قرارداد استخدام انباردار و نکات مهم قانونی در مورد متن نمونه قرارداد کار انباردار

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/30
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام انباردار

قرارداد استخدام انباردار یک قرارداد است که میان کارفرما و انباردار منعقد می‌شود. در این قرارداد، کارفرما مالک یک شرکت، کارخانه یا موسسه‌ای است که انبار دارد یا ممکن است به طور کلی مالک یک انبارداری باشد. انباردار یا کارپذیر هم شخصی است که متقاضی کار در انبار است. قرارداد استخدام انباردار از شروع این ارتباط کاری می‌گوید و توضیح می‌دهد که این ارتباط به چه صورتی انجام می‌شود. کارفرماها و صاحبان انبار، به خوبی می‌دانند که دارایی و کالاهای مهم در انبار دارند و برای استخدام انباردار به دنبال شخص قابل اعتمادی هستند. یکی از احتیاط‌های اساسی و مهم در این کار، تنظیم یک نمونه قرارداد استخدام انباردار است که در آن به تمامی جوانب دقت شده باشد و با تضمین قوی میان طرفین برقرار شود.

البته برای اجاره انبار، باید از قرارداد اجاره انبار استفاده شود. اما در همان انبار هم، لازم است نیرو استخدام کنید و قرارداد استخدام انباردار تنظیم شود.

قرارداد استخدام انباردار چیست؟

قرارداد استخدام انباردار یک سند معتبر و قانونی است که میان کارفرما و انباردار به بهانه به کار گرفتن یا استخدام انباردار تنظیم می‌شود. به این ترتیب، امضای قرارداد استخدام انباردار موجب اعتبار آن است و قرارداد حاضر قابل استناد خواهد بود. برای مثال اگر ایراد یا اختلافی پیش بیاید، با مراجعه به اداره کار و استناد به این قرارداد، می‌توانید شکایت خود را مطرح کنید و توقع بررسی و رسیدگی به شکایتتان را داشته باشید. در متن قرارداد درباره ابعاد مختلف این استخدام توضیح داده می‌شود.

نگاه قانون به نمونه قرارداد کارگر انبار

نمونه قرارداد کارگر انبار یک نوع قرارداد کار محسوب می‌شود زیرا در آن شخصی، شخص دیگر را به کار گرفته است و قصد استخدام دارد. قرارداد کار براساس قانون کار تنظیم می‌شود. ماده 7 قانون کار می‌گوید: قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

وزارت‌ خانه مربوطه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به قراردادهای کار و استخدامی‌هایی که انجام می‌شوند نظارت دارد.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد کار انباردار

بسیار مهم است که اشخاص به عنوان کارفرما یا کارپذیر درباره محتوای قرارداد آگاهی داشته باشند و به سرعت هر قراردادی را امضا نکنند زیرا بسیار پیش آمده که به دلیل بی دقتی در تنظیم متن قرارداد، ایراداتی ایجاد شده است. در ادامه نکات قرارداد کاری استخدام انبار می‌پردازیم و درباره ابعاد مختلف آن توضیح می‌دهیم.

ساعت انجام کار در متن قرارداد استخدام انباردار

ساعت کار براساس آن‌ چیزی که قانون کار تعیین کرده ‌است، تعیین می‌شود. انباردار در آن زمانی که ساعت اداره کار است به وظیفه خود مشغول است، اما اگر بیشتر از ساعت مشخص شده بماند، برای او اضافه حقوق در نظر گرفته می‌شود. براساس ماده 51 قانون کار مدت زمان کار در یک روز 7 ساعت و 20 دقیقه است. اگر کار پاره وقت باشد، میزان کارکرد کارگر با توجه به همان میزانی که ساعت کاری قانونی است، کسر می‌شود. سپس حق الزحمه او تعیین شده و پرداخت می‌شود.

حق السعی یا دستمزد و مزایا در متن قرارداد استخدام انباردار

حق السعی همان دستمزدی است که کارپذیر از کارفرما می‌گیرد. ماده 35 قانون کار نیز توضیح می‌دهد که مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقدی یا همزمان، نقدی و غیرنقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. این دستمزد در ازای انجام موضوع قرارداد که همان انبارداری است پرداخت می‌شود. کارفرما باید در متن قرارداد، حقوق پایه یا دستمزد ساعتی و روزانه کارپذیر را مشخص کند. علاوه بر آن باید توضیح دهد که به میزان هر ساعت اضافه کار چه میزانی افزایش حقوق خواهد داشت. به طور معمول نحوه محاسبه اضافه کار، درصدی از حقوق پایه کارپذیر خواهد بود.

مزایای دیگر در متن قرارداد استخدام انباردار

در این بخش، مهمترین مزایای قانون کار برای انباردار را بررسی می‌کنیم:

تعطیلات کارگر

ماده 62 قانون کار روز جمعه را روز تعطیل کارگران محسوب می‌کند که تعطیلی با حقوق است و برای آن روز هم حق الزحمه محاسبه می‌شود. اگر کارگری بخواهد تمام روزهای هفته را کار کند و تعطیلات جمعه نداشته باشد، میزان دستمزد او باید 40 درصد افزایش پیدا کند.

مرخصی کارگر

کارگران در طول سال می‌توانند یک ماه مرخصی با حقوق داشته باشند. در این یک ماه، 4 روز جمعه نیز محاسبه می‌شود. اگر کارگر، کمتر از یک سال مشغول به فعالیت است، براساس مدت زمانی که کار کرده است، محاسبه می‌شود.

حق مسکن و بن کارگری

از دیگر مزایای قانونی برای کارمندان و کارگران، حق مسکن و بن کارگری است که اگر از جانب کارفرما پرداخت نشود، کارپذیر می‌تواند به وزارت کار شکایت کند.

حق اولاد

براساس قانون، حق اولاد تا دو فرزند پرداخت می‌شود. برای دریافت حق اولاد انباردار باید 720 روز سابقه کار داشته باشد. نکته مهم این است که برای فرزند دختر، تا زمان ازدواج حق اولاد پرداخت می‌شود.

حق ماموریت

اگر کارفرما انباردار را برای کاری به مکان دیگری بفرستد یا انجام ماموریتی را به او بسپارد، باید هزینه رفت و برگشت انباردار را پرداخت کند و مبلغی را به عنوان دستمزد و برای حق ماموریت به او پرداخت کند.

تعهدات انباردار در متن قرارداد استخدام انباردار

انبار دار به دلیل حضورش در قرارداد استخدام انباردار ، تعهدات و وظایفی دارد که باید به آن‌ها عمل کند. در ادامه فرم نمونه قرارداد استخدام انباردار درباره این تعهدات و وظایف صحبت می‌کنیم. در نظر داشته باشید که موارد زیر، فقط بخشی از تعهدات این سمت است:

  1. در قرارداد استخدام انباردار ، کارپذیر متعهد می‌شود به مقررات و آیین نامه داخلی محل کار عمل کند و ابزار و امکاناتی را که به او داده شده است به خوبی نگهداری کند.
  2. انباردار باید وظایف و دستورالعمل‌های که کارفرما به او می‌دهد را به طور دقیق اجرا کند.
  3. انباردار ضمن رعایت بهداشت فردی، باید محیط کار را تمیز نگه دارد.
  4. انباردار مسئولیت حفظ و نگهداری کالاها و اقلام موجود در انبار را به عهده دارد و باید به طور مداوم، سلامت و کیفیت آن‌ها را چک کند تا خطری آن را تهدید نکند.
  5. انباردار موظف است که کوچکترین تغییرات را به اطلاع کارفرما برساند.
  6. انباردار تعهد می‌دهد که نسبت به دارایی‌های انبار، رازدار باشد و محرمانگی را رعایت کند. حتی اگر از پروژه کاری جدا شود و دیگر در آن انبار کار نکند، باز هم موظف است که محرمانگی را در نظر داشته باشد.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد کار انباردار است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد کار انباردار

تعهدات کارفرما در قرارداد استخدام انباردار

کارفرما در نمونه قرارداد کار انباردار ، متعهد می‌شود که:

  1. تعهداتی که به موجب قرارداد به‌ عهده دارد را به نحو احسن انجام دهد؛
  2. کارفرما باید حقوق و مزایای کارپذیر را به طور کامل و در زمان معین پرداخت کند؛
  3. کارفرما موظف است که کارپذیر را از همان تاریخ شروع به کار، نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کند؛
  4. اگر برای انجام وظیفه انباردار به تجهیزات، وسایل یا امکانات خاصی نیاز باشد، کارفرما باید این امکانات را در اختیار انباردار بگذارد؛
  5. کارفرما باید دستورات و اوامر خود را به صورت مکتوب به اطلاع انباردار برساند تا او از شرح وظایف خود مطلع و آگاه باشد.

بیمه انباردار در نمونه قرارداد کارگر انبار

قانون کار یک قانون اجباری است. یعنی باید توافقات طرفین مطابق با قانون کار باشد در غیر اینصورت اعتبار ندارد. یکی از ماده‌های بسیار مهم قانون کار، ماده 148 است که درباره لزوم بیمه تامین اجتماعی صحبت می‌کند:

«کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.»

براساس این ماده از قانون کار، تمام کارفرمایان قراردادهایی که مشمول قانون کار است، باید کارکنان خود را بیمه کنند. حتی اگر نوع قرارداد، موقت باشد بیمه از ملزومات است. حتی اگر کارگر و کارفرما با توافق یکدیگر از بیمه بگذرند، اداره کار به این مساله ایراد می‌گیرد و این توافق را اجازه نمی‌دهد.

موارد فسخ قرارداد

ماده 25 قانون کار جمهوری اسلامی ایران درباره نحوه فسخ فرم نمونه قرارداد استخدام انباردار توضیح داده است. این ماده بیان می‌کند که هرگاه قرارداد کار موقت یا قرارداد کار معین امضاء شده باشد هیچ کدام از طرفین فرم قرارداد کار به تنهایی حق فسخ آن را ندارند. اما شرایطی وجود دارد که در آن حالت، امکان فسخ قرارداد ایجاد می‌شود. در ادامه به مواردی از شرایط فسخ قرارداد استخدام انباردار اشاره می‌کنیم:

  1. اگر کارفرما و انباردار هر دو موافق فسخ قرارداد باشند؛
  2. اگر انباردار به مدت قابل توجهی غیبت غیر مجاز داشته باشد؛
  3. استعفای انباردار که براساس ماده 21 قانون کار انجام می‌شود؛
  4. اگر انباردار به جرمی محکوم شود و حکم حدود، قصاص،کلاهبرداری، خیانت در امانت، جعل، قاچاق، دزدی و… بگیرد. اگر به هر ترتیبی انباردار دچار محکومیت قضایی و قانونی و سو سابقه شود، کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند؛
  5. عدم رعایت شئونات اسلامی؛
  6. بی احتیاطی، کم کاری، سهل انگاری و بی دقتی در انجام وظیفه و حفظ اموال کارفرما.

تمدید قرارداد استخدام انباردار

اگر قرارداد کار به صورت موقت باشد، برای آن، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شود. علاوه براین، در ماده مربوط به مدت قرارداد، می‌توانید به این موضوع اشاره کنید که در صورت خواست و تمایل طرفین، امکان تمدید قرارداد وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که شرط تمدید قرارداد، توجه به نرخ تعیین شده برای حقوق و مزایا توسط اداره کار است. اداره کار هر ساله با محاسبه نرخ تورم، میزان حقوق پایه را مشخص می‌کند. بنابراین، اگر قرارداد تمدید شود یا اگر تاریخ قرارداد به صورتی باشد که بخشی از مدت آن، در یک سال و بخشی از آن در سال دیگر باشد، در خصوص حقوق و مزایا مطابق با پایه حقوق سال جاری تصمیم گرفته می‌شود.

نمونه قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی

تیم حقوقی رکلا این قرارداد مهم را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات قرارداد شوید.

همچنین شما می‌توانید در رابطه با موضوع این قرارداد مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. برای ثبت درخواست مشاوره روی لینک قبل بزنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید.

از دیگر خدماتی که در مجموعه رکلا می‌توانید از آن بهره ببرید، سرویس خدمات تنظیم قرارداد است. با استفاده از این سرویس، می‌توانید با وکلا و مشاوران حقوقی رکلا در راستای نگارش قرارداد مد نظر خود ارتباط بگیرید و مسئولیت نوشتن قرارداد را به این متخصصان بسپارید.

قرارداد کار انباردار

برای تهیه این نمونه قرارداد، اینجا بزنید و به صفحه مربوط به آن وارد شوید.

نمونه قرارداد کار انباردار
دانلود نمونه قرارداد کار انباردار
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
امیر مهدی
thumb_up_alt
بنده ۴ سال در یک شرکت مشغول به کار بودم ولی بخاطر فشار کاری و مشکلات مالی استعفا دادم و یک ماه بعد از استعفا هم، در انبار ماندم تا انبار رو تحویل بدم ولی متاسفانه مدیر شرکت نیروی جایگزین معرفی نکرد و امروز و فردا کرد و بنده بعد از یک ماه شرکت رو می‌خوام ترک کنم چون که یه کار دیگه‌ای با موقعیت کاری بهتر پیدا کردم. لطف بفرمایید بنده رو راهنمایی بکنید که به مشکل بر نخورم. اگه دادخواست بنویسم روش قانونی رو طی کنم بعداً برام مشکلی پیش نمیاد؟ اگه کارفرما از بنده شکایت بکنه من محکوم می‌شم؟
16:26
09 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما با اعلام درخواست خود مبنی بر استعفا می‌توانید ظرف مدتی که در قانون کار قید شده است از همکاری خروج کنید. اما جهت اطمینان خاطر خودتان، این استعفا را در قالب اظهارنامه به اطلاع ایشان برسانید و یک ماه دیگر نیز در محل کار بمانید.
12:09
10 خرداد 1401