نمونه قرارداد عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چطور تنظیم شود که قابل استناد باشد؟

-
بروزرسانی:1401/11/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد عکاسی تبلیغاتی

قرارداد عکاسی تبلیغاتی از جمله قراردادهایی است که با توجه به افزایش رشد حضور شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی و خدماتی در فضای مجازی اهمیت بالایی پیدا کرده است. این نمونه قرارداد به فروشنده یا مالک کالا این امکان را می‌دهد که محصولات و کالای خود را به شکل جذابتری معرفی کند. این قرارداد، نوعی قرارداد پیمانکاری است.

متن قرارداد عکاسی تبلیغاتی به طور کامل حاصل توافق و رضایت دو طرف است و در مقابل تعهداتی که دو طرف را ملزم به انجام آن می‌کند، مزایایی نیز برای آن‌ها به همراه دارد‌. ممکن است شما قصد انعقاد نمونه قرارداد عکاسی صنعتی و تبلیغاتی داشته باشید، در این صورت سوالاتی مثل روش انعقاد آن و تعهدات طرفین برای شما ایجاد شده است یا به طور کلی می‌خواهید بدانید که یک نمونه قرارداد عکاسی صنعتی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. در متن حاضر به سوالات شما به شکل روان و ساده پاسخ داده‌‌ایم.

نوع قرارداد عکاسی تبلیغاتی

این قرارداد نیز مانند قرارداد آتلیه عکاسی جز قراردادهای پیمانکاری است. این قرارداد در زمان انعقاد، انجام و خاتمه به طور کامل پیرو شرایط آن قانون است. شروع این قرارداد با میل و رضایت قلبی دو طرف خواهد بود و پایان دادن به آن نیز به همین شکل است. یعنی نمونه قرارداد عکاسی تبلیغاتی با اراده یک نفر از اعتبار خارج نمی‌شود.

نمونه قرارداد عکاسی صنعتی در قالب ماده ۱۰ قانون مدنی اعتبار یافته است. در این ماده، قراردادهای خصوصی میان افراد جامعه محترم شمرده شده و به آن‌ها اجازه داده شده است که آن قرارداد را به طور کامل مطابق با توافقات خود منعقد کنند. نکته حائز اهمیت این است که حتما قرارداد و توافقات باید در چارچوب قانون باشند. مفهوم مخالف جمله قبل این است که اگر نمونه قرارداد عکاسی تبلیغاتی به شکلی منعقد شود که مخالف مواد قانونی باشد، قانون حاکم آن را به رسمیت نمی‌شناسد و در نتیجه، دارای اعتبار نخواهد بود.

وجه یا ثمن قرارداد عکاسی تبلیغاتی

کارفرما موظف است مبلغی را که در قرارداد نوشته شده است، به پیمانکار پرداخت کنند. این مبلغ می‌تواند به اشکال مختلف پرداخت شود. برای مثال می‌توان مبلغ هر عکس را به صورت تک در نظر گرفت یا یک بازه زمانی را مبنای محاسبه حق الزحمه قرار داد. وجه نمونه قرارداد عکاسی تبلیغاتی ممکن است به صورت اقساط یا نقد در زمان انعقاد قرارداد پرداخت شود. اگر طرفین توافق کنند که به صورت اقساط پرداخت ‌شود، تمامی اطلاعات مربوط به آن مانند تعداد و تاریخ اقساط در متن قرارداد نوشته می‌شود. به خاطر داشته باشید که شماره حساب یا شماره کارت پیمانکار را نیز در متن قرارداد بنویسید.

تاریخ انجام تعهدات پیمانکار و پایان مدت آن

پیمانکار موظف است از تاریخی که در متن قرارداد عکاسی تبلیغاتی نوشته شده است، شروع به انجام تعهدات خود کند. این امر تا پایان تاریخ قرارداد باید به شکل تعیین شده ادامه داشته باشد. اگر قرارداد تمام شود و کارفرما مجدد به همکاری با پیمانکار نیاز داشته باشد، پیمانکار می‌تواند تقاضا کند که بار دیگر، قرارداد عکاسی تبلیغاتی نوشته شود. پر واضح است که طرفین می‌توانند مبلغ و شرایط و تعهدات جدیدی را در قرارداد تعیین کنند.

وجه التزام قرارداد عکاسی تبلیغاتی

طرفین متعهدند همان طوری که در قرارداد عکاسی تبلیغاتی توافق کرده‌اند، در زمان معین، وظایف قراردادی خود را انجام دهند. در غیر این صورت طرف مقابل می‌تواند مبلغی را که جهت اجبار شخص مقابل به انجام تعهدات تعیین شده است، دریافت کند. این مبلغ را وجه التزام می‌گویند. برای مثال، در نمونه قرارداد عکاسی صنعتی و تبلیغاتی کارفرما می‌تواند درخواست کند که برای تحویل عکس‌های با کیفیت مدنظر، برای پیمانکار وجه التزام تعیین شود و در صورتی که تصاویر کیفیت مورد نظر را نداشته باشند پیمانکار موظف به پرداخت آن مبلغ خواهد بود. البته دقت کنید که طرفی که می‌خواهد وجه التزام را دریافت کند، حتما باید ازطریق مرجع حل اختلاف اقدام کند مگر آنکه در متن قرارداد به شکل دیگری توافق شده باشد.

قرارداد عکاسی صنعتی

تعهدات پیمانکار در قرارداد عکاسی تبلیغاتی

علاوه بر موارد گفته شده (پرداخت وجه و انجام صحیح تصویربرداری) طرفین می‌توانند از یکدیگر موارد دیگری را نیز تحت عنوان «تعهدات» طلب کنند.

کارفرما می‌تواند پیمانکار را متعهد به موارد زیر کند:

حفظ مالکیت معنوی

تمامی عکس برداری‌هایی که پیمانکار در طی پروژه انجام می‌دهد باید توسط او حفظ شود و از افشای آن‌ها نزد اشخاص دیگر خودداری کند. البته درست است که مالکیت این تصاویر متعلق به کارفرما است، اما او موظف است عکس‌ها را با نام پیمانکار منتشر کند. اگر عکاس امضای خاص خود را در گوشه‌ای از تصاویر درج می‌کند کارفرما حق حذف آن‌ها را ندارد. مگر آنکه در متن قرارداد به شکل دیگری توافق شده باشد.

سایر حقوق و تعهدات پیمانکار

حضور به موقع در کارگاه یکی از انواع مهم تعهدات پیمانکار است. البته مشروط به اینکه، کارفرما، کارگاه خاصی را برای این هدف، فراهم کرده باشد.

استفاده از نیروی کار به تعداد مناسب و با تجربه که برای انجام درست تعهدات قرارداد عکاسی تبلیغاتی کافی باشند.

اگر پیمانکار برای انجام تعهدات خود زمان بیشتری نیاز دارد، حتما باید ۱۰ الی ۱۵ روز قبل از پایان مدت قرارداد به کارفرما اطلاعات دهد. کارفرما می‌تواند درخواست پیمانکار را بپذیرد یا آن را رد کند.

تعهدات کارفرما در قرارداد عکاسی تبلیغاتی

کارگاه را به شکل منظم و با وسایلی که برای انجام پروژه نیاز است در اختیار پیمانکار قرار دهد.

ممکن است کارفرما از پیمانکار بخواهد که وسایل را خودش تهیه کنند و این امر برای پیمانکار هزینه‌ای در بر داشته باشد. کارفرما موظف است هزینه را به پیمانکار پرداخت کند. البته مشروط به اینکه، چنین تعهداتی به نفع پیمانکار در متن قرارداد نوشته شده باشد.

فسخ یا پایان یافتن قرارداد عکاسی تبلیغاتی

در موارد زیر قرارداد عکاسی تبلیغاتی از اعتبار خارج می‌شود:

  1. فوت پیمانکار
  2. توقیف کارگاه یا سایر وسایلی که برای انجام تعهدات لازم است.
  3. در صورتی که مشخص شود پیمانکار از ابتدا توانایی انجام پروژه را نداشته است.
  4. در صورتی که هر یک از طرفین بر مبنای اختیارات قانونی، حق فسخ قرارداد عکاسی صنعتی را داشته باشند.
  5. طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر قرار داد را از اعتبار خارج کنند.
  6. اگر مدت قرارداد تمام شود و آن را به صورت صریح یا ضمنی تمدید نکنند.

در صورت پایان یافتن قرارداد، تکلیف تعهدات طرفین چه می‌شود؟

تعهداتی که به موجب انعقاد نمونه قرارداد عکاسی تبلیغاتی شکل گرفته‌اند با پایان یافتن آن نیز منقضی می‌شوند و طرفین آن قرارداد، دیگر الزامی برای انجام دادن آن تعهدات نخواهند داشت. البته اگر هر یک از طرفین تعهداتی را انجام داده است، می‌تواند وجه یا مزد آن را از طرف مقابل دریافت کند.

پیشنهاد ما

با توجه به رونق بالای قراردادهای عکاسی، دریافت مشاوره در این خصوص اهمیت زیادی دارد. مطالبات و الزامات، تنها در صورت وجود یک قرارداد کامل امکان پذیر خواهد بود. توصیه می‌کنیم برای برقراری ارتباط با دپارتمان حقوقی رکلا و سپردن مسئولیت نگارش محتوای متن قرارداد به این متخصصان، روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، درخواستتان را ثبت کنید.

در ادامه، توصیه می‌کنیم برای یافتن پاسخ سوالات حقوقی و قانونی خود، حتما از سرویس مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
آرزو
thumb_up_alt
درود وقت بخیر. عکاس حق داره عکسایی که ثبت کرده رو منتشر کنه در پیج یا سایت خودش به عنوان رزومه؟ آیا نیاز به اجازه برند هست؟
09:05
31 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این حق را دارند مگر آنکه در متن قرارداد، چنین حقی از ایشان سلب شده باشد.
14:03
01 اردیبهشت 1401