آورده طرفین در قرارداد مشارکت عکاسی + همه نکات مرتبط با قرارداد شراکت عکاسی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/04/11
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت عکاسی

اولین دوربین عکاسی در اواخر دوره محمد شاه قاجار به ایران وارد شد و هدیه‌ای از جانب تزار روسیه به محمد شاه قاجار بود. ناصرالدین شاه علاقه بسیاری به عکاسی داشت و آرشیو کاملی نیز تهیه کرده بود. به همین دلیل، در دوران او عکاسی در ایران شناخته‌تر شد و عده‌ای از دانشجویان برای تحصیل در رشته عکاسی به اروپا فرستاده شدند اما اولین دوربین‌های عکاسی در اختیار دربار قاجار بود و به همین دلیل عموم مردم به آن دسترسی نداشتند. بعدها هنر عکاسی در دارالفنون آموزش داده شد و عکاس خانه‌ها نیز به وجود می‌آمدند. عکاسی در دنیای امروزه نیز از درآمد زیادی برخوردار است. قرارداد مشارکت عکاسی برای مشارکت و راه‌اندازی کسب و کار در زمینه عکاسی یک قرارداد مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد مشارکت عکاسی یک قرارداد کاربردی برای افرادی است که از تخصص کافی در زمینه هنر عکاسی برخوردار هستند یا می‌خواهند سرمایه خود را در راستای راه‌اندازی یک کسب و کار پر رونق به جریان بیندازند. برای مثال، می‌توانید قرارداد آتلیه عکاسی خود را با شرایط شراکت تنظیم کنید و در این حوزه مشغول به کار شوید یا حتی ممکن است تمایل داشته باشید که با تنظیم قرارداد عکاسی تبلیغاتی ، در این حوزه به صورت شراکتی کار کنید. در خصوص هر کدام از این موارد، مقالاتی در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است.

بررسی مختصر نمونه قرارداد مشارکت عکاسی

مشارکت در لغت به معنای هم دست شدن و شریک شدن آمده است. به قرارداد مشارکت مدنی در اصطلاح حقوقی، عقد شرکت و شرکت مدنی نیز گفته می‌شود. قرارداد مشارکت یک ماهیت حقوقی است که به وسیله توافق میان دو یا چند شریک به وجود می‌‎‌آید.

نمونه قرارداد مشارکت عکاسی مطابق با ماده 571 قانون مدنی و توافق طرفین آن ایجاد خواهد شد. این قرارداد به معنای درهم ‌آمیختن و شرکت سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی شرکا در راستای کسب درآمد و سود در زمینه عکاسی است.

شیوه تقسیم کار و تقسیم سود در قرارداد مشارکت به توافق میان شرکا بستگی دارد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که شرایط و احکام مربوط به قرارداد مشارکت در مواد 571 به بعد قانون مدنی ایران بیان شده است.

هر یک از شرکاء به نسبت سهم خود در سود و زیان حاصل از عکاسی شریک هستند اما نحوه تقسیم سود و زیان به توافق شرکا بستگی دارد زیرا اصل آزادی قراردادها و ماده 10 قانون مدنی به آن‌ها اجازه داده است که در این زمینه با یکدیگر توافق کنند.

بررسی اختلاف درباره جایز الفسخ بودن قرارداد مشارکت عکاسی

شرایط و قواعد قرارداد مشارکت به وسیله توافق میان شرکا تعیین می‌شود اما برخی از احکام و ضوابط مربوط به قرارداد شرکت مدنی در باب شرکت قانون مدنی آورده شده است.

لازم الاجرا یا جایز الفسخ بودن قرارداد مشارکت مورد اختلاف است اما شرکا می‌توانند در عقد لازم دیگری حق فسخ این قرارداد را ساقط کنند. برای مثال عقد بیع لازم است و در ضمن آن اسقاط حق فسخ شرکا نیز شرط می‌شود. بیع در اینجا عقد خارج لازم محسوب می‌شود.

نکته: به اختیار انحلال قرارداد مشارکت از جانب یکی از طرفین آن در اصطلاح حقوقی، حق فسخ می‌گویند.

اذن به معنای اجازه دادن نسبت به انجام کاری است. شرکا به وسیله تنظیم قرارداد مشارکت به یکدیگر اجازه می‌دهند که در اموال مشترک (عکاس خانه) تصرف کنند. به همین دلیل، گفته می‌شود که قرارداد مشارکت، اذنی است.

هر یک از شرکا اجازه دارد در راستای اداره عکاسی هر کاری را انجام دهد. شرکا در صورتی که مرتکب قصور و تقصیر شده باشند و با کوتاهی خود به عکاسی آسیب وارد کرده باشند؛ باید مسئولیت خساراتی که به عکاسی وارد می‌شود را به عهده بگیرند اما باید به این نکته توجه کنید که هر یک از شرکا می‌تواند نسبت به سهم خود در عکاسی تصرف کند و برای این کار نیز نیازی به اجازه سایر شرکا ندارد.

همچنین لازم به ذکر است که مطابق با اصل آزادی قراردادها و ماده 10 قانون مدنی، شرکای عکاسی، در خصوص هر موضوع مشروع و قانونی که مخالف با نظم عمومی جامعه نباشد نیز می‌توانند با یکدیگر توافق کنند.

اهمیت تنظیم شرکت نامه برای قرارداد مشارکت عکاسی

قرارداد مشارکت به صورت شفاهی نیز ایجاد می‌شود زیرا قانون گذار کتبی بودن این قرارداد را الزامی نکرده است اما گفت ‌وگوهای شفاهی میان شرکا به مرور زمان فراموش می‌شوند یا ممکن است که دچار تغییر و تحریف بشوند. بنابراین مکتوب کردن قرارداد مشارکت از اهمیت زیادی برخوردار است.

همچنین باید به این نکته توجه کنید که حتی مطمئن‌ترین و قابل اعتمادترین اشخاص نیز ممکن است که تعهدات خود را زیر پا بگذارند و باعث از بین رفتن حقوق شما شوند. بنابراین شما باید برای اثبات ادعا و احقاق حقوق خود در نزد مرجع قضایی، سند و مدرکی معتبر و محکمه پسند در دست داشته باشید.

شراکت نامه عکاسی بعد از آنکه به وسیله شرکا امضا شد، تبدیل به سند قرارداد مشارکت می‌شود. شراکت نامه عکاسی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم و امضا شده باشد نیز سند رسمی قرارداد است.

اهمیت تنظیم قرارداد مکتوب

مطابق با ماده 1289 قانون مدنی، قرارداد شراکت کاری بین دو نفر (رسمی و عادی) از دلایل اثبات دعوا در نزد مرجع قضایی است. بنابراین تمام مفاد شراکت نامه و عبارت‌های آن ممکن است در هنگام بروز اختلاف، به نفع شرکا یا به ضرر آن‌ها مورد استناد قرار بگیرد. بنابراین تنظیم قرارداد شراکت عکاسی یا هر شراکت نامه دیگری را باید به افرادی بسپارید که نسبت به قوانین مشارکت مدنی و نحوه تنظیم آن آگاهی کامل دارند.

آورده شرکا در نمونه قرارداد مشارکت عکاسی

آورده شرکا در قرارداد شراکت عکاسی می‌تواند به صورت سرمایه نقد، غیر نقد، تخصص، مهارت و موارد دیگر باشد. بنابراین ممکن است که ارزش اقتصادی تمام آورده‌های شرکا یکسان نباشد. اصولا، نحوه تقسیم سود و زیان میان شرکا با توجه به آورده آن‌ها تعیین می‌شود. بنابراین آورده شرکای عکاسی و همچنین ارزش اقتصادی آن‌ها باید به صورت دقیق در شراکت نامه نوشته و با ذکر جزئیات مشخص شوند.

برای مثال؛ ممکن است که آورده یکی از شرکا مکان عکاسی و آورده شریک دیگر تجهیزات و وسایل به کار رفته در آن و آورده شریک سوم نیز تخصص و مهارت او در عکاسی باشد.

شرکا در قرارداد مشارکت عکاسی چه تعهداتی دارند؟

تعهد به معنای عهد، پیمان و مسئولیت است. شرکا در راستای انجام موضوع قرارداد مشارکت وظایف و تکالیفی را بر عهده می‌گیرند که در اصطلاح حقوقی به آن تعهدات، قرارداد گفته می‌شود. شرکا باید به تمام تعهدات قرارداد و وظایفی که بر عهده آن‌ها قرار گرفته است عمل کنند.

همانطور که در مطالب مقدماتی نیز گفتیم؛ قرارداد مشارکت اذنی است و به همین دلیل شرکا ضامن به وجود آمدن عیب و نقص در مال مشترک نیستند اما اگر معلوم شود که یکی از شرکا نسبت به انجام تعهدات و وظایف خود کوتاهی کرده است، ملزم به جبران خساراتی خواهد شد که از کوتاهی او به دیگر شرکا وارد شده است.

شرکا می‌توانند در خصوص هر موضوعی که غیر قانونی، غیر مشروع و مخالف با نظم عمومی جامعه نباشد، با یکدیگر توافق کنند و در قرارداد شراکت عکاسی بنویسند.

برای مثال؛ شرکا تعهد می‌کنند که در هنگام تقسیم سود، عملکرد کاری یکدیگر را نیز مد نظر قرار بدهند.

داوری و حل اختلاف در نمونه قرارداد مشارکت عکاسی

شرکای عکاسی برای حل و فصل اختلافات و دعاوی حقوقی خود باید به شعبه دادگاه عمومی حقوقی و شورای حل اختلاف مستقر در شهرستان محل تنظیم قرارداد شراکت عکاسی یا شهرستان محل اقامت خوانده دعوا مراجعه و در آنجا با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی طرح دعوا کنند.

دادسرا و دادگاه کیفری 2 نیز مرجع قضایی و قانونی پیش بینی شده در آیین دادرسی کیفری است که به شکایات شرکا رسیدگی می‌کند.

طرح دعوا در دادگاه عمومی حقوقی و شورای حل اختلاف با پرداخت هزینه دادرسی و صرف زمان طولانی همراه است.

قانون گذار در قانون آیین دادرسی مدنی به شرکا اجازه داده است که در شراکت نامه مربوط به نمونه قرارداد مشارکت عکاسی فردی را به عنوان داور معین و در صورت بروز اختلاف به او مراجعه کنند.

داور، مرجع حل اختلاف میان شرکا است و در هنگام بروز اختلاف میان آن‌ها، رأی صادر و اختلاف میان آن‌ها را حل و فصل می‌کند. شرکا موظف به پیروی از نظر داور هستند.

پیشنهاد ما

برای شروع یک شراکت، لازم است که یک قرارداد مکتوب داشته باشید تا تمام توافقات و جزئیات روابط کاری شما را مشخص کند. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، مسئولیت تنظیم این قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. علاوه براین، شما می‌توانید در خصوص مسائل حقوقی و قانونی مرتبط با این رابطه کاری، با مشاوران حقوقی گفتگو کنید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دقیقا به همین منظور توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شود.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

با زدن روی تصویر، می‌توانید یک فرم مشارکت نامه کامل تهیه کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات