قرارداد اجاره سالن جشن؛ قرارداد اجاره سالن تولد برای برگزاری انواع مراسم‌ها

-
بروزرسانی:1403/01/23
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره سالن جشن

سالن‌های مجالس برای برگزاری انواع مراسم و جشن‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول برای بهره‌مندی از خدمات و تجهیزات این سالن‌ها، ابتدا باید قرارداد اجاره سالن جشن را تنظیم و منعقد کرد. قرارداد اجاره سالن تولد ، از انواع قرارداد‌ اجاره یا اجاره نامه است. برای انعقاد این قرارداد، ابتدا باید از ماهیت و چارچوب حقوقی حاکم بر آن آگاهی داشت. به همین منظور، در ادامه این مقاله اجاره نامه سالن جشن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نکات ضروری آن را خاطرنشان می‌کنیم.

چرا قرارداد اجاره سالن جشن امضا می‌کنیم؟

سالن‌های جشن، به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال؛ شما به عنوان میزبان یک مراسم جشن، قصد دارید که مراسم را با کیفیت خاصی برگزار کنید یا اینکه در این راستا نیازمند فضا و تجهیزات خاصی هستید. همچنین ممکن است شما به دلیل تعداد بالای مهمانان، نتوانید مراسم را در خانه شخصی خود برگزار کنید. در چنین مواقعی، اجاره سالن‌های مخصوص، گزینه خوبی به نظر می‌رسد. در وهله اول برای استفاده از منافع چنین سالن‌هایی، باید قرارداد اجاره سالن جشن را تنظیم و سپس امضا کرد. به طور کلی این قرارداد، روابط میان طرفین را در خصوص اجاره سالن، تنظیم می‌کند و تعهدات هر یک از آن‌ها را مشخص خواهد کرد.

سالن‌ها علاوه بر این موارد، کاربردهای دیگری نیز دارند. برای مثال با امضای قرارداد اجاره سالن ورزشی این امکان را خواهید داشت که سالن را برای فعالیت‌های ورزشی اجاره کنید. در موارد بسیار زیادی، قرارداد اجاره سالن همایش نیز برای برگزاری انواع همایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجاره نامه سالن جشن ، بر چه اساس تنظیم می‌شود؟

همانطور که از نام این قرارداد مشخص است، این قرارداد بر اساس قواعد اجاره تنظیم می‌شود. به این معنا که برای تنظیم قراردادی در این زمینه، باید کلیه قوانین و مقررات مربوط به اجاره را رعایت کرد. براین اساس موجر به موجب قرارداد اجاره، مورد اجاره را در ازای اجاره بها، در مدتی معین به مستاجر اعطا می‌کند.

به همین ترتیب، در قرارداد اجاره سالن جشن ، موجر شخصی است که مال خود را اجاره می‌دهد و مستاجر، اجاره کننده سالن محسوب می‌شود. در این قرارداد، منظور از مورد اجاره و اجاره بها، به ترتیب سالن جشن و مبلغ کرایه سالن است.

آشنایی با ابعاد و ویژگی‌های اجاره نامه سالن جشن

  1. قرارداد اجاره سالن جشن ، یک قرارداد معین محسوب می‌شود. معین بودن این قرارداد به این دلیل است که قرارداد اجاره در قانون دارای نام و قواعد مختص به خود است. به این ترتیب قواعد حاکم بر این قرارداد، تحت مواد 466 تا 517 قانون مدنی مشخص شده‌اند؛
  2. اجاره سالن جشن ، از قرارداد‌های تملیکی به حساب می‌آید. به این دلیل که موجر باید سالن را در مدت مقرر به مستاجر تحویل دهد. در نتیجه مستاجر در طی این مدت، به عنوان مالک منافع سالن جشن شناخته می‌شود؛
  3. اجاره نامه سالن جشن ، از مجموعه قرارداد‌های معوض است. به این معنا که مستاجر باید در مقابل استفاده از منافع سالن، مبلغ مشخصی را به موجر پرداخت کند؛
  4. این قرارداد ، از مجموعه قراردادهای رضایی است. به این معنا که بر اساس رضایت موجر و مستاجر منعقد می‌شود و نیازی به تشریفات خاصی همچون تنظیم قرارداد رسمی ندارد؛
  5. از قرارداد‌های موقتی است و تنها برای مدت زمان مقرر در قرارداد اعتبار دارد؛
  6. در نهایت اینکه قرارداد اجاره سالن تولد ، یک قرارداد لازم است. لازم بودن یک قرارداد به این معنا است که طرفین نمی‌توانند به صورت یک طرفه، تعهدات تحت قرارداد خود را خاتمه دهند.

به طور کلی خاتمه قرارداد به دو طریق ممکن است: اقاله و فسخ. در اقاله قرارداد ، طرفین قرارداد بر پایان عمر قرارداد، توافق می‌کنند و در فسخ قرارداد ، علت یا علت‌های قانونی برای خاتمه قرارداد یافت می‌شود.

حقوق و تکالیف طرفین در قرارداد اجاره سالن جشن

در این قسمت به برخی از مهم‌ترین تکالیف طرفین قرارداد اشاره می‌کنیم.

تکالیف موجر در این قرارداد:

  1. موجر متعهد می‌شود که پس از انعقاد قرارداد، سالن جشن را به مستاجر تحویل دهد؛
  2. اگر موجر از مستاجر مبلغی را به عنوان ودیعه (پول پیش) گرفته باشد؛ متعهد است که در زمان تخلیه، آن مبلغ را به مستاجر برگرداند؛
  3. موجر متعهد است که در صورت بروز ایراد در سالن جشن، آن را تعمیر و رفع کند.

تکالیف مستاجر در این قرارداد:

  1. مستاجر تعهد دارد که اجاره بها مقرر شده را در موعد مشخص به موجر بپردازد؛
  2. مستاجر تعهد دارد که در زمان مقرر، سالن جشن را تخلیه و به موجر تحویل دهد؛
  3. اگر سالن جشن نیاز به تعمیر پیدا کرد، مستاجر نمی‌تواند مانع تعمیر از سوی موجر شود؛
  4. مستاجر باید به‌ گونه‌ای از سالن استفاده کند که خساراتی به آن وارد نشود، در غیر این صورت باید خسارات را جبران کند.

لازم به ذکر است که تعهدات فوق تنها بخشی از تعهداتی است که معمولا در مفاد قرارداد اجاره سالن جشن، توسط هریک از طرفین اعم از موجر و مستاجر نوشته می‌شود و طرف مقابل، آن تعهد را می‌پذیرد. بنابراین این امکان برای شما وجود دارد که تعهدات بیشتری به این قرارداد اضافه کنید و دامنه تعهدات قراردادی طرفین وسیع‌تر شود. فراموش نکنید که برای هر تعهد موجود در قرارداد، ضمانت اجرا تعیین شود.

اجزای مهم قرارداد اجاره سالن جشن

به طور کلی این قرارداد، از چند بخش تشکیل شده است. در این قسمت به بخش‌های مهم آن‌ اشاره می‌کنیم. این موارد به حدی دارای اهمیت هستند که عدم رعایت آن‌ها، موجب باطل شدن قرارداد می‌شود.

موضوع قرارداد اجاره سالن جشن بدون ابهام باشد

موضوع در قرارداد اجاره سالن جشن ، در اختیار گرفتن سالن جشن برای مدت معین است. مطابق با ماده 472 قانون مدنی، موضوع اجاره باید دقیق باشد. به طوری که اگر ابهاماتی در خصوص موضوع اجاره وجود داشته باشد، اجاره نامه آن باطل می‌شود.

مدت قرارداد اجاره سالن جشن را مشخص کنید

قرارداد اجاره سالن جشن ، از مجموعه قرارداد‌های موقتی است و تعیین مدت در آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین مطابق با ماده 468 قانون مدنی، عدم ذکر مدت در این قرارداد، موجب باطل شدن آن می‌شود.

شروع تعهدات در خصوص اجاره سالن جشن، از روزی که مورد توافق طرفین است، آغاز می‌شود. در صورت عدم تعیین زمان آغازین، زمان امضای قرارداد، ملاک قرار می‌گیرد.

چه مبلغی برای اجاره بها در نظر گرفته می‌شود؟

تعیین اجاره بهای قرارداد اجاره سالن جشن ، از سایر ارکان مهم این قرارداد به شمار می‌رود. در صورت عدم تعیین اجاره بها، قرارداد از اعتبار خارج و باطل می‌شود.

تسلیم مورد اجاره

قدرت تسلیم موجر، در صحت این قرارداد نقش دارد. به این معنا که موجر باید بتواند سالن جشن را به اجاره کننده تحویل دهد. در غیر این صورت مطابق با ماده 470 قانون مدنی، قرارداد اجاره باطل می‌شود.

چند نکته مهم در خصوص قرارداد اجاره سالن تولد

توجه به برخی از نکات، قبل از انعقاد قرارداد اجاره سالن جشن ضروری است. در ادامه به برخی از مهم‌‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. به یاد داشته باشید که موجر باید مالک سالن جشن باشد یا از سوی مالک، برای اجاره دادن سالن اجازه قانونی داشته باشد. همچنین مطابق با ماده 473 قانون مدنی، در صورتی که هر شخص مالک منافع سالن باشد، می‌تواند سالن را اجاره دهد؛
  2. مستاجر می تواند سالن جشن را اجاره دهد زیرا او مالک منافع است. البته بر اساس ماده 474 قانون مدنی، در صورتی که خلاف آن در قرارداد شرط شده باشد، مستاجر نمی‌تواند سالن جشن را اجاره دهد؛
  3. به یاد داشته باشید در مواردی که شما علاوه بر استفاده از سالن، متقاضی دریافت خدماتی همچون آماده‌ سازی غذا، شیرینی، کیک و نیز پذیرایی از مهمانان هستید، تنظیم و انعقاد قرارداد از حوزه قرارداد اجاره خارج می‌شود. بدین ترتیب برای دریافت سالن و نیز خدمات مذکور، باید قرارداد پیمانکاری تنظیم کرد؛
  4. مطابق با قانون روابط موجر و مستاجر 1376، قرارداد اجاره سالن جشن باید به صورت کتبی تنظیم شود؛
  5. برای بهره‌مندی از امتیازات قانون روابط موجر و مستاجر سال 76، قرارداد اجاره سالن جشن باید در دو نسخه تنظیم شود و به امضای دو نفر به عنوان شاهد برسد.

اگر در مدت اجاره، به سالن خسارتی وارد شود، تکلیف چیست؟

اگر از سوی مستاجر در مدت اجاره، خسارتی به سالن وارد شود، مسئول جبران خسارت است. برای مثال اگر شما به عنوان مستاجر، در شب مراسم خود میزی را شکستید، باید در زمان تخلیه سالن، میز را تعمیر کنید یا هزینه آن را به موجر بپردازید. حال اگر مستاجر از تعمیر یا پرداخت هزینه میز خودداری کرد، موجر چه حقی دارد؟ در چنین مواردی موجر حق دارد که با مراجعه به دادگاه، تخلیه سالن و جبران خسارت وارد شده را تقاضا کند. در این موارد، دادگاه از محل ودیعه یا همان پول پیش، حکم به جبران خسارت موجر می‌دهد.

برای جلوگیری از دیرکرد‌ها و خسارات احتمالی در اجاره نامه سالن جشن، چه باید کرد؟

در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم که در زمان تنظیم قرارداد اجاره سالن تولد ، ضمانت اجراهایی را برای قرارداد در نظر بگیرید. چنین ضمانت اجراهایی را می‌توان برای اجرای تعهدات طرفین از جمله پرداخت اجاره بها، تحویل مورد اجاره و جبران خسارت استفاده کرد. تعیین مراجع حل اختلاف در متن قرارداد، از دیگر مواردی است که در مواقع وقوع خسارات و بروز دعاوی ناشی از آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارد. به این صورت که با تعیین مرجعی از میان مراجع دادگاه یا داوری، می توان به تسهیل دعاوی کمک کرد. در صورت عدم تعیین مراجع حل اختلاف در قرارداد، دادگاه به عنوان رکن صالح، پیگیری دعوا را برعهده می‌گیرد.

پیشنهاد ما برای شما

اگر صاحب یک سالن جشن هستید و تمایل دارید که سالن را به متقاضیان اجاره دهید یا اگر شخصی هستید که تمایل دارد یک سالن جشن را اجاره کند، بدون شک از این مساله آگاه خواهید بود که اولین و مهمترین اقدام برای انجام این کار، تنظیم و امضای قرارداد است. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که قرارداد مورد نظرتان را از تیم حقوقی رکلا بخواهید. با زدن روی لینک‌های تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی ، درخواستتان را ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم.

نمونه قرارداد کامل

برای دریافت این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید و آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره سالن جشن
ورود به صفحه دانلود قرارداد
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات