قرارداد مشاوره گردشگری را چگونه تنظیم کنیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره گردشگری

نمونه قرارداد مشاوره گردشگری یک قرارداد مهم است که شاید اطلاعات کمی درباره آن شنیده باشید، اما این قرارداد، امروزه به یکی از تخصص‌های کاربردی تبدیل شده است. این قرارداد، به شما این امکان را می‌دهد که با یک شخص متخصص در زمینه گردشگری مشاوره کنید یا اینکه به عنوان یک مشاور گردشگری مشغول به کار شوید. لازم به ذکر است که قرارداد مشاور گردشگری ، یک قرارداد مشاوره محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم درباره اهمیت، کاربرد، قوانین و شرایط قرارداد مشاور گردشگری صحبت کنیم.

گردشگری یا صنعت توریسم، از پولسازترین صنعت‌های جهان است. صنعت گردشگری به اندازه‌ای اهمیت دارد که بسیاری از کشورها بخش زیادی از درآمد خود را از این شیوه کسب می‌کنند و تامین هزینه‌های آن‌ها به واسطه توریسم و ارائه برنامه‌های تفریحی به توریست‌های کشورهای دیگر انجام می‌شود. گردشگری نه تنها برای مسافران خارجی، بلکه در میان مسافرانی که سفرهای داخلی را انتخاب می‌کنند نیز دارای اهمیت زیادی است و از مشاغل درآمدزا بشمار می‌رود و علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

اشخاصی که به صورت حرفه‌ای گردشگری می‌کنند یا موسسات و مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت خواهند کرد، در جست و جوی مکان‌های بکر و دستیابی به شیوه‌ای از کنترل و برنامه ریزی هزینه هستند که بتوانند به مسافران خود، امکانات بهتر و با کیفیت‌تری را ارئه دهند و به موجب این مساله، درآمد بیشتری داشته باشند. به همین دلیل نمونه قرارداد مشاوره گردشگری ، بسیار مورد توجه این اشخاص قرار گرفته است.

قرارداد مشاوره گردشگری چه کاربردی دارد؟

اگر تجربه گردشگری به همراه تورهای مسافرتی را داشته باشید، به خوبی می‌دانید که دانش، آگاهی و تجربه مدیر یا مسئول تور مسافرتی، تا چه میزان در کیفیت برنامه‌های گردشگری و تجربه لذتبخش شما از مسافرت با آن تور مسافرتی، تاثیر گذار است. به همین دلیل است که بعد از کسب اطمینان از امکانات یک موسسه گردشگری، باز هم تمایل دارید که از برنامه‌ها و سفرهای این موسسه استفاده کنید. بدون شک، موسسه گردشگری نیز در تلاش خواهد بود که مکان‌ها و تورهای بیشتری را در اختیار علاقه‌مندان بگذارد و همچنین تلاش می‌کند که کیفیت‌ تورهای مسافرتی جدید نیز به همان کیفیت برنامه‌های گذشته باشد تا موجب رضایت مجدد مسافران شود.

از طرف دیگر، ممکن است شما شخصی باشید که تمایل دارد به تنهایی یا با همراهان محدود و به صورت مستقل گردشگری کند. در این شرایط، احتمالا تمایل خواهید داشت که از شخص آگاهی درباره اقداماتی که لازم است انجام دهید، اطلاعات بگیرید یا اینکه از او بخواهید که درباره سفر و گردشگری در یک منطقه خاص برای شما برنامه ریزی کند. شما می‌توانید از مشاور گردشگری بخواهید که سرمایه مالی شما و هزینه‌های سفر را ارزیابی کند و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، مقصدهای خوبی را به شما معرفی کند.

یک شخص متخصص در گردشگری، می‌تواند این اطلاعات و امکانات را در اختیار شما بگذارد و در بررسی و ارزیابی مسیر مسافرتی و گردشگری راهنمای شما باشد. نیاز است که رابطه میان شما و مشاور گردشگری به واسطه یک قرارداد مکتوب ثبت شود. قرارداد مشاوره گردشگری قطعا برای شما مفید خواهد بود.

قرارداد مشاوره گردشگری با موسسات گردشگری

بدون شک یکی از موسساتی که تمایل دارد با یک مشاور گردشگری همکاری کند، موسسه‌های گردشگری هستند که تمایل دارند با توجه به شرایط موسسه خودشان، مشاوران مجربی را در اختیار داشته باشند تا بتوانند از دانش و تجربه آن‌ها برای در اختیار گذاشتن امکانات بهتر و با کیفیت‌تر استفاده کنند. این موسسات می‌توانند با تنظیم قرارداد استخدام ، یک مشاور گردشگری را استخدام کنند. این قرارداد مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی تهیه و تنظیم می‌شود.

طرفین براساس قوانین مربوط به این قبیل قراردادها، با یکدیگر همکاری می‌کنند و متعهد به انجام تعهدات خود هستند. این شیوه از همکاری با مشاور گردشگری برای موسسات بسیار مناسب است. زیرا که به واسطه این قرارداد، مشاور گردشگری به صورت تمام وقت در اختیار موسسه خواهد بود و موسسات می‌تواند از تجربه و دانش او بهره ببرند.

قرارداد مشاوره گردشگری پیمانی

بسیاری از موسسات گردشگری، تمایل دارند که در راستای بهبود شرایط کاری خود از یک شخص متخصص اطلاعات و راهنمایی بگیرند. برای مثال تصور کنید که یک موسسه به تازگی گزینه سفرهای کویری را به مجموعه مناطق گردشگری لیست سرویس‌های خدماتی خود اضافه کرده است و تمایل دارد که امکان سفر به این مناطق جدید را برای مشتریان خود فراهم کند. این موسسه برای آگاهی از چندین موضوع تخصصی مرتبط با این حرفه، از یک مشاور گردشگری متخصص در سفرهای کویری می‌خواهد که یک جدول راهنمای کلی برای این موسسه تهیه کند و در اختیار آن‌ها بگذارد.

موسسه می‌تواند برای پیگیری و اجرای طراحی و تهیه جدول راهنما، با مشاور گردشگری یک قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم کند.

علاوه بر موسسات، اشخاص دیگری که تمایل دارند به تنهایی و مستقل گردشگری کنند نیز، می‌توانند درخواستی مشابه داشته باشند و از مشاور گردشگری بخواهند که یک جدول راهنمای اختصاصی و کامل برای سفرهای پیش روی آن‌ها فراهم کند و نکات حیاتی و لازم را به آن‌ها آموزش دهد.

طرفین نمونه قرارداد مشاوره گردشگری

اگر مشاور گردشگری هستید یا اگر شخصی هستید که تمایل دارید از اطلاعات مشاوره گردشگری استفاده کنید، لازم است که بدانید در هر قراردادی، ابتدا باید به دقت، مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد بیان شود. این اطلاعات اولین بخش قرارداد شما خواهند بود. بنابراین، پیش از امضای قرارداد ، این بخش را به دقت بخوانید و از صحت اطلاعات آن، مطلع شوید.

طرفین قرارداد مشاور گردشگری ، اشخاصی خواهند بود که بتوانند به واسطه این قرارداد با یکدیگر همکاری کنند. بنابراین، گردشگران مستقل، اشخاصی که به صورت اختصاصی در زمینه گردشگری مطالعات و تجربیات زیادی کسب کرده‌اند، موسسات گردشگری، تورهای مسافرتی و اشخاصی که به صورت ویژه‌ای با صنعت گردشگری در ارتباط هستند، می‌توانند اشخاصی باشند که در قرارداد مشاوره گردشگری حضور خواهند داشت.

این اشخاص با اطلاعاتی که بتواند آن‌ها را به طور دقیق معرفی کند، در متن قرارداد معرفی می‌شوند. بنابراین، معرفی آن‌ها با اطلاعات هویتی مندرج در کارت شناسایی آن‌ها انجام خواهد شد. از طرف دیگر، موسسات و شرکت‌ها نیز با مجوزها، اطلاعات ثبتی و مشخصات نمایندگان خود معرفی می‌شوند.

موضوع قرارداد مشاوره گردشگری

گردشگری به حوزه‌های مختلفی وابسته است که با آگاهی از اطلاعات اختصاصی درباره آن‌ها، امکان شروع یک فعالیت‌ درآمدزا یا یک تجارب لذتبخش مهیا می‌شود. اشخاص یا موسسات مختلف با توجه به قصد و نیت اصلی و نیاز خود، از مشاوره گردشگری استفاده می‌کنند و متناسب با آن، موضوع و ماهیت قرارداد را نیز مشخص خواهند کرد. شما ملزم هستید که مطابق با خواست خود، موضوع قرارداد مشاوره گردشگری را به صراحت و وضوح در متن قرارداد بنویسید.

بازه زمانی قرارداد

اینکه چه مدتی به قرارداد مشاوره گردشگری نیاز دارید، به صورت مستقیم به موضوع قرارداد شما بستگی دارد. ممکن است شما از مشاور گردشگری بخواهید که یک راهنمای کلی را برای شما تهیه کند. همین مساله دلیلی خواهد بود که مدت قرارداد شما با مشاور گردشگری، به مدت چند ماه در نظر گرفته شود. از طرف دیگر، ممکن است مسئولیتی که به مشاور گردشگری سپرده می‌شود، به اندازه‌ای باشد که برای انجام آن، زمان زیادی لازم نباشد.

در مجموع چه بازه زمانی کوتاهی را در نظر گرفته باشید و چه بخواهید به صورت بلند مدت با مشاور گردشگری در ارتباط باشید، لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری با مشاور را در متن قرارداد به صورت مکتوب بنویسید. ثبت این تاریخ به شما کمک می‌کند که به صورت کتبی، یک مدرک قانونی در اختیار داشته باشید.

حق الزحمه قرارداد

اینکه چه میزان حق الزحمه پرداخت خواهید کرد، یک مساله کاملا توافقی است. شما و مشاور گردشگری باید در خصوص میزان مبلغ قرارداد با یکدیگر توافق کنید. در مذاکراتی که میان شما و طرف دیگر قرارداد انجام می‌شود، شخصی که دریافت کننده مشاوره است، ملزم خواهد بود که در ازای دریافت مشاوره گردشگری، حق الزحمه مشاور گردشگری را بپردازد.

علاوه بر تعیین مبلغ حق الزحمه مشاور گردشگری، طرفین می‌توانند درباره شرایط پرداخت حق الزحمه نیز با یکدیگر گفتگو کنند. بنابراین، در مذاکراتی که میان مشاور گردشگری و کارفرما انجام می‌شود، نحوه پرداخت حق الزحمه نیز مشخص خواهد شد. طرفین می‌توانند پرداخت حق الزحمه را به صورت اقساط یا مرحله‌ای در نظر بگیرند.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که با یک مشاور گردشگری، قرارداد امضا کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که پیش از هر اقدامی، با مشاور حقوقی گفتگو کنید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در سریع‌ترین زمان و با شرایط بسیار مناسب، با یک مشاور حقوقی ارتباط بگیرید و از شرایط قانونی این قرارداد، اطلاع کسب کنید. علاوه براین، می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، تهیه این قرارداد را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد مشاوره

با زدن روی تصویر، قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات