قرارداد شراکت آتلیه ؛ اقدامی مناسب برای شروع یک کسب و کار

-
بروزرسانی:1403/01/27
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت آتلیه

در بسیاری از موارد، راه اندازی کسب و کار و برآورده کردن تجهیزات ضروری آن، نیازمند سرمایه و دانش است. بهترین روش برای استفاده از سرمایه یا تخصص دیگران، طی انواع مشارکت ممکن می‌شود. این مسئله در خصوص شروع و فعالیت در بسیاری از مشاغل صادق است؛ از جمله در حوزه مربوط به آتلیه. برای مثال ممکن است شما به عنوان یک عکاس، سرمایه کافی برای راه اندازی یک آتلیه را نداشته نباشید یا اینکه ممکن است برای احداث آتلیه، سرمایه کافی را دارا باشید اما از تخصص و مهارت مورد نیاز بی بهره هستید. در این مواقع، شراکت با شخص یا اشخاصی برای گسترش سرمایه یا مهارت خود، یکی از بهترین گزینه‌ها است. نمونه قرارداد شراکت آتلیه ، یک قرارداد‌ کاربردی است که به شکل گیری و تنظیم روابط اشخاص در زمینه مشارکت در آتلیه کمک می‌کند.

مشارکت در آتلیه، چالش‌های حقوقی بسیاری را به همراه دارد. در این میان تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد مشارکت در آتلیه ، در پیشگیری و حل این چالش‌ها اثر بخش است. به همین منظور، در این مقاله تلاش داریم نکاتی را در زمینه انعقاد مستحکم یک نمونه قرارداد شراکت آتلیه بیان کنیم.

هدف از تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد شراکت آتلیه چیست؟

همانطور که می‌دانید امروزه بی ثباتی اقتصادی و افزایش بی رویه قیمت املاک، توانایی عموم جامعه را برای ایجاد مشاغل و نیز گسترش آن‌ها کاهش داده است. در این میان تنظیم و انعقاد این قرارداد، سبب بهره مندی عکاسان از سرمایه دیگران و استفاده سرمایه داران از مهارت عکاسان می‌شود. یکی دیگر از اهداف انعقاد این قرارداد، دسترسی سریع به سود و گسترش کسب و کار است. این مسئله از آن جا ناشی می‌شود که طرفین در مشارکت، آورده‌های نقدی و غیر نقدی خود را برای پیشبرد امور آتلیه، ارائه می‌دهند. بنابراین، دستیابی به سود (شناسایی سود) در مشاغل مشارکتی نسبت به مشاغل انفرادی، از سرعت بالاتری برخوردار است.

قرارداد مشارکت عکاسی می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که اشخاص با سرمایه و مهارت خود، در راستای فعالیت در یک حرفه مشخص با یکدیگر مشارکت کنند. علاوه براین، بسیاری از اشخاص تمایل دارند که پروژه‌های بزرگ تبلیغاتی و تجاری را با همراهی متخصصان دیگر انجام دهند. به همین ترتیب، بسیار متداول است که در قرارداد عکاسی تبلیغاتی ، اشخاصی که مسئولیت انجام موضوع قرارداد را به عهده گرفته‌اند، دو یا چند شریک باشند. لازم به ذکر است که اگر آتلیه به صورت مشارکت مشغول به کار باشد، تنظیم قرارداد آتلیه عکاسی با نام آن آتلیه، برای تمام شرکا مسئولیت ایجاد می‌کند.

نمونه قرارداد شراکت آتلیه و مشارکت‌های مدنی

نمونه قرارداد مشارکت در آتلیه ، یکی از انواع قرارداد مشارکت مدنی محسوب می‌شود و به معنای اجتماع افراد و سرمایه نقدی و غیر نقدی آن‌ها، برای سهیم شدن در سود و زیان است. به همین ترتیب نیز در نمونه قرارداد شراکت آتلیه ، سرمایه گذاران و متخصصان به دور هم جمع می‌شوند و با روی هم ریختن سرمایه و مهارت‌های خود، برای گسترش کار خود به فعالیت می‌پردازند.

مهمترین کاربرد نمونه قرارداد شراکت آتلیه چیست؟

به طور کلی تنظیم قراردادها، در مرحله اول باعث شفافیت روابط و تعهدات طرفین می‌شود. به نوعی که تعهدات هر یک در مقابل دیگری مشخص خواهد شد. حال با توجه به آنچه که بیان شد، باید اشاره داشت که نمونه قرارداد مشارکت در آتلیه ، ماهیت منحصر به فردی دارد. در نتیجه، علاوه بر موارد فوق، مشخص کردن قانون حاکم بر محاسبه سرمایه شرکا و تعیین میزان سهم هر یک از آن‌ها از سود و ضرر، از کاربرد‌های این قرارداد محسوب می‌شود. بنابراین این قرارداد، به عنوان یک سند قانونی برای اثبات سهم شما در مشارکت است.

جایگاه حقوقی نمونه قرارداد شراکت آتلیه

این قرارداد، از انواع قرارداد‌های‌ معین محسوب می‌شود که در قانون مدنی، دارای قواعد مختص به خود است و از شرایط مقرر در مواد 571 تا 606 قانون مدنی پیروی می‌کند. از سویی دیگر، این قرارداد از انواع قرارداد‌های لازم است. به این معنا که امکان خاتمه دادن به قرارداد و تعهدات ناشی از آن، برای طرفین وجود ندارد. البته باید توجه داشت که در مواردی، این امکان برای طرفین ایجاد می‌شود. برای مثال؛ گاهی طرفین تحت عنوان اقاله، نمونه قرارداد شراکت آتلیه را خاتمه می‌دهند یا در مواقعی، علت‌ یا علت‌های قانونی برای اتمام تعهدات یک قرارداد سبب خاتمه آن می‌شوند.

جایگاه اصل آزادی اراده در تنظیم نمونه قرارداد شراکت آتلیه

اصل آزادی اراده طرفین در یک قرارداد، به این معنا است که اشخاص قادر هستند در قرارداد‌هایی که با مقاصد مختلف تنظیم می‌کنند؛ شرایط گوناگونی را در نظر بگیرند که نشان از اهداف آن‌ها دارد. بنابراین طرفین می‌توانند علاوه بر قواعد کلی حاکم بر قراردادها، شرایط دیگری را بر مبنای رضایت طرفین در متن قرارداد وارد کنند. در خصوص نمونه قرارداد مشارکت در آتلیه نیز این امر صادق است اما به یاد داشته باشید که در نظر گرفتن چنین قواعدی برای این قرارداد بدون محدودیت نیست. به طوری که مطابق با ماده 10 قانون مدنی ، این قواعد نباید با شرع و قانون مغایرت داشته باشند.

در زمان تنظیم مفاد نمونه قرارداد شراکت آتلیه ، به چه مواردی توجه کنیم؟

زمان تنظیم، توجه به برخی از موارد در خصوص مفاد این قرارداد، ضروری است. در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. طرفین قرارداد ؛ باید مشخصات هویتی طرفین به طور دقیق و کامل قید شود. در صورتی که طرفین بیش از دو شخص باشند؛ بندی را به ازای مشخصات هر طرف در متن قرارداد اضافه کنید؛
  2. موضوع قرارداد؛ باید موضوع مشارکت که همان شراکت در آتلیه است و نیز نحوه آن را بیان کنید؛
  3. سرمایه هر یک از طرفین؛ توجه داشته باشید که باید این موارد به صورت دقیق و جزیی درج شود. برای مثال، در نمونه قرارداد شراکت آتلیه که میان دو طرف تنظیم می‌شود؛ آورده یک طرف قرارداد مبلغی برای خرید مکان آتلیه و آورده طرف دیگر، مهارت و تخصص لازم است؛
  4. سهم هر یک از طرفین قرارداد؛ به خاطر داشته باشید که سهم هر یک از طرفین باید تعیین و نیز نحوه پرداخت آن قید شود. بر همین اساس، میزان دریافتی هر یک از طرفین از سود و زیان حاصل از مشارکت، مشخص می‌شود؛
  5. زمان اجرای قرارداد؛ تعیین مدت و زمان شروع قرارداد در جلوگیری از اختلافات تاثیر به سزایی دارد. بنابراین به یاد داشته باشید که در صورت عدم تعیین آن، نمی‌توانید نسبت به وقوع اختلاف در این زمینه ادعایی کنید.

قرارداد شراکت در آتلیه و اختلافات ناشی از آن

در برخی از موارد، طرفین نمونه قرارداد شراکت آتلیه بیش از دو طرف هستند. در این گونه موارد درصد وقوع اختلافات میان طرفین بالا می‌رود. پیش بینی برخی از مقدمات برای جلوگیری از اختلافات یا برخورد با آن‌ها، بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که موارد ذیل را حتما در نمونه قرارداد شراکت آتلیه خود قید کنید:

تعیین شرایط فسخ قرارداد

در قرارداد شراکت در آتلیه ، توصیه می‌شود که شرایط فسخ را مشخص کنید. برای مثال، در نظر گرفتن حق فسخ برای طرفی که به سبب عدم اجرای تعهدات طرف دیگر متضرر شده است، امری رایج خواهد بود.

تعیین ضمانت اجراهای حاکم بر قرارداد

تعیین ضمانت اجرا در واقع به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی یا برخورد با آن است که در زمان اجرای نمونه قرارداد شراکت آتلیه ، بر اثر عدم رعایت تعهدات طرف دیگر به شما وارد می‌شود. این خسارات می‌تواند بر اثر عواملی همچون دیرکرد در اجرای موضوع قرارداد یا دیر کرد در پرداخت سود حاصل از مشارکت باشد. اگر می‌خواهید ضمانت اجرا تعیین کنید، باید در متن قرارداد کاملا شفاف و صریح توضیح دهید که این ضمانت اجرا برای کدام تعهد در نظر گرفته می‌شود. همچنین باید درباره مبلغی که برای جریمه یا خسارت در نظر می‌گیرید نیز در متن قرارداد بنویسید. به خاطر داشته باشید که میزان این مبلغ نیز باید با رضایت و توافق هر دو طرف تعیین شود. بنابراین، در مذاکرات ابتدایی و در گفتگوهای پیش از امضای قرارداد، می‌توانید در خصوص این موارد، تصمیم بگیرید.

تعیین مراجع حل اختلاف

در زمان وقوع اختلافات ناشی از نمونه قرارداد شراکت آتلیه ، روش‌های متعددی برای رفع آن‌ها وجود دارد. برای مثال اگر برای شما به عنوان یکی از طرفین، اختلاف ایجاد شود، به شما توصیه می‌شود که اختلاف را بر اساس مذاکره و سازش رفع کنید. به نظر می‌رسد که حل اختلاف از این روش، به حل اختلاف صحیح و کامل کمک می‌کند. زیرا هیچ کسی همانند طرفین قرارداد، نمی‌تواند مقاصد خود را در این فرآیند اعمال کند. اگرچه روش مذاکره و سازش، در مصرف زمان و هزینه صرفه جویی می‌کند، اما در بیشتر مواقع طرفین از دانش و تخصص کافی در حل اختلاف برخوردار نیستند.

علاوه بر روش مذاکره و سازش، به شما پیشنهاد می‌شود که از میان دو روش داوری و روش قضایی، یکی را برای زمان‌ وقوع اختلاف در متن قرارداد پیش بینی کنید. زیرا در مواردی که اختلاف از طریق مذاکره و سازش حل نشود، اختلاف ناشی از قرارداد مطابق با توافق طرفین بر اساس داوری یا دادگاه‌ها حل و فصل خواهد شد. در صورت عدم تعیین مراجع مذکور، اختلافات از طریق دادگاه‌ها پیگیری خواهد شد.

پیشنهاد ما

برای راه اندازی یک آتلیه در ابتدا یک قرارداد تنظیم و امضا کنید. برای این منظور می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی از مشاوران حقوقی مجرب اطلاعات بگیرید و همچنین این امکان وجود دارد که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، مسئولیت تنظیم این قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد شراکت در مغازه

این نمونه قرارداد برای اشخاصی مناسب است که بخواهند شراکت کاری خود در یک مغازه را به صورت مکتوب ثبت کنند.

قرارداد شراکت در مغازه
دانلود قرارداد شراکت در مغازه
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات