برای قرارداد سیمانکاری ساختمان چه شرایطی را در نظر بگیریم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/05
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سیمانکاری

سیمان امروزه یکی از اجزای جدایی ناپذیر بناهای مختلف است زیرا ساخت هیچ بنایی بدون استفاده از سیمان امکان پذیر نخواهد بود. هدف از تنظیم و امضای نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان ، سپردن مسئولیت سیمانکاری ساختمان‌های در حال احداث یا در دست تعمیر به سیمانکارها، بناها، شرکت‌های ساختمانی و دیگر افرادی است که در زمینه سیمانکاری فعالیت دارند.

سیمان برگرفته از کلمه فرانسوی (Ciment) است و به ماده‌ چسبنده‌ای گفته می‌شود که در تهیه ملات ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدمت تولید سیمان و استفاده از آن در ساختمان‌ها به دوران پیش از میلاد مسیح می‌رسد. در ساختمان باستانی و معروف پانتئون که در شهر رم ایتالیا قرار دارد نیز از سیمان استفاده شده است. سیمانی که امروزه در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط یک بنای انگلیسی به نام ژوزف اسپیدین تهیه شد. سیمان برای اولین بار توسط خارجی‌ها به ایران وارد شد و در ساخت کلیساها، سفارت خانه‌ها و تاسیسات بندری مورد استفاده قرار گرفت. اولین کارخانه سیمان ایران نیز در بهمن سال 1312 تاسیس شد و بلافاصله مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در ادامه این مقاله درباره ابعاد و ویژگی‌های نمونه قرارداد سیمان کاری توضیح می‌دهیم.

آشنایی با ماهیت قرارداد پیمانکاری سیمانکاری ساختمان

قراردادهای پیمانکاری از قراردادهای خصوصی میان اشخاص هستند که به صورت پروژه‌ای انجام می‌شوند. قراردادهای پیمانکاری به موجب توافق میان کارفرما و سیمان کار تنظیم و امضا می‌شوند. پیمانکار به وسیله امضای قرارداد، تعهد می‌کند که در مقابل دریافت حق الزحمه، پروژه موضوع قرارداد پیمانکاری را انجام بدهد.

نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان در اغلب موارد به صورت قرارداد پیمانکاری و با توافق میان سیمان کار و کارفرما تنظیم می‌شود. سیمان کار به موجب امضای این قرارداد متعهد خواهد شد که پروژه سیمانکاری ساختمان را انجام دهد. کارفرما نیز موظف می‌شود که حق الزحمه سیمان کار را پرداخت کند.

نمونه قرارداد پیمانکاری سیمانکاری ساختمان در ماده 10 قانون مدنی مورد پذیرش قرار گرفته و از قراردادهای قانونی به شمار آمده است.

نمونه قرارداد سيمانكاري در چند نوع تنظیم می‌شود؟

در مواقعی که نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان موضوع پروژه ساختمان‌های بزرگ و چندین طبقه است به صورت قرارداد پیمانکاری گروهی یا جمعی تنظیم می‌شود زیرا سیمان کاری ساختمان‌های بزرگ از توانایی یک نفر خارج است و تنها گروهی از افراد که به صورت منسجم و هماهنگ با یکدیگر کار می‌کند از عهده انجام آن برمی‌آیند. برای مثال، نمونه قرارداد سیمانکاری نما یک برج از توانایی یک نفر خارج است و باید به صورت گروهی انجام شود.

در برخی موارد نیز ساختمان در حال احداث یا در دست تعمیر، متراژ کمی دارد و یک نفر به تنهایی از عهده سیمان کاری آن بر می‌آید در چنین مواردی نمونه قرارداد مربوط به سیمان کاری به صورت قرارداد پیمان انفرادی تنظیم می‌شود. به موجب قرارداد پیمانکاری تک نفره، انجام پروژه سیمان کاری ساختمان به یک نفر سپرده می‌شود. مانند سیمان کاری فضای داخلی یک واحد آپارتمان که به یک کارگر سیمان کار سپرده شده است.

ابعاد قانونی تاثیرگذار در نمونه قرارداد سیمان کاری

تعریف نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان و شرایط اختصاصی مربوط به آن در قوانین ایران مشخص نشده است. بنابراین تعریف این قرارداد و همچنین مشخص کردن شرایط قانونی آن به توافق میان کارفرما و سیمان کار بستگی دارد.

قرارداد پیمانکاری مربوط به سیمانکاری ساختمان لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است. بنابراین فسخ و انحلال این قرارداد به اراده کارفرما و سیمان کار بستگی ندارد. فسخ قرارداد مربوط به سیمانکاری تنها با اجازه قانون گذار امکان پذیر خواهد بود.

نکته: قرارداد لازم به قراردادهایی گفته می‌شود که به وسیله اراده یکی از طرفین آن قابل فسخ نیستند. فسخ نیز به انحلال قرارداد لازم از سوی یکی از طرفین آن گفته می‌شود.

قرارداد مربوط به سیمان کاری مُعَوَض است زیرا سیمان کار پروژه سیمان کاری ساختمان را به صورت رایگان انجام نمی‌دهد بلکه در مقابل کاری که انجام می‎دهد مستحق دریافت حق الزحمه است.

فرم قرارداد سیمانکاری به صورت مکتوب یا شفاهی

پروژه مربوط به سیمانکاری ساختمان می‌تواند به موجب یک قرارداد کتبی یا شفاهی به سیمان کار واگذار شود.

نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان به وسیله اراده دو طرفه کارفرما و سیمان کار تنظیم می‌شود، قانون گذار درباره شیوه اعلام اراده به طرفین قرارداد اختیار کامل داده است. بنابراین اعلام اراده شفاهی نیز مانند اعلام اراده مکتوب باعث محقق شدن قرارداد می‌شود اما با وجود عدم الزام قانونی، تنظیم قرارداد مکتوب برای سیمانکاری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا سیمان کار و کارفرما در قرارداد مکتوب فرصت بیشتری برای بیان انتظارات خود دارند.

فرم مربوط به قرارداد سیمانکاری بعد از آنکه توسط کارفرما و سیمان کار امضا شد تبدیل به سند عادی این قرارداد می‌شود. سند رسمی این قرارداد نیز در دفاتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد و مامور رسمی نیز آن را امضا می‌کند.

تمام کلمات و جملاتی که از سوی سیمان کار و کارفرما در متن قرارداد سیمانکاری نوشته می‌شود در واقع تشکیل دهنده سند قرارداد هستند و آثار قانونی دارند.

شیوه تنظیم و نگارش نمونه قرارداد سیمان کاری

قرارداد مکتوب سیمانکاری در واقع سند اثبات کننده آن است. مطابق با ماده 1289 قانون مدنی، سند قرارداد از جمله دلایل محکمه پسندی محسوب می‌شود که نزد مرجع قضایی و در هنگام بروز اختلاف می‌توان به آن استناد کرد. مفاد سند قرارداد باید با دقت و توجه به تمام نکات قانونی نوشته شود. در ادامه این نوشته موارد مهم مربوط به سند قرارداد و نکات قانونی مربوط به انواع آن را توضیح می‌دهیم اما قبل از تنظیم قرارداد برای انجام پروژه سیمانکاری و همچنین برای تنظیم دیگر قراردادها بهتر است که با افراد متخصص در حوزه این حوزه و مشاوران حقوقی مجرب مشورت کنید.

اطلاعات پیمانکار و کارفرما در قرارداد مربوط به سیمانکاری

پیمانکار و کارفرما طرفین نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان را تشکیل می‌دهند و باید در ابتدای قرارداد مشخصات هویتی خود را بنویسند.

لازم به ذکر است که اشخاص حقوقی نیز می‌توانند به عنوان کارفرما قرارداد مربوط به سیمانکاری را امضا کنند و به عنوان پیمانکار نیز می‌توانند پروژه سیمانکاری ساختمان را بر عهده بگیرند.

اشخاص حقیقی باید مشخصات هویتی خود را مطابق با کارت ملی و شناسنامه در سند قرارداد بنویسند.

نماینده شخص حقوقی نیز باید مشخصاتی مانند کد اقتصادی و شماره ثبت شخص حقوقی را در سند قرارداد قید کند.

اطلاعات مربوط به تابعیت، شهر محل اقامت و آدرس محل سکونت کارفرما و سیمان کار نیز باید در سند قرارداد نوشته شود زیرا تمام اوراق مربوط به قرارداد به نشانی طرفین قرارداد فرستاده می‌شود.

نکته: منظور از اشخاص حقوقی، شرکت‌ها، نهادها و موسسات دولتی و خصوصی است که مطابق با قانون تاسیس شده‌اند. مانند یک شرکت ساختمان سازی که به عنوان پیمانکار، سیمانکاری یک مجتمع ساختمانی را بر عهده گرفته است.

قرارداد پیمانکاری با موضوع سیمانکاری ساختمان

موضوع نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان در حقیقت، هدف پیمانکار از تنظیم قرارداد و وظیفه اصلی سیمان کار است. شرح وظایف سیمان کار براساس موضوع قرارداد معین می‌شود. کارفرما باید نقاطی از ساختمان که قصد سیمان کاری‌ آن را دارد، نوع سیمان مورد نظر خود و درجه مرغوبیت آن را به صورت دقیق مشخص کند. کارفرما می‌تواند جزئیات مربوط به سیمان کاری را مشخص کند یا آنکه به صورت مطلق و بدون ذکر جزئیات، پروژه سیمان کاری ساختمان را به سیمان کار بسپارد و به سیمان کار بگوید که هر طور صلاح می‌داند نسبت به انجام سیمان کاری ساختمان اقدام کند.

برای مثال، پیمانکار در نمونه قرارداد سیمانکاری نما انجام پروژه سیمان کاری نمای ساختمان را به صورت مطلق و بدون ذکر جزئیات به یک شرکت ساختمانی واگذار می‌کند.

مبلغ حق الزحمه در قرارداد سیمانکاری ساختمان

مبلغ نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان در حقیقت حق الزحمه‌ای است که از سوی کارفرما به پیمانکار پرداخت می‌شود. کارفرما و سیمان کار به وسیله توافق میان خود، میزان حق الزحمه را مشخص می‌کنند. پرداخت هزینه مربوط به تهیه کردن سیمان و تجهیزات لازم برای سیمان کاری ساختمان نیز به توافق میان کارفرما و سیمان کار بستگی دارد و می‌تواند بر عهده هر یک از آن‌ها قرار بگیرد.

توافق در خصوص میزان حق الزحمه سیمان کار باید با توجه به هزینه تهیه سیمان و فراهم کردن لوازم مورد نیاز انجام شود.

حق الزحمه سیمان کار می‌تواند به صورت کلی و برای تمام ساختمان یا براساس متراژ ساختمان مشخص شود.

کارفرما و سیمان کار باید در خصوص شیوه پرداخت حق الزحمه نیز به توافق برسند. حق الزحمه سیمان کار ممکن است به صورت نقدی در شروع مدت قرارداد، حین انجام پروژه یا در خاتمه سیمانکاری به او پرداخت شود.

در برخی واقع نیز حق الزحمه سیمان کار به صورت اقساط روزانه، هفتگی یا ماهیانه به او پرداخت می‌شود.

شرایط و تعهدات در نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان

تعهدات قرارداد به وظایف و تکالیفی گفته می‌شود که به موجب نمونه قرارداد سیمانکاری ساختمان بر عهده هریک از کارفرما و سیمان کار قرار می‌گیرد.

تعهدات قرارداد نیز مانند دیگر بخش‌های آن به وسیله توافق کارفرما و سیمان کار تعیین می‌شود.

کارفرما و سیمان کار ، ملزم به انجام تمام وظایف و تکالیفی هستند که به موجب تعهدات قرارداد بر عهده آن‌ها گذاشته شده است. هریک از کارفرما و سیمان کار که به تعهدات خودش عمل نکند به پرداخت خسارات طرف دیگر قرارداد ملزم خواهد شد. برای مثال، سیمان کار متعهد می‌شود که پروژه سیمانکاری ساختمان را در طول یک ماه به پایان برساند. کارفرما و پیمانکار می‌توانند توافق کنند که به ازای مدت دیرکرد در انجام پروژه سیمان کاری ساختمان، از مبلغ حق الزحمه سیمان کار مقداری کسر شود.

کارفرما و سیمان کار می‌توانند درباره موضوعات مختلفی مانند درجه کیفیت سیمان، مدت انجام پروژه سیمانکاری، فراهم کردن تجهیزات و لوازم ایمن برای سیمانکاری در ارتفاع، رعایت نکات ایمنی و بسیاری از موارد دیگر به تفاهم برسند اما کارفرما و سیمان کار نمی‌توانند در خصوص موضوعات غیر قانونی، غیر مشروع یا برخلاف نظم عمومی جامعه با یکدیگر توافق کنند.

پیشنهادی برای این قرارداد

به خوبی می‌دانیم که تنظیم یک قرارداد بدون عیب و نقص نیازمند آگاهی از نکات قانونی و حقوقی مربوط به آن قرارداد است. برای این منظور بهترین راهکار این است که پیش از امضای قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و با مشاور حقوقی گفتگو کنید. علاوه براین، شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، وظیفه تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد سیمان کاری ساختمان (متری با مصالح)

با زدن روی تصویر زیر، این قرارداد را به آسانی دریافت کنید.

نمونه قرارداد سیمان کاری ساختمان (متری با مصالح)
دانلود نمونه قرارداد سیمان کاری ساختمان (متری با مصالح)
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات