بررسی شرایط نمونه قرارداد عکاسی و فیلمبرداری عروسی و نکات متن قرارداد آتلیه عکاسی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آتلیه عکاسی

قرارداد آتلیه عکاسی ، قراردادی است که برای انجام انواع پروژه‌های عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک نوع قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. شناخته شده‌ترین نوع این قرارداد، نمونه قرارداد عکاسی و فیلمبرداری عروسی است که عموم مردم درباره آن می‌دانند و حتی از این قرارداد استفاده کرده‌اند. اما این قرارداد صرفا به مراسم عروسی محدود نمی‌شود و کاربردهای فراوانی دارد. این قرارداد حتی برای عکاسی تجاری یا معرفی کسب و کارها، سایت‌ها و کانال‌ها، فعالان شبکه‌های اجتماعی، عکس روی جلد آلبوم‌های موسیقی و سینمایی و بسیاری از مراسم‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد آتلیه عکاسی و فیلمبرداری در گروه قراردادهای پیمانکاری قرارداد می‌گیرد و با این شیوه تنظیم می‌شود. فعالان این عرصه یا به نوعی پیمانکاران این قرارداد، عکاسانی هستند که مجوز تاسیس آتلیه دارند یا به صورت شخصی و حرفه‌ای به عکاسی مشغولند. از آنجایی که پروژه‌های عکاسی می‌توانند بسیار متفاوت باشند و در لوکیشن‌ها و شرایط مختلف انجام شوند، قراردادهای عکاسی مرتبط با پروژه‌ها نیز دارای محتوای متفاوتی هستند. بنابراین به غیر از ماده‌های مشترک قراردادها، تنظیم محتوای متن قرارداد عکاسی و فیلمبرداری با توجه به پروژه سفارشی، بسیار دارای اهمیت است.

نمونه قرارداد آتلیه عکاسی چیست؟

نمونه فرم قرارداد آتلیه عکاسی ، توافق نامه‌ای مکتوب و قانونی است که میان گروه عکاسی و مدیریت آتلیه و مشتری تنظیم می‌شود. به این ترتیب، با نوشتن قرارداد ، پروژه عکاسی به آتلیه سپرده خواهد شد. آتلیه به عنوان پیمانکار موظف است که براساس شروط تعیین شده در قرارداد، پروژه عکاسی و فیلمبرداری را انجام دهد. محتوای نمونه برگ قرارداد آتلیه عکاسی شامل اطلاعاتی درباره نحوه انجام کار، لوکیشن عکاسی، مدت لازم برای اجرای قرارداد، شروط و وظایف، حق الزحمه و هزینه‌های مرتبط برای طراحی صحنه اختصاصی و مواردی از این قبیل است. این قرارداد، سندی معتبر است که در اختیار طرفین قرار می‌گیرد. با در دست داشتن این قرارداد، در صورت بروز مشکل می‌توانید به مراجع حل اختلاف مراجعه کنید و با استناد به این قرارداد، تقاضا کنید که به شکایت شما رسیدگی شود.

انواع نمونه قرارداد آتلیه عکاسی

با رشد و پیشرفت دوربین‌ها و امکانات فیلمبرداری و عکاسی و همچنین با توسعه تکنولوژی و دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به عکس‌ها و فیلم‌های ضبط شده، روز به روز تعداد علاقه‌مندان به این حرفه بیشتر می‌شود. به شکلی که در حیطه‌ها و زمینه‌های مختلفی از این نوع قرارداد بهره می‌برند. شاید شناخته شده‌ترین نوع استفاده از این هنر، عکاسی و فیلمبرداری برای ثبت خاطرات، به خصوص ثبت خاطرات روزهای بخصوص و به یاد ماندنی مانند عروسی، فارغ التحصیلی، تولد و… باشد.

از کاربردی‌ترین قراردادها نیز بدون شک نمونه قرارداد عکاسی عروسی است، ولی انجام پروژه عکاسی و استفاده از انواع نمونه قرارداد آتلیه عکاسی و فیلمبرداری برای موارد متعددی مانند آگهی‌های تلوزیونی و نمایش‌های ویدیویی، معرفی محصولات و کالاها، در پشت صحنه فیلم‌ها، ساخت کلیپ و موزیک ویدیو و بسیاری موارد دیگر نیز کاربرد دارد. از آنجایی که هر کدام از این موارد دارای شرایط خاصی هستند، به همان نسبت، قراردادهایشان نیز با دیگر قراردادها متفاوت خواهد بود و دارای محتوای مختلفی است. بنابراین نمی‌توان تقسیم بندی مشخصی از انواع نمونه قرارداد آتلیه عکاسی ارائه داد.

قرارداد عکاسی و فیلمبرداری

نمونه قرارداد آتلیه عکاسی از نگاه قانون

همانطور که اشاره شد این قرارداد، زیر مجموعه قانون مدنی محسوب می‌شود و یک قرارداد پیمانکاری است. زیرا بر اساس این قرارداد، انجام کار به شخص متخصصی سپرده می‌شود و کارفرما در ازای اجرای موضوع مورد نظر، به پیمانکار دستمزد پرداخت می‌کند بدون آنکه نیاز به تنظیم قرارداد کار و پرداخت بیمه باشد. برای تنظیم متن قرارداد عکاسی و فیلمبرداری باید به قانون مدنی توجه شود و براساس آن عمل شود. این قرارداد، از نگاه قانون مدنی یک قرارداد نامعین است. نامعین بودن به این معنی است که در متن قانون مدنی درباره نجوه اجرای این قرارداد ماده‌ای آورده نشده است.

قرارداد باید براساس عرف و قانون جاری تنظیم شود و اگر توافق و شروط خاصی میان طرفین تعیین شده است، باید در متن قرارداد نوشته شود. همین مسئله باعث شده است که تنظیم محتوای متن قرارداد آتلیه عکاسی و فیلمبرداری بسیار مهم باشد. زیرا متن قرارداد است که چگونگی تعاملات طرفین را مشخص می‌کند. هر نمونه برگ قرارداد آتلیه عکاسی براساس قانون مدنی یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. لازم به این معنی که کارفرما و پیمانکار موظف به ماندن در آن هستند و باید برای اجرای قرارداد تلاش کنند.

موضوع نمونه قرارداد آتلیه عکاسی

هر چند موضوع کلی نمونه قرارداد آتلیه عکاسی و فیلمبرداری ، از عنوان آن نیز بسیار مشخص و معلوم است، اما لازم است که در این بخش از قرارداد توضیحات کامل‌تر و جزئی‌تری داده شود. مشتری یا متقاضی عکاسی و فیلمبرداری باید به صورت صریح و روشن بیان کند که برای چه مراسم یا چه پروژه‌ای سفارش عکاسی و فیلمبرداری دارد. برای مثال اگر عروس و دامادی قصد تنظیم نمونه قرارداد عکاسی عروسی داشته باشند، باید ذکر کنند که این قرارداد برای مراسم عروسی آن‌ها است. در ادامه توضیح دهند که پروژه عکاسی شامل عکاسی و ساخت کلیپ اسپورت، مجلسی پیش از مراسم، فیلمبراری و عکاسی در حین مراسم حنابندان و مهمانی عروسی است. به طور کلی آن چیز که مقصود سفارش دهنده است در موضوع قرارداد نوشته می‌شود.

جزئیات موضوع نمونه قرارداد آتلیه عکاسی

این بخش از قرارداد با توجه به موضوع آن نوشته می‌شود. جزئیات بیشتری از موضوعی که در ماده قبلی قرارداد تعریف شده بود، در این بخش از قرارداد توضیح داده می‌شود. در این بخش از قرارداد می‌توانیم اسناد و مدارکی را در نظر بگیریم که برای انجام موضوع قرارداد طراحی شده‌ و در اختیار پیمانکار (آتلیه) قرار می‌گیرد. برای مثال اطلاعاتی درباره تعداد عکس‌ها در هر مرحله از عکاسی، تعیین لوکیشن‌ها و دکورهای عکاسی، سناریو ویدیو کلیپ، ترکیب رنگ‌های صحنه، استفاده از ابزار با مفاهیم خاص و بسیاری موارد دیگر که در روند اجرای موضوع قرارداد و سفارش مشتری اهمیت دارند، در این بخش از قرارداد توضیح داده می‌شود.

تاریخ قرارداد

از موارد مهمی که باید در متن قرارداد آتلیه عکاسی به آن اشاره کرد، تعیین تاریخ دقیق زمان عکاسی و فیلمبرداری است. شما باید تاریخ دقیق و مناسبی را برای اجرای عکاسی و فیلم برداری مشخص کنید. گاهی این تاریخ از قبل مشخص است، مانند تاریخ عروسی یا تاریخ مراسم و آیین خاص. این تاریخ‌ها از قبل و با برنامه‌ خاصی تنظیم می‌شوند و آتلیه متعهد می‌شود که در زمان مشخص شده، امکان ارائه خدمات به شما را فراهم کند. گاهی هم یک بازه زمانی مشخص می‌شود و آتلیه متعهد می‌شود که در آن بازه زمانی آلبوم عکس، یا کلیپ و ویدیو سفارشی شما را آماده کند.

مبلغ نمونه قرارداد آتلیه عکاسی

میزان حق الزحمه و مبلغ قابل پرداخت به آتلیه در این بخش از قرارداد مشخص می‌شود. با توجه به توافقات طرفین قرارداد هزینه پروژه به شیوه‌های مختلفی تعیین می‌شود. ممکن است آتلیه در ازای هر عکس مبلغی را مشخص کند یا برای هر دقیقه کلیپ یا ویدیو نرخی داشته باشد. در این زمان تعداد سفارشات مشتری در نرخ مشخص شده این واحد صنفی ضرب و مبلغ نهایی مشخص می‌شود. در نوع دیگری از تعیین مبلغ قرارداد، ممکن است آتلیه پکیج ارائه دهد. برای مثال ممکن است که پکیجی شامل 50 عکس و 20 دقیقه ویدیو را با قیمت مشخصی به مشتری ارائه دهد یا ممکن است تعیین کند که برای انجام کلیه عکاسی و فیلمبرداری مجلس یا مراسم خاص شما مبلغ مشخصی دریافت خواهد کرد.

تعهدات و وظایف طرفین در نمونه قرارداد آتلیه عکاسی

هر دو طرف این توافق به واسطه امضای قرارداد، تعهدات و وظایفی را به ‌عهده خواهند داشت. در این بخش از قرارداد به طور دقیق و صریح به وظایف و تعهدات هر کدام از طرفین اشاره می‌شود. همچنین اگر شروط خاصی نیز مدنظر طرفین باشد، لازم است که در این بخش به صورت مفصل توضیح داده شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد آتلیه عکاسی خود را به ما بسپارید. برای این منظور، کافی است که به صفحه تنظیم قرارداد بروید و با وارد کردن اطلاعات درخواست شده، سفارش خود را ثبت کنید. رکلا یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است و کارشناسان ارشد حقوقی ما در اسرع وقت با شما ارتباط خواهند گرفت. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

قرارداد پیمانکاری عکاسی (برون سپاری به یک فرد)

اگر پروژه عکاسی مورد نظر خود را به یک عکاس می‌سپارید، می‌توانید با او نمونه قرارداد پیمانکاری عکاسی امضا کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری عکاسی
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری عکاسی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات