نمونه قرارداد مشارکت تجاری چیست و نحوه تنظیم مشارکت نامه تجاری چگونه است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/30
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت تجاری

قرارداد مشارکت تجاری ، از انواع قراردادهای مشارکت است که بر اساس ماده 10 قانونی مدنی نوشته می‌شود. در حقیقت، شراکت نامه تجاری یا مشارکت نامه تجاری و به طور کلی قرارداد مشارکت، سندی قانونی است که به وسیله آن دو شخص حقیقی یا حقوقی در موضوع مشترکی، هم‌پیمان می‌شوند. درواقع کسی را به عنوان شریک برای تنظیم قرارداد شریک تجاری پیدا می‌کنید. یعنی با کسی، منافع مشترک خواهید داشت که شما را در کار مورد نظرتان همراهی می‌کند.

بگذارید داستانی را برای شما بازگو کنم.

مدتی قبل، برای دیدن یکی از دوستانم که در مقطع دکتری تحصیل می‌کند به دانشگاه او رفتم. قرارمان این بود که بعد از تحویل پروژه‌اش به من ملحق شود. در آخرین تماسی که با هم داشتیم متوجه شدم که لازم است کمی منتظرش بمانم. در محوطه دانشگاه قدم زدم و در آلاچیق نشستم. کمی نگذشته بود که 3 دانشجو که با شور و حرارت زیادی در حال صحبت با هم بودند، به سمت همان آلاچیقی که من در آن نشسته بودم، آمدند. فضای بزرگی بود و حضور من، مانع از آن نبود که نخواهند آن آلاچیق را انتخاب نکنند. از طرفی، چنان در حال گفت و گو بودند که اصلاً متوجه حضور من نبودند. سعی کردم خودم را به اطراف مشغول کنم. اما نزدیکی آن‌ها به من و بلند بلند صحبت کردنشان باعث شد که ناخودآگاه متوجه بشوم که تقریباً قضیه از چه قرار است.

قصد شراکت داشتند!

آن طور که به نظر می‌رسید، درباره شراکت نامه تجاری صحبت می‌کردند. نمی‌خواستم در کارشان فضولی کنم اما وقتی می‌دیدم که نمی‌توانند به نتیجه برسند، دلم می‌خواست که در حد توانم کمک رسان باشم. چند ثانیه هر سه نفرشان مکث کردند و در حال فکر کردن بودند. به نظرم آمد که موقعیت خوبی است.

سلام کردم و خودم را معرفی کردم. توضیح دادم که کاملاً غیر عمدی و ناخودآگاه متوجه صحبت‌هایشان شدم. گفتم که مشاوره حقوقی هستم و خوشحال می‌شوم اگر بتوانم کمکشان کنم. هر سه لبخند زدند و یکی از آن‌ها رو به من گفت که از آشنایی با من خوشحال هستند و اگر بتوانم راهنماییشان کنم سپاسگزار خواهند بود. تشکر کردم و خواهش کردم که ماجرا را از زبان خودشان بشنوم. همان دانشجو، توضیحات را شروع کرد.

ایده یک قرارداد شراکت تجاری کوچک

علی، آنطور که خودش می‌گفت دانشجو گرافیک است. به طراحی بسیار علاقه مند است و کارهای خلاقانه بسیار زیادی انجام می‌دهد و طرح‌های خیلی خوبی دارد. دوست دیگرشان محمد مدت زیادی است که در زمینه چاپ عکس روی وسایل مختلف مثل لباس، لیوان و قاب گوشی فعالیت دارد و کاملاً به این کار مسلط است. علی می‌گفت که یک مجموعه بسیار جالب و بامزه طراحی کرده است که در آن شخصیت‌پردازی شده است و با طرح گرافیکی زیبایی کار شده است. علی می‌گفت که به وسیله اینترنت و به صورت مجازی کارشان مورد استقبال قرار گرفته است. بسیاری هستند که از طرح‌هایی که علی می‌زند و محمد روی اشیا مختلف چاپ می‌کنند استقبال می‌کنند. محمد درادامه گفت که در ابتدا برای خودشان و بدون قصد خاصی این کار را می‌کردند، اما الان که مخاطب، آن‌ها را پسندیده است، دوست دارند که بتوانند از این راه درآمدزایی کنند.

مشکلات پیش روی یک مشارکت نامه تجاری

علی در ادامه صحبت‌های دوستش محمد، توضیح داد این فکر که در ابتدا برایشان بسیار خوشایند بوده است، الان با مشکلاتی مواجه می‌باشد. از بزرگترین مشکلاتشان نیز سرمایه مالی اولیه است. می‌گفتند که تا حدود زیادی به کارشان مطمئن هستند و اطمینان دارند که حتماً فروش خوبی خواهند داشت ولی سرمایه کافی برای شروع تولید محصولشان در تعداد بالا ندارند. علی به دوست دیگرشان که تا آن زمان ساکت بود اشاره کرد و گفت، مهدی بسیار محبت دارد و می‌گوید که به ما قرض می‌دهد. اما با اطمینانی که به کار داریم، ممکن است چند درصد احتمال باشد که کار جواب ندهد و نتوانیم که قرض دوستمان را پس بدهیم. علی نفسش را صدا دار بیرون داد و گفت که سردرگم هستند و نمی‌دانند که باید چه کاری کنند.

قرارداد شراکت تجاری چیست؟

کاملاً متوجه شده بودم که مشکل کارشان کجاست، البته می‌دانستم اگر با همین وضعیت ادامه بدهند حتماً مشکلات دیگری نیز در آینده خواهند داشت. لازم بود از ابتدا برایشان توضیحات کاربردی این موضوع را ارائه کنم.

به آن‌ها گفتم کاری که شروع کرده‌اید در واقع یک شراکت کاری است. قرارداد مشارکت تجاری یا قرارداد مشارکت کاری، اسمی است که برای توافق شما، می‌توان از آن استفاده کرد. قرارداد مشارکت کاری، قراردادی است که مطابق با قانون مدنی نوشته می‌شود. بر اساس ماده 571 قانون مدنی، اشخاص حقیقی یا حقوقی، می‌توانند سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را روی هم بریزند و شراکت خود را شروع کنند. ماده 10 قانون مدنی نیز می‌گوید که اگر قرارداد مخالف قوانین شرع و قانون نباشد، موجه است و مشکلی در امضا و اعتبار آن وجود ندارد.

چه کسانی می‌توانند شراکت کنند؟

ممکن است شما صاحب ایده باشید، مانند علی! ایده‌ و فکری داشته باشید که بدانید می‌تواند در بازار کار درآمد خوبی داشته باشد یا ممکن است در حرفه‌ای بسیار ماهر باشید مثل محمد، که به کاری که می‌کند مسلط است. و یا ممکن است که سرمایه داشته باشید و بخواهید سرمایه خود را در جای سودآوری سرمایه گذاری کنید. یا حتی ریسک سرمایه گذاری خطر پذیر را بپذیرید. چیزی که این جا اهمیت زیادی دارد، این است که هیچ کدام از شما به تنهایی نمی‌تواند موفق شود. مگر اینکه با هم مشارکت و همکاری کنید. شما در کنار هم، ضعف و قوت یکدیگر را پوشش می‌دهید و کامل می‌شوید. اما بهتر است برای جلوگیری از مشکلات و اختلافات احتمالی، از قرارداد مشارکت استفاده کنید.

دو یا چند نفر می‌توانند با یک دیگر قرارداد مشارکت ببندند . با این قرارداد که سند معتبری از نظر قانون است شما می‌توانید با اطمینان خاطر، مشارکت تجاری خود را آغاز کنید. با تنظیم نمونه فرم شراکت نامه تجاری ، حقوق و تعهدات طرفین قرارداد مشخص می‌شود.

قرارداد مشاركت تجاری مغازه/فروشگاه/کارگاه

کاربردی‌ترین قراردادهای مشارکت

قرارداد مشارکت، امروزه مورد نیاز و استفاده عموم مردم است. از بین تمام قراردادهای مشارکت، قراردادهای تجاری و خرید و فروش پر کاربردی‌ترین قراردادها هستند. همچنین قرارداد مشاركت تجاری مغازه/فروشگاه/کارگاه نیز یکی از انواع قرارداد مشارکت تجاری است. کاری که شما می‌خواهید انجام دهید در واقع نوعی قرارداد مشارکت تجاری مغازه است. با این تفاوت که جز کسب و کارهای نوپا و خلاق قرار می‌گیرد و مغازه و فروشگاه مجازی دایر می‌کنید و از بسیاری از مشکلات داشتن مغازه و فروشگاه متمرکز آسوده خواهید بود.

انواع قرارداد شراکت تجاری

در باراز کسب و کار امروز، مدل‌های مختلفی از قرارداد شراکت تجاری نوشته و تنظیم می‌شود. برای مثال، یکی از معروف‌ترین قراردادهای پزشکی، «قرارداد پرکیس» است. این قرارداد مربوط به افرادی است که در زمینه بهداشت و درمان فعال هستند. یعنی پزشکان، دندان پزشکان و متخصصان دیگر که در زمینه‌های مختلف پزشکی و کادر خدمات و درمان فعالیت می‌کنند. بر اساس این قرارداد، پزشکانی که استخدام بیمارستان یا درمانگاه خاصی نیستند، می‌توانند بدون استخدام در مراکز درمانی مشغول به کار شوند و بر اساس این قرارداد، هزینه حضور و زحماتشان را دریافت کنند.

از انواع دیگر قرارداد شراکت نامه تجاری عبارتند از:

  1. قرارداد مشارکت تجاری مغازه
  2. قرارداد مشارکت در آرایشگاه
  3. قرارداد شراکت تجاری در رستوران‌ها ، فست فودها و غذاخوری‌ها و کافه‌ها
  4. قرارداد مشارکت تجاری در کارگاه‌های تولیدی
  5. قرارداد مشاركت تجاری مغازه/فروشگاه/کارگاه
  6. قرارداد شریک تجاری برای سرمایه گذاری
  7. مشارکت نامه تجاری در صادرات کالا
  8. نمونه فرم شراکت نامه تجاری در مشاغل مربوط به خدمات
  9. شراکت نامه تجاری برای تولید و فروش محصول
  10. قرارداد مشارکت تجاری برای واردات و بازرگانی داخلی، احداث مسکن، تولید مواد اولیه و ابزار کار
  11. و غیره…

فواید مشارکت مدنی برای افراد بدون تجربه

برای بچه‌ها توضیح دادم که در شرایط آ‌ن‌ها که به تازگی می‌خواهند شروع به فعالیت کنند و سرمایه آنچنانی ندارند، استفاده از مشارکت مدنی علاوه بر خوبی‌های بسیاری که دارد این امکان را می‌دهد که هزینه‌های پرداختی شما خیلی کم ‌شود. در واقع مشارکت مدنی به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به فرایند ثبت شرکت و بدون پرداخت مالیات، به فعالیت و درآمدزایی بپردازید.

بچه‌ها که تا آن زمان ساکت بودند، گفتند که بله به نظر مناسب ترین فکر است. وقتی قرارداد تنظیم کنیم، مسئولیت‌هایمان مشخص می‌شود و هر کس باید به خوبی بخش مورد نظر خودش را هماهنگ کند. برای ما سه نفر، بهترین کار قرارداد مشارکت است. حرفشان را تایید کردم و ادامه دادم، قراردادی که اهداف ، مسئولیت‌ها و از همه مهم‌تر، سهم و حقوق شما در آن مشخص شده است.

بچه‌ها حرفم را تایید کردند. مهدی پرسید که می‌شود کمی درباره نحوه نوشتن قرارداد مشارکت تجاری برایمان بگویی؟! گفتم که بله حتما این کار را خواهم کرد. اما لازم به تاکید است که نوشتن یک قرارداد نیاز به متخصص این کار دارد که همان مشاوران حقوقی و وکلا هستند. به هر حال باید تمامی جوانب کار رعایت شود و از حقوقتان در قرارداد محافظت شود.

نحوه نوشتن قرارداد مشارکت تجاری

در ابتدا، باید عنوان قرارداد مشخص شود. عباراتی کوتاه و مختصر که به طور کلی، قرارداد را معرفی می‌کند.

مشخصات و اطلاعات افراد حاضر در قرارداد مشارکت تجاری

در این بخش از قرارداد، مشخصات و اطلاعات اشخاص حقیقی یا حقوقی که در قرارداد حضور دارند، نوشته می‌شود. این اطلاعات عبارتند از نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس آن‌ها. همچنین می‌توانید در مقابل نام هر کس نقش و جایگاه کلی او را نیز بیان کنید. مثلاً با نوشتن ایده پرداز، سرمایه گذار و غیره… نقش و جایگاه افراد حاضر در قرارداد مشخص می‌شود.

البته اگر طرف یکی از طرفین قرارداد، شرکت است، نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده نوشته می‌شود.

موضوع قرارداد در قرارداد مشارکت تجاری

در این بخش از قرارداد، کاری را که می‌خواهید شروع کنید و علت این مشارکت را توضیح می‌دهید. برای مثال، توضیح می‌دهید که می‌خواهید یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات تولیدی خودتان ایجاد کنید. هر توضیح دیگری درباره موضوع قرارداد دارید را می‌توانید در این بخش بنویسید. این بخش معرفی کاری است که می‌خواهید با شریک‌هایتان انجام دهید.

مکان اجرای قرارداد مشارکت تجاری

در این بخش، مکان دقیق جایی که می‌خواهید شروع به کار کنید را بیان می‌کنید.

زمان اجرای قرارداد مشارکت تجاری

زمان قرارداد از ماده‌های بسیار مهم آن است. مشخص می‌کنید که می‌خواهید مشارکتتان تا چه زمانی باشد. بعضی مشارکت‌ها در زمان‌های محدود و کوتاهی با انجام کار مورد نظر به پایان می‌رسند. بعضی مشارکت‌ها نیز بسیار طولانی مدت خواهند بود.

سرمایه و مبلغ کل قرارداد مشارکت تجاری

در این بخش از قرارداد باید سرمایه کلی قرارداد مشارکت شرح داده شود. در قراردادهای مشارکت، هم سرمایه‌های نقدی و هم سرمایه غیر نقدی دارای اهمیت هستند و باید از آن‌ها نام برده شود. گاهی حتی سرمایه غیر نقدی، مثل ایده‌، از سرمایه نقدی مهم‌تر است. در این بخش از قرارداد باید به صورت دقیق مشخص شود که هر کدام از طرفین و افراد حاضر در قرارداد، چه چیزی به قرارداد آورده‌اند. در واقع، آورده‌های افراد در قرارداد مشخص می‌شود.

سهم هریک از افراد حاضر در قرارداد مشارکت تجاری

در این بخش از قرارداد، سهم و حقوق هر یک از افراد مشخص می‌شود. معلوم می‌شود که چه درصدی از سهام مربوط به هرکدام است. این سهم بندی کاملاً به توافق و رضایت طرفین قرارداد بستگی دارد.

تقسیم سود و زیان در قرارداد مشارکت تجاری

در پایان زمان‌های مشخص و در پایان مشارکت، بعد از تعیین شدن سرمایه اولیه، میزان سود و زیان به طور کامل محاسبه می‌شود. همه افراد حاضر در شراکت، هم در سود و هم در زیان این قرارداد سهیم هستند و باید مسئولیت آن را بپردازند. این مسئولیت به میزان سهم هر شریک است.

وظایف شرکا در قرارداد مشارکت تجاری

در این بخش از قرارداد، وظایف هر کدام از شرکای قرارداد مشارکت تجاری مشخص می‌شود. همچنین اگر افراد حاضر در قرارداد برای همدیگر شروطی داشته باشند، می‌توانند در این بخش بیاورند و تمامی افراد حاضر در قرارداد موظف به انجام آن هستند.

ضمانت اجرای قرارداد

شاید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هرقرارداد، ضمانت اجرای آن است. در صورت تخلف هریک از طرفین قرارداد از وظایف خود، باید جریمه پرداخت کنند.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر بخشی از قرارداد مشارکت مدنی رکلا است که در بانک قرارداد رکلا نیز، موجود می‌باشد. در این قرارداد، دو ضمانت اجرا تعیین شده است. یکی برای افشای اطلاعات محرمانه شراکت و دومی برای تخلف از سایر وظایف قراردادی.

مشارکت نامه تجاری

مرجع حل اختلاف

به هرحال ممکن است بین طرفین قرارداد، اختلاف ایجاد شود. برای جلوگیری از چنین شرایطی، باید مرجع حل اختلاف قرارداد مشخص شود. مرجع حل اختلاف قرارداد، می‌تواند دادگاه یا داوری باشد.

در انتها، قرارداد حاضر به عنوان سند و مدرک قانونی و معتبری در دست شما و شرکای شماست. در اینجای صحبت بودم که دوستم در چند قدمی‌ام حاضر شد. با خوشحالی به استقبالش بلند شدم و لبخند زدم. بچه‌ها بابت توضیحاتی که دادم و وقتی که گذاشتم تشکر کردند. گفتم که باعث افتخارم بوده و بابت این دیدار خوشحال شده‌ام. علی خواست بداند که چگونه می‌تواند برای تنظیم قرارداد مشارکت کارشان با ما در ارتباط باشد که سایت رکلا را به او معرفی کردم. رسالت رکلا همین است. آگاهی حقوقی مردم افزایش پیدا کند و با خیال آسوده به امور تجاری خود مشغول شوند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده است. شما می‌توانید این نمونه قرارداد را در بانک قراردادها مشاهده و استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر تمایل دارید که یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، به شما سرویس تنظیم قرارداد را پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از این خدمات، می‌توانید با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب ارتباط بگیرید و مسئولیت نگارش قرارداد خود را به آن‌ها واگذار کنید. علاوه براین، دیگر خدماتی که می‌توانید برای دریافت راهنمایی و مشاوره از آن بهره ببرید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

گام بعدی برای دریافت این نمونه قرارداد، کلیک بر روی تصویر است. در ادامه برای دریافت قرارداد، راهنمایی‌ می‌شوید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
سعید
thumb_up_alt

سلام مى خوام يه قرارداد مشاركت با زنم و پسرم تنظيم كنم. فقط ميخوام مادام العمر باشه كه بعد از خودم كسب و كارم از بين نره و خانوادم از هم پاشيده نشه، نمي‌دونم مدت قرارداد رو چجوري نگارش كنم

22:23
09 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

قرارداد مشارکت را با مدت بنویسید. اما امکان فسخ سلب شود و در بخشی از قرارداد نوشته شود که این قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌شود و در صورت فوت هریک از طرفین، توسط قائم مقام قانونی او ادامه پیدا خواهد کرد.

08:32
12 آبان 1399