قرارداد مشارکت واردات و آشنایی با جنبه‌های مختلف آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت واردات

اصطلاح واردات یا کالاهای وارداتی؛ در واقع به مجموعه محصولات و کالاهایی اطلاق می‌شود که در کشورهای دیگر تولید یا ساخته شده‌‌اند و سپس به واسطه معاملات تجاری بین المللی، خریداری خواهند شد و برای فروش در بازار کشور مقصد، از طریق گمرک وارد کشورها می‌شوند. اشخاصی که در زمینه واردات کالا و محصولات فعالیت می‌کنند، سرمایه خود را برای تهیه محصولات مختلف هزینه خواهند کرد تا بتوانند از طریق وارد کردن آن‌ محصولات و کالاهای مورد نیاز جامعه مورد نظر، هم نیاز افراد آن جامعه را برطرف کنند و هم با این اقدام سود و منفعت خود را تضمین کنند. زمانی که برای فعالیت در حوزه واردات کالا، بیش از یک نفر با یکدیگر همکاری کنند و بخواهند که برای انجام این کار، سرمایه خود را روی هم بگذارند، بدون شک لازم است که میان آن‌ها قرارداد مشارکت واردات تنظیم و امضا شود.

قرارداد مشارکت واردات همچون قرارداد مشارکت صادرات یکی از انواع قرارداد شراکت است. در این قرارداد دو یا چند شخص با روی هم گذاشتن سرمایه نقدی و غیر نقدی خود، هدف مشخصی را پیگیری می‌کنند و فعالیت مشخصی را انجام می‌دهند و از سود و درآمد حاصل از فعالیتی که انجام می‌شود، به هر کدام از شرکا سهم مشخصی تعلق می‌گیرد. در نمونه قرارداد شراکت در واردات نیز شرکا متعهد می‌شوند که سرمایه خود را در حوزه واردات کالا هزینه کنند. حتی لازم است که به صورت اختصاصی مشخص شود که واردات چه کالایی را در نظر دارند و به چه شیوه‌ای با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

برای تنظیم قرارداد مشارکت واردات باید همزمان به قانون شراکت و همچنین به قوانین امور گمرکی نیز توجه داشته باشیم. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص نمونه قرارداد مشارکت واردات کالا توضیح خواهیم داد.

چه اشخاصی در قرارداد مشارکت در واردات کالا حضور دارند؟!

در ابتدا باید درباره این مساله توضیح دهیم که چه اشخاصی در قرارداد مشارکت در واردات کالا حضور دارند. به طور معمول هم هر شخص حقیقی (افراد انسانی) و هم، هر شخص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات وارداتی) می‌توانند به عنوان شرکای این قرارداد حضور داشته باشند. بنابراین، محدودیتی برای حضور اشخاص در قرارداد مشارکت واردات وجود ندارد. ممکن است که شما و شریک‌هایتان، دو یا چند شخص حقیقی باشید و بخواهید که به صورت مستقل کالاهایی را به داخل کشور وارد کنید یا اینکه ممکن است شرکت‌هایی باشید که می‌خواهند با توافق یکدیگر و به صورت مشارکتی، کالا یا محصول خاصی را وارد کنند.

آن چیزی که در خصوص شرکای قرارداد مشارکت در واردات کالا اهمیت دارد، این است که تمام اشخاصی که به نحوی سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را برای این قرارداد هزینه می‌کنند، پذیرفته‌اند که باید به تناسب موضوع شراکت، مسئولیت‌هایی را بپذیرند و برای مدت مشخصی در این شراکت باقی بمانند. همچنین لازم است که تمام شرکا در خصوص موضوع شراکت و همچنین اهداف آن با یکدیگر توافق نظر داشته باشند. یک نکته مهم در خصوص محتوای قرارداد مشارکت ، این است که در ابتدای این قرارداد باید حتما مشخصات و اطلاعات طرفین به دقت نوشته شود.

برای معرفی هر کدام از شرکا، لازم است که اطلاعات و مشخصات مندرج در کارت‌های شناسایی آن‌ها را بیان کنید و همچنین باید آدرس دقیق محل اقامت هر شریک نیز به طور کامل بیان شود. این اطلاعات مشخص می‌کنند که مسئولیت تعهدات نمونه قرارداد مشارکت در واردات ، دقیقا به عهده چه اشخاصی خواهد بود و در صورت بروز اختلاف یا مشکل، چه اشخاصی باید پاسخگو باشند.

موضوع قرارداد مشارکت مدنی وارداتی باید مشخص شود!

زمانی که دو یا چند شخص برای شروع فعالیت در زمینه واردات، با یکدیگر شراکت می‌کنند، ابتدا بسیار مهم است که نوع محصول یا کالای مورد نظر آن‌ها مشخص شود. همچنین باید موضوع قرارداد مشارکت واردات را نیز به صورت دقیق بنویسند. یعنی باید در متن قرارداد مشخص شود که اساس این شراکت، فعالیت در حوزه واردات است. این مساله در بخش موضوع قرارداد نوشته می‌شود. علاوه براین، لازم است که حتما معین کنید که واردات چه کالا یا چه محصولی را انجام می‌دهید.

این اطلاعات را می‌توانید در بخش موضوع قرارداد به تفصیل بیان کنید. لازم است که در بخش موضوع قرارداد، به صراحت درباره نوع محصول یا کالای وارداتی و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، توضیحات دقیقی را بنویسید. برای مثال شما می‌توانید توضیح دهید که هدف از انجام این قرارداد این است که مقدار مشخصی از فلان کالا، به داخل کشور وارد شود و در بازار مقصد به فروش برسد. به این صورت، موضوع قرارداد مشارکت مدنی وارداتی شما، وارد کردن کالا به داخل و فروش در بازار داخلی خواهد بود که با مشارکت تمام شرکا انجام می‌شود.

سرمایه هر شریک باید چقدر باشد؟

توضیح دادیم که در قرارداد مشارکت واردات ، طرفین ملزم خواهند بود که سرمایه نقدی و غیر نقدی خود را روی هم بگذارند و در زمینه موضوع این قرارداد فعالیت کنند. به این منظور، ابتدا لازم است که میزان سرمایه‌ای که توسط هر شریک برای این شراکت در نظر گرفته می‌شود، در این قرارداد مشخص شود. به این صورت که مبلغ دقیق سرمایه نقدی هر شریک را باید به صورت دقیق در متن قرارداد بنویسید. همچنین لازم است که به سرمایه غیر نقدی اشخاص نیز توجه داشته باشید و درباره آن‌ها نیز توضیح دهید.

سهم هر شریک در قرارداد مشارکت مدنی وارداتی

زمانی که سرمایه هر شخص را مشخص کردید و به صورت دقیق در متن قرارداد درباره آن نوشتید، لازم است که سهم هر شریک از سود حاصل از قرارداد را نیز مشخص کنید. باید مشخص باشد که در پایان قرارداد، درآمد و سودی که از انجام واردات کسب شده است، به چه شیوه‌ای میان اشخاص تقسیم می‌شود. شما می‌توانید در این بخش توضیح دهید که بعد از کسر هزینه‌های جاری انجام فعالیت‌های مربوط به پروژه واردات، سود حاصل از آن، به درصدهای مشخصی میان طرفین تقسیم خواهد شد. بدون شک، میزان سرمایه اولیه و میزان فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی که به عهده اشخاص قرار می‌گیرد، در میزان سهم آن‌ها از شراکت تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل است که باید برای تعیین میزان سهم شرکا، به تمام این موارد توجه داشته باشید.

شرح دقیق مسئولیت‌ها در نمونه قرارداد مشارکت در واردات

بسیار مهم است که مسئولیت‌هایی که به عهده هر کدام از شرکا قرار می‌گیرند، به دقت شرح داده شوند و همچنین در متن قرارداد آن‌ها، به صورت مکتوب نوشته شوند. همانطور که می‌دانید، قرارداد یک سند مکتوب و قانونی است که جزئیات و شرایط حاکم بر روابط میان اشخاصی که نسبت به موضوع آن قرارداد با یکدیگر توافق کرده‌اند را بیان می‌کند. ثبت مکتوب این اطلاعات در قرارداد، به شما کمک می‌کند که مدارک معتبری از توافقاتی که مطرح شده‌اند، در اختیار داشته باشید. در اختیار داشتن این مدرک، هم نظارت به روند اجرایی شدن تعهدات طرفین و عملیاتی کردن موضوع شراکت را ساده‌تر می‌کند و هم در زمان اختلاف یا شکایت، سندی برای احقاق حقوق شرکا خواهد بود. به همین منظور لازم است که شرح دقیقی از وظایف و مسئولیت‌هایی که هر شریک به عهده گرفته است، به دقت در متن قرارداد ذکر شوند.

شرایط فسخ قرارداد مشارکت واردات

فسخ قرارداد مشارکت واردات از دیگر بخش‌های مهمی است که حتما باید در متن قرارداد درباره آن توضیحاتی مطرح شود. ممکن است شرکا به هر دلیلی تمایل داشته باشند که این قرارداد را فسخ کنند یا اینکه پیش از موعد مقرر، آن را به اتمام برسانند. در این خصوص لازم است که به شرایط قانونی این اقدام توجه داشته باشیم و مطابق با آن عمل کنیم.

به طور کلی، شراکت در فقه و قانون، یک عقد جایز است. به این معنی که شرکا هر زمان که بخواهند می‌توانند قرارداد را فسخ کنند و شراکت را به اتمام برسانند و سرمایه خود را از شراکت خارج کنند. بدون شک چنین شرایطی برای اشخاصی که تمایل دارند به صورت طولانی مدت در زمینه واردات فعالیت کنند، خوشایند نخواهد بود. به همین دلیل این امکان برای شرکا وجود دارد که با خواست و رضایت همدیگر، شرطی را معین کنند که به واسطه آن، امکان فسخ قرارداد وجود نداشته باشد. به این ترتیب حق فسخ قرارداد از تمام شرکا سلب خواهد شد و ملزم می‌شوند که در شراکت باقی بمانند.

البته همانطور که این امکان وجود دارد که حق فسخ قرارداد را از شرکا سلب کنید، به همین ترتیب نیز می‌توانید شروطی را برای فسخ قرارداد نیز در نظر بگیرید. به این صورت که شروط مشخصی را بیان کنید تا فقط در صورت بروز آن شروط، امکان فسخ قرارداد مهیا شود.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که به صورت شراکتی در زمینه واردات فعالیت کنید، حتما نیاز دارید که یک قرارداد اختصاصی داشته باشید. برای در اختیار داشتن چنین قراردادی نیز، به شما پیشنهاد می‌کنم که از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید. همچنین این امکان نیز فراهم است که برای دریافت مشاوره در خصوص این قرارداد و آگاهی از ابعاد حقوقی آن، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

با زدن روی تصویر زیر می‌توانید یک نمونه خام شراکت نامه را تهیه و مطالعه کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات