نمونه قرارداد آرماتوربندی ، قراردادی که هر اهل فن و ساختمان سازی به آن نیاز دارد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آرماتوربندی

قرارداد آرماتوربندی از مجموعه قراردادهای پیمانکاری در زمینه ساخت و ساز است. این قرارداد را از جهت انجام شدن آن به صورت پیمانکاری، قراردادی دستمزدی نیز می‌گویند. قرارداد انجام آرماتوربندی به قصد و نیت انجام و عملی شدن کلیه عملیات آرماتوربندی ساختمانی که در حال ساخت است، نوشته و تنظیم می‌شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که آرماتوربندی از بخش‌های بسیار مهم و حساس ساخت یک ساختمان است.

برای عملی شدن این قرارداد، نیاز است که ابتدا با شخصی متخصص و با تجربه و دارای سابقه کار مذاکره کنید و سپس بعد از توافق، قرارداد تنظیم کنید. قرارداد با آرماتوربند متخصص، اولین و مهمترین کار شما است. بنابراین باید درباره انتخاب آرماتوربند دقت کنید و با توجه به شرایطتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

صرفا ادعای پیمانکار جهت انجام شدن قرارداد کافی نیست. دقت داشته باشید که در این قرارداد، نیاز به حضور متخصص و ناظران فنی است. بنابراین بهترین کار این است که کار به متخصص آرماتوربند سپرده شود. معمولاً برای انجام نمونه قرارداد پیمانکاری آرماتور بندی ساختمان از قرارداد پیمانکاری دست دوم استفاده می‌شود. زیرا این کار دارای مراحل و جنبه‌های مختلف است که می‌توانیم به طور جداگانه به پیمانکاران متعدد بسپاریم.

انواع نمونه قرارداد آرماتوربندی ساختمان

با توجه به موضوع اصلی قرارداد، نمونه قرارداد آرماتوربندی ساختمان به اشکال مختلف و با عناوین متفاوت تهیه و تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد آرماتوربندی فونداسیون

بعضی از این قرارداد‌ها با عنوان نمونه قرارداد آرماتوربندی فونداسیون نامیده می‌شوند. در این قرارداد، درباره آرماتور بندی فوندانسیون، ستون و سقف پروژه، دیوار پرشی، شمع بندی و بتن ریزی صحبت می‌شود. بنابراین یک نمونه قرارداد آرماتوربندی فونداسیون شامل چندین قرارداد پیمانکاری می‌شود که بعد از عقد قرارداد اصلی، به صورت پیمانکاری دست دوم به پیمانکاران دیگر سپرده می‌شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که متن قرارداد آرماتوربندی ساختمان شامل تمام مراحل انجام عملیات‌های زیرمجموعه آرماتوربندی فونداسیون می‌شود. این اجازه با پیمانکار اصلی است که این قرارداد را به چه صورت به اتمام برساند و چگونه مراحل اجرای آن را پشت سر بگذارد. البته ممکن است کلیه تعهدات ذیل یک قرارداد نوشته شود.

قرارداد قالب بندی

در نوع دیگر از این قرارداد، از عنوان قرارداد قالب بندی استفاده می‌شود. قرارداد قالب بندی فقط شامل آرماتوربندی، شمع بندی و بتن ریزی و قالب بندی می‌شود. مراحل این قرارداد که قالب بندی نامیده می‌شود، با مراحل آرماتوربندی فونداسیون در مواردی متفاوت است.

قرارداد آرماتور بندی ساده

تنها در زمینه آرماتور بندی نوشته می‌شود. این عنوان، نوع کاری که باید انجام شود را مشخص می‌کند و به نوعی توضیح مختصری درباره روند کلی پروژه است. در عنوان می‌توانیم از کلمه بتن یا بتنی نیز استفاده کنیم زیرا آرماتوربندی با بتن ریزی همراه است. بنابراین عبارت نمونه قرارداد آرماتوربندی اسکلت بتنی با نمونه قرارداد پیمانکاری آرماتور بندی ساختمان تفاوتی ندارد.

نمونه قرارداد آرماتوربندی اسکلت بتنی

نحوه نوشتن قرارداد آرماتوربندی ساختمان بتنی

در این بخش، جزئیاتی از این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

موضوع نمونه قرارداد آرماتوربندی

موضوع فرم قرارداد آرماتوربندی ساختمان همان پروژه‌ای است که توافق کرده‌اید انجام شود. در این بند از قرارداد با آرماتوربند ، توضیح و شرح موضوع قرارداد نوشته می‌شود. برای مثال: انجام برش کاری، خم کاری، بستن و نصب آرماتور در هر قسمتی که بر اساس نقشه ساخت ساختمان مشخص شده است. آرماتور‌ها با رعایت نکات فنی و تخصصی باید به درستی بر روی صفحه ستون‌های اسکلت فلزی نصب شود. برای اتصالات یا جوش می‌دهند و فیکس می‌کنند یا با استفاده از بست‌های مخصوص این کار را انجام می‌دهند. همچنین انجام کارهایی مانند هواگیری، گروت ریزی و بررسی تراز براساس نقشه‌ها و دستور العمل نیز جز موضوع قرارداد قرار می‌گیرد. همانطور که مشاهده کردید، شرح کاملی از عملیاتی که قرار است انجام شود در قرارداد اجرای آرماتوربندی نوشته می‌شود.

محاسبات فنی پروژه

در این بخش از قرارداد توضیحاتی درباره محاسبات فنی پروژه داده می‌شود. این محاسبات براساس قوانین ساخت و ساز و آیین نامه‌های صنفی تنظیم می‌شود و رعایت آن‌ها الزامی است. زمانی که این مسائل به درستی و با دقت رعایت شود، معمولاً سلامت کار و کیفیت کار، تایید می‌شود. خوب است که اطلاعاتی که در این زمینه دارید را برای تنظیم و نوشتن در قرارداد به کار ببرید. اما قبلش حتماً درباره آن اطلاعات پیگیری کنید و با اطمینان این کار را بکنید.

چند نمونه از محاسبات فنی پروژه در قرارداد پیمانکاری آرماتوربندی

  1. از آرماتور‌های آغشته به روغن یا رنگ زده در کار استفاده نشود.
  2. فاصله حداکثر20 سانتی متری برای خاموت‌ها رعایت شود.
  3. برای اتصال خاموت‌ها به آرماتورهای طولی باید از سیم آرماتوربندی استفاده کرد.
  4. لازم است که پوشش بتنی روی آرماتورها دارای ضخامت مناسب باشد، برای این کار باید فاصله بین آرماتورها تا سطح قالب بندی در حدود 2 و نیم سانتی متر باشد.
  5. آرماتورها را در دمای پایین‌تر از 5 درجه سانتی گراد خم نکنید.
  6. برای برش میلگردها باید از قیچی مخصوص برش میلگرد استفاده شود. بعضی‌ها ممکن است که از دستگاه هوا برای برش استفاده کنند. این کار بسیار غلط است. حتما تاکید می‌شود که برای این کار از قیچی مخصوص برش میلگرد استفاده شود.

با توجه به نوع کار، ممکن است دستورالعمل‌های فنی دیگری نیز به نمونه قرارداد آرماتوربندی بتنی یا سایر انواع آن افزوده شود.

هزینه و مبلغ نمونه قرارداد آرماتوربندی

در این بخش از متن قرارداد، هزینه و مبلغ توافق شده بین کارفرما و پیمانکار نوشته می‌شود. ابتدا مبلغ کار، که همان مبلغ قابل پرداخت برای کل پروژه است، نوشته می‌شود. بعد از نوشتن هزینه کلی قرارداد، هزینه به صورت تفکیک شده و مرحله به مرحله و جزئی نوشته می‌شود. برای مثال می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

  1. هزینه کل با توجه به این‌که حداقل قطر 10 سانتی متر باشد، به ازای هر کیلوگرم (در اینجا مبلغ مشخص می‌شود.) مقدار محاسبه می‌شود.
  2. هزینه نصب صفحات فلزی و ستون‌ها به ازای هر متر (در اینجا مبلغ را قید می‌کنید.) مقدار محاسبه می‌شود.
  3. هزینه جاگذاری، هواگیری، ترازکردن، گروت ریزی و آکس بندی به ازای هر عدد به میزان (در اینجا میزان را مشخص کنید.) مقدار محاسبه می‌شود.
  4. و ….

شیوه پرداخت هزینه نمونه قرارداد آرماتوربندی

در ادامه صحبت درباره مبلغ و هزینه قرارداد آرماتوربندی ساختمان بتنی و سایر ساختمان‌ها، لازم است درباره شیوه پرداخت هزینه قرارداد نیز صحبت شود. شیوه‌های مختلفی برای پرداخت هزینه وجود دارد که با توجه به توافق بین کارفرما و پیمانکار در قرارداد نوشته می‌شود. اما روشی که برای این کار، معمول است، بر اساس درصد پیشرفت پروژه می‌باشد و بسیاری از پروژه‌ها و قراردادها، به همین شیوه درباره نحوه پرداخت هزینه نمونه قرارداد آرماتوربندی ساختمان توضیح می‌دهد. البته شما می‌توانید به روش‌های دیگر نیز عمل کنید.

می‌توانید نحوه پرداخت را به روش زیر تعیین کنید:

  1. مبلغی از قرارداد پیش از شروع به کار، به پیمانکار پرداخت می‌شود. البته این مقدار، درصد زیادی از مبلغ قرارداد نخواهد بود.
  2. در مرحله بعدی، زمانی که 25 درصد از کار پروژه انجام شده باشد، درصدی از هزینه قرارداد به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  3. در ادامه زمانی که کار پروژه به 50 درصد رسید، درصدی از مبلغ قرارداد به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  4. در نهایت، اگر نهاد نظارتی کار را تایید کند، مابقی هزینه و مبلغ قرارداد به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  5. کارفرما می‌تواند درصدی از هزینه را برای گارانتی و ضمانت حسن انجام کار در نزد خود نگه دارد. بعد از پایان دوره گارانتی، و بعد از رفع نواقص احتمالی، آن مبلغی که توسط کارفرما کسر شده، به پیمانکار پرداخت می‌شود.

وجه التزام در قرارداد انجام آرماتوربندی

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، پیمانکار باید در بازه زمانی مشخص، کار (موضوع قرارداد) را به اتمام برساند. اگر این کار را انجام ندهد، موظف است که جریمه و خسارت بپردازد. در بخش وجه التزام قرارداد، میزان مبلغ خسارت و ضرر و زیان مشخص می‌شود. در آخر این جریمه یا از پیمانکار گرفته خواهد شد یا از حق الزحمه او کاسته می‌شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، یک قرارداد آرماتوربندی تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این کار، ابتدا به صفحه تنظیم قرارداد بروید و سپس درخواستتان را ثبت کنید.

علاوه براین، امکان دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز برقرار است.

متن کامل این قرارداد

برای آنکه بتوانید این قرارداد را دانلود کنید روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد آرماتوربندی ساختمان
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
ایمان فروهر
thumb_up_alt
کار من آرماتور بندی هست و معمولا من کار از کسی که وسیله یعنی جک قالب دارد به صورت کنترات می‌گرفتم. الان اینجا در محل کار، یه نفر صدمه دیده است و از من شکایت کرده است. بیمه ساختمان، خسارت مالک و پیمانکار اول را می‌دهد الان اینجا پیمانکار اول کیست؟ شخصی که وسیله داره یا شخصی که سر ساختمان کار میکنه؟
10:36
28 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. پیمانکار اول مطابق با مفاد قراردادِ بیمه مشخص می‌شود. اما احتمالا شخصی است که کار را به شما سپرده است و شما پیمانکار دست دوم محسوب خواهید شد.
20:23
03 فروردین 1400