قرارداد اجاره بابکت حاوی چه بخش‌هایی است؟ + تمام ضوابط و قواعد اجاره نامه بابکت

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/05
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره بابکت

بابکت‌ها یا لودرهای کوچک، ماشین‌هایی هستند که کاربرد بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دارند. به همین دلیل است که این ماشین‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند و در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بابکت با وجود سایز و اندازه کوچکی که دارد اما از قدرت و سرعت مثال زدنی برخوردار است. همین ویژگی باعث شده است که استفاده از بابکت در ایران روایج بسیار زیادی داشته باشد و این ماشین برای موارد متعددی مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل نیز، لزوم استفاده از نمونه قرارداد اجاره بابکت برای ثبت مکتوب و قانونی این اجاره نامه ، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

نمونه قرارداد اجاره بابکت را می‌توانیم در واقع یکی از انواع قرارداد اجاره بدانیم. در این قرارداد، بابکت به عنوان مال اجاره یا عین مستاجره، برای مدت مشخصی اجاره داده می‌شود. مالک بابکت، یعنی شخصی که این ماشین را اجاره می‌دهد؛ موجر نامیده می‌شود و شخصی که تمایل دارد بابکت را اجاره کند، مستاجر خواهد بود. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد معین و لازم در قانون است و در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره اجاره نامه بابکت صحبت می‌کنیم و درباره این قرارداد توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

چرا نمونه قرارداد اجاره بابکت

در ابتدا باید به این مساله بپردازیم که چرا بابکت به این اندازه مورد توجه قرارداد گرفته است و برای موارد متعددی استفاده می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شیوه ساخت این لودر کوچک در کنار کاربردهایی که دارد؛ باعث شده است که این ماشین، مورد توجه قرار بگیرد. شما می‌توانید از بابکت به منظور استفاده در کارهای صنعتی، در حوزه ساختمان سازی، دامداری، استفاده در معدن، در انواع پروژه‌های راه سازی و شهرسازی، انواع پروژه‌های شهری و حتی در کشاورزی نیز بهره ببرید.

تنوع استفاده از این دستگاه باعث شده است که اشخاص بسیار زیادی، متقاضی اجاره بابکت باشند. به همین دلیل نیز اجاره این دستگاه به یک منبع درآمدزایی تبدیل شده است. به این صورت که بسیاری از اشخاصی که تمایل به سرمایه گذاری دارند، با خرید یک یا چند دستگاه بابکت و اجاره دادن آن‌ها، شروع به درآمدزایی می‌کنند. حتی ممکن است که این اشخاص بابکت را برای خودشان خریداری کنند و پروژه‌های متعددی را به صورت قرارداد پیمانکاری انجام دهند. با این وجود، به طور کلی نمونه قرارداد اجاره بابکت از جمله قراردادهایی است که در حوزه‌های مختلف کاربرد زیادی دارد.

نمونه قرارداد اجاره بابکت چگونه قراردادی است؟

براساس توضیحاتی که در عقد اجاره و در قانون مدنی آمده است، اجاره نامه بابکت ، یک قرارداد است که به واسطه آن، مالک بابکت، ماشین خود را برای مدت مشخص و در ازای دریافت اجاره بها، در اختیار مستاجر قرار می‌دهد. ممکن است که اشخاص حاضر در این قرارداد، شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. یعنی اینکه ممکن است شما بابکت را از یک شرکت اجاره کنید یا اینکه این احتمال وجود دارد که این ماشین را به صورت مستقیم از مالک آن اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره بابکت یک عقد معین و معوض است. معین بودن این قرارداد به این دلیل است که قانون مدنی به صورت اختصاصی به تعریف این قرارداد می‌پردازد. علاوه براین، به منظور تنظیم این قرارداد، قواعد و ضوابطی نیز معین شده است که در هنگام نوشتن متن اجاره نامه بابکت باید به آن توجه داشته باشیم.

از طرف دیگر، معوض بودن اجاره نامه بابکت نیز به این دلیل است که مستاجر در ازای استفاده از این ماشین، باید مبلغی را پرداخت کند. این مبلغ در واقع کرایه یا اجاره بهایی است که برای بابکت در نظر گرفته شده است. لازم است که میزان دقیق کرایه بابکت در متن قرارداد و به صورت مکتوب ثبت شود.

نمونه قرارداد اجاره بابکت را می‌توانیم فسخ کنیم؟

یکی از مهمترین مسائلی که در تنظیم انواع قرارداد باید به آن توجه داشته باشیم، امکان فسخ قرارداد است. بعضی از اشخاص تمایل دارند که در قرارداد آن‌ها به هیچ وجه امکان فسخ، وجود نداشته باشد. عده دیگری نیز تمایل دارند که بتوانند در شرایط خاصی، قرارداد مورد نظر را فسخ کنند. در این میان، عقود نیز به دو دسته لازم و جایز تبدیل می‌شوند. عقد جایز به این معنی است که شما هر زمان که بخواهید، امکان فسخ قرارداد را داشته باشید و لازم بودن نیز به این معنا است که شما نمی‌توانید توافقی که انجام شده است را فسخ کنید.

حال سوال این است که نمونه قرارداد اجاره بابکت جایز است یا لازم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این قرارداد، یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه طرفین نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند و ملزم هستند که تا انتهای مدت قرارداد با یکدیگر همکاری کنند. البته این حق نیز برای طرفین وجود دارد که شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. برای مثال ممکن است نوشته شود که اگر بابکت در پروژه‌ای غیر از موضوع قرارداد استفاده شود، موجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند و بسیاری شروط دیگر که با مذاکره و توافق موجر و مستاجر معین خواهد شد.

خسارت‌ و آسیب بابکت

بابکت یک ماشین است و احتمال دارد که در شرایطی دچار آسیب یا نقص شود. این آسیب ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شده باشد. یکی از مسائل مهمی که اختلافات زیادی درباره آن وجود دارد، مسئولیت خسارت بابکت است. آیا پرداخت خسارت بابکت به عهده موجر است یا اینکه مستاجر باید آن را پرداخت کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در ابتدای قرارداد، باید از سالم بودن بابکت اطمینان حاصل کنید. در قانون مدنی آمده است که موجر باید عین مستاجره را در شرایطی در اختیار مستاجر قرار دهد که مستاجر بتواند از آن بهره ببرد. بنابراین، اگر بابکت در ابتدای قرارداد دارای نقص و آسیب باشد و امکان استفاده از آن فراهم نباشد، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند. در این موقعیت، اگر موجر بتواند بابکت را به شیوه‌ای تعمیر کند که به مستاجر ضرری وارد نشود، قرارداد اجاره بابکت کماکان پابرجا خواهد بود.

اگر خسارت یا نقص در بابکت در حین مدت قرارداد ایجاد شود، باید به دلیل اصلی ایجاد نقص توجه کنیم. ابتدا باید معین شود که خسارت یا ایراد بابکت، به دلیل استفاده نادرست از بابکت بوده است یا اینکه نقص بابکت به دلیل فرسودگی و کهولت این ماشین است؟

اگر تفریط و تعدی مستاجر دلیل اصلی بروز نقص و خسارت در بابکت باشد، مستاجر در این زمینه ضامن خواهد بود. یعنی اینکه ملزم است خسارتی که وارد شده است را بپردازد و بابکت را تعمیر کند اما اگر نقص بابکت به دلیل فرسودگی و مسائل فنی باشد، موجر ملزم خواهد بود که خسارت تعمیر بابکت را بپردازد و در این شرایط پرداخت خسارت به عهده مستاجر نخواهد بود.

مدت قرارداد چقدر باشد؟

شما برای چه بازه زمانی به بابکت نیاز دارید؟ اشخاص برای پروژه‌های مختلفی این ماشین را اجاره می‌کنند. با توجه به موارد استفاده از بابکت، مدت قرارداد متفاوت می‌شود. موجر و مستاجر با تخمین بازه زمانی لازم برای اجرای یک پروژه، مدت قرارداد را نیز مشخص می‌کنند. یادمان باشد که باید تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را در متن قرارداد اجاره بابکت بنویسیم. موجر باید در تاریخی که برای شروع قرارداد معین شده است، بابکت را در اختیار مستاجر بگذارد و مستاجر نیز ملزم خواهد بود که بعد از اتمام مدت قرارداد، بابکت را به همان صورتی که تحویل گرفته است، به موجر برگرداند.

مبلغ کرایه یا اجاره بها بابکت چقدر است؟

اجاره بها که در عرف، آن را کرایه نیز می‌نامند، مبلغ مشخصی است که مستاجر در ازای در اختیار گرفتن بابکت به مالک آن پرداخت می‌کند. بهانه اصلی انجام اجاره نامه بابکت و دلیل استفاده از آن، درآمدزایی از طریق دریافت اجاره بها است. موجر و مستاجر می‌توانند در خصوص مبلغ اجاره بها با یکدیگر توافق کنند و مبلغ مشخصی را در نظر بگیرند.

علاوه بر مبلغ قرارداد، شما می‌توانید در خصوص شیوه پرداخت اجاره بهای بابکت نیز با یکدیگر توافق کنید. یعنی اینکه تصمیم بگیرید که اجاره بهای بابکت در چه شماره حسابی واریز شود یا اینکه شیوه پرداخت به صورت ماهانه یا روزانه در نظر گرفته شود. شما می‌توانید به صورت جزئی، معین کنید که اجاره بهای هر روز بابکت چقدر خواهد بود و به این شیوه، با متقاضی اجاره بابکت توافق کنید. به این صورت اشخاص مختلف می‌توانند برای انواع پروژه‌ها از این قرارداد استفاده کنند.

آیا مستاجر می‌تواند بابکت را به شخص دیگری اجاره دهد؟

قانون مدنی در تعریف عقد اجاره، اینطور توضیح می‌دهد که به واسطه امضای این نوع قرارداد، مستاجر می‌تواند از تمام منافع مال موضوع اجاره (در اینجا یعنی بابکت) بهره ببرد. یعنی مستاجر می‌تواند به هر شیوه متعارف و صحیحی از بابکت کسب منفعت کند. بنابراین، به صورت قانونی اجاره دادن مجدد بابکت به شخص دیگر ایرادی ندارد. البته نکته قابل توجه این است که قانون مدنی در ادامه بیان می‌کند که اگر موجر شرط کند که بابکت صرفا توسط شخص مستاجر استفاده شود و مستاجر مجدد آن را به شخص دیگر اجاره ندهد، در این حالت، مستاجر دیگر نمی‌تواند بابکت را به شخص دیگری اجاره دهد و ملزم خواهد بود که به این شرط موجر عمل کند.

پیشنهاد ما

قرارداد اجاره بابکت یک قرارداد کاربردی است که در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تمایل دارید که برای اجرای این اجاره نامه، شروط خاصی را در نظر بگیرید و از ابعاد قانونی آن آگاه شوید، بهترین راهکار این است که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تیم حقوقی رکلا استفاده کنید و همچنین این امکان وجود دارد که تنظیم قرارداد را نیز به رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره بابکت
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات