بررسی قانونِ قرارداد مشاور اقتصادی و سایر نکات مهم این نوع از قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/08
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاور اقتصادی

نمونه قرارداد مشاور اقتصادی ، راه حلی برای بهینه سازی و ارزیابی منابع اقتصادی شما است. این قرارداد بسیار کاربردی و مهم است و یک نوع قرارداد مشاوره محسوب می‌شود. زمانی که کلمه اقتصاد را می‌شنوید، به صورت ناخودآگاه اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، تصویری از پول است. اگر بخواهیم به صورت عمیق این مقوله را بررسی کنیم، می‌توانیم ادعا کنیم که درصد بسیار زیادی از مراوده‌های اجتماعی میان اشخاص و افراد، یک فعالیت اقتصادی است. مساله اقتصاد چنان با زندگی انسان جهان امروز، آغشته است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

انسان امروزه هر آموزه‌ای که از روزهای اول کودکی خود فرا می‌گیرد یا تمام یادگیری‌هایی که از محیط شغلی و دانشگاه برای او حاصل می‌شوند را برای تامین، مدیریت و رسیدگی به منابع اقتصادی به کار خواهد گرفت. حیات شغلی و به دنبال آن رفاه شما به صورت مستقیم به مسائل اقتصادی مربوط است. مشاهده می‌کنیم که اشخاصی که توانایی و مهارت بیشتری در تامین و مدیریت امور اقتصادی خود دارند، در رفاه بیشتری زندگی می‌کنند و به همین تناسب، موفقیت‌های شغلی قابل توجه‌ای کسب کرده‌اند.

مساله اقتصاد با حیات جامعه بشری پیوند دارد. به همین دلیل است که اقتصاد را یک علم می‌دانند و مطالعات فراوانی درباره آن انجام می‌گیرد. نمونه قرارداد مشاور اقتصادی ، قراردادی است که صاحبان مشاغل به آن توجه بسیار زیادی دارند.

مشاور اقتصادی به چه معنا است؟

برای پاسخ به این سوال که « مشاوره اقتصادی به چه معنا است؟»، لازم است که ابتدا اقتصاد را معنی کنیم. اقتصاد یک علم شناخته شده است که در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت اختصاصی تدریس می‌شود و هر ساله دانشجویان بسیار زیادی این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. در واقع اقتصاد، علم ارتباط میان چند حیطه است که در مجموع موجب تامین مالی و رفاه انسان می‌شود. اقتصاد علمی است که میان ساخت محصول، پخش محصول، معاملات و داد و ستد در زمینه انواع کالا و محصولات ارتباط ایجاد می‌کند. این ارتباطات در ابعاد کوچک یک شغل یا حتی در ابعاد گسترده‌تر و در میان مناطق و کشورهای مختلف نیز انجام می‌شود. مساله اقتصادی و مدیریت آن، از مهم‌ترین مسائل تمام دولت‌ها و کشورها است.

بدون شک فعالیت در این حوزه، نیازمند آگاهی و شناخت است و این آگاهی و شناخت، از مطالعات، تجارب، بررسی‌ها و ارزیابی‌های دقیق حاصل خواهد شد. اگر صاحب شغلی هستید یا کارآفرین محسوب می‌شوید، احتمالا برایتان بسیار مهم است که اقداماتی را انجام دهید که سرمایه شما را افزایش دهد و موجب رونق شغلی شما شود تا بتوانید به راحتی هزینه‌های واحد شغلی خود را بپردازید و از ادامه فعالیت مجموعه مطمئن باشید. برای این منظور، می‌توانید از اشخاصی که به صورت اختصاصی در این زمینه مطالعه و تجربه دارند، بهره ببرید و با آن‌ها مشاوره کنید. این شیوه از مشاوره که به صورت اختصاصی درباره مساله اقتصادی یک مجموعه یا یک شخص توضیح می‌دهد، مشاور اقتصادی نامیده خواهد شد.

این قرارداد چگونه است؟

نمونه قرارداد مشاوره اقتصادی ، یک توافق نامه برای دریافت مشاوره است که میان مشاور متخصص در زمینه اقتصاد و شخص متقاضی دریافت مشاوره اقتصادی تهیه و تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، مشاور اقتصادی می‌پذیرد که درباره موضوع مورد نظر طرف مقابل، به او مشاوره دهد و در صورت لازم طرح و نقشه‌ای اقتصادی به او پیشنهاد دهد. در مقابل، شخصی که تمایل دارد از اطلاعات مشاوره اقتصادی بهره ببرد، می‌پذیرد که در ازای انجام مشاوره، مبلغی را به عنوان حق الزحمه به مشاور اقتصادی بپردازد.

این قرارداد یک قرارداد خصوصی است و با توافق طرفین تنظیم می‌شود. در متن قرارداد ، نتیجه مذاکرات، تعهدات و موضوع مورد نظر نوشته می‌شود. اگر بخواهیم نمونه قرارداد مشاوره اقتصادی را از نگاه قانونی بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم که این قرارداد، مطابق با قانون مدنی تنظیم می‌شود و برای صحت و اعتبار، نیاز است که به قواعد این قانون متعهد باشید.

مشاور اقتصادی و قانون مدنی

هر زمانی که بخواهیم یک قرارداد خصوصی تنظیم کنیم، یعنی توافقی را میان دو شخص بنویسیم، ملزم هستیم که به قانون مدنی توجه داشته باشیم. زیرا این قانون به روابط میان اشخاص رسیدگی می‌کند. براساس ماده ده قانون مدنی ، شما می‌توانید در رابطه با موضوعات مختلف و با شرایط و تعهدات متنوع، قرارداد تنظیم کنید و تنها شرط لازم، این است که محتوای توافق شما، مغایر با قانون نباشد.

از طرف دیگر، قانون مدنی در ماده 190، بیان می‌کند که برای نوشتن یک قرارداد صحیح، به این مساله توجه داشته باشید که موضوع قرارداد مشروع باشد؛ طرفین قصد و رضایت داشته باشند؛ صلاحیت قانونی طرفین قرارداد بررسی شود و در آخر، به این مساله اشاره می‌کند که لازم است موضوع مورد معامله معین باشد.

با رعایت این موارد، نمونه قرارداد مشاور اقتصادی صحیح و معتبر است و ایرادی برای تهیه و امضای آن وجود ندارد. علاوه بر تمام این موارد، باید به این مساله اشاره کنیم که نمونه قرارداد مشاور اقتصادی ، یک قرارداد لازم است و طرفین با امضای قرارداد ، متعهد می‌شوند که به موضوع قرارداد عمل کنند. باید بگوییم که امکان فسخ نمونه قرارداد مشاوره اقتصادی وجود ندارد مگر اینکه طرفین با توافق یکدیگر، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر گرفته باشند. نکته مهم دیگر درباره این قرارداد، مساله نامعین بودن قرارداد است. قانون مدنی قاعده خاصی را برای نوشتن نمونه قرارداد مشاوره اقتصادی مطرح نکرده است و شما می‌توانید با توجه به شرایط و نیاز خودتان، شروط و تعهدات مورد نظر را در قرارداد اعمال کنید.

محرمانگی و عدم افشای اطلاعات

فرقی ندارد یک فرد باشید یا اینکه شرکت باشید، بدون شک، اطلاعات اقتصادی و داده‌ها و آمار مالی شغل شما، مسائل محرمانه محسوب می‌شوند و لازم است که از آن‌ها محافظت کنید. افشای این اطلاعات، ممکن است به روند شغلی شما آسیب بزند و خسارت‌های زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین، پیش از شروع همکاری با مشاور اقتصادی، از او بخواهید که یک قرارداد عدم افشای اطلاعات امضا کنید. این قرارداد یک جانبه است و نزد شما باقی خواهد ماند.

محتوای این قرارداد، به این مساله اشاره می‌کند که مشاور اقتصادی باید هر اطلاعاتی که به واسطه حضور در قرارداد مشاور اقتصادی به دست آورده است را محفوظ نگه دارد. شما در متن قرارداد محرمانگی اطلاعات ، توضیح می‌دهید که هر داده یا اطلاعاتی که برای بررسی در اختیار مشاور اقتصادی قرار گرفته است، باید نزد او به صورت محرمانه باقی بماند. علاوه براین، اطلاعاتی که مشاور اقتصادی به واسطه حضور در شرکت کسب کرده است نیز، جز اطلاعات محرمانه محسوب خواهد شد.

با تنظیم این قرارداد، از همکاری با مشاور اقتصادی و در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه شرکت با او، نگرانی نخواهید داشت و می‌توانید مسائل شغلی خود را بدون محدودیت با مشاور اقتصادی در میان بگذارید و به همین دلیل، نتایج واقعی‌تر و تاثیرگذارتری را نیز کسب خواهید کرد.

تعیین مدت و مبلغ قرارداد مشاور اقتصادی

قرارداد شما با مشاور اقتصادی باید دارای مدت مشخص باشد. یعنی باید تاریخ دقیق شروع و اتمام دوره‌ دریافت خدمات مشاوره را تعیین کنید و این بازه زمانی را در متن قرارداد بنویسید. علاوه بر این، با توجه به مدت قرارداد و شرایطی که برای همکاری در نظر دارید، مبلغ حق الزحمه مشاور اقتصادی نیز مشخص و در متن قرارداد نوشته می‌شود. برای مثال اگر نیاز باشد که مجموع ساعات مشخصی با مشاور اقتصادی در ارتباط باشید، می‌توانید مجموع ساعات دریافت خدمات مشاوره و راهنمایی را در قرارداد بنویسید و مشخص کنید که بابت هر ساعت مشاوره، چه مبلغی به عنوان حق الزحمه به مشاور اقتصادی پرداخت خواهید کرد.

پیشنهاد ما

برای همکاری با مشاور اقتصادی، نیاز دارید که یک قرارداد دقیق داشته باشید. شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، وظیفه تنظیم قرارداد خود را به عهده تیم حقوقی رکلا بگذارید. علاوه براین، برای آگاهی از ابعاد حقوقی این قرارداد، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد مشاوره

امضای نمونه قرارداد مشاوره به شما این امکان را می‌دهد که در خصوص ارائه یا دریافت خدمات مشاوره، با یکدیگر توافق کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات