قرارداد اجاره بیل زنجیری چگونه قراردادی است؟ (شرایط نمونه اجاره نامه بیل زنجیری)

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره بیل زنجیری

بیل زنجیری‌ها از جدیدترین ماشین‌های عمرانی هستند که برای پروژه‌های بسیار زیادی کاربرد دارند. این ماشین‌های بزرگ عمرانی، در اکثر پروژه‌های ساخت ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعدد و کاربرد بیل زنجیری موجب شده است که هم در پروژه‌های بزرگ و هم در ساخت و سازهای کوچک، مانند ساخت و ساز یک واحد مسکونی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اهمیت و کاربرد این دستگاه به اندازه‌ای است که نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم. قرارداد اجاره بیل زنجیری یک قرارداد متداول است که میان صاحبان پروژه و مالک بیل زنجیری تنظیم می‌شود.

براساس اجاره نامه بیل زنجیری ، این ماشین برای مدت مشخص در اختیار صاحب پروژه قرار می‌گیرد و او می‌تواند از منافع ماشین استفاده کند. تهیه و خرید این ماشین، به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد. بنابراین، اجاره آن برای صاحبان پروژه، به خصوص پیمانکارانی که پروژه‌های کوچک را به عهده می‌گیرند، با صرفه خواهد بود. شرایط زنجیری بودن این ماشین، باعث شده است که یک ماشین محبوب برای استفاده در جاده‌های گلی و پستی‌ها و بلندی‌ها باشد. به خصوص اگر برای اجرای پروژه لازم باشد که در شیب زیاد مستقر شود، بیل زنجیری ماشین بسیار مناسبی خواهد بود. استحکام بیل زنجیری و انجام عملیات با سرعت بیشتر، از دیگر مواردی است که باعث محبوبیت این ماشین در میان پیمانکاران شده است.

قرارداد اجاره بیل زنجیری چگونه قراردادی است؟

اجاره نامه بیل زنجیری در حقیقت یکی از انواع قرارداد اجاره است و به همین دلیل از قواعد و قوانین مربوط به این قرارداد تبعیت می‌کند. قرارداد اجاره بیل زنجیری میان مالک بیل زنجیری و شخصی که متقاضی اجاره آن است، تنظیم و امضا می‌شود. در این توافق، مالک بیل زنجیری، موجر نامیده می‌شود و مستاجر نیز احتمالا پیمانکاری است که تمایل دارد از بیل زنجیری برای ساخت و ساز و اجرای پروژه عمرانی استفاده کند.

قرارداد اجاره بیل زنجیری ، مانند یک اجاره نامه نوشته می‌شود. این اجاره نامه حاوی اطلاعات و مشخصاتی درباره مالک دستگاه، پیمانکار یا شخصی که دستگاه را اجاره می‌کند، مشخصات ماشین، مبلغ اجاره بها، بازه زمانی اجرای قرارداد، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین و شیوه صحیح و شروط خاص برای استفاده از بیل زنجیری است. تمام این اطلاعات در متن قرارداد نوشته می‌شود و حدود اختیارات و مسئولیت‌های طرفین را مشخص می‌کند. بدون شک، هم شخصی که بیل زنجیری را اجاره می‌کند و هم مالک آن، نیاز دارند که سند و مدرکی معتبر از این رابطه حقوقی در اختیار داشته باشند تا در شرایط خاص با استناد به آن سند، بتوانند حقوق خود را اثبات کنند.

قانون ناظر به اجاره نامه بیل زنجیری

همانطور که گفتیم، اجاره نامه بیل زنجیری یک قرارداد اجاره است. برای تنظیم این اجاره نامه، باید به قواعد و قوانین مربوط به عقد اجاره مراجعه کنیم. قانون مدنی ، در یک باب به صورت اختصاصی درباره عقد اجاره، شرایط آن و حدود روابط موجر و مستاجر توضیح می‌دهد. بنابراین، معین و مشخص است که این اجاره نامه باید چه قواعدی را رعایت کند و به چه صورتی نوشته شود. این دسته از عقود که قانون مدنی به صراحت درباره آن‌ها توضیح داده است را عقد معین می‌نامند. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که قرارداد اجاره بیل زنجیری یک عقد معین است.

علاوه بر معین بودن، مساله لازم بودن قرارداد اجاره بیل زنجیری هم مورد توجه است. این مساله از این جهت اهمیت دارد که باعث آسودگی خاطر موجر و مستاجر می‌شود. در شرایط لازم بودن قرارداد، دو طرف مطمئن خواهند بود که شرایط اجاره تا پایان مدت قرارداد پابرجا است و طرفین ملزم به رعایت تعهدات اجاره نامه هستند. زمانی که شما بیل زنجیری را اجاره می‌کنید، مطمئن خواهید بود که تا پایان پروژه، آن را در اختیار دارید و می‌توانید از آن استفاده کنید. از طرف دیگر، از این جهت آسوده خاطر خواهید بود که موجر نمی‌تواند قبل از اتمام مدت قرارداد، بیل زنجیری را از شما طلب کند.

توضیح دادیم که این قرارداد، یک عقد معین است اما نکته دارای اهمیت درباره آن، این است که قرارداد اجاره، در گروه قراردادهای خصوصی قرار می‌گیرد و در قراردادهای خصوصی، توافق طرفین ارجحیت دارد. بنابراین، علاوه بر قوانین مربوط به عقد اجاره، موجر و مستاجر، می‌توانند درباره شرایط مختلف با یکدیگر توافق کنند.

اجاره بها یا کرایه اجاره نامه بیل زنجیری

مساله اجاره بها که در عرف و در میان مردم با نام «کرایه» بیان می‌شود، از مسائل مهم هر اجاره نامه‌ای است. به طور کلی، عقد اجاره زمانی اجرا می‌شود که یک شخص مال خود را در ازای دریافت اجاره بها در اختیار شخص دیگر قرار دهد و آن شخص نیز در ازای پرداخت اجاره، از آن مال استفاده کند.

مساله کرایه، در قراردادهایی که موضوع آن، اجاره ماشین آلات عمرانی سنگین مانند بیل زنجیری است، با حساسیت بیشتری مطرح می‌شود. مالک و مستاجر بیل زنجیری، می‌توانند در خصوص میزان کرایه یا اجاره بها بیل زنجیری با یکدیگر مذاکره کنند و در آخر، نتیجه نهایی مذاکره را در متن قرارداد مکتوب کنند. علاوه بر مبلغ اجاره بها بیل زنجیری، طرفین می‌توانند درباره نحوه پرداخت آن نیز با یکدیگر گفت و گو کنند.

پرداخت اجاره بیل زنجیری، ممکن است به صورت ماهانه انجام شود یا اینکه در ابتدا یا انتهای مدت اجاره نامه، تسویه گردد. محدودیتی برای نحوه پرداخت وجود ندارد و صرفا توافق طرفین است که چنین مواردی را مشخص می‌کند.

مدت قرارداد

از شروط مهم صحت و اعتبار قرارداد اجاره بیل زنجیری ، تعیین مدت قرارداد است. قانون مدنی تاکید دارد که بدون تعیین مدت، قرارداد شما اعتبار ندارد و باطل است. گاهی پیش می‌آید که با این استدلال، که زمان دقیق اجرای پروژه مشخص نیست، مدت زمان دقیقی برای اجاره نامه بیل زنجیری در نظر نمی‌گیرند. این کار باعث می‌شود که توافق شما به صورت کلی باطل و اشتباه باشد. حتی اگر نمی‌توانید به صورت دقیق تعیین کنید که برای اجرای پروژه، چه مقدار زمان لازم خواهید داشت، سعی کنید که مدت زمان مورد نیاز را پیش بینی کنید. به هر حال لازم است که قرارداد شما، حاوی مدت باشد.

نکته دیگر این است که تعیین عباراتی مانند مدت نامحدود، مناسب نیست و برای موجر و مستاجر بهتر است که در زمینه تعیین مدت قرارداد، احتیاط کنند.

اهمیت مشاوره حقوقی در امضای قرارداد اجاره بیل زنجیری

چه شرکتی باشید که در زمینه اجاره بیل زنجیری فعالیت می‌کند و چه شخصی باشید که برای اجرای پروژه خود، به یک بیل زنجیری نیاز دارد، لازم است که توافقات میان شما و طرف مقابلتان، در قالب یک قرارداد هدفمند و قانونی تنظیم شود. این قرارداد، در واقع متن مکتوبی شامل مجموعه‌ای از شروط، تعهدات، مسئولیت‌ها، حدود اختیارات و توافقات طرفین قرارداد (موجر و مستاجر) است که در خصوص استفاده و اجاره بیل زنجیری نوشته می‎‌شود.

بدون شک تنظیم هر قرارداد و توافق در خصوص انجام یک معامله، جنبه‌های حقوقی و نکات قانونی دارد که لازم است طرفین معامله درباره آن موضوعات، اطلاعات و آگاهی دقیقی داشته باشند. با آگاهی از جنبه‌های حقوقی و قانونی یک قرارداد، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که باید چه شروطی را برای آن تعیین کنید یا اینکه بهتر است چه شروطی را نپذیرید. برای تمام شرایطی که توضیح دادیم، بهترین اقدام این است که با یک مشاور حقوقی مجرب و متخصص در خصوص نگارش قراردادها، گفتگو کنید و از او راهنمایی بگیرید.

بدون شک آگاهی از جنبه‌های حقوقی و قانونی قراردادها، نیازمند دانش حقوقی و تسلط به قوانین است. در این شرایط بهترین راهکار استفاده از خدمات مشاوره حقوقی خواهد بود. شما با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها ، می‌توانید با اطمینان بیشتری برای امضای قرارداد مورد نظرتان آماده باشید.

اگر بیل زنجیری خراب باشد، چه باید کرد؟

ممکن است مستاجر در همان زمانی که بیل زنجیری را تحویل می‌گیرد، متوجه شود که ماشین خراب است و نمی‌تواند از آن استفاده کند. ابتدا تاکید می‌کنیم که لازم است پیش از تحویل کالا، ابتدا آن را کاملا بررسی کنید تا اگر ایراد و مشکلی هست، ذکر شود. اگر متوجه خرابی شدید، باید به موجر اطلاع دهید. در این شرایط موجر ملزم است که بیل زنجیری را تعمیر کند و در اختیار شما قرار دهد.

البته گاهی ممکن است که بیل دارای خرابی‌های جزئی باشد و این خرابی‌ها در روند کارایی او ایرادی ایجاد نکند. در این شرایط، مستاجر می‌تواند اعلام کند که بیل زنجیری را با آن شرایط پذیرفته است  و از آن استفاده خواهد کرد. البته اگر ابتدا اعلام کند که از خرابی جزئی اطلاع دارد و آن را می‌پذیرد، مجدد نمی‌تواند اعلام کند که به این دلیل قصد فسخ قرارداد را دارد.

به طور کلی، اگر پیش از تحویل بیل زنجیری، ماشین خراب باشد و دیگر نتوانند از آن استفاده کنند، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

پیشنهاد ما

قرارداد اجاره بیل زنجیری یک قرارداد مهم برای اشخاصی است که تمایل دارند برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود، یک بیل زنجیری را در اختیار بگیرند. برای تنظیم قرارداد و گفت و گو با شرکت‌ها، نیاز به همراهی و اطلاعات یک مشاور حقوقی مجرب دارید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد ، از جمله خدماتی است که تیم حقوقی رکلا در اختیار شما قرار می‌دهد.

قرارداد اجاره بیل زنجیری

این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد اجاره بیل زنجیری
دانلود نمونه قرارداد اجاره بیل زنجیری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات