارداد مشارکت و همکاری با استناد به ماده 10 قانون مدنی ، طرفین می‌توانند با یکدیگر توافق کنند. بنابراین اگر رابطه کاری شما شرایط خاصی دارد و لازم است که شروطی در نظر گرفته شود، می‌توانید به اَشکال مختلف با یکدیگر توافق کنید و توافق انجام شده را در متن قرارداد بنویسید.

شروط و تعهدات

بدون شک ارتباط کاری نیازمند شروط و تعهدات است. در این بخش از قرارداد شرایط و تعهدات طرفین نوشته می‌شود. به محض امضای قرارداد ، راننده و کارفرما ملزم هستند که به تعهدات مندرج در قرارداد عمل کنند و نسبت به متن قرارداد متعهد باشند. حسن انجام کار یا تخلف طرفین براساس موضوع قرارداد و شروط و تعهدات آن‌ها سنجیده می‌شود. اگر هر کدام از طرفین مغایر با شروط تعیین شده عمل کند، طرف دیگر می‌تواند علیه شخص متخلف طرح دعوی کند. دادگاه به شکایت رسیدگی می‌کند. البته لازم به ذکر است که در قراردادهای کار، مرجع حل اختلاف اداره کار است.

اهمیت تعیین مدت قرارداد

حتما مدت قرارداد را مشخص کنید. شما باید در متن قرارداد به صراحت و بدون ابهام بنویسید که راننده در چه بازه زمانی به کارفرما خدمات ارائه می‌دهد. تاریخ شروع و پایان همکاری کارفرما و راننده در متن قرارداد معین و مشخص می‌شود و برای همکاری آن‌ها ملاک قرار می‌گیرد. به همین ترتیب، طرفین ملزم هستند که به این قرارداد پایبند باشند و تا پایان مدت قرارداد با یکدیگر همکاری کنند.

شروط فسخ قرارداد راننده بیل مکانیکی

گاهی شرایطی پیش می‌آید که پیش از پایان مدت قرارداد، راننده بیل مکانیکی و کارفرما لازم می‌دانند که قرارداد را فسخ کنند و از ادامه همکاری صرفه نظر می‌کنند. البته به طور معمول به این دلیل که این توافق، یک قرارداد لازم الاجرا محسوب می‌شود، کارفرما و راننده اجازه فسخ قرارداد را ندارند، مگر اینکه با توافق یکدیگر در متن قرارداد، شروطی را برای فسخ در نظر گرفته باشند. با تعیین شروط فسخ قرارداد ، اگر یکی از طرفین تخلفی انجام دهد و مغایر با آن شروط، عملی مرتکب شود، طرف دیگر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد کاربردی را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات قرارداد شوید. لازم به ذکر است که این قرارداد اجاره بیل مکانیکی به صورت بدون راننده است.

شما می‌توانید تنظیم قرارداد راننده بیل مکانیکی خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد ، بر روی لینک قبل بزنید.

همچنین امکان استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز وجود دارد. بنابراین در صورتی که تمایل به استفاده از این خدمات را دارید، می‌توانید بر روی لینک مورد نظر بزنید.

قرارداد پیمانکاری بیل مکانیکی

برای همکاری در شرایط پیمانی با راننده بیل مکانیکی، از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری بیل مکانیکی
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری بیل مکانیکی

قرارداد استخدام راننده بیل مکانیکی

اگر رابطه همکاری شما با راننده استخدامی است، این نمونه قرارداد برای شما مناسب است.

نمونه قرارداد استخدام راننده بیل مکانیکی
دریافت نمونه قرارداد استخدام راننده بیل مکانیکی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات