قرارداد طراحی سایت وردپرس و اوصاف و ویژگی‌های مهم آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی سایت وردپرس

قرارداد طراحی سایت وردپرس مانند هر قرارداد طراحی سایت دیگری قرارداد طراحی وب سایت یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. سایت‌های وردپرسی از جمله سایت‌های محبوبی هستند که به دلیل سهولت در ایجاد و آماده شدن آن‌ها برای شروع کار، بیشترین سفارش‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. بسیاری از فریلنسرها و برنامه نویسانی که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند، سفارش‌های ایجاد و طراحی سایت‌های وردپرس و انواع دیگر وب سایت‌ها را می‌پذیرند. اگرچه به دلیل شرایط خاص سایت‌های وردپرسی، ایجاد و آماده کردن آن‌ها اغلب با استفاده از یک قرارداد پیمانکاری تک نفره توافق می‌شود. این قرارداد در واقع توافقی است که میان متقاضی و طراح سایت وردپرس تهیه و تنظیم می‌شود.

بسیاری از کسب و کارها، تمایل دارند که برای برند سازی یا حضور فعال در فضای مجازی ، سایت اختصاصی خود را داشته باشند. در مواقع دیگر نیز ممکن است که سایت وردپرسی شما، محلی برای کسب درآمد مستقل شما باشد و تمایل داشته باشید که خدمات یا کالای خود را به واسطه این سایت به معرض دید عموم بگذارید. با افزایش تمایل و اعتماد مردم به دریافت خدمات و کالا از فضای اینترنت، تمایل به آماده سازی و در اختیار گرفتن سایت‌های وردپرسی نیز افزایش داشته است. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد طراحی سایت وردپرس توضیح خواهیم داد.

چند نکته درباره قرارداد طراحی سایت وردپرس

قرارداد سایت وردپرس در واقع یک توافق نامه برای اجرای پروژه ایجاد و به کار انداختن یک سایت وردپرس است. متن این قرارداد با توجه به توافقات و نتیجه مذاکرات کارفرما و طراح سایت تهیه و تنظیم می‌شود و با رضایت طرفین امضا خواهد شد. بنابراین، این قرارداد یک سند معتبر حقوقی است که ارزش قانونی دارد. یعنی در صورت بروز مشکل یا اختلاف، می‌توانید این قرارداد را به مراجع حل اختلاف ارائه دهید و برای رسیدگی به شکایت و مشکلات احتمالی به این قرارداد استناد کنید.

بنابراین، اولین قدم برای شروع همکاری و ثبت سفارش ایجاد سایت وردپرسی، انجام مذاکرات دقیقی میان کارفرما و طراح سایت است. در مذاکراتی که میان طرفین انجام می‌شود، در خصوص موارد متعددی مانند نوع و ویژگی‌های سایت مورد نظر، مبلغ قرارداد، شیوه پرداخت حق الزحمه طراح سایت، زمان انجام پروژه، شروط، تعهدات و مسئولیت‌هایی که به عهده هر کدام از طرفین قرار می‌گیرد، توضیح داده خواهد شد. معین شدن این موارد به شما کمک می‌کند که روابط منظم‌تری داشته باشید و همچنین از مسئولیت‌ها و حقوقی که به واسطه این قرارداد به عهده شما قرار گرفته‌ است، مطلع باشید.

اوصاف و ویژگی‌های قانونی قرارداد سایت وردپرس

برای تنظیم نمونه قرارداد طراحی سایت وردپرس نیاز دارید که با اوصاف و ویژگی‌های آن آشنا شوید. این قرارداد از جمله انواع قرارداد نامعین ، لازم و معوض است. لازم بودن قرارداد حق فسخ قرارداد را از شما سلب می‌کند. یعنی طرفین نمی‌‎توانند این قرارداد را فسخ کنند. به جهت معوض بودن قرارداد نیز، شما ملزم هستید که در ازای ایجاد شدن سایت وردپرسی، حق الزحمه طراح سایت را بپردازید و نامعین بودن نیز به این معنی است که در قانون مدنی به صراحت درباره این قرارداد تعریفی بیان نشده است. اگرچه قانون مدنی در ماده 10 اینطور توضیح می‌دهد که اگر طرفین با رعایت قوانین یک قرارداد خصوصی میان خودشان امضا کنند، قرارداد آن‌ها صحیح و معتبر خواهد بود و ایرادی برای این شیوه از توافق نیست.

اگر نگران اطلاعات و ایده خاص خود هستید، چه باید کرد؟!

در مواقعی، ماهیت سایت وردپرس شما، دقیقا مطابق با ایده و اهدافی است که برای آن‌ها برنامه ریزی کرده‌اید و تمایل ندارید که شخص دیگری به آن ایده‌ها دسترسی داشته باشد. در چنین شرایطی، برای همکاری با یک طراح سایت که مسئولیت ایجاد سایت وردپرسی شما را به عهده گرفته است، نیاز دارید که شرایطی را در نظر بگیرید که اطلاعات شما محفوظ باقی بماند. ممکن است که شما برای انجام امور خاصی، اطلاعاتی از کسب و کار خود را در اختیار آن طراح سایت قرار دهید یا اینکه طراح سایت به واسطه ایجاد و آماده سازی و نظارت بر سایت وردپرس شما، اطلاعاتی را کسب کرده باشد.

در چنین شرایطی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و عدم بروز مشکلات یا اختلافات، بهتر است که پیش از شروع همکاری با طراح و سازنده سایت وردپرس، با او قرارداد محرمانگی اطلاعات و عدم رقابت تنظیم کنید. این قراردادها به شما کمک می‌کنند که تا حدودی آسودگی خیال بیشتری داشته باشید.

نمونه قرارداد طراحی سایت وردپرس برای چه مدت است؟

تعیین مدت برای نوشتن قرارداد سایت وردپرس اهمیت بسیار زیادی دارد. شما نیاز دارید که بازه زمانی مشخصی را برای قرارداد سایت وردپرس خود در نظر بگیرید. براساس تاریخی که در متن قرارداد نوشته می‌شود، طراح سایت باید مراحل ایجاد و آماده سازی سایت وردپرس را در آن زمان آغاز کند. در ادامه نیز این شخص ملزم خواهد بود که تا پایان مدت قرارداد، سایت وردپرس را تکمیل کند و به کارفرما تحویل دهد.

لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را به دقت و با تاریخ شمسی در قرارداد ثبت کنید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید برای دیرکرد در انجام موضوع قرارداد، برای طراح سایت خسارت یا جریمه در نظر بگیرید. به این صورت که اگر طراح سایت نتواند سایت وردپرس را در تاریخی که معین کرده است آماده کند و تحویل دهد، ملزم خواهد بود که به ازای هر روز دیرکرد، خسارت یا جریمه بپردازد.

علاوه براین، شما می‌توانید توقع داشته باشید که به محض شروع تاریخ قرارداد، طراح سایت ملزم باشد که اقدامات لازم برای ایجاد سایت وردپرسی را انجام دهد. شما می‌توانید شرط بگذارید که اگر طراح سایت در انجام موضوع قرارداد تعلل کند یا اینکه کار را با تاخیر زیاد آغاز کند، می‌توانید از او شکایت کنید و حتی این حق را دارید که قرارداد را فسخ کنید یا اینکه از او طلب خسارت نمایید.

مبلغ قرارداد سایت وردپرس

مبلغ نمونه قرارداد طراحی سایت وردپرس از معیارهای مهمی است که ارتباط مستقیمی در امکان همکاری میان اشخاص دارد. طراح سایت می‌پذیرد که در ازای دریافت مبلغ مشخصی سایت وردپرسی را طراحی کند. کارفرما نیز پذیرفته است که برای دریافت چنین خدماتی حق الزحمه بپردازد. بنابراین، لازم است که طرفین در خصوص مبلغ قرارداد با یکدیگر گفتگو کنند و مبلغ نهایی را در متن قرارداد بنویسند. علاوه بر تعیین مبلغ، شما می‌توانید شرایط پرداخت مبلغ قرارداد را معین کنید. برای مثال توضیح دهید که مبلغ حق الزحمه در مراحل مختلف و در اقساط مشخصی به طراح سایت پرداخت خواهد شد. مبلغ قرارداد یکی از مهمترین بخش‌های تعهدات طرفین است. این بخش باید ضمانت اجرا داشته باشد و برای تعیین ضمانت اجرای آن نیز می‌توانید در همین بخش یا سایر بخش‌های قرارداد، تهمیدات لازم را در نظر بگیرید.

تعیین ضمانت اجرا یا جریمه تاخیر در پرداخت مبلغ قرارداد، از نکات و شروط مهمی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در متن این قرارداد به آن اشاره کنید. تعیین جریمه تاخیر پرداخت، در واقع طراح سایت را مطمئن می‌کند که می‌تواند مطالبات مالی خود از کارفرما را وصول کند و از طرف دیگر، کارفرما نیز ملزم خواهد کرد که در موعد معین، حق الزحمه طراح سایت را پرداخت کند. اینکه مبلغ خسارت و جریمه روزانه برای تاخیر در پرداخت حق الزحمه طراح چه میزان باشد، با توافق دو طرف تعیین می‌شود. در واقع معیار مشخصی برای تعیین این مبلغ وجود ندارد و لازم است که طراح سایت و کارفرما، در خصوص مبلغ آن، با یکدیگر توافق کنند. به خاطر داشته باشید که حتما مبلغی که در توافق نهایی مطرح می‌شود را در متن قرارداد بنویسید.

پیشنهاد ما برای شما

برای در اختیار داشتن یک سایت وردپرس، اولین قدم این است که یک قرارداد حرفه‌ای و قوی داشته باشید. علاوه براین، لازم است که برای انجام این قرارداد، آگاهی و اطلاعات دقیقی از مباحث حقوقی و قانونی مرتبط با آن کسب کنید. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما پیش از هر اقدامی از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و همچنین این امکان برای شما فراهم است که از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد طراحی سایت

نسخه pdf و word

نمونه قرارداد طراحی سایت
دانلود نمونه قرارداد طراحی سایت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات