استفاده از قرارداد فروش کالای وارداتی برای انجام معاملات تجاری

-
بروزرسانی:1401/04/22
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش کالای وارداتی

واردات کالا، فرآیند ورود کالاهای تولید شده در کشورهای خارجی به سایر کشورها است. ورود انواع کالاهای خارجی به کشورها، دلایل مختلفی دارد. برای مثال در برخی از موارد، دسترسی عموم مردم به برخی از کالاها ممکن نیست یا تولید آن‌ها توسط کشورهای مقصد، نیاز به هزینه بیشتری نسبت به خرید آماده‌ آن دارد. به طور کلی اجناس وارداتی، به موازات یا حتی بیشتر از تولیدات داخلی به فروش می‌رسند. در این راستا اشخاص باید برای خرید چنین کالاهایی، ابتدا قراردادی را منعقد کنند. این قرارداد، نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی است که برای تنظیم روابط فی ما بین خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود. با توجه به خرید و فروش زیاد اجناس وارداتی در بازار عرضه و تقاضا، در این مقاله سعی داریم که جزییات بیشتری از این قرارداد را مورد بررسی قرار دهیم.

آیا تنظیم قرارداد فروش کالای وارداتی ضروری است؟

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا باید نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی را برای تهیه اجناس خارجی تنظیم کرد؟ در پاسخ باید گفت که تنظیم این قرارداد سبب می‌شود که شما با آرامش خاطر بیشتری به تعهدات خود در قرارداد عمل کنید زیرا این قرارداد، تمامی جزییات مربوط به روابط خریدار و فروشنده را دربرمی‌گیرد و در موارد بروز اختلاف، سندیت دارد.

به عبارت دیگر این قرارداد، به عنوان سندی است که حقوق و تعهدات شما را تضمین می‌کند و شما می‌توانید در محاکم با استناد به آن، حقوق خود را احقاق کنید. از سوی دیگر، روابط خریدار و فروشنده، تنها به زمان عقد نمونه قرارداد خرید کالای وارداتی ختم نمی‌شود، بلکه این قرارداد در مرور زمان نیز می‌تواند در بر دارنده تعهداتی برای آن‌ها باشد. به همین خاطر به شما توصیه می‌کنیم که برای خرید هر نوع کالای وارداتی، این قرارداد را تنظیم کنید.

اگر پیش‌تر با یک یا چند نفر قرارداد مشارکت واردات را امضا کرده‌اید، لازم است که در آن قرارداد درباره شرایط فروش و معامله کالاها نیز توضیح داده باشید. بنابراین، در چنین شرایطی باید تمام شرکا از معامله کالا مطلع باشند.

نمونه قرارداد کالای وارداتی ؛ مصداقی واضح از بیع کالا

نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی ، یک نوع قرارداد بیع کالا محسوب می‌شود. بیع در این زمینه، به معنای خرید و فروش است. به طور جزیی‌تر در این قرارداد، خریدار می‌خواهد کالا یا کالاهای خارجی مورد نظرش را خریداری کند و در ازای آن‌ها به فروشنده پول بپردازد. بنابراین مهمترین هدف از انعقاد این قرارداد، کسب و انتقال مالکیت از سوی خریدار و فروشنده است. در اصطلاح حقوقی به خریدار، مشتری و به فروشنده بایع گفته می‌شود.

آیا اراده‌ی بایع و مشتری، دخالتی در تنظیم شرایط حاکم بر نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی دارد؟

به طور کلی در عالم حقوق، اراده‌ی طرفین در قرارداد، مورد احترام قرار می‌گیرد. در این راستا ماده 10 قانون مدنی بیان می‌کند؛ قراردادهایی که میان اشخاص خصوصی تنظیم می‌شود، لازم الاجرا و موثر است اما باید توجه داشت که اراده طرفین قرارداد در جایی ملاک قرار می‌گیرد که در قانون هیچ چهارچوبی برای آن ارائه نشده باشد. بنابراین در جایی که خود قانونگذار برای برخی از انواع قراردادها احکامی را مطرح نموده است، اراده‌ی طرفین تا حد زیادی محدود می‌شود. حال آیا نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی ، در نظام حقوقی قراردادها احکام خاصی دارد؟

احکام خاص قرارداد فروش کالای وارداتی در نظام حقوقی قراردادها

همانطور که بیان شد، این قرارداد یک نوع قرارداد بیع نامه محسوب می‌شود. در نظام حقوقی قراردادها، بیع از انواع قراردادهای معین است و چهارچوب و اصول مربوط به خود را دارد. بنابراین در زمان تنظیم نمونه قرارداد خرید کالای وارداتی نیز، طرفین باید از کلیه اصول مطرح شده برای بیع پیروی کنند. به این منظور که آن‌ها باید احکام مندرج در مواد 338 تا 465 قانون مدنی را مد نظر قرار دهند. بنابراین، اراده‌ی خریدار و فروشنده در این قرارداد، آنچنان قابل اجرا نیست.

البته باید اشاره داشت که اراده‌ی خریدار و فروشنده، در تعیین شرایط حاکم بر مسائلی که ذیل مواد مزبور بیان نشده است، قابلیت اجرا دارد. بنابراین طرفین می‌توانند در خصوص مواردی که در قانون برای آن‌ها تعیین و تکلیف نشده است، شرایطی را با استناد به ماده 10 قانون مدنی در نظر بگیرند. البته آن‌ها موظف هستند که از انطباق این شرایط با موازین شرعی و قانونی اطمینان حاصل کنند.

قواعد اَمری و تکمیلی در نمونه قرارداد کالای وارداتی

برخی از مواد مربوط به تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی ، امری و برخی تکمیلی هستند. به این معنا که خریدار و فروشنده، به هیچ عنوان نمی‌توانند علیه قواعد امری در قرارداد توافق حاصل کنند. به این دلیل که قواعد امری، در راستای نظم و منافع عمومی یک ملت در نظر گرفته می‌شوند.

بنابراین در صورتی که این قواعد در زمان تنظیم قرارداد رعایت نشوند، قرارداد اعتباری نخواهد داشت. برای مثال؛ خریدار و فروشنده نمی‌‌توانند برای معامله مشروبات الکلی خارجی با یکدیگر توافق کنند زیرا در خصوص این امر، ماده 348 قانون مدنی تعیین و تکلیف کرده است و این ماده، ماهیت آمرانه‌ای دارد اما در خصوص قواعد تکمیلی باید بیان کرد که خریدار و فروشنده می‌توانند شرایطی را بر خلاف برخی از مفاد مندرج تحت مواد 338 تا 466 قانون مدنی در متن قرارداد تعیین کنند زیرا چنین قواعدی تنها ماهیتی تکمیل کننده دارند.

در این راستا می‌توان به توافق طرفین در خصوص تعیین زمان تسلیم کالاهای خارجی اشاره داشت. به این صورت که طرفین قادرند تسلیم کالاها را در زمانی غیر از زمان عقد نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی تعیین کنند زیرا ماده مربوط به این موضوع، یک ماده‌ی تکمیلی است.

موضوع قرارداد

موضوع در نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی ، کالاهای وارداتی است. در این قسمت شما باید ویژگی‌های کالای مورد نظرتان را بیان کنید. بنابراین کلی گویی در این قسمت، سبب عدم اعتبار قرارداد می‌شود. در این راستا، ماده 342 قانون مدنی بیان می‌کند که جنس، وصف و مقدار مبیع (کالاهای وارداتی) باید مشخص باشد.

حال چرا بیان جزییات کالا یا کالاهای خارجی در این قسمت مهم است؟ زیرا به موجب این قرارداد، فروشنده باید کالاهای وارداتی را بر اساس اوصاف مطرح شده در این قسمت به خریدار تسلیم کند.

ثَمَن قرارداد و شیوه پرداخت آن

نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی ، قراردادی معوض است. بنابراین شما نمی‌توانید این قرارداد را تحت عنوان بیع و به طور مجانی تنظیم کنید زیرا در این حالت، قرارداد دیگر آثار بیع را به همراه ندارد. بنابراین شما باید در خصوص ثَمَن یا مبلغ کالاهای خارجی، با طرف دیگر قرارداد توافق کنید. در این راستا پرداخت ثَمَن قرارداد، به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برای مثال خریدار می‌تواند در زمان عقد قرارداد، تمام مبلغ را یکجا بپردازد یا با ارائه اسناد ضمانتی، پرداخت آن را به صورت اقساطی تعهد کند. در مواردی که پرداخت به صورت اقساط است، در نظر داشته باشد که مشخصات اسناد ضمانتی همانند چک و سفته را در متن قرارداد درج کنید.

تعهدات خریدار و فروشنده در قرارداد فروش کالای وارداتی

به موجب نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی ، هر یک از خریدار و فروشنده تعهداتی را عهده دار می‌شوند. در وهله‌ی اول، خریدار تعهد می‌کند که در زمان مقرر و به نحو معین، پول کالاهای وارداتی را به فروشنده بپردازد. از طرف دیگر فروشنده باید کالاها را بر اساس اوصاف مطرح شده‌ در قرارداد به خریدار تسلیم کند. قدرت فروشنده بر تسلیم کالاها، مسئله‌ی مهمی است زیرا در صورتی که این قرارداد منعقد شود اما فروشنده نتواند کالاهای وارداتی را به دلایل مختلفی به خریدار تحویل دهد، قرارداد باطل می‌شود. البته در مواقعی که خود خریدار قادر به دسترسی به کالاهای مورد نظر باشد، قرارداد صحیح تلقی خواهد شد.

شرایط خاتمه نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی به چه صورت است؟

توجه داشته باشید که نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی ، یک قرارداد لازم است. لازم بودن این قرارداد سبب می‌شود که خریدار و فروشنده‌ نتوانند در هر زمانی، تعهدات و آثار ناشی از آن را به اتمام برسانند. در این خصوص، ماده 219 قانون مدنی، دو حالت را برای خاتمه‌ی قرارداد در نظر می‌گیرد. اولین حالت اقاله و دومین حالت فسخ است. در اقاله، خریدار و فروشنده می‌توانند با توافق جمعی یکدیگر، قرارداد را به اتمام برسانند اما فسخ به معنای بروز برخی از عوامل قانونی در قرارداد محسوب می‌شود. برای مثال یکی از علل قانونی برای خاتمه‌ی این قرارداد، وقوع نقص در کالاهای وارداتی است که امکان اتمام قرارداد را برای خریدار فراهم می‌کند.

در زمان تنظیم این قرارداد به یاد داشته باشید

  1. در متن نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی ، شرایط حاکم بر خدمات پس از فروش اجناس خریداری شده را تعیین کنید. بنابراین اگر کالاهای وارداتی نیاز به نصب یا راه اندازی داشته باشند، شرایط آن باید به طور دقیق در قرارداد لحاظ شود؛
  2. ضمانت نامه‌ یا گارانتی کالاهای خریداری شده را از فروشنده دریافت کنید. در این مواقع اگر عیبی در کالاها رخ دهد، امکان رفع آن‌ها به صورت رایگان وجود خواهد داشت؛
  3. در متن نمونه قرارداد فروش کالای وارداتی ، شرایطی را برای فسخ قرارداد و اتمام تعهدات ناشی از آن در نظر بگیرید. برای مثال، خریدار و فروشنده می‌توانند شرط کنند که تا سر رسید مدت معین، هر یک از آن‌ها امکان فسخ قرارداد را خواهند داشت؛
  4. محاکمی را از میان دو مرجع داوری و دادگاه انتخاب کنید. زیرا وقوع اختلافات در قراردادها، امری مُحتَمل است و تعیین مرجع صالح، روند تعقیب آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

رُکلا

معاملات کالا و همچنین فعالیت در حوزه واردات کالا نیازمند صرف هزینه قابل توجهی است. به همین منظور لازم است که این معاملات را با یک قرارداد جامع و مناسب پیگیری و اجرا کنید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد ، از جمله خدماتی هستند که در این زمینه توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شوند.

قرارداد فروش اقساطی کالا

برای تهیه یک فرم کامل از قرارداد فروش کالا به صورت اقساطی، روی تصویر زیر بزنید. شما می‌توانید این نمونه قرارداد را مطابق با شرایط معامله خود شخصی سازی کنید و از آن بهره ببرید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

با زدن روی تصویر زیر این امکان را دارید که یک فرم خام از نمونه قرارداد خرید و فروش کالا به صورت نقد را تهیه کنید. شما می‌توانید قرارداد حاضر را با توجه به معامله‌ای که انجام می‌دهید، شخصی سازی و استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات