قولنامه آپارتمان را با در نظر گرفتن مهمترین نکات فروش آپارتمان بنویسیم

-
بروزرسانی:1401/05/10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات فروش آپارتمان

قبل از فروش هر نوع دارایی، ابتدا باید برخی جوانب نقل و انتقال آن‌ را در نظر داشته باشید. فروش آپارتمان نیز از این امر مستثنی نیست. شاید فکر کنید منظور از نکات مطرح شده فوق، صرفا نکات حقوقی فروش است اما در پاسخ باید بیان داشت که علاوه بر جوانب حقوقی این امر، نکات فنی دیگری وجود دارند که شما باید در زمان نقل و انتقال دارایی به آن‌ها توجه خاص داشته باشید. در این مقاله تلاش داریم که نکات فروش آپارتمان را مورد بررسی قرار دهیم و شما را در نقل و انتقال ایمن آپارتمان یاری کنیم. این نکات باید برای امضای قرارداد خرید و فروش یک باب آپارتمان حتما در نظر گرفته شوند.

علاوه بر این، قرارداد پیش فروش آپارتمان نیز از دیگر قراردادهای مهمی است که در مقاله دیگری درباره آن توضیح دادیم. این مقالات را می‌توانید در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

مراجعه به بنگاه‌های مستغلات از نکات فروش آپارتمان

یکی از نکات مهم در فروش آپارتمان ، مراجعه به بنگاه‌های مستغلات است. به خاطر داشته باشید که مراجعه به بنگاه‌های مزبور، فرآیند نقل و انتقال را آسان‌تر خواهند کرد زیرا متخصصان این حوزه، شما را در جریان کلیت بازار مسکن و کیفیت عرضه و تقاضا در آن قرار می‌دهند. بنابراین شما قادر خواهید بود با آگاهی کامل، اعمال حقوقی خود را در این زمینه انجام دهید.

مسئله ارزش گذاری، از دیگر نکات فروش آپارتمان به شمار می‌رود. در این زمینه نیز مشاورین می‌توانند با توجه به نوسانات بازار، شما را در امر قیمت گذاری یاری کنند. در این میان باید توجه داشت که قیمت آپارتمان شما، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل جذابیت آن محسوب می‌شود. به عبارت دیگر مسائل مالی، همیشه برای مشتریان دارای اهمیت بوده است. از این روی تعیین مبلغ بیشتر، تاثیر به سزایی در فرآیند انجام شدن موضوع قرارداد بیع آپارتمان شما خواهد داشت. به همین دلیل، شما باید قبل از اقدام به قیمت گذاری، ابتدا به متخصصان این حوزه مراجعه کنید.

رفع عیوب موجود در آپارتمان از مهم‌ترین نکات فروش آپارتمان

از مهم‌ترین نکات فروش آپارتمان ، بر طرف کردن عیوب موجود در آپارتمان است. البته شما باید خریدار را در جریان این امر قرار دهید. از سوی دیگر اگر مشکل اساسی در دارایی شما وجود دارد، اطلاع مشتری از آن ضروری خواهد بود. به عبارت دیگر، حتی اگر شما موفق شوید آپارتمان را با پنهان کردن مشکلات اساسی به فروش برسانید، این امکان برای خریدار وجود خواهد داشت که پس از کسب اطلاع از وجود عیوب، قرارداد نقل و انتقال آپارتمان را فسخ کند. در چنین حالتی، امکان دریافت ما به التفاوت نیز وجود دارد.

نکات فروش آپارتمان در زمان بازدید مشتری

شاید با خود بگویید که مشتری با خواندن آگهی‌های تبلیغاتی، از امکانات آپارتمان شما با خبر است اما باید بیان کرد که ذکر این موارد، تاثیرات مثبتی را به همراه دارد. برای مثال، شما می‌توانید به امکانات آپارتمان و نزدیکی آن به مراکز رفاهی و خدماتی اشاره کنید.

هزینه‌های پروسه نقل و انتقال مستغلات در نکات فروش آپارتمان

یکی دیگر از مواردی که به عنوان نکات مهم در فروش آپارتمان به شمار می‌رود، توجه به هزینه نقل و انتقالات است. در این زمینه، شما باید برای پرداخت این هزینه‌ها برنامه ریزی کنید و در صورت لزوم با خریدار توافقاتی را داشته باشید. این هزینه‌ها شامل مواردی همچون هزینه‌های مرتبط با تسویه حساب با شهرداری، حق مشاوره و کمیسیون، مالیات، عوارض و انتقال سند می‌شود.

آزاد یا توقیف بودن سند دارایی در نکات فروش آپارتمان

به طور کلی، شما قادر نخواهید بود که دارایی‌های توقیف شده خود را به فروش برسانید. این مسئله نیز در خصوص نقل و انتقال آپارتمان صدق می‌کند. به این صورت که اگر دارایی شما در رهن یا وثیقه شخص یا ارگانی باشد، شما توانایی فروش آن را نخواهید داشت و باید تا زمان آزاد شدن آن صبر کنید. این موضوع، از نکات حقوقی مهم در فروش آپارتمان به شمار می‌رود.

مدارک مالکیت خود را به عنوان فروشنده به خریدار ارائه کنید!

از دیگر نکات حقوقی مهم در فروش آپارتمان ، ارائه اسناد مالکیتی است. ضرورت این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که امروزه پدیده نقل و انتقال مال غیر، به کَرات در حال رخ دادن است. در این راستا شما با ارائه چنین مدارکی، موجب اطمینان خاطر خریدار می‌شوید. البته این امکان نیز وجود دارد که فروشنده، به وکالت از صاحب دارایی، آن را به فروش برساند. در این موارد نیز ارائه وکالتنامه رسمی، ضروری خواهد بود.

نوع سند مالکیت در نکات فروش آپارتمان

به طور کلی، در قالب دو نوع سند، مالکیت اشخاص نسبت به اموالشان احراز می‌شود. یکی از این اسناد، اسناد عادی هستند. به طور کلی اسناد عادی، شامل همان قراردادهایی است که توسط خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود. این قراردادها، با نام قرارداد بیع نامه نیز معرفی خواهند شد. به طور کلی مبایعه‌ نامه‌ها، شرایط کلی و حاکم بر نقل و انتقال را در بر می‌گیرند.

علاوه بر اسناد عادی، ممکن است که مالکیت شخص نسبت به دارایی‌ خود، به موجب یک سند رسمی احراز شود. در این زمینه باید اشاره داشت که اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی، از اعتبار بیشتری برخوردار هستند. به این معنا که در مواقع بروز اختلافات، شما با قدرت بیشتری می‌توانید به اسناد رسمی استناد کنید.

نکات فروش آپارتمان در خصوص دارایی‌‌های مشاع و کسب رضایت همه شرکا

از قابل توجه‌ترین نکات فروش آپارتمان ، نقل و انتقال مستغلات مشاع است. به عبارت دیگر، این امکان وجود دارد که دارایی مورد نقل و انتقال، بیش از یک صاحب داشته باشد. در این موارد فروشنده موظف است که برای نقل و انتقال سهم خود، رضایت تمام صاحبان را جلب کند.

این مسئله به این خاطر دارای اهمیت است که راضی نبودن شرکا، آثاری را بر فروش مال مشاع خواهد گذاشت. به این بیان که در صورت عدم رضایت سایر شرکا، آن‌ها قادرند که قرارداد فروش شما را به واسطه اعمال حق شفعه فسخ کنند. بنابراین، از آنجا که فسخ قرارداد می‌تواند منجر به ورود خسارات شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از انجام هر اقدامی، سایر شرکا را نسبت به قصد خود با خبر و رضایت ‌آن‌ها را جلب کنید زیرا با کسب رضایت شرکا، اعمال حق فسخ از آن‌ها سلب خواهد شد.

اگر آپارتمان در اجاره شخص دیگری است، خریدار را از این موضوع با خبر سازید!

این حالت بسیار معمول است که اشخاص بخواهند آپارتمان خود را منتقل کنند اما پیش‌تر آن را اجاره داده باشند. به طور کلی، هیچ ممنوعیتی از لحاظ قانونی در این زمینه وجود ندارد اما نکته‌ای که شما باید به عنوان فروشنده در نظر بگیرید این است که خریدار باید از این موضوع با خبر باشد. از سوی دیگر، فروش آپارتمان نباید منجر به تضییع حقوق مستاجر شود. به عبارت دیگر، نقل و انتقال باید به نحوی انجام گردد که مستاجر بتواند در مدت اجاره، از مورد اجاره به نحو کامل استیفای منافع کند. این موضوع، از مهم‌ترین نکات فروش آپارتمان است.

الزام برای تنظیم قرارداد مکتوب

تنظیم قرارداد برای فروش، از نکات حقوقی مهم در فروش آپارتمان است. به بیان دیگر، عدم تنظیم و انعقاد این قرارداد، موجب وقوع اختلافات بسیار زیادی فی ما بین طرفین خواهد شد. زیرا عدم وجود قرارداد باعث می‌شود طرفین نتوانند به نحو مطلوب حقوق خود را احقاق کنند. در صورتی که با انعقاد یک قرارداد، شما می‌توانید با آرامش خاطر عمل نقل و انتقال را انجام دهید. به طور کلی قراردادها، حیطه تکالیف و حقوق طرفین را مورد تاکید قرار می‌دهند. به همین دلیل امکان استناد به آن‌ها در هر زمانی وجود خواهد داشت.

فروش آپارتمان با رکلا

تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد ، تلاش می‌کند که با در اختیار گرفتن مشاوران حقوقی مجرب و همچنین وکلای پایه یک دادگستری، در راستای اجرای قرارداد مورد نظر شما، در کنارتان باشد. به این منظور ارائه خدماتی مانند مشاوره حقوقی تلفنی که امکان دریافت مشاوره حقوقی را به صورت تلفنی، از راه دور و در سریع‌ترین زمان میسر می‌کند و همچنین ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را در برنامه خود دارد.

برای دسترسی به این خدمات می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم.

رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم انواع قرارداد محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، تمام تمرکز ما بر روی فرایند تنظیم قرارداد است و در طول سالیان گذشته بر روی این تخصص متمرکز بوده‌ایم.

قرارداد فروش اقساطی آپارتمان

با امضای این نمونه قرارداد، آپارتمان مورد نظر خود را با شرط پرداخت اقساطی مبلغ آن، معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی آپارتمان

قرارداد فروش آپارتمان (نقدی)

برای تهیه این فرم قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش آپارتمان
دریافت نمونه قرارداد فروش آپارتمان
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات