قرارداد اجرای کار ساختمانی ؛ مواردی که باید در این قرارداد نوشته شود!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1401/08/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجرای کار ساختمانی

ساخت‌ و ساز ساختمان یکی از مشاغل مهم و البته تخصصی محسوب می‌شود. تعداد زیادی از افراد برای کار ساختمانی به افراد متخصص در این زمینه مراجعه می‌کنند. در شرایطی که کارفرما و طرف مقابل برای اجرای کار به توافق برسند، قرارداد اجرای کار ساختمانی را منعقد می‌کند. این قرارداد به‌ عنوان یکی از قراردادهای رایج در جامعه ما محسوب می‌شود.

اجرای کار ساختمانی معمولا توسط پیمانکار و نیروهای تحت نظر او صورت می‌گیرد. کارفرما برای ‌اینکه ساختمان به‌ صورت تخصصی ساخته شود و خودش به‌ طور مستقیم با افراد مختلف در ارتباط نباشد، این کار را به پیمانکار واگذار می‌کند. یعنی پیمانکار با قبول این پروژه، از افراد مختلفی از جمله سنگ‌کار، کاشی‌کار، برق‌کار و سایر افراد برای این ساختمان دعوت به همکاری می‌کند. این اقدام موجب می‌شود تا کارفرما خودش به‌ طور مستقیم با افراد در ارتباط نباشد. همچنین به ‌علت تخصص پیمانکار در این زمینه افرادی به کار دعوت می‌شوند که از مهارت کافی برای این منظور برخوردار هستند. قراردادی که در این میان مورد استفاده قرار می‌گیرد، از انواع قرارداد پیمانکاری خواهد بود.

فرم قرارداد اجرای کار ساختمانی

کارفرما برای‌ اینکه کارهای اجرایی ساختمان را به پیمانکار و عوامل او واگذار کند، باید وظایف و انتظارات خود را شرح دهد. اگر پیمانکار با این موارد موافقت داشته باشد، آن‌ها فرم قرارداد اجرای کار ساختمانی را امضا می‌کنند. در این قرارداد هر کدام از طرفین شروط و تعهدات خود را ثبت می‌کند. علاوه‌ بر آن مشخصات هر دو طرف، زمان اجرای پروژه، میزان مبلغ، میزان وجه التزام، خسارت تأخیر اجرای تعهد و سایر موارد نیز نوشته می‌شود.

طرفین مکلف هستند به تعهدات خود عمل کنند. چنانچه هر کدام از آن‌ها به شروط و تعهدات این قرارداد عمل نکند، طرف مقابل می‌تواند علیه او در دادگاه اقداماتی را انجام دهد.

در یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم

تصور کنید شخصی قصد دارد یک کتابخانه عمومی در یک منطقه محروم احداث کند. این شخص اجرای این ساختمان را به پیمانکار می‌سپارد. آن‌ها برای انجام این امور، قرارداد اجرای کارهای ساختمانی به صورت سر جمع منعقد می‌کنند. به موجب این قرارداد پیمانکار تمام امور مربوط به ساختمان را بر عهده می‌گیرد. پیمانکار متعهد می‌شود تا برای اجرای اقداماتی مانند سفید کاری، گچ‌کاری، سنگ‌کاری و سایر موارد از افراد متخصص در این زمینه استفاده کند.

کارفرما و پیمانکار قرارداد اجرای کارهای ساختمانی به صورت سر جمع را منعقد می‌کنند پس ‌از آن پیمانکار با کمک افراد متخصص، ساخت کتابخانه و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. در صورتی ‌که ساخت قفسه و اجرای آن نیز به ‌عهده پیمانکار باشد، این اقدامات نیز به ‌طور کامل باید در بازه زمانی مشخصی که از طرف کارفرما تعیین ‌شده است، انجام بگیرد. کارفرما نیز مکلف خواهد بود که به تعهدات خود در مقابل پیمانکار عمل کند.

قرارداد اجرای کار دستمزدی

زمانی که کارفرما خودش مصالح مورد نیاز برای اجرای پروژه را تهیه کند و عملیات اجرایی بر عهده پیمانکار باشد، میان آن‌ها قرارداد اجرای کار دستمزدی منعقد می‌شود. نام دیگر این پیمان، قرارداد بدون مصالح است. یعنی پیمانکار فقط به‌ جهت اجرای عملیات، دستمزد اجرای کار را از کارفرما می‌گیرد. در این پیمان، کارفرما با توجه به میزان بودجه، مطابق میل و سلیقه خود، مصالح را تهیه می‌کند. پیمانکار نیز بعد از دریافت دستمزد اجرای عملیات، دستمزد افرادی که برای این پروژه استخدام کرده بود، را پرداخت می‌کند.

تصور کنید شخصی ۳ میلیارد تومان دارد. این شخص قصد دارد با توجه به این مبلغ، یک ساختمان برای خود بسازد. او تمام لوازم و مصالح مورد نیاز را با توجه به جنس، بودجه و سلیقه خود تهیه می‌کند. سپس با توجه به میزان مبلغی که باقی ‌مانده است، پیمانکاری را برای ساخت بنا دعوت می‌کند. پیمانکار در این پروژه مصالح و لوازم را تحویل می‌گیرد. سپس برای اجرای ساختمان، نیروهای انسانی را مطابق با نیاز ساختمان استخدام می‌کند.

به ‌عنوان مثال، او از افرادی که در زمینه تأسیسات برق، تأسیسات گرمایشی و سرمایشی، گچ‌کاری و سرامیک کاری مهارت دارند، دعوت می‌کند تا اجرای این اقدامات را برای بنا انجام دهند. هر کدام از این افراد با توجه به میزان کاری که انجام داده‌اند، دستمزد خود را از پیمانکار دریافت خواهند کرد. پیمانکار نیز فقط هزینه این اقدامات را دریافت می‌کند. از آن جهت که مصالح و لوازم از قبل توسط کارفرما خریداری شده بود. این نوع قرارداد را قرارداد بدون مصالح یا دستمزدی می‌گویند.

نمونه قرارداد اجرای سفت کاری ساختمان

برای ‌اینکه ساختمانی احداث شود، ابتدا لازم است که در زمین آن گود برداری، عملیات پی‌ کنی، بتن‌ ریزی، شناژ بندی، اسکلت‌ بندی، احداث تیر آهن در بنا و تیغه چینی انجام شود. این اقدامات اهمیت فراوانی در استحکام بنا دارد. به ‌همین جهت به آن سفت‌ کاری ساختمان گفته می‌شود.

گود برداری اولین اقدام برای احداث بنا است. در این مرحله گود برداری از سطح پایین‌تری از تراز انجام می‌شود. عملیات گود برداری به وسیله ماشین‌های مخصوص این کار صورت می‌گیرد. بعد از آن آرماتور بندی انجام خواهد شد. سپس بتن‌ ریزی اقدام دیگری است که برای سفت‌ کاری بنا صورت می‌گیرد. بعد از اینکه بتن خشک شود، نوبت به اسکلت‌ بندی ساختمان می‌رسد و تیرهای اصلی در بنا به کار می‌روند. در نهایت بعد از تیغه چینی، سقف ساختمان احداث می‌شود.

این مراحل اقدامات بسیار مهم و تخصصی هستند که باید توسط افراد باتجربه در این زمینه انجام شوند. یعنی هر کدام از این اقدامات نیازمند افرادی است که در این زمینه مهارت و تخصص دارند. برای انجام این اقدامات باید نمونه قرارداد اجرای سفت کاری ساختمان تنظیم شود. اگر این اقدامات توسط یک تیم انجام بگیرد، پیمانکار می‌تواند قرارداد سفت کاری ساختمان را با این تیم امضا کند. در غیر این صورت هر کدام از این اقدامات باید در قراردادهای جداگانه تعریف و تعیین شوند. یعنی ممکن است پیمانکار با آرماتوربند یک قرارداد آرماتوربندی امضا کند. سپس در قرارداد جداگانه‌ای برای پی‌ کنی با افراد دیگری توافق کنند.

نمونه قرارداد اجرای نازک کاری ساختمان

بعد از اینکه عملیات سفت‌ کاری ساختمان به پایان می‌رسد، نوبت به شروع عملیات موضوع قرارداد پیمانکاری نازک کاری است. نمونه قرارداد اجرای نازک کاری ساختمان برای اقداماتی مانند دیوار چینی، گچ‌ کاری، سفید کاری عایق‌ بندی دیوارها، کاشی‌ کاری و اجرای نمای ساختمان تنظیم می‌شود. هر کدام از این اقدامات توسط افرادی انجام می‌شود که در آن زمینه دارای مهارت هستند. به عنوان مثال، اقداماتی مانند اجرای سنگ قرنیز دور دیوارها باید توسط افرادی انجام شود که در زمینه کاشی‌ کاری و سرامیک مهارت دارند. معمولا قرنیز کاری توسط کاشی کار انجام می‌شود. بنابراین این موضوع در قرارداد کاشی‌کاری مطرح خواهد شد.

اگر فردی وظیفه‌ سفیدکاری ساختمان را به ‌عهده داشته باشد، این موضوع در نمونه قرارداد اجرای سفید کاری ساختمان نوشته می‌شود. سفیدکاری با گچ صورت می‌گیرد. زمانی ‌که عملیات ساخت دیوار انجام می‌شود، برای افزایش مقاومت دیوار، ملات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از آن برای سفید کردن دیوار و سقف باید عملیات سفیدکاری با گچ انجام شود. افراد می‌توانند برای این کار، نمونه قرارداد اجرای سفید کاری ساختمان را امضا کنند. با امضای قرارداد سفید کاری ، اقدامات آن‌ها وجهه قانونی به خود می‌گیرد. چنانچه هر کدام از شروط این قرارداد اجرا نشود و طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، برای طرف مقابل حق پیگیری ایجاد می‌شود. یعنی او می‌تواند الزام طرف مقابل را به اجرای تعهد درخواست کند.

نمونه قرارداد اجرای کاشی‌ کاری

یکی از اقداماتی که به جهت زیبایی و افزایش مقاومت ساختمان انجام می‌شود، کاشی‌ کاری است. امروزه در بیشتر ساختمان‌ها به‌ خصوص ساختمان‌های مسکونی برای زیبایی دیوار و کف ساختمان از کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. این اقدام تأثیر فراوانی در نمای داخلی ساختمان دارد. به ‌همین جهت باید توسط افرادی با تجربه صورت بگیرد.

برای اینکه کاشی‌کار به‌ درستی وظیفه خود را انجام دهد و این اقدام در چارچوب قانون انجام شود، بهتر است که با او قرارداد نمونه قرارداد اجرای کاشی‌ کاری امضا شود. یعنی کارفرما یا پیمانکار برای اجرای کاشی‌کاری ساختمان قراردادی را با کاشی‌کار امضا می‌کند. آن‌ها باید در متن قرارداد کاشی کاری ساختمان زمان و نحوه اجرای کار، میزان دستمزد و سایر موارد را بنویسند. همچنین آن‌ها می‌توانند شروط و تعهدات خود را در متن قرارداد ثبت کنند. در صورتی ‌که هر کدام از آن‌ها به تعهد خود عمل نکند، طرف مقابل می‌تواند با توجه به مفاد قرارداد، در دادگاه یا نزد مرجع حل اختلافی که تعیین‌ شده است، علیه او اقداماتی را انجام دهد.

خدمات تخصصی رکلا

اگر برای اجرای عملیات ساختمانی قصد انعقاد قرارداد دارید، توصیه می‌کنیم این کار را به کارشناسان حقوقی واگذار کنید. کارشناسان حقوقی مجموعه رکلا با بهره‌مندی از تخصص و تجربه خود، تنظیم قرارداد شما را انجام می‌دهند. علاوه بر این شما می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی سوالات خود را در مورد انواع قرارداد از کارشناسان ما بپرسید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

یک نمونه خام از فرم عمومی قرارداد پیمانکاری می‌تواند برای موضوعات متعددی در این حوزه کاربرد داشته باشد. روی تصویر بزنید، نمونه قرارداد را شخصی سازی کنید و مطابق با شرایط خود از آن بهره ببرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات