آشنایی با مهمترین بخش‌های قرارداد فروش تلویزیون

-
بروزرسانی:1403/03/29
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش تلویزیون

تلویزیون، یکی از کالاهای خانگی است که روزانه مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد. ممکن است که شما نیز این کالا را خریداری کرده‌ یا قصد این کار را داشته باشید. در این راستا اگر می‌خواهید تلویزیون بخرید، لازم است که برای این معامله یک قرارداد امضا کنید. قرارداد فروش تلویزیون ، قراردادی است که به منظور خرید و فروش تلویزیون میان خریدار و فروشنده امضا می‌شود. در مواردی که در این معامله اختلافاتی ایجاد شود، این قرارداد به احقاق حقوق طرفین کمک خواهد کرد. قرارداد حاضر در را می‌توانیم یکی از انواع قرارداد بیع و زیر مجموعه قرارداد بیع کالا در نظر بگیریم.

بنابراین در این مقاله، جزئیات این قرارداد را شرح می‌دهیم و نکاتی که باید درباره این قرارداد بدانید را بیان می‌کنیم.

مهم‌ترین اثر تنظیم و امضای قرارداد فروش تلویزیون چیست؟

باید اشاره داشت که هدف اصلی از تنظیم و انعقاد قرارداد فروش تلویزیون ، انتقال مالکیت تلویزیون به خریدار است. به بیان جزیی‌تر، در این قرارداد فروشنده قصد دارد که تلویزیون تحت تملک خود را بفروشد. در مقابل نیز خریدار می‌خواهد براساس نیاز خود، تلویزیون خریداری کند. بنابراین مشتری با انعقاد این قرارداد و خرید تلویزیون یا تلویزیون‌های فروشنده، از جایگاه مشتری به مالک تغییر وضعیت می‌دهد.

آیا انعقاد نمونه قرارداد خرید تلویزیون ، عامل انتقال مالکیت تلویزیون است؟

در پاسخ باید بیان کرد که انتقال مالکیت تلویزیون از فروشنده به خریدار، به دلیل انعقاد قرارداد فروش تلویزیون است و ضمن آنکه تنظیم یک سند مکتوب برای معامله تلویزیون، برای کسب اطمینان و تضمین بیشتر لازم است. به عبارتی دیگر، این قرارداد، زیر مجموعه قرارداد بیع محسوب می‌شود و ماهیت رضایی دارد. به این معنا که طرفین برای انتقال مالکیت به تشریفات رسمی نیاز ندارد و اعلام اراده واقعی خریدار و فروشنده برای انجام خرید و فروش کالا کفایت می‌کند اما قرارداد شفاهی کافی نیست و برای انتقال مالکیت تلویزیون از فروشنده به خریدار، اساسا به تنظیم قرارداد کتبی برای معامله نیازی است.

با توجه به رضایی بودن این قرارداد، چرا طرفین قرارداد فروش تلویزیون را تنظیم و امضا می‌کنند؟

تنظیم قرارداد مکتوب خرید تلویزیون، برای تضمین حقوق خریدار و فروشنده ضروری است. بنابراین خریدار و فروشنده قرارداد فروش تلویزیون را برای تعیین جزیی و دقیق تعهدات و احقاق حقوق خود تنظیم می‌کنند. در این راستا اگرچه انجام خرید و فروش تلویزیون به صورت شفاهی نیز امکان دارد اما تعهدات شفاهی به مرور زمان دچار تحریف و فراموش شدگی می‌شوند. از سوی دیگر تعهدات ناشی از این قراردادها، چندان در محاکم قابل استناد نیستند و به خوبی نمی‌توانند حقوق طرفین را به اثبات برسانند.

در مقابل، تنظیم یک قرارداد کتبی برای معامله مذکور، باعث آرامش خاطر هر یک از طرفین می‌شود زیرا قراردادهای کتبی، در بردارنده تمامی وظایف طرفین است و غالبا چالش‌های قراردادهای شفاهی را ندارند. به همین دلیل است که قرارداد خرید کالا و قرارداد فروش کالا از جمله پرکاربردترین و مهمترین قراردادهایی هستند که توسط اشخاص مختلف تهیه و امضا می‌شوند.

اراده خریدار و فروشنده، تا چه حد در تنظیم این قرارداد دخیل است؟

اراده خریدار و فروشنده، چندان در تنظیم قرارداد فروش تلویزیون ، پر رنگ نیست زیرا این قرارداد یک نوع قرارداد بیع است و قراردادهای بیع در قانون مدنی ، ماهیت معینی دارند. به این معنا که شما باید تمامی چهارچوب‌هایی را که قانون در خصوص تنظیم و انعقاد قرارداد بیان کرده است را رعایت و اجرا کنید. بنابراین مواد 338 تا 466 قانون مدنی بر تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد خرید تلویزیون حاکم هستند. در این میان، برخی از قواعد مطرح شده ذیل این مواد، ماهیت امری دارند و طرفین نمی‌توانند بر خلاف این قواعد با یکدیگر توافق کنند.

برای مثال؛ ماده 362 قانون مدنی، انتقال مالکیت را به عنوان یکی از آثار بیع معرفی کرده است. در این خصوص طرفین قادر نیستند قراردادی را برای خرید و فروش تلویزیون تنظیم کنند و در آن شرط کنند که انتقال مالکیت مزبور صورت نگیرد. البته توافق بر خلاف سایر موادی که ماهیت امری ندارند، جایز است. برای مثال مطابق با ماده 375 قانون مدنی، تلویزیون باید در مکانِ انعقاد قرارداد به خریدار تحویل داده شود. این ماده ماهیت تکمیلی دارد و طرفین می‌توانند بر خلاف آن با یکدیگر شرط کنند. بدین ترتیب خریدار و فروشنده، اختیار دارند که محل دیگری را برای تسلیم تلویزیون در متن قرارداد پیش بینی کنند.

در نهایت طرفین می‌توانند در قرارداد فروش تلویزیون ، تدابیری را پیش بینی کنند که تحت مواد 338 تا 466 قانون مدنی تعیین و تکلیف نشده‌اند. در این مواقع می‌توان بیان کرد که اراده‌ی خریدار و فروشنده به طور نسبتا مطلق بر قرارداد حاکم است. مطابق با ماده 10 قانون مدنی ، آن‌ها باید شرایط مد نظرشان را مطابق با شرع و قانون در متن قرارداد وارد کنند. برای مثال طرفین می‌توانند توافق کنند که نصب تلویزیون موضوع قرارداد، بر عهده‌ی فروشنده است.

3 ویژگی مهم قرارداد فروش تلویزیون که باید بدانید!

علاوه بر رضایی و معین بودن قرارداد فروش تلویزیون ، برخی از بارزترین ویژگی‌های این قرارداد به شرح زیر است:

  1. تمکیلی بودن قرارداد بیع تلویزیون: از آنجا که انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، مهمترین آثار امضای این قرارداد است، ماهیت تملیکی معامله توجیه می‌شود. در این راستا تلویزیون یا تلویزیون‌های موضوع قرارداد، باید به شیوه‌ی مشخصی به خریدار تسلیم شود و فروشنده نسبت به تسلیم آن‌ها تعهد دارد.
  2. معوض بودن قرارداد بیع تلویزیون: به موجب این قرارداد، انتقال مالکیت در ازای پرداخت پول صورت می‌گیرد. بنابراین شما نمی‌توانید این قرارداد را به صورت مجانی تنظیم کنید. البته مواردی وجود دارد که فروشنده، تلویزیون را به قیمت کمتری به خریدار می‌فروشد. در این مواقع به دلیل آگاهی فروشنده، مشکلی در صحت قرارداد به وجود نخواهد آمد.
  3. لازم بودن قرارداد بیع تلویزیون: قرارداد فروش تلویزیون ، یک قرارداد لازم الاجرا است. در این خصوص، طرفین این توانایی را ندارند که به طور یک جانبه آن را به پایان برسانند. در این زمینه ماده 219 قانون مدنی حکم کرده است و شرایط خاتمه این قرارداد را تحت عنوان اقاله قرارداد و فسخ قرارداد بیان می‌کند. اقاله به عنوان اراده جمعی خریدار و فروشنده و فسخ به عنوان علل پیش بینی شده در قانون برای خاتمه قرارداد محسوب می‌شود.

آشنایی با چند بخش مهم متن قرارداد فروش تلویزیون

بندهای مهم این قرارداد، شامل موارد زیر است:

  1. مشخصات طرفین قرارداد : در این قسمت، مشخصات هویتی خود و طرف دیگر قرارداد را بنویسید. توجه داشته باشید که مشخصات طرفین قرارداد باید به طور دقیق بیان شوند. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که در قسمت ضمیمه قرارداد، کپی مدارک شناسایی طرفین را متصل کنید.
  2. موضوع قرارداد: موضوع در این قرارداد، تلویزیون است. همانطور که بیان شد در این قسمت تمام ویژگی‌های تلویزیون را شرح می‌دهند زیرا فروشنده تعهد دارد تلویزیونی را به شما تحویل دهد که دارای اوصاف مطرح شده در این قسمت باشد. اگر تلویزیون دست دوم است یا اگر هر شرط یا ویژگی خاص دیگری دارد، باید در متن قرارداد به صورت مفصل درباره آن توضیح دهید تا هر دو طرف قرارداد به خوبی از شرایط معامله‌ای که انجام می‌دهند مطلع باشند و در آینده امکان هرگونه ادعا در خصوص اوصاف تلویزیون مورد معامله وجود نداشته باشد.
  3. مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن: مبلغ قرارداد و طریقه پرداخت آن، براساس توافق میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود. بنابراین همانطور که بیان شد، طرفین قادرند که با آگاهی، مبلغ کمتری را نسبت به عرف بازار برای تلویزیون در نظر بگیرند. علاوه براین، این امکان نیز وجود دارد که خریدار و فروشنده در خصوص پرداخت بها تلویزیون به صورت نقد یا اقساط با یکدیگر توافق کنند.
  4. تعهدات خریدار و فروشنده: به موجب قرارداد فروش تلویزیون ، خریدار تعهد دارد که در زمان مقرر در این قرارداد، پول تلویزیون را به فروشنده بپردازد. در مقابل، فروشنده متعهد است که تلویزیون را در زمان انعقاد قرارداد یا در زمان مورد توافق به خریدار تحویل دهد. در صورتی که تعهدات خریدار و فروشنده در زمان وقوع قرارداد محقق نشوند، بهتر است که در متن قرارداد، تاریخ زمانی دقیق اجرای آن‌ها را لحاظ کنید.

توضیحات بیشتری درباره تعیین مبلغ قرارداد فروش تلویزیون

تعیین مبلغ قرارداد، در وهله اول باید با توافق و آگاهی طرفین از قیمت روز این محصول انجام شود. در نهایت، مبلغی که به عنوان مبلغ این قرارداد تعیین می‌کنند را باید به صراحت، بدون ابهام و ترجیحا به عدد و حروف، در متن قرارداد بنویسند. برای تعیین شیوه پرداخت این مبلغ نیز، می‌توانید دو روش پرداخت نقدی یا اقساطی را در نظر بگیرید. منظور از پرداخت نقدی، این است که همزمان با امضای این قرارداد، تمام بهای تلویزیون به فروشنده پرداخت شود. در پرداخت اقساطی نیز، بهای تلویزیون در چند مرحله و اقساط مشخص پرداخت خواهد شد.

فروشنده می‌تواند به دلخواه خود، شماره کارت بانکی مشخصی را در متن قرارداد اعلام کند تا مبلغ قرارداد یا مبلغ هر قسط، فقط به همان شماره کارت بانکی واریز شود.

پیشنهاد می‌کنیم:

برای معامله چنین وسایلی، لازم است که حتما قراردادهای مکتوب در اختیار داشته باشید تا بعد از معامله، بتوانید مالکیت خود را به اثبات برسانید.

علاوه براین، اگر خطا یا اشکالی نیز صورت بگیرد، به واسطه این قراردادها، به سادگی قابل پیگیری خواهد بود.

به همین دلیل، تیم حقوقی رکلا خدمات تنظیم قرارداد و همچنین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را ارائه می‌دهد. بعد از ثبت درخواست، با شما تماس می‌گیریم.

قرارداد خرید اقساطی دستگاه

برای معامله دستگاه به صورت اقساطی، این قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد خرید اقساطی دستگاه
دانلود نمونه قرارداد خرید اقساطی دستگاه

قرارداد خرید دستگاه (نقدی)

برای خرید و فروش یک دستگاه، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد خرید دستگاه
دانلود نمونه قرارداد خرید دستگاه
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات