قرارداد شراکت کارگاه و نکات دقیق نمونه قرارداد شراکت کارگاه تولیدی چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/30
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت کارگاه

قرارداد شراکت کارگاه ، از انواع قرارداد مشارکت است. قرارداد شراکت در کارگاه مانند سایر قراردادهای مشارکت با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود.

بر اساس ماده 10 قانون مدنی، قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن‌را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. قراردادهای مشارکت نیز اگر این اصل را رعایت کنند، مشکلی در آن‌ها نیست.

البته در قانون مدنی به صورت مجزا درباره قرارداد مشارکت در چند ماده بحث شده است. ماده 571 قانون مدنی و ماده‌های بعد از آن درباره قرارداد مشارکت توضیح داده‌اند. ماده 571 قانون مدنی می‌گوید: «شرکت عبارت است از درآمیختن سهم الشرکه‌ی نقدی و یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد». بر اساس این تعریف، مشارکت و شراکتی درست و اصولی است که دو شخص یا بیشتر که ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند، با روی هم ریختن سرمایه نقدی یا غیر نقدی و با هدف مشخص، دور هم جمع شده باشند. این افراد باید برای هدف و برنامه مشخص کار کنند. معمولاً در مشارکت، هدف کسب درآمد و سود است. اشخاص با تنظیم و امضای قرارداد و با سهیم شدن در سود و ضرر با هم، شراکت می‌کنند.

شراکت نامه کارگاه تولیدی و اشتغال زایی

کارگاه‌ها و به خصوص کارگاه‌های تولیدی از مجموعه‌های خصوصی و مردمی هستند که در زمینه اشتغال و کارآفرینی اهمیت دارند. رشد این کارگاه‌ها باعث افزایش تولید داخلی و ملی می‌شود و نقش موثری در اشتغال زایی دارند. همین مسئله از عوامل مهمی است که امروزه بسیاری به ایجاد کارگاه‌های تولیدی فکر می‌کنند. بسیاری از این کارگاه‌ها توسط زنان سرپرست خانوار ایجاد شده‌اند که حرکت مثبتی در جهت بهبود کیفیت زندگی آن‌ها بوده است.

بگذارید داستانی را برای شما بازگو کنم.

نمونه قرارداد شراکت کارگاه تولیدی و دیدار با خانم موسوی و حیدری

چندی پیش در یکی از نمایشگاه‌های خیریه با خانم موسوی هم صحبت شدم. تا آن‌ جایی که خودشان گفتند و من متوجه شدم، تصمیم داشتند که کارگاه تولیدی مانتو تاسیس کنند. برای این کار به خانمی احتیاج داشتند که در این کار دانش و مهارت کافی داشته باشد. همچنین مدارک لازم جهت اقدام برای اخذ مجوز تاسیس کارگاه را نیز داشته باشد.

خانم موسوی تصمیم داشتند که با معرفی خیریه، از میان زنان سرپرست خانواری که این توانایی و مهارت را دارند، فردی را به عنوان شریک و سرپرست کارگاه تولیدی انتخاب کند و با هم همکاری داشته باشند. همچنین با شروع کار کارگاه، زنان دیگری را که توانایی لازم را دارند به کار بگیرند و استخدام کنند. خانم موسوی قصد داشتند که با این کار، هم سرمایه گذاری کنند و از سرمایه خود درآمدی داشته باشند و هم در این کار، زنان تلاشگری را به کار بگیرد که مسئولیت سنگین خانواده را به عهده دارند.

از این جهت بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و از تصمیم خوبشان استقبال کردم. بابت این تصمیم و ایده به ایشان تبریک گفتم و ابراز خوشحالی کردم. روز گذشته از طرف خانم موسوی تماسی داشتم. احوالشان را پرسیدم، گفتند که بسیار خوب هستند و در زمینه تصمیمی که گرفته بودند اقدامات خوبی انجام داده‌اند. خانم موسوی گفتند که از طرف موسسه خیریه با خانم حیدری آشنا شده‌اند. خانم حیدری بسیار با استعداد و هنرمند هستند و این اطمینان را دارند که بدون شک، کارگاه تولیدی به خوبی شروع به فعالیت خواهد کرد. خانم موسوی گفتند که برای تنظیم قرارداد شراکت کارگاه و محتوای متن شراکت نامه کارگاه نیاز به جلسه مشاوره دارند. می‌خواستند که همراه خانم حیدری به رکلا بیایند تا درباره قرارداد شراکت در کارگاه صحبتی داشته باشیم و متن شراکت نامه کارگاه را برایشان تنظیم کنیم.

شراکت نامه کارگاه و جلسه مشاوره ما

چند دقیقه‌ای بود که خانم موسوی همراه با خانم حیدری به رکلا رسیده بودند. در دفتر نشسته بودیم و احوالپرسی‌های معمول انجام شده بود. خانم موسوی که بسیار بشاش و خوش رو هستند با هیجانی که در صدایشان مشهود بود، خواستند که درباره شراکت نامه کارگاه و نمونه قرارداد شراکت کارگاه تولیدی توضیحاتی به ایشان و خانم حیدری بدهم. این اطمینان خاطر را دادم که به طور کامل درباره متن شراکت نامه کارگاه برایشان توضیح خواهم داد.

شرایط اولیه و مقدمه قرارداد

در ادامه به آن‌ها عرض کردم زمانی که قرارداد مشارکت، با اصول و قواعد مشخص تنظیم شود و قوانین را رعایت کنند، موجه است. قراردادهای مشارکت بسیار کاربردی هستند و بسیاری از کارها و موسسات بزرگ از همین شراکت‌ها به وجود آمده‌اند. یکی از الزامات قبل از شروع به مشارکت، تنظیم و نگارش قرارداد شراکت مناسب و دقیق است. قرارداد مشارکت به کار شما جنبه رسمی می‌دهد و از حقوق شما حفاظت می‌کند. به غیر از قوانین مشخص نگارش قرارداد مشارکت که بحثی جداگانه است و بهتر است توسط مشاور حقوقی یا وکیل تنظیم شود، مسائل دیگری نیز قبل از شروع به کار اهمیت دارد. مانند:

  1. طرفین قرارداد باید به سن قانونی رسیده باشند.
  2. از نظر عقلی مشکلی نداشته باشند و عاقل و بالغ باشند.
  3. طرفین قرارداد با رضایت خود قرارداد را امضا کنند. در امضای شراکت نامه اجباری در کار نباشد.
  4. موضوع قرارداد قانونی باشد و خلاف مقررات کشور و عرف و شرع نباشد.

خانم موسوی و خانم حیدری با دقت به توضیحاتم گوش می‌دادند. خانم حیدری نگاهی به خانم موسوی انداخت و خانم موسوی گفتند که متوجه توضیحاتم شده‌اند. خانم حیدری گفتند که برایشان جذاب است که درباره نحوه نگارش متن شراکت نامه کارگاه اطلاعاتی داشته باشند. حرفشان را تایید کردم و گفتم که بسیار خوب است. قبل از شروع هر کاری، آشنایی با امور حقوقی مربوط به آن و آشنایی با حقوقتان در پروژه‌های کاری، به شما کمک زیادی می‌کند. در ادامه، نحوه نوشتن نمونه قرارداد شراکت کارگاه تولیدی را با هم مرور خواهیم کرد.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد شراکت کارگاه تولیدی

یک قرارداد شراکت با توجه به این‌ مسئله که میان چه تعداد افرادی و با چه موضوعی تنظیم می‌شود، دارای محتوای متفاوت است. همه‌ قراردادهای مشارکت در حالی که در محتوا و قانون مدنی دارای اشتراکات فراوانی هستند، اما در موضوع و محتوای اصلی و در جزئیات بسیار متفاوت هستند. در این میان علاوه بر نکات حقوقی، توافق طرفین قرارداد نیز در نوشتن متن قرارداد مشارکت بسیار تاثیر گذار است. بسیار مهم است که قرارداد را کسی تنظیم کند که به امور حقوقی تسلط و آگاهی داشته باشد و منافع هر دو طرف قرارداد را به یک میزان در نظر بگیرد. در ادامه درباره بخش‌های مختلف قرارداد، توضیحاتی خواهم داد.

عنوان متن شراکت نامه کارگاه

در ابتدای همه قراردادها اولین چیزی که نوشته می‌شود، عنوان قرارداد است. عنوان قرارداد عبارت کوتاهی است که درباره محتوای کلی قرارداد شراکت توضیح می‌دهد. برای مثال در قراردادی که برای شما تنظیم می‌کنیم می‌توانیم از عبارت «قرارداد شراکت کارگاه تولیدی مانتو» استفاده کنیم. این عبارت کوتاه، به شما می‌گوید که قرارداد پیش رو درباره چه کاری است.

مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد شراکت کارگاه

بعد از عنوان، نوبت به بخش مشخصات و اطلاعات قرارداد می‌رسد. این بخش مشخص می‌کند که چه کسانی در قرارداد و شراکت حاضر هستند و مسئولیت شراکت کارگاه را به‌ عهده دارند. در واقع، هویت طرفین قرارداد در این بخش مشخص می‌شود. کسانی که نامشان در این قسمت آورده می‌شود در قبال قرارداد مشارکت مسئولیت دارند. اطلاعات و مشخصاتی که باید در این بخش از قرارداد مشارکت نوشته شوند، عبارتند از : نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس.

به عنوان مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که مربوط به قرارداد مشارکت مدنی رکلا است و در بانک قرارداد موجود می‌باشد، توجه کنید.

قرارداد شراکت کارگاه

موضوع قرارداد شراکت کارگاه

در این بخش از قرارداد، درباره موضوع قرارداد مشارکت صحبت می‌کنیم. موضوع قرارداد شراکت کارگاه ، همان کاری است که قرارداد برای انجام آن تنظیم شده است. فعالیتی که با قصد انجام آن، طرفین دور هم جمع شده‌اند.

در این بخش از قرارداد به طور کامل توضیح می‌دهید که کاری که قصد شراکت در آن را دارید، چه چیزی است و به چه صورت انجام می‌شود. در زمینه کارگاهی که شما در نظر دارید، بهتر است در این بخش توضیح دهید که منظورتان از کارگاه تولیدی مانتو چیست و دقیقا چه نوع محصولی تولید می‌کنید. همچنین در این بخش از قرارداد درباره مکان و کارگاهی که در آن می‌خواهید اقدام به فعالیت کنید نیز صحبت می‌کنید. توضیح می‌دهید که چه قعالیت‌هایی خواهید داشت. برای مثال؛ صرفا دوخت را بر عهده دارید یا طراحی و دوخت را انجام می‌دهید. برای چه بازه سنی و در چه سایزهایی مانتو تولید می‌کنید و از این قبیل مسائلی که لازم است از همین الان مشخص شود.

مدت زمان اجرای قرارداد

در این بخش از قرارداد باید مدت شراکت مشخص شود. تاریخ دقیق شروع و پایان مشارکت در این بخش نوشته می‌شود. با تمام شدن زمان مشخص شده، قرارداد و تعهدات مربوط به آن تمام می‌شود. این زمان با توافق طرفین مشخص می‌شود و با توافق آن‌ها امکان تمدید مجدد آن وجود دارد.

سرمایه و مبلغ کل قرارداد شراکت کارگاه

طرفین در مشارکت، سرمایه و مهارت و توانایی خود را در اختیار پروژه و کار می‌گذارند. سرمایه می‌تواند نقدی یا غیر نقدی باشد. به هر حال لازم است آورده‌های هر کدام از طرفین قرارداد مشارکت به طور دقیق نوشته شود. با پایان قرارداد، این آورده‌ها باید به شخص برگردد. لازم است که به تفکیک از سرمایه نقدی و غیر نقدی نام برده شود. درادامه مبلغ کل شراکت نیز درج می‌شود.

قرارداد شراکت کارگاه

میزان سهم شرکا

شراکت می‌تواند در اندازه و سهم‌های متفاوت ایجاد شود. گاهی طرفین سهم‌های یکسانی دارند و گاهی با توجه به آورده‌هایشان در قرارداد سهم‌های متفاوتی می‌گیرند. در مجموع، نوع و میزان فعالیت در قرارداد شراکت کارگاه ، سهم هر کدام از شرکا را مشخص می‌کند. البته در این زمینه نیز توافق طرفین، دارای اهمیت است.

پیشنهاد می‌کنیم برای تسلط بیشتر به مفاهیم مربوط به سهم شرکا و مطالعه بیشتر راجع به این موضوع، روی لینک سهم مشارکت بزنید و این مقاله را در مجله حقوقی رکلا بخوانید.

تقسیم سود و زیان در شراکت نامه کارگاه

خانم حیدری گفتند، از مسائل مهمی که ذهنشان را درگیر کرده است، بحث خسارت و زیان کارگاه است. بدون شک، در هر کاری گاهی خسارت و ضرر پیش می‌آید. حرفشان را تایید کردم و توضیح دادم که برای این مسئله هم در قرارداد، بخشی مشخص شده است. بخش تقسیم سود و زیان، درباره تقسیم و نحوه پرداخت سود و زیان صحبت می‌کند. با توافق طرفین قرارداد مشخص می‌شود که چه میزان از سود و چه میزان از خسارت‌ها به‌عهده هر شخص است و مسئولیت پرداخت آن را دارد. در بعضی از قراردادها همه چیز به صورت کاملا برابر تقسیم می‌شود و از ابتدا نیز طرفین به طور برابر، آورده به قرارداد آورده‌اند و سرمایه و تخصص گذاشته‌اند. در این شرایط سود و زیان به میزان برابر تقسیم می‌شود. اما در قراردادهای شراکت دیگر لازم است با توافق طرفین، برای هر شخص درصدی از سود و زیان مشخص شود.

وظایف شرکا در قرارداد شراکت کارگاه

در این بخش از قراردادف وظایف، تعهدات و مسئولیت‌های شرکا نسبت به هم و نسبت به کارگاه نوشته می‌شود. تعهدات و وظایفی که در این بند نوشته می‌شود حتما باید انجام شوند. هرگونه کوتاهی یا کم کاری در انجام وظایف و تعهدات، تخلف از قرارداد محسوب می‌شود. تخلف از سمت هر کدام از شرکا که باشد، طرف دیگر می‌تواند نسبت به آن اعتراض کند. حتی در شرایطی ممکن است قرارداد فسخ شود.لازم است که وظایف و تعهدات طرفین قرارداد به طور کامل و با جزئیات در این بخش از قرارداد نوشته شود تا ابهامی در قرارداد مشارکت وجود نداشته باشد. شروط یا خواسته‌های طرفین از یکدیگر را هم می‌توان در همین بخش اضافه کرد.

موارد فسخ قرارداد شراکت در کارگاه

این بخش از قرارداد را می‌توانیم بخش ضمانت اجرای قرارداد هم نامگذاری کنیم. در واقع، در این بخش هم می‌توانیم ضمانت اجرای مالی تعیین کنیم و هم در مواردی، حق فسخ قرارداد برای طرفین یا یکی از آن‌ها وجود داشته باشد.

توضیحاتم که درباره موارد فسخ قرارداد کارگاه به اتمام رسید، خانم موسوی و حیدری تشکر کردند و گفتند که اطلاعات خوبی به دست آورده اند. تشکر کردم و بابت این مسئله ابراز خوشنودی کردم. برای ما مهم است که همه‌ افراد تا جایی که می‌شود و به ساده‌ترین شکل، از حقوق خود آگاه شوند. این آگاهی از ابتدا رسالت رکلا بوده است.

البته هرقراردادی می‌تواند بخش‌های متعدد دیگری هم داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها، مرجع حل اختلاف شراکت نامه کارگاه است که می‌تواند دادگاه یا داوری باشد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده‌ است. این نمونه قرارداد را می‌توانید در بانک قرارداد رکلا مشاهده و استفاده کنید.

شراکت در راه اندازی یک کارگاه، می‌‌تواند به دلایل مختلف و همچنین در حوزه‌های کاری متفاوتی باشد. شرایط کاری هر صنف خاص نیز، ممکن است شروط خاص یا تعهدات ویژه‌ای برای شراکت کارگاه به وجود بیاورد. این موارد، از مهمترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند، تنظیم اختصاصی قرارداد را پیشنهاد کنیم. اگر شما نیز شرایطی دارید که ترجیح می‌دهید این قرارداد به صورت اختصاصی برایتان نوشته شود، می‌توانید از سرویس تنظیم قرارداد بهره ببرید.

همچنین برای گفتگو با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا نیز، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد مشارکت تولید

اگر در زمینه تولید یک محصول یا کالا در یک کارگاه با یکدیگر همکاری می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود. برای دانلود آن، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت تولید
دانلود نمونه قرارداد مشارکت تولید
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
محمد شفیعی
thumb_up_alt
باسلام بزرگوار. از نمونه قراردادهای موجود در سایت، مشارکت کاری فروش، نمونه قراداد سرمایه گذاری در تولید و نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را می‌خواستم. با تشکر از شما.
13:25
21 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. جناب شفیعی عزیز، لطفا از طریق موتور جستجوی سایت، واژه‌ مشارکت را جستجو کنید. پیشنهاداتی که توسط موتور جستجو به شما ارائه می‌شود دقیقا مطابق با موارد فوق است.
13:49
22 مهر 1400
account_circle
حکیم قانع
thumb_up_alt
من کارگاه تولیدی دارم از خودم نیست ولی تا ۵ سال تحت اختیارم هست حالا می‌خواهم با کسی در کار شریک شوم باید متن قرارداد را چگونه بنویسم که فقط در سرمایه و تولید شریک باشه نه در ملک و دستگاه‌ها؟
09:32
24 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لازم است که در خصوص حدود و ثغور مشارکت، در متن قرارداد به صراحت صحبت شود تا اختلافات احتمالی آینده به حداقل برسد.
11:47
25 اردیبهشت 1401
account_circle
علی خلیلی
thumb_up_alt
سلام‌ میخوام یه قرارداد مشارکت برام آماده کنید ممنون‌ میشم‌. تماس بگیرین.
14:04
01 اسفند 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. درخواست شما را ثبت کردیم و همکارانم با شما تماس خواهند داشت.
17:08
01 اسفند 1401