قرارداد مشاوره کسب و کار یا نمونه قرارداد مشاوره توسعه کسب و کار را بشناسیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره کسب و کار

قرارداد مشاوره کسب و کار یک قرارداد کاربردی و مهم است که در موارد متعددی استفاده می‌شود. کسب و کار را یک مجموعه در نظر می‌گیرند که با خدمات یا کالا و محصول خود، کسب درآمد می‌کند. البته مثال‌های نقض نیز در این زمینه وجود دارد. برای مثال، ممکن است که یک شخص به صورت فردی، یک کسب و کار داشته باشد. نکته مهم این است که به طور کلی، درآمدزایی از ویژگی‌های مهم و اساسی یک کسب و کار است. کسب و کار، محل کسب درآمد شما است. بنابراین، برای شما مهم است که پویا باشد و بتوانید روز به روز آن را گسترش دهید و شاهد پیشرفت آن باشید.

ممکن است که یک کسب و کار قدیمی داشته باشید یا اینکه امکان دارد بخواهید که کار خود را به تازگی شروع کنید. در هر دو صورت، برای صاحبان کسب و کار بسیار مهم است که بتوانند شرایطی را برای رونق فعالیت‌های خود فراهم کنند. نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار ، قراردادی است که می‌تواند شرایطی برای شما فراهم کند که به خواسته خود در زمینه گسترش کسب و کارتان دست پیدا کنید.

قرارداد مشاوره کسب و کار برای کسب و کارهای نوپا

احتمالا برای شما پیش آمده است که تمایل داشته باشید در یک حوزه شغلی وارد شوید یا اینکه کسب و کاری را آغاز کنید. در ابتدای وارد شدن به یک حوزه شغلی، سوالات بسیار زیادی برای شما به وجود می‌آید. برای مثال، ممکن است سوال کنید که بهترین راهکار برای پیشبرد کسب و کارتان، چه چیزی خواهد بود؟ یا اینکه بپرسید آیا ایده شغلی شما در دنیای کسب و کار امروز نتیجه مثبتی خواهد داشت؟

شخصی می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی در زمینه کسب و کارها انجام داده باشد. این شخص، با استفاده از مهارت و تجاربی که دارد، بدون شک می‌تواند به بهترین شیوه، به سوالات و نگرانی‌های شما درباره شروع کسب و کارتان پاسخ دهد. حتی ممکن است که پیش از شروع به کار، درباره ایده شما نظر دهد یا اینکه بتواند با تغییرات کوچک، ایده شما را کاربردی‌تر کند.

به هر حال باید به این مساله توجه داشته باشید که شروع هر کسب و کار، نیازمند سرمایه نقدی و زمانی بسیار زیادی است. یعنی ممکن است که هزینه و زمان زیادی را از شما بگیرد. بنابراین، لازم است که با تحقیقات بیشتر و مشاوره گرفتن از مشاوران متخصص در حوزه کسب و کارها، کار خود را با طرح و نقشه هدفمندتری آغاز کنید.

قرارداد مشاوره کسب و کار برای مشاغل قدیمی

در بخش قبلی توضیح دادیم که شما می‌توانید برای شروع یک کسب و کار از مشاوران متخصص در حوزه کسب و کارها، مشاوره بگیرید. با این حال، بسیاری از کسب و کارهای قدیمی را مشاهده می‌کنیم که بعد از گذشت مدت زمان طولانی، هنوز به سطح بالایی از پیشرفت نرسیده‌اند یا مدت‌ها است که رشد آن‌ها متوقف شده است. اگرچه ممکن است کسب و کار آن‌ها پویا و مشغول به فعالیت باشد اما با توقع آن‌ها همخوانی ندارد. یا اینکه ممکن است صاحبان این کسب و کار تمایل داشته باشند که به شیوه‌ای مناسب، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

این اشخاص نیز می‌توانند از قرارداد مشاوره کسب و کار استفاده کنند. امضای نمونه قرارداد مشاوره توسعه کسب و کار با مشاور متخصص، به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند از معایب کار خود آگاه شوند. مشاور متخصص در توسعه کسب و کار، با بررسی همه جانبه فعالیت‌های شما، راهکارهایی را برای توسعه کسب و کارتان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این راهکارها، کسب و کارتان را رونق دهید و شرایط پیشرفت آن را مهیا کنید.

قرارداد مشاور کسب و کار چگونه تنظیم می‌شود؟

بعد از آنکه مشاور متخصص و مناسبی را پیدا کردید، می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره توسعه کسب و کار، با او قرارداد امضا کنید. قرارداد شما، در گروه قراردادهای خصوصی قرار می‌گیرد و با استناد به ماده 10 قانون مدنی ، معتبر است. این ماده می‌گوید؛ قراردادهای خصوصی در برابر اشخاصی که آن‌ را امضا کرده‌اند، نافذ هستند. بنابراین، ملزم به اجرای تعهدات مندرج در متن قرارداد خواهید بود.

قرارداد مشاور کسب و کار، در حقیقت توافق نامه‌ای است که به واسطه آن، طرفین قرارداد متعهد می‌شوند که در قبال یکدیگر کارهایی را انجام دهند. در نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار ، مشاور با توجه به توافقی که انجام شده است، متعهد خواهد بود که خواسته‌های صاحب کسب و کار را اجرا کند. برای مثل، ممکن است که صاحب کسب و کار از مشاور بخواهد که فعالیت‌های کسب و کار او را ارزیابی کند و نقاط ضعف و قدرت او را بگوید. در ادامه نیز می‌تواند از او بخواهد که برای افزایش کارآیی، بهبود شرایط، رونق کسب و کار و همچنین برای رفع نواقص و نقاط ضعف موسسه، راهکارهایی را بیان کند.

این توافق نامه با گفتگو درباره بخش‌های مختلف آن و با توافقات نهایی و رضایت طرفین، به صورت کتبی تنظیم خواهد شد و طرفین آن را امضا می‌کنند. تنظیم نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار ، با رعایت شرایط عمومی صحت قرارداد ، صحیح و معتبر خواهد بود.

نمونه قرارداد مشاوره توسعه کسب و کار قانونی است؟

مساله رعایت موارد قانونی تنظیم قرارداد بسیار مهم است. اشخاصی که تمایل دارند از نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار ، استفاده کنند، نگران این مساله هستند که تنظیم این قرارداد ایراد قانونی نداشته باشد. در خصوص شرایط قانونی بودن این قرارداد، باید بگوییم که قرارداد مشاور کسب و کار یکی از انواع قرارداد مشاوره است. این قرارداد با استناد به ماده 10 و ماده 190 قانون مدنی تنظیم می‌شود و از این قانون نیز تبعیت می‌کند.

شما می‌توانید شروط متفاوتی را برای قرارداد مشاوره کسب و کار در نظر بگیرید. زیرا با شرط رعایت قانون، محدودیتی برای تنظیم این قرارداد وجود نخواهد داشت. علاوه براین، این قرارداد، طرفین را ملزم می‌کند تا مطابق با موضوع قرارداد عمل کنند. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند قرارداد را یک جانبه فسخ کنند یا اینکه از انجام تعهدات خود خودداری کنند. البته به دلیل شرایط خاص این قرارداد، صاحب کسب و کار می‌تواند شرط کند که اگر نتیجه رضایت بخشی از این همکاری مشاهده نکرد، قرارداد را فسخ خواهد کرد. به همین ترتیب، هر کدام از طرفین می‌توانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. البته برای ثبت این شروط در متن قرارداد ، رضایت و توافق هر دو طرف لازم است.

محتوای نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار

متن نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار حاوی اطلاعاتی است که روابط میان مشاور متخصص و صاحب کسب و کار را مشخص می‌کند. ابتدای متن قرارداد، با بیان اطلاعاتی از مشخصات هویتی طرفین آغاز می‌شود. طرفین این قرارداد، می‌توانند شخص حقیقی باشند یا ممکن است بخواهید با شرکت یا موسسه‌های مختلف، در قالب شخص حقوقی قرارداد امضا کنید. در هر حالت، لازم است که هر دو طرف به دقت معرفی شوند و اطلاعات آن‌ها در متن قرارداد مشاوره کسب و کار نوشته شود.

پیشنهاد ما

قرارداد مشاوره کسب و کار برای تمام اشخاصی است که مشغول به انجام یک کار هستند یا اینکه تمایل دارند، یک کسب و کار داشته باشند و آن را اداره کنند. برای تنظیم این قرارداد، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین اگر تمایل دارید که این قرارداد، متناسب با شرایطی که در نظر دارید برای شما تنظیم شود، مشاوران حقوقی ما با ارائه خدمات تنظیم قرارداد در کنار شما خواهند بود.

ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کامل در این خصوص تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات آن شوید.

قرارداد مشاوره کسب و کار

برای دریافت این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار
دانلود نمونه قرارداد مشاوره کسب و کار
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات