انواع نمونه قرارداد نظافتچی و همه جزئیات قانونی قرارداد شرکتهای خدمات نظافتی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/27
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نظافت

قرارداد نظافت یک قرارداد مناسب برای شروع یک رابطه کاری با نیروی انسانی است. با استفاده از نمونه قرارداد نظافتچی ، کارفرما می‌تواند اشخاصی را برای انجام دادن امور نظافتی به خدمت بگیرد. از مشاغل مربوط به امور خدمات، مشاغلی هستند که در زمینه انجام امور نظافتی فعالیت می‌کنند. این مشاغل بسیار کاربردی هستند و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، قرارداد نیروی نظافتی یا نمونه قرارداد خدمات نظافتی قراردادی است که به وسیله آن، نیروی کار انسانی، خدمات ارائه می‌دهد و در ازای خدمات ارائه شده، حق الزحمه دریافت می‌کند.

با توجه به رابطه میان نیروی کار و کارفرما، قرارداد نظافت به اشکال مختلف تنظیم می‌شود. محدودیتی در تنظیم انواع مختلف این قرارداد وجود ندارد. آن چیزی که مهم است، شکل رابطه میان طرفین است. قانون از انواع قرارداد حمایت می‌کند. علاوه بر این، برای هر معامله موجه نیز قراردادی مناسب وجود دارد.

انواع نمونه قرارداد خدماتی نظافتی

با توجه به شرایط طرفین قرارداد و با توجه به میزان و نوع کار، فرم قرارداد خدمات نظافتی به چند طریق تنظیم می‌شود. از مهمترین عوامل برای انتخاب فرم و نمونه قرارداد ، نوع ارتباطی است که میان کارفرما و کارپذیر ایجاد شده است. قرارداد کار نظافت را می‌توانیم به دو شکل مختلف تنظیم کنیم. این قرارداد معمولا به صورت قرارداد کار یا به صورت قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود. در ادامه به شرح مفصلی از انواع این قرارداد می‌پردازیم و شرایط لازم برای تنظیم هر نوع از این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

1- نمونه قرارداد پیمانکاری نظافت

یکی از پرکابردترین انواع قرارداد با نیروی کار نظافتی ، نمونه قرارداد پیمانکاری خدمات نظافت است. این قرارداد زمانی استفاده می‌شود که میزان و محل مورد نظر برای نظافت مشخص و معلوم باشد. علاوه بر این، کارفرما برای یک بار نظارت کلی، با نیروی انسانی پیمان می‌بندد. براساس نمونه قرارداد پیمانکاری نظافت ، نظافتچی یا نیروی نظافتی، موظف است که در بازه زمانی تعیین شده، محل مورد نظر را نظافت کند.

کارفرما در ازای انجام شدن امور نظافتی، به پیمانکار حق الزحمه می‌پردازد. قبل از تنظیم قرارداد، کارفرما و پیمانکار نظافتی درباره میزان حق الزحمه گفت و گو می‌کنند و به توافق می‌رسند. مبلغ توافقی در متن قرارداد نوشته می‌شود. کارفرما بعد از اتمام قرارداد، موظف به پرداخت حق الزحمه نیروی کار است.

2- قرارداد نظافت به صورت قرارداد کار

براساس این قرارداد، نیروی نظافتی توسط کارفرما استخدام می‌شود. نمونه قرارداد نظافتچی ، نوعی قرارداد کار است. این قرارداد با توجه به مفاد تصویب شده در قانون کار تنظیم می‌شود. اداره کار نیز به اجرای درست قرارداد نظارت دارد. نمونه قرارداد خدماتی نظافتی ، معمولا برای استخدام نیروی نظافتی در مجموعه‌ها و سازمان‌های بزرگ، بیمارستان‌ها و اماکن تجاری، هتل‌ها و حتی خانه‌های شخصی استفاده می‌شود. نیروی کار نظافتی، با امضای این قرارداد، استخدام می‌شود. کارگر نظافتی براساس شرح وظایفی که در متن قرارداد نوشته می‌شود، موظف است مسئولیت‌ها و وظایفش را انجام دهد.

نوع روابط در قرارداد نظافت به صورت قانون کار، براساس رابطه کارگری و کارفرمایی است. در متن قرارداد ساعت کار مشخص شده است. نیروی نظافتی براساس این قرارداد کاری، در ساعت مشخص و در مکانی که تعیین شده است، حاضر می‌شود. کارگر موظف است وظایفی که به او محول شده است را انجام دهد. حقوق و مزایای او نیز براساس قانون کار پرداخت می‌شود.

3- نمونه قرارداد شرکتهای خدمات نظافتی

نوع دیگری از قرارداد نظافت ، قراردادی است که با شرکت‌های خدماتی تنظیم می‌شود. در نمونه قرارداد شرکت های خدماتی نظافتی ، طرف قرارداد شرکت نظافتی است. این قرارداد به دو صورت تنظیم می‌شود. یک نمونه قرارداد با شرکت خدماتی نظافتی ، قراردادی است که شرکت با نیروهای نظافتی تنظیم می‌کند. از طرف دیگر، در قراردادی که با متقاضیان یا مشتریان خدمات نظافتی تنظیم می‌شود، شرکت به عنوان پیمانکار پروژه است. در ادامه مفصل‌تر این دو نمونه قرارداد را خدمت شما توضیح می‌دهیم:

نمونه قرارداد شرکت خدماتی نظافتی با نیروی کار

شرکت‌های خدماتی، شرکت‌هایی هستند که به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند. این خدمات در حوزه انجام امور نظافتی، قرارداد استخدام پرستار برای رسیدگی به سالمند و سایر موارد مشابه است. بدون شک، شرکت نیازمند است که نیروی کار استخدام کند. قراردادی که شرکت با نیروی کار تنظیم می‌کند، یا قرارداد کار موقت یا قرارداد پورسانتی (با لحاظ سایر شرایط قانونی) است. البته در موارد محدودی، ممکن است قرارداد شراکت نیز تنظیم شود. براساس این قرارداد، شرکت، با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند و برای ارائه خدمات به آن‌ها، قرارداد تنظیم می‌کند. نیروی خدماتی نظافتی نیز از طرف شرکت، برای انجام موضوع قرارداد در محل مشخص شده حاضر می‌شود.

فرم قرارداد شرکت های خدماتی نظافتی با متقاضیان

نوع دیگری از قرارداد نظافت که توسط شرکت‌های خدماتی تنظیم می‌شود، یک قرارداد پیمانکاری است. در نمونه قرارداد پیمانکاری خدمات نظافت که با متقاضیان تنظیم می‌شود، شرکت به عنوان پیمانکار ظاهر می‌شود. تمامی مسئولیت‌های قرارداد به عهده شرکت است. کارفرما حق الزحمه را به شرکت پرداخت می‌کند و شرکت موظف است که با توجه به قراردادی که با نیروی نظافتی دارد، حق الزحمه او را بپردازد.

از آن جایی که تمامی مسئولیت‌های قرارداد با شرکت خدماتی است، این شرکت‌ها باید در زمان گزینش نیرو و جذب نظافتچی بسیار دقت کنند. هر عملی که نیروهای کار شرکت خدماتی در محل انجام دهند، با مسئولیت شرکت خواهد بود. همین مساله باعث شده است که گزینش و جذب کارگر و تنظیم فرم قرارداد شرکت خدماتی نظافتی ، مرحله مهمی از شروع کار باشد.

این قرارداد از نگاه قانون

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، قرارداد نظافت را می‌توانیم در قالب دو نوع قرارداد استخدام و قرارداد پیمانی تنظیم کنیم. هر دو نوع این قرارداد، از قراردادهای لازم هستند. یعنی طرفین ملزم هستند که در قرارداد باقی بمانند و برای انجام موضوع قرارداد تلاش کنند. قرارداد کاری نظافت براساس قانون کار و قرارداد پیمانی نظافت بر اساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. برای اثبات اعتبار قرارداد پیمانی نظافت و انواع نمونه قرارداد شرکتهای خدمات نظافتی ، می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی اشاره کنیم. براساس این ماده، اشخاصی که در شغل خدمات نظافتی مشغول به کار هستند و شرکت‌های خدماتی، می‌توانند به اشکال مختلف با یکدیگر و با مشتریان قرارداد تنظیم کنند. مهمترین شرط در تنظیم قرارداد نظافت ، رعایت قوانین کشور است.

مدت قرارداد نظافتی

معمولا کارفرما برای انجام امور نظافتی (موضوع قرارداد)، یک محدوده زمانی مشخص را تعیین می‌کند. در ادامه، ارائه دهنده خدمات نظافتی براساس مدتی که در متن قرارداد معین شده است، موظف خواهد بود که کار نظافت را به پایان برساند. کارفرما می‌تواند برای دیرکرد انجام کار موضوع قرارداد، شرط یا جریمه‌ای در نظر بگیرد. به این ترتیب که دیرکرد در انجام موضوع قرارداد برای کارگر خسارت به همراه داشته باشد. این مساله با عنوان وجه التزام در قرارداد مشخص می‌شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. مثل هر قرارداد دیگری، قرارداد نظافت نیز، جزئیات و ابعاد مهم و مختص به خود را دارد. لذا توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی در خصوص دریافت یا ارائه خدمات نظافتی، حتما با مشاوران حقوقی رکلا مشاوره داشته باشید. برای شروع این مشاوره، درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. با شما تماس خواهیم داشت.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا نمونه قراردادهایی را برای ارائه یا دریافت خدمات نظافت تنظیم کرده است. این نمونه قراردادها را می‌توانید از طریق سایت تهیه کنید.

همچنین اگر می‌خواهید در خصوص موضوعی با مشاور حقوقی یا وکیل گفتگو کنید، به شما سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد استخدام نظافتچی

اگر شخصی را مطابق با قانون کار، برای انجام خدمات نظافتی استخدام می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد استخدام نظافتچی
دانلود نمونه قرارداد استخدام نظافتچی

قرارداد نظافتچی

این نمونه قرارداد زمانی کاربرد دارد که رابطه شما با نظافتچی به صورت پیمانی باشد. برای دریافت قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد نظافتچی
دانلود نمونه قرارداد نظافتچی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
راضیه دلخوش
thumb_up_alt
تعیین درصد کارگر روزانه که برای نظافت منزل از طرف شرکت فرستاده می‌شود به چه صورتی هست؟
11:26
01 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در صورتی که مطابق با قانون کار عمل خواهید کرد، موضوع درصد مطرح نیست و لازم است حقوق اداره کار به نسبت ساعات کارکرد نظافتچی به ایشان پرداخت شود.
13:58
02 آذر 1400
account_circle
ثریا مرادی
thumb_up_alt
من واسه یه شرکت خدماتی کار کردم روز اول گفت هر آپارتمان ۱۰۰ هزارتومان الان که رسیده پای حقوقم میگه هر آپارتمان ۳۰ هزار تومان. بنظرتون باید چکار کنم؟
19:05
20 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. حقوق و مزایای شما باید حداقل مطابق با کف مبالغی باشد که اداره کار برای هر ماه از کار در نظر گرفته است. در صورتی که این حداقل، در خصوص شما رعایت نشده است می‌توانید از طریق اداره کار، علیه کارفرمای خودتان، طرح دعوا کنید.
14:43
21 خرداد 1401
account_circle
زهرا اسلامی
thumb_up_alt
۵ روز برای خانواده‌ای کار کردم ۳ روز بدون قرارداد و ۲ روز با قرارداد. دستم درد گرفت و نتوانستم ادامه دهم. قرارداد۳ ماهه بود. الان برای این ۵ روز حقوق من را نمی‌دهند چون ترک کار کردم. تکلیف چیست؟
16:46
05 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
شما به همان میزان سه ماه که تعهد به کار دارید مرخصی استعلاجی نیز خواهید داشت. از سوی دیگر ایشان حق عدم پرداخت حقوق و مزایای شما را برای تمام مدت اعتبار قراردادتان نخواهد داشت و باید این حقوق و مزایای قانونی را پرداخت کند. به عبارت دیگر، پرداخت حقوق و مزایای قانونی شما به اعتبار خود باقی خواهد بود و یک تکلیف قانونی به عهده آن‌ها است و شما می‌توانید از مرخصی استعلاجی به منظور رفع مشکل جسمانی خود استفاده کنید. برای حل اختلاف به اداره کار مراجعه شود.
17:46
06 خرداد 1402