قرارداد پیمانکاری سنگ شکن و شرایط قانونی متن قرارداد نصب سنگ شکن

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری سنگ شکن

قرارداد پیمانکاری سنگ شکن یک قرارداد مهم است که برای انجام پروژه شکستن سنگ‌های عظیم الجثه استفاده می‌شود. برای انجام پروژه‌های عمرانی، راه سازی، ساخت تونل و در معادن، ممکن است که با سنگ‌های عظیم الجثه‌ای مواجهه شوید. در چنین شرایطی بهترین اقدام شکستن این سنگ‌ها و از میان برداشتن آن‌ها است. اگرچه در ادامه از سنگ‌هایی شکسته شده به شیوه‌های مختلفی بهره برداری خواهد شد اما در مرحله اول، تمرکز در شکستن و از میان برداشتن سنگ خواهد بود.

در چنین موقعیت‌هایی، لازم است که از ماشین و ابزار آلات مخصوصی استفاده شود که به سنگ شکن معروف هستند. برای در اختیار گرفتن و استفاده از این ماشین آلات، به تخصص، مهارت و تجربه نیروی متخصص نیاز دارید. به همین دلیل است که در چنین مواقعی، صاحبان پروژه، با اشخاصی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند، قرارداد پیمانکاری سنگ شکن تنظیم و امضا می‌کنند. به موجب این قرارداد، مسئولیت نصب سنگ شکن و اجرای مراحل شکستن سنگ، به عهده پیمانکار قرار می‌گیرد. پیمانکار شخصی است که مسئولیت اجرای پروژه سنگ شکنی را به عهده دارد و در مقابل، کارفرما نیز شخصی خواهد بود که درخواست می‌کند پروژه سنگ شکنی را برای او اجرا کنند.

به این ترتیب، متن قرارداد نصب سنگ شکن حاوی اطلاعات و مشخصاتی از طرفین قرارداد است و همچنین حاوی اطلاعات دقیقی درباره موضوع این پروژه، مشخصات فنی، نقشه‌ها و اسنادی خواهد بود که برای انجام این پروژه کاربرد دارند. در ادامه این مقاله در خصوص این قرارداد صحبت می‌کنیم.

ماهیت و ویژگی‌های قرارداد پیمانکاری سنگ شکن

قرارداد پیمانکاری سنگ شکن در واقع یک قرارداد پیمانکاری است که مطابق با قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. این نوع قرارداد، از جمله توافق‌هایی است که میان اشخاص خصوصی برقرار می‌شود و با رعایت قانون، صحیح و معتبر خواهد بود. قرارداد حاضر را یک قرارداد نامعین ، معوض و لازم می‌دانند. در ادامه درباره هر کدام، توضیحاتی را بیان می‌کنیم:

نامعین بودن پیمانکاری سنگ شکن

برای نوشتن عقود نامعین که در قانون مدنی تعریف دقیقی از قواعد و ضوابط آن‌ها بیان نشده است، محتوای قرارداد را با استناد به ماده 10 می‌نویسند. این ماده از قانون مدنی، به این مساله اشاره می‌کند که اگر توافق میان طرفین مغایر با قانون نباشد، صحیح و معتبر است و اشخاص مختلف آزاد هستند که با رعایت قوانین، به شیوه‌های متعددی با یکدیگر قرارداد امضا کنند. علاوه بر این ماده، شروط صحت این قراردادها نیز در ماده 190 قانون مدنی مطرح شده است که طرفین قرارداد باید به آن نیز توجه داشته باشند.

معوض و لازم بودن پیمانکاری سنگ شکن

برای انجام تعهدات قرارداد پیمانکاری سنگ شکن ، حق الزحمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که به عنوان مبلغ، در متن قرارداد نصب سنگ شکن نوشته و ثبت خواهد شد. این مبلغ از جانب کارفرما به پیمانکار پرداخت می‌شود. تعیین و پرداخت عوض یا بها برای انجام این پروژه، قرارداد را به یک قرارداد معوض تبدیل می‌کند. به این معنا که انجام موضوع این قرارداد رایگان نیست و باید بابت آن، بها یا عوض بپردازید.

قانون مدنی قراردادهایی که با توافق و خواست طرفین، میان آن‌ها امضا می‌شود را لازم الاتباع می‌داند. یعنی طرفین را ملزم می‌کند که به موضوعی که درباره آن توافق کرده‌اند عمل کنند و تا پایان مدت قرارداد، به تعهدات خود پایبند باشند. قانون مدنی بیان می‌کند که اشخاص مختلفی که برای موضوع مشخصی با یکدیگر قرارداد امضا می‌کنند، امکان فسخ قرارداد را نخواهند داشت و ملزم هستند که در قرارداد باقی بمانند، مگر در شرایطی که قرارداد به خواست طرفین اقاله شود یا اینکه برای فسخ قرارداد شروطی در نظر گرفته باشند.

نکات ایمنی و نقشه‌های فنی در متن قرارداد نصب سنگ شکن

از موارد مهمی که حتما باید در متن قرارداد نصب سنگ شکن درباره آن صحبت شود، تاکید و توجه به نقشه‌های فنی پروژه و رعایت نکات ایمنی است. زیرا به طور معمول چنین پروژه‌هایی ریسک پذیر هستند و ممکن است که خطرات زیادی به همراه داشته باشند. بنابراین، لازم است که درباره شرایط اجرای موضوع قرارداد شروط مشخصی در نظر گرفته شود و شروط و توافقات طرفین در این خصوص نیز به صورت مکتوب در قرارداد ثبت شود.

متن قرارداد پیمانکاری سنگ شکن را چگونه بنویسیم؟

برای نوشتن قرارداد ، لازم است که به جنبه‌های متعددی توجه شود. قرارداد شما باید حاوی اطلاعات دقیقی از روند اجرایی پروژه، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین قرارداد، شرح دقیقی از موضوع قرارداد، مدت انجام پروژه، مکانی که سنگ در آن حضور دارد و نوع سنگ مورد نظر، مبلغ حق الزحمه و موارد مهم دیگر باشد. علاوه براین، این محتوا باید دقیقا مطابق با قانون باشد و به جنبه‌های حقوقی این قرارداد نیز توجه کند.

در ادامه به بخش‌های مهمی از محتوای متن قرارداد پیمانکاری سنگ شکن اشاره می‌کنیم:

طرفین قرارداد

به طور معمول این قرارداد میان صاحبان پروژه، سازمان‌ها و بخش‌های دولتی، پیمانکاران و اشخاص مستقل فعال در این حوزه و همچنین شرکت‌های دولتی و خصوصی تهیه و تنظیم می‌شود. برای شروع همکاری میان این اشخاص و تنظیم و نوشتن قرارداد، ابتدا باید طرفین به صراحت در متن قرارداد معرفی شوند. معرفی این اشخاص باید به صورتی باشد که به راحتی قابل شناسایی باشند. برای معرفی اشخاص حاضر در قرارداد با توجه به اینکه شخص حقیقی (فرد انسانی) یا شخصی حقوقی (شرکت‌ها و سازمان‌ها) هستند، شیوه بیان اطلاعات و مشخصات آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

موضوع پیمانکاری سنگ شکن

موضوع این قرارداد، انجام عملیات پروژه شکستن سنگ است که با توجه به شرایط، پروژه نصب سنگ شکن را نیز شامل می‌شود. در این بخش از قرارداد باید توضیح دهید که هدف از انجام توافق میان کارفرما و پیمانکار چیست؟ این پروژه در چه مکانی انجام می‌شود و دقیقا چه نوع سنگی مدنظر است. این قبیل اطلاعات در انجام صحیح موضوع این قرارداد تاثیر گذار خواهد بود.

مدت انجام موضوع پروژه

چه در قرارداد پیمانکاری سنگ شکن و چه در انواع قراردادهای پیمانکاری دیگر، لازم است که حتما بازه زمانی انجام موضوع قرارداد معین شود. با تعیین بازه زمانی قرارداد، مشخص خواهد شد که پیمانکار چه زمانی اجرای پروژه را آغاز می‌کند و تا چه زمانی ملزم است که اجرای پروژه را به اتمام برساند. تعیین بازه زمانی قرارداد، تضمینی برای عملی شدن و اجرای موضوع قرارداد در مدت مشخص است. بنابراین، اگر پیمانکار پروژه را در بازه زمانی که تعریف شده است به پایان نرساند، ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد.

مرجع حل اختلاف قرارداد

قرار است کدام شخص یا مرجع به اختلافات آینده شما و طرف مقابل رسیدگی کند؟ آیا به این مساله فکر کرده‌اید؟

شما دو راه دارید:

  1. می‌توانید مرجع حل اختلاف قرارداد را مراجع قضایی کشور قرار دهید؛
  2. می‌توانید داور انتخاب کنید.

یکی از مزایای انتخاب داور برای قرارداد این است که فرآیند رسیدگی به اختلافات و مشکلات طرفین قرارداد از سوی داور، با سرعت بیشتری انجام می‌شود. در واقع اگر برای قراردادتان، یک داور را به عنوان مرجع حل اختلاف انتخاب نکرده باشید، باید به دادگاه مراجعه کنید. این را نیز می‌دانیم که پروسه پیگیری شکایت و دعوی در دادگاه، زمانبر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که طرفین قرارداد در خصوص مراجعه به داور به توافق برسند و برای قرارداد یک داور انتخاب کنند تا مسئولیت رسیدگی به اختلافات احتمالی آن‌ها، به عهده داور قرار بگیرد.

به جهت انتخاب داور برای این قرارداد، باید هر دو طرف، رضایت خود را اعلام کنند. علاوه براین، داور نیز باید مورد اعتماد و تایید هر دو طرف باشد. مساله مهم بعدی این است که بعد از آنکه در خصوص انتخاب داور به توافق رسیدید، باید مشخصات هویتی داور را در متن قرارداد وارد کنید. به این ترتیب، کاملا مشخص خواهد شد که داور انتخابی شما برای این قرارداد چه شخصی خواهد بود.

پیشنهاد ما

بدون شک تنظیم چنین قراردادی نیازمند بررسی و ارزیابی موارد زیادی است. بنابراین، لازم است که تنظیم قرارداد  (به منظور ثبت درخواست، روی لینک بزنید) به صورت اختصاصی انجام شود. برای این منظور تیم حقوقی رکلا در کنار شما است و این قرارداد را برای شما تنظیم می‌کنیم. علاوه براین، می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی (به منظور ثبت درخواست، روی لینک بزنید) با مشاوران مجرب مجموعه حقوقی رکلا در ارتباط باشید.

قرارداد پیمانکاری سنگ شکن

این نمونه قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری سنگ شکن
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری سنگ شکن
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات