وکیل قراردادهای تجاری و دریافت مشاوره حقوقی قانون تجارت در امور بازرگانی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
وکیل قراردادهای تجاری

قراردادهای تجاری یکی از انواع نمونه قرارداد است که میان اشخاص مختلف تنظیم می‌شود. امروزه طیف وسیعی از قراردادها در حوزه تجارت و امور تجاری تنظیم می‌شوند. تجارت، یکی از ارکان اصلی اقتصاد هر کشوری است. همچنین قراردادهای تجاری ، ارتباط مستقیمی با سطع معیشت مردمی و شرایطی اجتماعی دارد. علاوه بر قراردادهای تجاری داخلی ، بخش قابل توجهی از قراردادهای تجاری ، مربوط به تجارت بین الملل است و همین مسئله، حساسیت آن‌‌ها را افزایش می‌دهد. وکیل قراردادهای تجاری شخصی است که می‌تواند در راستای رسیدگی به معاملات و قراردادهای تجاری ، شما را یاری کند و در واقع مشاوره حقوقی قراردادها را به عهده دارد.

اگر به صورت اختصاصی، مشغول تجارت انواع کالاها و اقلام مصرفی در بازار هستید یا اگر شخصی هستید که تمایل دارید به تازگی در این شاخه کاری وارد شوید، لازم است که اطلاعات و آگاهی کافی از شرایط معاملات تجاری داشته باشید. آشنایی با قراردادهای حوزه تجارت و قوانین مربوط به این دسته از قراردادها، به شما کمک می‌کند که با اطمینان خاطر بیشتری معامله مورد نظر را انجام دهید. بدون شک آگاهی به قانون تجارت و مواد قانونی مربوط به آن، نیازمند مطالعه و تلاش در شاخه‌های مختلف علم حقوق است. وکیل قراردادهای تجاری ، شخصی است که در رشته حقوق تحصیل کرده است و علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی معتبر، به صورت اختصاصی در خصوص قراردادهای تجاری فعالیت می‌کند.

یک وکیل قراردادهای تجاری چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

وکیل قرارداد آن دسته از وکلا است که به صورت اختصاصی در زمینه مشاوره و تنظیم قراردادهای تجاری فعالیت می‌کنند. وکیل قرارداد با بررسی شرایط طرفین به آن‌ها پیشنهاد می‌کند که از چه قراردادی استفاده کنند. علاوه بر این او می‌تواند صحت و اعتبار قراردادهای تجاری و بازرگانی را نیز بررسی کند. تنظیم انواع قراردادهای تجاری ، نیازمند آگاهی به قوانین تجاری و به خصوص آشنایی با قراردادهای بین المللی است. وکیل قراردادهای تجاری با آگاهی از قوانین تجارت داخلی ، تلاش می‌کند که قراردادهای مناسبی را برای شما تنظیم کند و به سوالات و ابهامات شما در خصوص قراردادهای تجارت داخلی پاسخگو باشد.

از طرف دیگر وکلایی که در زمینه قراردادهای تجارت بین الملل فعالیت می‌کنند، به خوبی درباره قوانین تجارت بین الملل و واردات و صادرات آگاهی دارند و با قانون تجاری کشورهای دیگر آشنا هستند. این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند که موکل را در جریان دادرسی‌های بین المللی یاری کنند و در نتیجه شانس او را برای موفقیت در دعاوی تجاری بین المللی، افزایش دهند.

علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، بخش قابل توجهی از اشخاصی که برای تنظیم قراردادهای تجارت ، به وکیل مراجعه می‌کنند، آن دسته از تجاری هستند که در روند اجرای قرارداد خود، دچار مشکل شده‌اند. این دسته از اشخاص، برای رسیدگی به دعوای مربوط به قرارداد تجارت و پیگیری شکایات انجام شده، از وکیل قراردادهای تجاری کمک می‌گیرند. بنابراین شما نیز می‌توانید از یک وکیل قراردادهای تجاری بخواهید که مسئولیت رسیدگی به پرونده شکایت شما را به عهده گیرد و در نتیجه در دادگاه، از حقوق و منافع مربوط به شما دفاع کند.

مشاوره حقوقی قانون تجارت

علاوه بر وکلا، مشاوران حقوقی که گروه دیگری از دانش آموختگان رشته حقوق هستند، می‌توانند مشاوره حقوقی در امور بازرگانی یا به طور کلی مشاوره حقوقی قانون تجارت را به مشتریان خود ارائه دهند. مشاوران حقوقی قراردادهای تجاری ، آن دسته از مشاوران هستند که به صورت اختصاصی در زمینه قراردادهای تجاری فعالیت می‌کنند. این اشخاص، پیش از تنظیم قرارداد تجاری ، بعد از تنظیم آن یا در حین اجرای قرارداد، مشاوره‌ها و راهنمایی‌های هدفمندی را ارائه می‌دهند. علاوه بر این بسیاری از مشاوران حقوقی که در اموری همچون مشاوره حقوقی در امور بازرگانی و مشاوره حقوقی قانون تجارت تخصص دارند، به صورت ویژه وظیفه تنظیم قراردادهای تجاری را به عهده می‌گیرند.

تفاوت مشاور حقوقی در امور بازرگانی با وکیل قراردادهای تجاری

به طور کلی هم مشاوران حقوقی و هم وکلا می‌توانند با ارائه مشاوره حقوقی قانون تجارت یا مشاوره حقوقی در امور بازرگانی ، خدمات حقوقی را به مشتریان خود ارائه دهند. آنچه که موجب تفاوت حیطه شغلی وکلا و مشاوران حقوقی می‌شود، توانایی یا عدم توانایی حضور در دادگاه و دفاع از موکل است. اگر در جریان یک قرارداد تجاری دچار مشکل شده‌اید و قصد دارید از یک شخص مجرب برای پیگیری پرونده کمک بگیرید، لازم است که از وکیل قراردادهای تجاری استفاده کنید. وکیل می‌تواند وکالت شما را بپذیرد و در دادگاه از شما دفاع کند.

بنابراین با توجه به شرایطی که برای شما وجود دارد، می‌توانید مشاوره حقوقی یا وکیل را انتخاب کنید و از او بابت رسیدگی به درخواست خود، کمک بگیرید. انتخاب شما بستگی به نیاز و خواسته شما دارد.

امضای قراردادها و انجام مذاکرات

تنظیم قراردادهای تجاری داخلی یا قراردادهای تجاری بین الملل ، حساسیت‌های خاص خود را به همراه دارند. ممکن است تمام سرمایه یک شخص، به عنوان موضوع قرارداد تجاری در نظر گرفته شود. به همین دلیل لازم است که این قرارداد، در کمال صحت و اعتبار قانونی تنظیم شود.

نکته مهم دیگر، توانایی گفت و گو در خصوص تنظیم قرارداد است. از تاثیرگذارترین موارد، در شروع همکاری و شکل گیری توافقات، توانایی و مهارت در مذاکره است. مشاور حقوقی قراردادهای تجاری یا وکیل متخصص قراردادهای تجاری ، می‌توانند به نیابت از مراجعان خود برای مذاکره قرارداد حاضر شوند. سپردن انجام مذاکرات و امضای قرارداد به اشخاص حقوقی، به شما کمک می‌کند که با اطمینان بیشتری در معامله حضور پیدا کنید.

آشنایی با آداب معاشرت و شیوه گفت و گوی هدفمند در مذاکرات قراردادهای تجاری بین الملل ، از عواملی است که باعث می‌شود طرفین تمایل داشته باشند تا با یکدیگر همکاری کنند. استفاده از مشاور حقوقی یا وکیل مجرب، شرایطی را ایجاد می‌کند که طرفین بتوانند معاملات سود آور و موفقی را انجام دهند. نکته با اهمیت این است که همزمان با مذاکرات ابتدایی، صحت قرارداد و اعتبار قرارداد نیز سنجیده می‌شود. وکیل یا مشاور حقوقی به نیابت از شما با طرف دیگر معامله گفت و گو می‌کند و حتی می‌تواند به نیابت از شما، قرارداد مربوطه را نیز امضا کند. در مواقعی که محدودیت رفت و آمد وجود دارد، بسیاری از قراردادهای تجاری بین المللی توسط وکلا امضا می‌شوند.

اهمیت تنظیم قرارداد

قرارداد یک سند عادی یا یک سند رسمی معتبر است که نشان می‌دهد یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر توافق می‌کنند که امور خاصی را انجام دهند. در حقیقت قرارداد دلیلی برای اثبات رابطه ایجاد شده است و قصد و نیت شما و طرف مقابل، معیار تنظیم این متن قانونی است. البته یک قرارداد زمانی معتبر است که به شکل صحیحی تنظیم شده و به موجب همین مسئله، اعتبار قانونی داشته باشد. تنظیم قرارداد یک مهارت است.

توجه به اصول و قواعد قانونی، در نظر گرفتن شروط، توجه به توافقات طرفین و همچنین بررسی نحوه صحیح تنظیم قرارداد، از موارد مهمی هستند که باید در حین نوشتن قرارداد ، به آن‌ها توجه کرد. وکیل قراردادهای تجاری یا مشاور حقوقی می‌تواند با دانش و آگاهی که در زمینه قوانین تجارت بین الملل و تجارت داخلی دارد، قرارداد مناسب شما را تنظیم کند و در اختیار شما قرار دهد.

با وکیل خود، قرارداد داشته باشید!

تا این بخش از مقاله درباره اهمیت مشاوره گرفتن و همکاری با وکیل قراردادهای تجاری توضیح دادیم. در اینجا لازم است به این مساله تاکید کنیم که همکاری شما با وکیل برای دریافت خدمات از او، باید در چهارچوب یک قرارداد، مکتوب، تنظیم و مستند شود. در واقع اگر تمایل دارید که برای بررسی و کنترل قراردادهای تجاری خود با یک وکیل حرفه‌ای همکاری کنید، لازم است که رابطه کاری خود با وکیل را در قالب یک قرارداد بنویسید و این قرارداد میان هر دو طرف امضا شود. متن این قرارداد باید حاوی اطلاعات دقیقی از تعهدات و وظایف وکیل و متقاضی دریافت خدمات حقوقی باشد. علاوه براین، باید در متن قرارداد، به مدت زمان همکاری و حق الزحمه وکیل نیز اشاره شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این کار، بر روی لینک قبل بزنید. از طرف دیگر، شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز برخوردار شوید. برای ثبت درخواست روی لینک قبل بزنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مهران دیبا
thumb_up_alt
من یه مشاوره تلفنی می‌خواستم. امکانش هست؟
09:03
20 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. بله. لطفا درخواست خودتون رو در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. با شما تماس خواهیم داشت.
18:27
21 شهریور 1400