قرارداد اجاره باغ ویلا و آنچه درباره نمونه قرارداد اجاره روزانه باغ ویلا باید بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره باغ ویلا

ساختن باغ ویلا و اجاره دادن آن‌ از جمله شیوه‌های محبوب سرمایه گذاری و کسب درآمد است که امروزه علاقه‌مندان زیادی دارد. سکونتگاه‌های شهری، دارای محدودیت‌ها و شرایطی هستند که شما را مجاب می‌کنند برای گذراندن تعطیلات چند روزه، برگزاری مراسم‌هایی مانند جشن تولد، جشن عروسی و انواع متفاوتی از مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به باغ ویلاها مراجعه کنید. باغ ویلاها، با هدف ارائه خدمات در موقعیت‌هایی که توضیح داده شد، طراحی و ساخته می‌شوند. باغ ویلاها در واقع ترکیبی از یک باغ تفریحی و یک ویلای مسکونی مجهز هستند. صاحبان باغ ویلاها، با استفاده از نمونه قرارداد اجاره باغ ویلا ، ملک خود را به متقاضیان و مسافران اجاره می‌دهند.

نمونه قرارداد اجاره روزانه باغ ویلا از متداول‌ترین نوع قرارداد است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه محدودیتی برای تنظیم قرارداد در بازه‌های زمانی مختلف نیست اما به طور معمول باغ ویلاها را برای کوتاه مدت اجاره می‌دهند. با توجه به موقعیت مکانی باغ ویلاها، ممکن است که این مراکز برای اقامت مسافران نیز اجاره شوند. همانطور که توضیح داده شد، باغ ویلاها موارد استفاده زیادی دارند و اجاره این مکان برای برگزاری مراسم‌ها و استفاده به عنوان اقامت‌های مسافرتی، بسیار متداول است و علاقه‌مندان زیادی دارد. به همین دلیل است که روز به روز سرمایه داران بیشتری تمایل دارند که سرمایه نقدی خود را برای ساخت و راه اندازی چنین مراکزی هزینه کنند.

اگر باغ ویلا دارید و قصد دارید که آن را اجاره دهید یا اگر می‌خواهید برای مراسم خاصی یک باغ ویلا را اجاره کنید، به اطلاعات دقیقی درباره قرارداد اجاره باغ ویلا نیاز خواهید داشت. در ادامه مقاله، به این قرارداد می‌پردازیم و درباره آن توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

قرارداد اجاره باغ ویلا چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد اجاره روزانه باغ ویلا در واقع یک نوع از قرارداد اجاره است. این قرارداد برای مدت معینی میان مالک باغ ویلا و شخصی که تمایل دارد آن را اجاره کند، تنظیم و امضا می‌شود. برای تنظیم و ثبت مکتوب توافقات و شروط طرفین، لازم است که یک اجاره نامه تنظیم کنید. این اجاره نامه کاملا مطابق با قواعد و ضوابطی که در رابطه با عقد اجاره در قانون مدنی بیان شده است، نوشته خواهد شد.

عقد اجاره یک قرارداد معین در قانون مدنی است که در ماده 466، تعریف دقیقی از آن بیان می‌شود. این ماده و قواعدی که بعد از آن مطرح خواهند شد، به صراحت درباره اجرای صحیح قرارداد توضیح می‌دهند. به این ترتیب، نمونه قرارداد اجاره باغ ویلا نیز یک عقد معین است که باید به این قواعد توجه داشته باشد و از آن‌ها تبعیت کند.

درباره ماهیت این قرارداد!

ماده 466 قانون مدنی در تعریف اجاره، اینطور توضیح می‌دهد که اجاره، توافقی است که به موجب آن، مستاجر مالک منافع عین مستاجره خواهد شد. یعنی اینکه مستاجر در طول بازه زمانی اجاره، می‌تواند از منافع ملک مورد نظر بهره ببرد و به شیوه متعارف از آن، کسب منفعت کند. در متن قرارداد اجاره باغ ویلا نیز چنین شرایطی مطرح است. یعنی شخصی که باغ ویلا را اجاره می‌کند، در طول بازه زمانی اجاره، می‌تواند از منافع باغ ویلا بهره ببرد و از آن استفاده کند. یک نکته بسیار مهم که در خصوص اجاره داده باغ ویلا که باید به آن توجه کنید، تعیین حدود امکان کسب منفعت مستاجر از ملک است.

از آنجایی که باغ ویلا به نوعی محل کسب درآمد شما محسوب می‌شود، باید به مستاجر توضیح داده شود که تا چه حدودی می‌تواند از امکانات باغ استفاده کند که در آینده آسیبی به باغ وارد نشود. به همین دلیل می‌توانید شروطی را در این خصوص در نظر بگیرید که حدود امکان کسب منفعت از باغ را مشخص کند.

امکان فسخ نمونه قرارداد اجاره باغ ویلا

حال که از شرایط، ویژگی‌ها و ماهیت قرارداد اجاره باغ ویلا صحبت کردیم، لازم است که در خصوص شرایط فسخ این قرارداد نیز مطالبی را بیان کنیم. این قرارداد، یک قرارداد لازم است. زمانی که از لازم بودن یک قرارداد صحبت می‌شود، منظور شرایطی است که طرفین امکان فسخ اجاره نامه را ندارند و ملزم هستند که تا پایان مدتی که برای قرارداد در نظر گرفته خواهد شد، به تعهدات خود پایبند باشند.

برای مثال اگر شما باغ ویلا را برای چند روز اجاره می‌کنید یا اینکه از پیش تاریخ دقیقی را برای برگزاری مراسم اعلام کرده‌اید و تمایل دارید که باغ ویلا در آن تاریخ در اختیار شما باشد، مالک یا موجر ملزم خواهد بود که مطابق با تاریخی که در نظر گرفته‌اید، باغ ویلا را به شما تحویل دهد و نمی‌تواند قرارداد را فسخ کند. از طرف دیگر، مستاجر نیز چنین حقی نخواهد داشت که بتواند این قرارداد را فسخ کند. البته باید به این مساله توجه داشته باشید که طرفین قرارداد می‌توانند شروطی را برای فسخ کردن قرارداد در نظر بگیرند. برای مثال ممکن است شرط فسخ قرارداد ، بازنگرداندن وجه بیعانه یا پیش پرداخت باشد یا اینکه اینطور توافق شود که مستاجر فقط تا تاریخ مشخصی می‌تواند فسخ قرارداد را اعلام کند و بعد از آن زمان، ملزم به پرداخت خسارت خواهد شد.

با توجه به توضیحاتی که بیان کردیم، اگر تمایل دارید که قرارداد اجاره باغ ویلا را به شیوه مناسب‌تری مدیریت کنید، لازم است که درباره موارد مختلف، شروط مشخصی را در قرارداد بنویسید.

محتوای متن اجاره باغ ویلا

برای تنظیم و نوشتن اجاره نامه، باید از محتوای یک قرارداد و شیوه نگارش آن اطلاعات دقیقی داشته باشید. علاوه براین، برای آگاهی از ابعاد حقوقی قرارداد و همچنین دریافت مشاوره به منظور تعیین شروط و تعهداتی که برای انجام موضوع این قرارداد کاربرد خواهند داشت، لازم است که با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها بهره ببرید. با انجام مشاوره و کسب اطلاعات دقیق، قرارداد شما به شیوه مناسبی تنظیم خواهد شد.

اگر صاحب یک باغ ویلا هستید، بهترین اقدام برای شما این است که یک نمونه قرارداد اجاره باغ ویلا در اختیار داشته باشید تا در زمان اجاره دادن ملک به متقاضیان و مسافران، بتوانید با خاطری آسوده از این قرارداد استفاده کنید.

محتوای متن قرارداد اجاره باغ ویلا از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا محتوای قرارداد باید حاوی اطلاعات دقیقی از ابعاد و حدود روابط میان طرفین باشد. برای مثال، محتوای متن قرارداد اجاره باغ ویلا ، باید اطلاعات و مشخصات دقیقی از طرفین قرارداد را بیان کند. همچنین لازم است که توضیحات دقیقی در خصوص موضوع توافق، مدت اجاره باغ ویلا، مبلغ اجاره بها، شروط و تعهدات و دیگر موارد مهم، در متن قرارداد نوشته شود.

شروط و ضمانت‌ها در قرارداد اجاره باغ ویلا

باغ ویلاها با توجه به شرایطی که دارند به شیوه‌های مختلفی اجاره داده می‌شوند. به همین نسبت نیز ممکن است که موجر شروط خاصی را برای اجاره دادن باغ ویلا مطرح کرده باشد. برای مثال، اگر باغ ویلا دارای تعداد قابل توجهی گل‌های زینتی باشد، یا دارای تعداد مشخصی درخت دارای ثمر باشد، موجر می‌تواند چنین شرط کند که مستاجر صرفا مختار است که از حدود مشخصی از ثمره درخت‌ها و گل‌های باغ ویلا استفاده کند. از آنجایی که در قانون مانعی برای اجاره دادن مجدد ملک اجاره‌ای مطرح نشده است، موجر این حق را خواهد داشت که در صورت تمایل، شروطی در این خصوص مطرح کند. برای مثال، موجر می‌تواند شرط بگذارد و اینطور بیان کند که مستاجر اجازه اجاره دادن مجدد ملک را ندارد.

علاوه بر این شروط، از دیگر مواردی که لازم است در متن قرارداد درباره آن توضیح داده شود، ضمانت‌هایی است که برای عملی کردن موضوع نمونه قرارداد اجاره روزانه باغ ویلا از آن استفاده می‌کنند. برای مثال، شما می‌توانید برای اجاره دادن باغ ویلا به صورت روزانه، درخواست گرو گذاشتن مدارک شناسایی را داشته باشید یا شروطی از این قبیل را در متن قرارداد بنویسید.

مبلغ اجاره بها و شیوه پرداخت آن در قرارداد اجاره باغ ویلا

معمولا مبلغ اجاره بها، بسته به موقعیت مکانی و امکانات هر باغ ویلا متغیر است و با توجه به نرخ مبلغ اجاره باغ ویلا در هر منطقه و همچنین با توافق میان طرفین قرارداد، معین می‌شود. مبلغی که برای اجاره بها یا کرایه باغ ویلا در نظر گرفته خواهد شد، باید به صورت دقیق و بدون ابهام در متن قرارداد نوشته شود. پیشنهاد می‌کنیم در متن قرارداد به صراحت توضیح دهید که شیوه پرداخت اجاره بها به چه صورت خواهد بود.

شما در این بخش از قرارداد باید مبلغی که بابت پیش پرداخت دریافت می‌شود را معین کنید. علاوه براین، در ادامه نیز می‌توانید توضیح دهید که باقی مانده مبلغ به چه صورتی به موجر پرداخت شود. البته تعیین شیوه دقیق پرداخت یا دریافت اجاره بها، به عوامل متفاوتی بستگی دارد. ممکن است طرفین یک قرارداد اینطور ترجیح دهند که پیش از تحویل باغ ویلا به موجر، تمام مبلغ اجاره بها را به او بپردازند یا توافق آن‌ها به این صورت باشد که تمام مبلغ بعد از تحویل باغ ویلا به موجر، تسویه شود. بنابراین، در این خصوص می‌توانید به شیوه‌های مختلفی توافق کنید. در نهایت بعد از آنکه طرفین به صورت کامل به توافق رسیدند، باید شروط و توافقات مدنظر خود را به دقت در متن قرارداد بنویسند.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید باغ ویلا یا هر ملک دیگر خود را اجاره دهید، بدون شک از این مساله آگاه هستید که باید از قراردادهای اجاره استفاده کنید. لازم است به خاطر داشته باشید که تنظیم قرارداد مهمترین بخش معامله شما است. زیرا تمام شروط و تعهدات طرفین و ماهیت رابطه‌ای که برقرار شده است، در متن قرارداد ثبت خواهد شد و قرارداد شما، سند معتبری خواهد بود که در اختیار شما قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت و لزوم استفاده از قرارداد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات تنظیم قرارداد رکلا بهره ببرید. علاوه براین، با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، می‌توانید در خصوص قرارداد مورد نظرتان با مشاور حقوقی گفتگو کنید.

قرارداد اجاره ویلا روزانه

این نمونه قرارداد برای اجاره روزانه کاربرد دارد. برای دریافت آن، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد اجاره ویلا روزانه
دانلود نمونه قرارداد اجاره ویلا روزانه

قرارداد اجاره ویلا (بدونِ پولِ پیش)

با امضای این قرارداد، می‌توانید یک ویلا را بدون پرداخت پول پیش، اجاره کنید. قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه اجاره نامه ویلا
دانلود نمونه اجاره نامه ویلا

قرارداد اجاره ویلا (با پولِ پیش)

اگر یک ویلا را با پرداخت ودیعه (پول پیش) اجاره می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب است.

نمونه قرارداد اجاره ویلا
دانلود نمونه قرارداد اجاره ویلا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات