چگونگی تنظیم و ضمانت‌ها و خسارت‌های قرارداد اجاره کلایمر

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/23
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کلایمر

قرارداد اجاره کلایمر یکی از انواع قرارداد اجاره محسوب می‌شود. کلایمر یک نوع از تجهیزات بسیار کاربردی برای کار در ارتفاع و در واقع یک وسیله و ابزار بالا رونده است که شما با استفاده از آن و همچنین با حفظ نکات ایمنی می‌توانید اشخاص و ابزار را در فضای محیطی ساختمان و در ارتفاع حرکت دهید و نگه دارید. کلایمر نوعی جایگزینی برای داربست‌های قدیمی یا بالابرها خواهد بود که اجاره کردن آن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش سرعت کار شما داشته باشد.

به طور معمول نمونه اجاره نامه کلایمر به بهانه تمیزکاری ساختمان‌های بلند، انجام تعمیرات در نمای ساختمان‌ها، بالا بردن مصالح ، جابه جایی تجهیزات و ابزارها در ارتفاع، ساخت‌ و سازها و اجرا و نصب نمای ساختمان تنظیم و امضا می‌شود. بنابراین، شما می‌توانید با دلایل مختلف و برای کاربری‌های متعدد از نمونه اجاره نامه کلایمر استفاده کنید. این قرارداد میان مالک کلایمر و متقاضی اجاره آن تهیه و امضا می‌شود. به واسطه این قرارداد، کلایمر برای مدت مشخصی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و او می‌تواند برای مدت معین از کلایمر استفاده کند. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص قرارداد اجاره کلایمر صحبت خواهیم کرد.

توضیحاتی درباره ماهیت قرارداد اجاره کلایمر

اگر بخواهیم درباره ماهیت نمونه اجاره نامه کلایمر صحبت کنیم، لازم است توضیح دهیم که این قرارداد در واقع یکی از قراردادهای تابع قانون مدنی است و برای تنظیم آن باید به این قانون توجه داشته باشیم. برای تنظیم این اجاره نامه ، می‌توانیم به قانون مدنی مراجعه کنیم. زیرا این قانون به صورت صریح و مستقیم درباره عقد اجاره توضیح داده است و برای استفاده از این عقد، ضوابط و قواعدی را نیز مطرح می‌کند. به همین دلیل است که بیان می‎‌شود این قرارداد یک عقد معین است.

علاوه بر قواعدی که در خصوص اجاره در قانون بیان شده است، شما نیاز دارید که شرایط صحت قرارداد را نیز رعایت کنید. با رعایت این شرایط، قراردادی که میان شما تنظیم می‌شود صحیح و معتبر خواهد بود. در این قرارداد، شخصی که مالکیت کلایمر را در اختیار دارد، موجر نامیده می‌شود. یعنی شخصی است که می‌پذیرد در ازای دریافت اجاره بها، کلایمر را اجاره دهد. طرف دیگر این قرارداد نیز مستاجر نامیده می‌شود. مستاجر شخصی است که در ازای پرداخت اجاره بها، کلایمر را در اختیار می‌گیرد و می‌تواند از منافع آن استفاده کند.

به واسطه تعریفی که در قانون مدنی بیان شده است، قرارداد اجاره کلایمر ، قراردادی است که به واسطه آن، متقاضی اجاره کلایمر برای مدت مشخص و در ازای پرداخت مبلغ معینی، مالک منافع کلایمر می‌شود. یعنی اینکه می‌تواند از کلایمر کسب منفعت کند. این شیوه از توافق، در واقع ماهیت اصلی نمونه اجاره نامه کلایمر محسوب می‌شود.

طرفین قرارداد اجاره کلایمر را مشخص کنید

اشخاصی که در این قرارداد حضور دارند، در واقع یا مالک کلایمر هستند یا اشخاصی هستند که تمایل دارند برای انجام پروژه‌های عمرانی یا پیمانی خود از کلایمر استفاده کنند. بنابراین، این امکان وجود دارد که این قرارداد میان شخص حقیقی یا شخص حقوقی تنظیم شود. کلایمرها یا توسط اشخاص حقیقی یا به واسطه شرکت‌هایی که به صورت اختصاصی ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی را اجاره می‌دهند، به اشخاص متقاضی اجاره داده می‌شوند.

در هر صورت چه با اشخاص حقیقی قرارداد را امضا می‌کنید و چه طرف قرارداد شما شرکت‌ها باشند، لازم است که اطلاعات و مشخصات هویتی هر کدام از طرفین را در متن قرارداد بنویسید. اطلاعات مندرج در کارت شناسایی اشخاص و همچنین اطلاعات مربوط به ثبت شرکت‌ها از جمله اطلاعاتی است که می‌تواند طرفین قرارداد را معرفی کند. علاوه براین، لازم است که محل اقامت اشخاص نیز در قرارداد، مشخص شود. همچنین اگر هر کدام از طرفین، نماینده یا وکیل خود را برای امضای قرارداد فرستاده باشند، لازم است که اطلاعات و مشخصات وکیل یا نماینده نیز در قرارداد اجاره کلایمر نوشته شود.

اجاره بهای کلایمر را تعیین کنید

بدون شک برای در اختیار گرفتن کلایمر و اجاره کردن آن، ملزم هستید که مبلغی را به عنوان کرایه یا اجاره بها پرداخت کنید. مبلغ کرایه با توافق طرفین معین می‌شود یا اینکه ممکن است شرکت اجاره دهنده کلایمر برای اجاره روزانه یا حتی ساعتی این دستگاه تعرفه‌ای را در نظر بگیرد. آن چیز که اهمیت دارد، این است که موجر و مستاجر می‌توانند در خصوص مبلغ اجاره بها با یکدیگر توافق کنند و مبلغی که توافق شده است را در متن قرارداد بنویسند.

علاوه بر مبلغ اجاره بها، شیوه پرداخت آن نیز بسیار دارای اهمیت است. لازم است که به صورت دقیق مشخص باشد که شخصی که کلایمر را اجاره کرده است، به چه شیوه‌ای باید اجاره بهای آن را به موجر بپردازد. برای مثال شما می‌توانید در متن قرارداد مبلغ کلی اجاره بها را معین کنید. علاوه براین، به صورت دقیق و با جزئیات نیز بنویسید که بابت هر روز اجاره کلایمر، چه مبلغی باید پرداخت شود. در ادامه می‌توانید توضیح دهید که مستاجر ملزم است که اجاره بها را به صورت ماهانه یا به صورت مرحله‌ای و در تاریخ‌های مشخص پرداخت کند.

خسارت دیرکرد در پرداخت اجاره بهای قرارداد اجاره کلایمر

این نکته را حتما باید در قرارداد اجاره کلایمر خود بنویسید. اگر مستاجر اجاره بها را دیرتر از موعد مقرر پرداخت کند یا اینکه کلایمر را دیرتر از زمانی که معین شده است به موجر تحویل دهد، مشمول خسارت دیرکرد می‌شود. به این صورت که ملزم خواهد بود که به ازای هر روز دیرکرد، مبلغی را به عنوان خسارت یا جریمه بپردازد. این شرط، در واقع یک نوع ضمانت برای اجرای قرارداد است. البته باید این شرط را در قرارداد خود بنویسید. در واقع، هر قرارداد با ضمانت اجرای آن، مفهوم پیدا می‌کند. وقتی قرارداد شما بدون ضمانت اجرا باشد عملا تفاوت زیادی میان داشتن قرارداد و نبود آن، وجود نخواهد داشت.

بازه زمانی قرارداد را معین کنید!

از نکات مهم دیگری که باید در قرارداد اجاره کلایمر درباره آن توضیح دهید، بازه زمانی قرارداد است. یعنی اینکه باید دقیقا مشخص شود که موجر در چه زمانی باید کلایمر را به مستاجر تحویل دهد و در چه زمانی آن را از او تحویل بگیرد. این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که قرارداد اجاره کلایمر ، بدون تاریخ، باطل است و اعتباری ندارد. مطابق با تاریخی که معین خواهد شد، موجر ملزم است که کلایمر را در حالتی در اختیار مستاجر بگذارد که او بتواند از کلایمر منفعت کسب کند و از آن بهره ببرد. در انتهای قرارداد نیز، مستاجر باید به همان صورتی که کلایمر را دریافت کرده است، آن را به موجر تحویل دهد.

علاوه بر تعیین مدت قرارداد، طرفین می‌توانند در خصوص شرایط تمدید مدت این قرارداد نیز با یکدیگر توافق کنند. برای مثال این امکان وجود دارد که در متن قرارداد، شرط کنید که در صورت توافق و رضایت مالک کلایمر و مستاجر، می‌توانید مدت قرارداد اجاره کلایمر را تمدید کنید. حتی این امکان نیز وجود دارد که برای تمدید کردن مدت قرارداد، شروط مشخصی داشته باشید. مثلا می‌توانید شرط کنید که تمدید قرارداد تنها در صورت افزایش میزان اجاره بها، امکان پذیر باشد. به این ترتیب، در زمان تمدید قرارداد، می‌توانید درباره مبلغ اجاره بها جدید نیز توضیح دهید.

پیشنهاد ما

برای پیشگیری از هرگونه اختلاف یا مشکل در معاملاتی که انجام می‌دهید، لازم است که ابتدا از حقوق قانونی خود آگاه باشید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی این امکان را برای شما فراهم کرده است که با مشاوران مجرب گفتگو کنید. علاوه براین، شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، قرارداد مورد نظر خودتان را در اختیار داشته باشید.

قرارداد اجاره کلایمر

با امضای این قرارداد می‌توانید کلایمر را برای بازه زمانی مشخصی اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره کلایمر
دانلود نمونه قرارداد اجاره کلایمر
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات